Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 ei puhalla tarpeeksi lämmintä??

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mixsu_
    Newbiemmer
    • Aug 2009
    • 18
    • Kuopio

    e30 ei puhalla tarpeeksi lämmintä??

    Ongelmana on ettei lämmityslaite omasta mielestäni puhalla niin kuumaa kuin pitäisi, lasit meinaa vetää huuruun kun sen verran viileä sisällä vaikka puhallin kuumimmillaan...autossa ollut alunperin ilmastointi joka purettu pois..autossa ei ole kiertovesipumppua mutta kuskin jalkotilassa on lämmönsäätöventtiili joka toimii ainakin yleismittarilla mitattuna oikein..ja kennolle menevät letkut on oikein päin ja termostaatti vasta vaihdettu ja järjestelmässäkään ei pitäisi olla ilmaa enää. kädellä kokeiltuna ylempi kennolle menevä muoviputki on sellainen kohtuu lämmin mutta kennon alempi ilmeisesti kennolta tuleva putki sen verran kuumempi ettei kestä kauaa kiinni pitää siitä kun polttaa heti.. eikä kennonkaan pitäisi olla tukossa eikä vuotaa.
    vaikeasti selitetty mutta toivottavasti joku ymmärtää

    mistähän kyseinen ongelma voisi johtua? auttaisikohan kiertovesipumppu asiaan??


    Auto e30 323 vm-86
    E39 530d


    E39 523 EX
    E34 520 tic EX
    E30 323 EX
    E36 325 coupe-EX
    E36 320 coupe-EX
    E36 318iS- EX
    E36 325 sedan-> EX
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #2
    Originally posted by Mixsu_ View Post
    Ongelmana on ettei lämmityslaite omasta mielestäni puhalla niin kuumaa kuin pitäisi, lasit meinaa vetää huuruun kun sen verran viileä sisällä vaikka puhallin kuumimmillaan...autossa ollut alunperin ilmastointi joka purettu pois..autossa ei ole kiertovesipumppua mutta kuskin jalkotilassa on lämmönsäätöventtiili joka toimii ainakin yleismittarilla mitattuna oikein..ja kennolle menevät letkut on oikein päin ja termostaatti vasta vaihdettu ja järjestelmässäkään ei pitäisi olla ilmaa enää. kädellä kokeiltuna ylempi kennolle menevä muoviputki on sellainen kohtuu lämmin mutta kennon alempi ilmeisesti kennolta tuleva putki sen verran kuumempi ettei kestä kauaa kiinni pitää siitä kun polttaa heti.. eikä kennonkaan pitäisi olla tukossa eikä vuotaa.
    vaikeasti selitetty mutta toivottavasti joku ymmärtää

    mistähän kyseinen ongelma voisi johtua? auttaisikohan kiertovesipumppu asiaan??


    Auto e30 323 vm-86
    Niin, sulla on nyt sitten näköjään väärinpäin nuo letkut. Kannen takaosasta pitää mennä letku kennon alempaan putkeen ja paluu kennon ylemmästä putkesta.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • e30tampio
      Banned
      • Feb 2012
      • 216
      • Seinäjoki

      #3
      Originally posted by Mixsu_ View Post
      ..autossa ei ole kiertovesipumppua mutta kuskin jalkotilassa on lämmönsäätöventtiili joka toimii ainakin yleismittarilla mitattuna oikein..

      Auto e30 323 vm-86

      Tuo lämmönsäätö venttiili.. (tarkoittanet vesiventtiiliä joka on lämppärin kennon päässä... joka on normaalisti auki mutta vääntäessä lämmöt kylmälle menee kiinni) voi olla jumissa vaikka sähköisesti toimisi.. muovinen mäntä siellä saattanut jumahtaa kiinni asentoon.. poraa mäntään iso reikä niin pelaa.. sillä venttiilillä ei juurikaan virkaa ole kuitenkaan..

      Comment

      • Guest's Avatar

        #4
        Originally posted by e30tampio View Post
        Tuo lämmönsäätö venttiili.. (tarkoittanet vesiventtiiliä joka on lämppärin kennon päässä... joka on normaalisti auki mutta vääntäessä lämmöt kylmälle menee kiinni) voi olla jumissa vaikka sähköisesti toimisi.. muovinen mäntä siellä saattanut jumahtaa kiinni asentoon.. poraa mäntään iso reikä niin pelaa.. sillä venttiilillä ei juurikaan virkaa ole kuitenkaan..
        Kiva ajella kesällä ku ähkyy koko ajan kuumaa?

        Comment

        • e30tampio
          Banned
          • Feb 2012
          • 216
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by isoR View Post
          Kiva ajella kesällä ku ähkyy koko ajan kuumaa?
          Ei ähky... ja saahan "raitis ilmalla" tulemaan suoraa pihalta viileää vaikka tekis mitä..

          ja tuo lämppärin kennohan "ohittuu" sellaisillä läpillä muutenkin kun pistät lämmöt minimiin ja se venttiili käsittääkseni vaan jättää siellä kennossa kierrättämättä vettä ja kenno pysyy viileänä ja vaikka sitä ilmaa ei sen läpi silloin viedäkään niin kai se vähän lämpöä siihen ilmaan säteilee jolloin saattaahan siinä ehkä yhden celsiuksen vaikutus olla siihen viileään ilmaan sillä venalla.. tiedä häntä mutta suurta vaikutusta sisäilman lämpötilaan sillä ei ole muuta kuin silloin kun kuumaa haluaa..

          Comment

          • e30tampio
            Banned
            • Feb 2012
            • 216
            • Seinäjoki

            #6
            Originally posted by Mixsu_ View Post
            mistähän kyseinen ongelma voisi johtua? auttaisikohan kiertovesipumppu asiaan??


            Auto e30 323 vm-86
            Piti tuohon vielä mainita, että lämmin vesihän kiertelee ihan omalla painollaan ja onhan moottorissa vesipumppu... kiertovesipumppu ehkä enemmänkin varmistaa, että kennossa pyörii koko ajan maksimi lämmin vesi eikä se kerkeä siellä väljähtymään.. eli senkin vaikutus on hyvin minimaalinen.. monissa monissa autoissa ei tuollaista ole lainkaan ja hyvin pärjää.. se on lähinnä mauste

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #7
              Originally posted by e30tampio View Post
              Piti tuohon vielä mainita, että lämmin vesihän kiertelee ihan omalla painollaan ja onhan moottorissa vesipumppu... kiertovesipumppu ehkä enemmänkin varmistaa, että kennossa pyörii koko ajan maksimi lämmin vesi eikä se kerkeä siellä väljähtymään.. eli senkin vaikutus on hyvin minimaalinen.. monissa monissa autoissa ei tuollaista ole lainkaan ja hyvin pärjää.. se on lähinnä mauste
              Näin, mutta ei kannata mennä reikiä porailemaan, kun vika taisi selvitä jo kysyjän ekassa postauksessa.
              Toinen "perinteinen" vika on lämmönsäätöläpän vaijerin hyppääminen pois paikaltaan tai väärä säätö.
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • Guest's Avatar

                #8
                Originally posted by JJT View Post
                Toinen "perinteinen" vika on lämmönsäätöläpän vaijerin hyppääminen pois paikaltaan tai väärä säätö.
                Onko tästä jotakin juttua tai kuvia jossakin, kun tuntuu että ei oikein puhalla ku on lämmöt täysillä, kylmälle laittaessa kyllä.

                Comment

                • JJT
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6694
                  • .......

                  #9
                  Originally posted by isoR View Post
                  Onko tästä jotakin juttua tai kuvia jossakin, kun tuntuu että ei oikein puhalla ku on lämmöt täysillä, kylmälle laittaessa kyllä.
                  En tiiä, mutta kun purkaa hanskalokeron vasemmalla puolella olevan muoviverhouksen pois, niin näkyy vaijerin pää ja säätöläpän vipu. Kääntää lämmöt maksimiin niin vaijerin pitää vetää läppä täysin kiinni.
                  Jos ei mene kiinni asti niin säätöpyörästä kirii sen verran että menee.
                  Last edited by JJT; 19-02-2012, 20:35.
                  Myyn:
                  M10/20/52 E30-E36 osia

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    #10
                    Originally posted by e30tampio View Post
                    Ei ähky... ja saahan "raitis ilmalla" tulemaan suoraa pihalta viileää vaikka tekis mitä..

                    ja tuo lämppärin kennohan "ohittuu" sellaisillä läpillä muutenkin kun pistät lämmöt minimiin ja se venttiili käsittääkseni vaan jättää siellä kennossa kierrättämättä vettä ja kenno pysyy viileänä ja vaikka sitä ilmaa ei sen läpi silloin viedäkään niin kai se vähän lämpöä siihen ilmaan säteilee jolloin saattaahan siinä ehkä yhden celsiuksen vaikutus olla siihen viileään ilmaan sillä venalla.. tiedä häntä mutta suurta vaikutusta sisäilman lämpötilaan sillä ei ole muuta kuin silloin kun kuumaa haluaa..
                    Niin no joo jos siellä on joku läppäkin vielä, mutta tuo vesiventtiili ei sisällä mitään avaruustekniikkaa.

                    Jos solenoidi? siinä pelaa ja ei ole halki mistään niin poralla niiteistä auki ja vaihtaa o-renkaat sisuksiin, ja rst-ruuveilla takas kasaan.

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #11
                      Originally posted by JJT View Post
                      En tiiä, mutta kun purkaa hanskalokeron vasemmalla puolella olevan muoviverhouksen pois, niin näkyy vaijerin pää ja säätöläpän vipu. Kääntää lämmöt maksimiin niin vaijerin pitää vetää läppä täysin kiinni.
                      Jeps, kiitoksia tästä, pitääpä joku ilta katella ja ihmetellä.

                      Comment

                      • e30tampio
                        Banned
                        • Feb 2012
                        • 216
                        • Seinäjoki

                        #12
                        joo en mäkään nyt ekana alkais tota vesivenaa kairaan mutta se vaan sattuu olee yks yleinen ongelma ja jos ei mikää muu tunnu auttavan niin hyvin todennäkönen vika (threadin alottajalla oli kyllä putket väärinpäin)..
                        Toivottavasti vaan vaijeri irti läpästä niin se on todella helppo vika ja helpos paikas niinkuin JTT tuossa jo selitti..
                        Kun se vena on lisäksi todella ikävä ottaa irti ja toki mielummin korvaa sen uudella mutta jos haluaa nopsaa saada lämpöö tupaan nii toi on vaa yks konsti venan "korjaamiseen/ohittamiseen"..

                        Comment

                        • Mixsu_
                          Newbiemmer
                          • Aug 2009
                          • 18
                          • Kuopio

                          #13
                          okk. se voi tietty olla yks mahdollisuus ettei se venttiili toimi niinkuin pitääkin vaikka luvut näyttäisi oikein.. kannen takaosasta lähtevä letku menee kennon ylempään muoviputkeen. ja se alempi muoviputki on tosiaan kyllä huomattavasti kuumempi kuin se ylempi putki.. ja vaijerin tarkistin mikä lähtee lämmönsäätö vivulta niin se liikuttaa läppää niinkuin pitääkin
                          E39 530d


                          E39 523 EX
                          E34 520 tic EX
                          E30 323 EX
                          E36 325 coupe-EX
                          E36 320 coupe-EX
                          E36 318iS- EX
                          E36 325 sedan-> EX

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            #14
                            Originally posted by Mixsu_ View Post
                            okk. se voi tietty olla yks mahdollisuus ettei se venttiili toimi niinkuin pitääkin vaikka luvut näyttäisi oikein.. kannen takaosasta lähtevä letku menee kennon ylempään muoviputkeen. ja se alempi muoviputki on tosiaan kyllä huomattavasti kuumempi kuin se ylempi putki.. ja vaijerin tarkistin mikä lähtee lämmönsäätö vivulta niin se liikuttaa läppää niinkuin pitääkin
                            Kannen takaa PITÄÄ mennä alempaan tumppiin, muuten ei kierrä.
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • Mixsu_
                              Newbiemmer
                              • Aug 2009
                              • 18
                              • Kuopio

                              #15
                              no sitten syy varmaan selvisi pitää kokeilla kääntää toisinpäin ja kattoo mitä tapahtuu
                              E39 530d


                              E39 523 EX
                              E34 520 tic EX
                              E30 323 EX
                              E36 325 coupe-EX
                              E36 320 coupe-EX
                              E36 318iS- EX
                              E36 325 sedan-> EX

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎