Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mpikkara
    Bimmer Rookie
    • Jul 2003
    • 55

    e30 ilmastointi

    ja tällaista hommaa pukkaa kanssa

    ilmastointi toimii jotenkin, pitää mehut sisällä eli ei toistaiseksi vuoda
    teho oli kesällä kuitenkin heikohko
    huomasin myös ettei flekti lähde pyörimään ollenkaan
    onko tuossa nyt vikana mahdollisesti se vai ne vastukset jotka pitäs vaihtaa et toimis niinku pitää vai voiko vika olla joku muukin

    jos on vastusperäinen niin en kyllä löytäny niitä konehuoneesta, onkohan miten näkyvällä paikalla ja onnistuuko vaihto kädettömältä

    ja sit ois kiva tietää mikä on sen vastuksen tuotekoodi

    olisi varmaan helpompi ja halvempi ostaa joku boschin sama vastus harakiriliikkeestä kuin bmw original part kauheeseen ylihintaan merkkikaupasta

    vai olenko ihan hukassa onkelmani kanssa

    kiitos vastuksista
    t
    marko
  • Jacek
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 552
    • Helsinki

    #2
    Re: e30 ilmastointi

    Originally posted by mpikkara
    ilmastointi toimii jotenkin, pitää mehut sisällä eli ei toistaiseksi vuoda .teho oli kesällä kuitenkin heikohko
    huomasin myös ettei flekti lähde pyörimään ollenkaan
    onko tuossa nyt vikana mahdollisesti se vai ne vastukset jotka pitäs vaihtaa et toimis niinku pitää vai voiko vika olla joku muukin

    jos on vastusperäinen niin en kyllä löytäny niitä konehuoneesta, onkohan miten näkyvällä paikalla ja onnistuuko vaihto kädettömältä
    Heikko kylmäteho viittaisi väsähtäneeseen kylmäaineeseen. Vaihdata uudet freonit.

    Vastus on sähköflektin kehässä kiinni, kurkista etupuolelta niin sieltä se löytyy.
    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

    Osia myytävänä

    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

    Comment

    • jani1632
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 2243
      • Etelä-pohjanmaa

      #3
      Myöskin tuo kylmäaine vähenee ajanmyötä järjestelmästä..sen verran mm. kompurantiiviste falskaa..
      ja näin ollen teho heikkenee.
      Tallin täytteet:
      E70 3.0d -09
      E34 540ia -94
      E39 520d -00
      E39 528i M-sport -00
      E60 520i -04
      E30 -86
      E61 520da -09

      Comment

      • mpikkara
        Bimmer Rookie
        • Jul 2003
        • 55

        #4
        j

        juu freonit katottiin kesällä
        oli tarpeex eikä vuotanut
        mut voisko se flektin toimimattomuus viedä sit tehoa
        ja näkyykö se miten paljon

        Comment

        • jakusa
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 515
          • Lempäälä

          #5
          moi.
          Mulla on e34 -90 manuaalisella ilmastoinnilla eikä kyseinen flekti pyöri. Ajossa esim maantiellä ilmastointi puhalteli kesällä sellastaa +4C tienoilla olevaa ilmaa. Kaupungissa taasen esim liikennevaloihin pysähdyttäessä puhallettavan ilman lämpötila nousi jonnekkin 12C paikkeille. Ulkolämpöltila jossain päälle 20(en muista tarkalleen).

          En tiedä onko tuo selitettävissä pelkästään flektin toimimattomuudella mutta ajoviimahan jäähdyttää sitä kennoa eikä ajoviimaa luonnollisesti ole liikennevaloissa seistessä=)
          -after all is said and done more is said than done-


          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Flektin toimimattomuus vaikuttaa varmasti jäähdytystehoon. Eli tavalla tai toisella laita se kuntoon. Onko se sille oma vai yhdistetty flekti koneelle ja ilmastoinnille?

            Pyöriikö kompura koko ajan? Oletko tarkistanut sen asian?

            Jos ei pyöri koko aikaa, syynä voi olla kompuran releestä tai lämpötila-anturista, joka mittaa evaporaattorin (=höyrystin, se joka on lämppärin sisällä) lämpötilaa ja estää sitä jäätymästä.

            Lämpötila-anturi (samantapainen kuin esim. jääkaapissa) mittaa lämpötilaa, ja sammuttaa kompuran jos höyrystimen lämpötila laskee alle +3C:n. Se ohjaa kompuran relettä, sitä joka syöttää virtaa kompuran kytkimelle.

            Mutta myös litkut sisällä vaikuttaa tehoon. Vaikka siellä on tavaraa tarpeeksi ja ei vuoda, aikojen saatossa ne menettävät tehonsa. Onko niitä koskaan vaihdettu? Vaihto maksaa n. 100€ (tai jopa alle), jos sopivan paikan löytää. Mutta kyllä siitä kyniäkin osataan, jos ei ole "hintatietoinen". Paikkakunta erotkin ovat suuret.

            t: Timo

            Comment

            • jmp2002
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 5726
              • Rovaniemi

              #7
              ja hinnasta...


              Rovaniemellä oli 50 ekua kun sukulaisen audiin laitettiin...
              E30 325i Touring -89
              E30 325i touring -88 m50tbo
              G20 330e M-Sport -20

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎