Mikähän oheisessa kuvassa näkyvä laite on? Se menee päälle ja pitää suht. kovaa ääntä, kun käynnistysvirran pistää päälle. En ole aiemmin kiinnittänyt siihen huomiota, paitsi nyt sen äänekkyyden vuoksi. Laite vaikuttaisi jonkin sortin vesipumpulta (eli siihen tulee vesiletkut sekä sähköt). En löydä laitetta korjausoppaasta enkä netistä (www.realoem.com/bmw).
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Äänekäs laite (E30/M40 316i/89)...
Collapse
X
-
Lämppärin kiertovesipumppu (E30/M40 316i/89)...
Danke. Kiertovesipumppu pitää sen verran kovaa ääntä, että se on parasta vaihtaa. Pari jatkokysymystä. Mistä pumppu saa ohjauksen, kun se on käynnissä ainoastaan silloin, kun kone on lämmin? Mistä kannattaa kysyä uutta pumppua/mitä maksavat? Yksi ratkaisu olisi varmaan poistaa pumppu kokonaan, mutta lämmitysteho taitaa kärsiä?
Comment
-
-
Ennen vaihtamista, jos pumppu ei vuoda nestettä, pura, puhdista ja voitele moottori. Kannattaahan se tarkistaa. Uusi maksaa kuitenkin yli 100EUR. Kyllä lämmitys pelaa ilman pumppuakin, mutta kovemmilla pakkasilla lämmitys on tehokkaampaa ja tasaisempaa taajama-ajossa kun pumppu on toiminnassa.
Comment
-
-
Pumppuhan saa ohjauksen lämpömittarin anturin toisesta navasta. Kytkee pumpun päälle vasta kun on yli 30 asteista nestettä. Eikä siitä ainakaan talviautoksi ole ilman pumppua,mikäli et aio koko aikaa kierrättää konetta pirusti! Matalilla kierroksilla kun ei tahdo nesteen kierto riittää kennolle asti ilman kv-pumppua. KL-varaosilla alkup. 152e ja tärvike 102e.
Comment
-
-
Purin tuossa alkusyksystä oman pumpun, kun ei pyörinyt. Siinä oli vaan hiilet jukelissa. Muutoin näytti oikein hyvältä. Kasatessa meinas olla ongemia saada pumppu pitämään vedet sisällä, enkä ihan täysin saanutkaan,koska en jaksanu lähtee etsimään uutta O-rengasta väliin. Parin päivän käytön jälkeen värkki rupes kuitenkin pitämään ja on toiminut hyvin. Toi ääntäminenhän tulee väljästä laakeroinnista, ei sieltä muualta meteliä saa aikaan. Onnea rojektiin.
Comment
-
-
Pumppua katsomalla löytyi selitys siihen, miksi autoon piti kesällä lisätä jäähdytysnestettä... Eli tiivistys on pettänyt, ja myös pumpun sähköosat ovat saaneet (jäähdytys)vesihuuhtelun. Kun suola on tiivistänyt vuotokohdat, on vuotokin ajallaan loppunut ja pumppu alkoi jälleen käymään (tosin pahalla äänellä). -Luulen että vuoto ei ole tapahtunut O-renkaasta vaan akselin tiivistyksestä. Moottorin sai puhdistamalla pyörimään nätisti, mutta tuolle akselin tiivistykselle ei voine tehdä mitään? Eli pumppu menee vaihtoon, varmuuden vuoksi. Kiitoksia kommenteista, niistä oli/on apua.
PS. Jos joku ei ole vielä huomannut, niin toisessa ketjussa http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35647
on ollut puhetta E34:n kiertovesipumpusta.
Comment
-
-
Jep. Akseliltapa hyvinkin. Tuolta siipipyörän alta löytyy mitä ihmeellisempiä tiivistys tsydeemeitä. kaikenmaaliman liukupakeliitteja+kortonkeja+jousi+O-rengas.
Pumppuja on kyllä aika monenlaisella akselitiivistyksellä ja tollanen 4mm akselin tiivistys luotettavasti on varmasti haasteellinen.
Sähkömoottorille asti vesi pääsee kyllä aikas huonosti, kun se kumminkin on yläpuolella ja vuotovesi pääsee valumaan välistä.
Comment
-
-
Tuota siipipyöräähän saa silleen "tiivistettyä", että laittaa jotain sopivan paksuista peltiä tmv moottorin metallisen rungon ja pumpun muovisen osan väliin.
Jos moottori pitää pahaa ääntä, niin sen voi purkaa ja putsata sen mitä on putsattavissa.
Helpoimmalla pääsee, kun hakee vaan suosiolla uuden, eikä yritä turhaan pitkittää väistämätöntä.
Comment
-
-
Mielestäni sähkömoottori oli kantta myöten täynnä kuivumisjälkiä (=suolaa). Jotenkin se vesi on tiensä sinne löytänyt: ehkä varsinaisen sähkömoottorin ja akselin välissä ei ole lainkaan tiivistettä, ja jos alta tulee paineella vettä, niin sähköpuolikin kastuu helposti. [Eh, tuntuu kieltämättä kaukaa haetulta selitykseltä, mutta parempaakaan en keksi :roll: ]
Comment
-
Comment