Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325 ix nykii, puutuu eikä nosta kierroksia välillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ice-cube
    Bimmer Rookie
    • Mar 2003
    • 193
    • Waasa

    E30 325 ix nykii, puutuu eikä nosta kierroksia välillä

    Eli ongelmana ois kaverin E30 325 ix touring. kone nykii ja puutuilee usein sekä kieltäytyy nostamasta kierroksia about 3000 r/min yläpuolelle. auto käynnyt muun muassa laakkosella parikertaa testerissä ja tutkittavana ja kuulemma toimii, mutta toiset ajatukset kun ei meinaa edes eteenpäin liikkua. nykimistä kuvastaa hyvin kun kuvittelee ajavansa pari pykälää liian isolla vaihteella. välillä toimii taas aivan normaalisti.

    vinkit tarpeen
  • jupe_84
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 242
    • Joensuu

    #2
    Mulla teki samaa juttu oma 325ia ja siin oli menny joku johto tohon kiertokangen mangneettitunnistimenpäälle! tai siis niin ne huollossa sanoivat! ainakun kone joutui rasitukselle nin alkoi armoton nyhjyyminen :juo

    Comment

    • eeki
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 1966
      • HKI

      #3
      Eli siis kampiakselin asennontunnistin?
      Ducati 998 -02 //

      Comment

      • Juiza
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 164
        • Lappeenranta

        #4
        Itellä teki kannen vaihdon jälkeen samaa. Perinteisesti ajoitus pykälän vieressä.
        Pienillä vaihteilla(1,2) kiersi kyllä tappiin, mutta esim nelosella ei ollut toivoakaan yli 3000rpm.
        M535i -85
        M5 -89

        Comment

        • äksä
          Bimmer Rookie
          • May 2003
          • 108
          • Jyväskylä

          #5
          liitokset...

          - myös ilmamääränmittarin liittimen irrottamalla tekee tota, kun vetää tietyn perustilan boxiin päälle...

          - Pitäisi näkyä vikana testerissä...

          X
          "Not all performance cars hibernate for the winter"

          Comment

          • Jacek
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 552
            • Helsinki

            #6
            Muutama yleisin syy tuollaiseen:

            Jakajan kansi ja/tai pyörijä

            Tulpanjohto/johdot

            Kampiakselin asentotunnistimen johto hinkannut itsensä puhki vesipumpun hihnapyörään, syy = kiinnitys puuttuu.

            Suuttimien ja moottorin johtosarjan välinen pistoke viallinen/hapettunut.

            Lambdasondi rikki.


            Jos ja kun vika on ajoittainen niin sen löytäminen testerillä onnistuu luonnollisesti vain jos vika on päällä testattaessa. Vikamuistista pitäisi kyllä osata lukea mikä signaali on pätkässyt.
            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

            Osia myytävänä

            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

            Comment

            • Phaedrus
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1888
              • Helsinki

              #7
              Kampiakselin asentotunnistimen johto hinkannut itsensä puhki vesipumpun hihnapyörään, syy = kiinnitys puuttuu.
              Kun selvittelin syitä oman auton (E30/M40/316i/89) satunnaiseen mutta voimakkaaseen nykimiseen huomasin, että muovisen johdonsuojan alaosa oli kiinnittämättä (pkl korjaamo). Vesipumppu on hinkannut ison reiän johtoja suojaavaan muovilevyyn, ja syönyt eristeitä 4-tulpan johtoon liitetystä tunnistimenjohdosta (btw, mikä tämän oikea nimi on?). Vaikka pinnasta on eristepinta rikki, niin johtoa sieltä ei näy. Voisiko tämä kuitenkin aiheuttaa maadoitus- tms. vikoja ja olla syynä nykimiseen? Toinen johto - kampiakselin asentotunnistimen johto - näyttäisi kuitenkin ehjältä (ei kuvassa). -Kun asettelin johdot muutama päivää sitten paremmin, ei nykimistä ole enää esiintynyt (kop kop!!).

              Tuli mieleen sekin, että laskeeko Motronicin boksi mittausdatasta keskiarvoa tms., jotta yksittäinen (virhe)lukema ei sotke toimintaa? Vikamuistiin ei tässä mallissa tunnu jäävän yhtään mitään...

              Comment

              • Phaedrus
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1888
                • Helsinki

                #8
                E30 sähköistä...

                Originally posted by Phaedrus
                Kun selvittelin syitä oman auton (E30/M40/316i/89) satunnaiseen mutta voimakkaaseen nykimiseen huomasin, että muovisen johdonsuojan alaosa oli kiinnittämättä (pkl korjaamo). Vesipumppu on hinkannut ison reiän johtoja suojaavaan muovilevyyn, ja syönyt eristeitä 4-tulpan johtoon liitetystä tunnistimenjohdosta (btw, mikä tämän oikea nimi on?). Vaikka pinnasta on eristepinta rikki, niin johtoa sieltä ei näy. Voisiko tämä kuitenkin aiheuttaa maadoitus- tms. vikoja ja olla syynä nykimiseen? Toinen johto - kampiakselin asentotunnistimen johto - näyttäisi kuitenkin ehjältä (ei kuvassa). -Kun asettelin johdot muutama päivää sitten paremmin, ei nykimistä ole enää esiintynyt (kop kop!!).

                Tuli mieleen sekin, että laskeeko Motronicin boksi mittausdatasta keskiarvoa tms., jotta yksittäinen (virhe)lukema ei sotke toimintaa? Vikamuistiin ei tässä mallissa tunnu jäävän yhtään mitään...
                Nykiminen palasi, ja huomasin että johdonsuojus oli jälleen ottanut kiinni vesipumpun kiilahihnapyörään. Aiempia viestiketjuja lukemalla päättelen, että kyse on induktioanturin johdosta. Mikä olisi fiksuin tapa korjata tilanne:

                1) ostaa uusi tilalle. Aiempien viestien mukaan hinta on n. 100e, mikä lämmittää mieltä mutta väärällä tavalla Löytyykö suosituksia edullisemmista ostopaikoista? Jos hankin osan, niin miten saan irroitettua tulpan hatun pois (vetämällä voimalla, pyörittämällä, muulla tavalla)?

                2) paikkaamalla johto itse. Onko mahdollista katkaista huono pätkä ja yrittää vaihtaa sen tilalle ehjää johdinta?

                3) poistaa johto kokonaan. Ilmeisesti sytytyspuoli toimii ilman tuotakin (boksi 'vikatilassa'). Onko tunnistimen poistosta merkittävää haittaa kulutuksen tms. mielessä?

                Seuraavaksi pitää tutkia johtoreittiä ja katsoa onko jakopään kansi kunnolla kiinni, kun johdot menevät käsittämättömän läheltä vesipumppua (jää vain 5-10 mm. rako).

                Comment

                • Phaedrus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1888
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Phaedrus
                  Nykiminen palasi, ja huomasin että johdonsuojus oli jälleen ottanut kiinni vesipumpun kiilahihnapyörään. Aiempia viestiketjuja lukemalla päättelen, että kyse on induktioanturin johdosta. Mikä olisi fiksuin tapa korjata tilanne:

                  1) ostaa uusi tilalle. Aiempien viestien mukaan hinta on n. 100e, mikä lämmittää mieltä mutta väärällä tavalla Löytyykö suosituksia edullisemmista ostopaikoista? Jos hankin osan, niin miten saan irroitettua tulpan hatun pois (vetämällä voimalla, pyörittämällä, muulla tavalla)?

                  2) paikkaamalla johto itse. Onko mahdollista katkaista huono pätkä ja yrittää vaihtaa sen tilalle ehjää johdinta?

                  3) poistaa johto kokonaan. Ilmeisesti sytytyspuoli toimii ilman tuotakin (boksi 'vikatilassa'). Onko tunnistimen poistosta merkittävää haittaa kulutuksen tms. mielessä?

                  Seuraavaksi pitää tutkia johtoreittiä ja katsoa onko jakopään kansi kunnolla kiinni, kun johdot menevät käsittämättömän läheltä vesipumppua (jää vain 5-10 mm. rako).
                  Jatkan monologiani vielä sen verran, että kirjaan tuloksen tiedoksi:

                  1) uusi anturijohto maksaa Laakkosella 90e. Paikalleen sen saa katkaisemalla sytytysjohdon, ujuttamalla anturin johdon ympärille ja puristamalla johdon uudelleen kiinni (TIS kertoo tämän hyvin). En hankkinut.

                  2) en selvittänyt

                  3) sytytysjärjestelmä toimii hyvin ilman tuota tunnistinta. Risan johdon aiheuttama sairas nykiminen ei ole toistunut.

                  Otin jakopään kansilevyt irti ja vaihdoin siinä olevan muovisen johdonsuojuksen (taisi olla 1e, Laakkonen Herttoniemi). Vaikka levyt ovat tarkasti paikoillaan, ei johdonsuojukseen jää väliä kuin 10 mm. Huono konstruktio.

                  Comment

                  • TemeL
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 424
                    • p-pohojanmaa.. ja tuulee!

                    #10
                    E30 320i

                    Mikähän mulla sitten on tuossa omassa...
                    Ei nyi ollenkaan mutta vääntöjä ei ole keskialueella.. ylhäällä on välillä tehoja ja välillä taas ei tapahdu mitää nykäsyä.. mun mielestä pitäis olla vakio nokka..
                    kone on 89.. mutta ruiskusydeemit on 87..

                    liekkö bensansaannissa jotain vikaa.. tai olisiko ilmamäärän mittarissa jotain..

                    kertokaapas jos on ollut samaa vikaa!
                    ----------------


                    M20B20 ahdistusta

                    Comment

                    • Tepijr
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2005
                      • 653
                      • Oulu

                      #11
                      Tsiikaappa b-paineet... Oire tuntuis olevan tehottomassa pumpussa tahi joku tukos polttoainejärjestelmässä(suotatin yms.):think .. Kiertääkö vapaalla normaalisti?? ja veto päällä kiertää muttei vedä kunnolla... vai?

                      Siis nämä vinkithän on vaan veikkauksia, mut kannattaa kokeilla...
                      Parhaat pelaa

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎