Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pikkuperän purkaminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sokka
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 120
    • uusikaupunki

    Pikkuperän purkaminen?

    Olisi tarkoitus purkaa projekti autoni (e30 323i) pikkuperä hiekkapuhallusta maalausta ja kunnostusta varten.


    Löydäänkö se tuppi eka pois mihin vetarit tulevat kiinni vai avataanko poskilta 4 pulttia ja otetaan kehys pois? Vaiko aloitetaan kardaanin laipan keskimutterilla?

    Neuvoja purkuun tarvittaisiin kiitos
    Dodge Charger 68

    BMW 323i vm -83 (projekti)
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    -Vetarin tumpit pois, lähtee kun nykäisee.
    -Poskilaakerien laipat pois.
    -Iso lautaspyörä/tasauspyörästä-paketti pois.
    -Pinionin mutteri auki, laippa pois ja koputellaan akseli perän sisäkautta pois.

    Muista että pinionin laakerivälyksen kanssa pitää olla tarkkana.
    Ja pinionin laakerien ulkokoolit jää perään kiinni, toisin laakerit kannattais vaihtaa jos perän meinaa purkaa kokonaan.
    Jos kuitenkin meinaat purkaa ja olla vaihtamatta laakereita, niin perään jäävät ulkokoolit pitää suojata hyvin (jos hiekkapuhaltaa)

    Purkuvaiheessa merkitse tarkasti pinionin mutterin ja laipan asento akseliin, jos et vaihda laakereita niin kasatessa merkit takaisin kohdalleen.
    Last edited by JJT; 28-01-2012, 17:26.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16413
      • Asikkala

      #3
      Ensin puhallus ja maalaus, sitten purku :think Ei mene sitä hiekkaa joka paikkaan.

      Comment

      • niäminen
        Bimmer Rookie
        • Nov 2009
        • 111
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by JJT View Post
        -Vetarin tumpit pois, lähtee kun nykäisee.
        -Poskilaakerien laipat pois.
        -Iso lautaspyörä/tasauspyörästä-paketti pois.
        -Pinionin mutteri auki, laippa pois ja koputellaan akseli perän sisäkautta pois.

        Muista että pinionin laakerivälyksen kanssa pitää olla tarkkana.
        Ja pinionin laakerien ulkokoolit jää perään kiinni, toisin laakerit kannattais vaihtaa jos perän meinaa purkaa kokonaan.
        Jos kuitenkin meinaat purkaa ja olla vaihtamatta laakereita, niin perään jäävät ulkokoolit pitää suojata hyvin (jos hiekkapuhaltaa)

        Purkuvaiheessa merkitse tarkasti pinionin mutterin ja laipan asento akseliin, jos et vaihda laakereita niin kasatessa merkit takaisin kohdalleen.
        Tuli sellanen tässä mieleen että kun tuli tossa juuri purettua lukollinen pikkuperä ilman etten merkinny mitään :think tarkotus olis just puhaltaa kuoret ja takakansi, ja ajattelin vaihtaa vaan stefat ja koota vanhoilla laakereilla kun tarkastelin ja vaikuttivat hyviltä eikä mitenkään ääntäny ajossa. ainoot osat jotka merkkasin oli poskilaakerien laipat että kummalta puolen on irrotettu ja miten päin tulee takasin. mites nyt pitäs si toimia. ajatus oli että puhallan noi kuoret että pistän takakannen kiinni ja tukin noi poskilaakerien laippjen kohdat esim leikkaan oikeen kokoset levyt siihen päälle ja pulteilla kiinni ja pinjoni akseli reikä umpeen jollain konstilla? ja mut mites si toi kasaus kun ei ole merkitty. ja kuinkas tiukkaan se mutteri si tulee? :think
        Käyttis: e30 318i -89
        Projekti: e30 m20b25 -89
        Ratalelu: e30 touring m20b27tic -88

        <<Tutun turbon vihellyksen kuulen
        Äänellään se mielen kohentaa
        Ujellus kuin rajun myrskytuulen
        Sitä desibelipellet koittaa ohentaa>>

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎