Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 M30 ei käy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SanMiguel
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 1035
    • Kirkkonummi

    e30 M30 ei käy

    Elikkäs kaverin puolesta tänne kirjottelen kun ei yhteiset ajatukset oikein ole tuottaneet tulosta eikä tuolla searchilla oikeen osunu mitään sopivaa eteen. Kyseessä siis e30 korinen touring muistaakseni vm94 mihin on istutettu e28 kaapattu tekniikka. Sama tekniikka oli pari kesää takaperin Jonsun e30 cabriossa.

    Mutta siis asiaan. Syksyllä/alkutalvesta kaveri ajoi auton talliin ihan normaalisti sisätilanpistokkeen asennusta varten. Veteli piuhat konttorin puolelle ja kun oli akkua kiinnittämässä takaisin paikoilleen niin ilmeisesti huitaisi poikkitukeen hieman jatkovarrella. Eli suoraan akulta maihin. Sen jälkeen ei ole enää käyntiin lähtenyt. Näissä tekniikanvaihto laitteissahan tuo vian etsintä on joka kerta yhtä mielenkiintoista mutta olisisikos hyviä ehdotuksia mistä lähteä vikaa etsimään???

    Virtaa siis autossa kulkee edelleen sen verran että kaikki sähköheebelit toimii normaalisti ja starttaakin iloisesti mutta ei hörähdä. Ollaan käyty läpi kaikkia sulakkeita ja jotain satunnaisia releitä, mutta ei niistäkään ole mitään löytynyt.. Tänään kokeiltiin vaihtaa toinen virtalukonpohja ilman tulosta. Kampiakselinasentoanturikin on mitattu ja antaa ihan normaalit lukemat. Muistaakseni omassa autossa tuo tyhjäkäyntimoottori alkaa surisemaan kun virrat laittaa päälle mutta tuo ei tee sitäkään. Eikä myöskään saa bensaa eikä kipinää. Eli onko olemassa jotain releitä tai piilossa olevia sulakkeita jotka saattavat vaikuttaa asiaan tai joitain muita mahdollisia vaihtoehtoja??
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    #2
    Originally posted by SanMiguel View Post
    Elikkäs kaverin puolesta tänne kirjottelen kun ei yhteiset ajatukset oikein ole tuottaneet tulosta eikä tuolla searchilla oikeen osunu mitään sopivaa eteen. Kyseessä siis e30 korinen touring muistaakseni vm94 mihin on istutettu e28 kaapattu tekniikka. Sama tekniikka oli pari kesää takaperin Jonsun e30 cabriossa.

    Mutta siis asiaan. Syksyllä/alkutalvesta kaveri ajoi auton talliin ihan normaalisti sisätilanpistokkeen asennusta varten. Veteli piuhat konttorin puolelle ja kun oli akkua kiinnittämässä takaisin paikoilleen niin ilmeisesti huitaisi poikkitukeen hieman jatkovarrella. Eli suoraan akulta maihin. Sen jälkeen ei ole enää käyntiin lähtenyt. Näissä tekniikanvaihto laitteissahan tuo vian etsintä on joka kerta yhtä mielenkiintoista mutta olisisikos hyviä ehdotuksia mistä lähteä vikaa etsimään???

    Virtaa siis autossa kulkee edelleen sen verran että kaikki sähköheebelit toimii normaalisti ja starttaakin iloisesti mutta ei hörähdä. Ollaan käyty läpi kaikkia sulakkeita ja jotain satunnaisia releitä, mutta ei niistäkään ole mitään löytynyt.. Tänään kokeiltiin vaihtaa toinen virtalukonpohja ilman tulosta. Kampiakselinasentoanturikin on mitattu ja antaa ihan normaalit lukemat. Muistaakseni omassa autossa tuo tyhjäkäyntimoottori alkaa surisemaan kun virrat laittaa päälle mutta tuo ei tee sitäkään. Eikä myöskään saa bensaa eikä kipinää. Eli onko olemassa jotain releitä tai piilossa olevia sulakkeita jotka saattavat vaikuttaa asiaan tai joitain muita mahdollisia vaihtoehtoja??
    mites lastu/koko boksi jos se on ottanut kipiää, sielläkait ne herkimmät osat on
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #3
      Luultavasti oikosulku suoraan akusta ei polta mitään.

      Jos tyhjäkäyntimoottori ei kerta surise nii naksahtaako valkea rele kun virta kytketään?
      Olli.

      Comment

      • SanMiguel
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 1035
        • Kirkkonummi

        #4
        Kyllä se valkoinen rele naksuu kun virrat kytkee päälle. Niin itsekkin ajattelin että ei se varmaan voi polttaa mitään jos suoraan akulta lyö maihin. Voihan se tietenkin aina olla mahdollista että se nyt vaan oli sen aika jäädä siihen eikä tuo asennus rumba liity tähän ongelmallisuuteen millään tavalla mutta epäilen silti liittyvän.

        Boksia ei olla sen kummemmin tutkailtu availtu. Jotain satunnaista boksia nopeasti kokeiltiin paikoilleen ilman vaikutusta mutta siitä boksista ei pysty sanomaan mitään toimimisen kannalta. Olisikos jossain olemassa jotain hyviä neuvoja tai ohjeita miten tuon boksin toiminnan voisi tarkistaa vai pitäisikös se näkyä suoraan kun boksin avaa?

        Tai saako jotenkin joistain pinneistä mitattua että tuleeko boksille edes herätettä tai muita tietoja?

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4645
          • Tuusula

          #5
          Jahs, maamoottorin tarina jatkuu Onkos se muuten pelannut niinkuin pitää .. ?


          Originally posted by SanMiguel View Post
          Tai saako jotenkin joistain pinneistä mitattua että tuleeko boksille edes herätettä tai muita tietoja?
          Boksille tulee virta "siitä vihreästä piuhasta", kolminapainen liitin (lienee leikelty pois) hanskalokeron päällä. Kaksi muuta piuhaa (musta, kelta-valk) ovat kierroslukutieto ja kulutustieto mittaristolle.


          Vaihtoehtoinen tapa diagnosoida olisi etsiä ECU:n kytkentäkaavio (googlella löytyy) ja käydä se pinni-pinniltä läpi.

          Vaikuttaisi tosiaan että ECU ei ole nyt hengessä mukana, saman ongelman kanssa painin aikoinaan tuon M30:n kanssa ja vikana muistaakseni oli juurikin epäselvyydet virran syötön kanssa..
          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #6
            Oliko tässä e28 motronic vai mikä ruisku?

            E28 motorinicissa taisi olla semmoinen piirre, että jos kampuran jommankumman asentotunnistimen piirissä ei ole ollenkaan mitään vastusta niin tyhjäkäyntimoottori ei surise, eikä tietysti lähde käyntiinkään.
            Olli.

            Comment

            • Jonsku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 4645
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by Rocla View Post
              Oliko tässä e28 motronic vai mikä ruisku?

              E28 motorinicissa taisi olla semmoinen piirre, että jos kampuran jommankumman asentotunnistimen piirissä ei ole ollenkaan mitään vastusta niin tyhjäkäyntimoottori ei surise, eikä tietysti lähde käyntiinkään.
              E28 peräisin oleva kapistus, ei lambdaa eli onkohan se nyt Motronic 1.1 tjms.
              - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

              ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
              ex. Alpina D10 Touring #33/94
              ... and many more

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by Jonsku View Post
                E28 peräisin oleva kapistus, ei lambdaa eli onkohan se nyt Motronic 1.1 tjms.
                En löytänyt e28 kaaviota äkkiä, käytin luultavasti samanlaista 325i 1986 kaaviota.

                Jos se mainitsemasi pieni vihreä johto hanskalokerossa olisi irti niin valkea rele ei naksuisi ollenkaan.

                Pikku varauksella, jos e28/e30 on sellainen ero että olisi tuo "ajonesto" piuha toteutettu eri järjestyksessä, mutat vanhassa 325i:ssä se menee valkelle releelle herätykseksi, kun taas puolan ja boksin heräte ei mene sitä johtoa pitkin vaan pääliittimen vihreää johtoa pitkin.

                Eli itse lähtisin mittamaan kampuran tunnistimia ja tarkastelemaan niiden liitoksia.

                Tietysti kannattaa aluksi mitata että tuleehan puolan vihreään johtoon +12v virrat kytkettynä samoin kuin boksin liittimen vihreään napaan.

                Ja tuleehan sen valkean releen punaiseen johtoon +12v jatkuvasti.
                Last edited by Rocla; 05-04-2012, 23:22.
                Olli.

                Comment

                • SanMiguel
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 1035
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Ei käy ei..

                  Eli tuo asentotunnistin on mitattu jo kerran jos toisenkin ja edelleen mittauksien mukaan kaikki olis kondiksessa.

                  Jos oikein muistan niin puolan vihreään johtoon ei tullut plussaa (täytyy varmitsaa)

                  Valkoiselle releelle sähköt tulee niinkuin pitääkin ja kytkee kiinni siis heti kun virrat lyö päälle.

                  Esim bensa rele taas ei lyö kiinni startattaessa ja kipunakin on hukassa.

                  Yritin vähän metsästääkkin tuota boksin kaaviota tai jotain ohjeita mittailuun mutta ei ainakaan osunut silmään millään mistään =/

                  Comment

                  • SanMiguel
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 1035
                    • Kirkkonummi

                    #10
                    Ei mainittavaa edistystä tämänkään osalla.. Viikonloppuna tehtiin taas mittauksia. Puolan vihreään johtoon tulee plus, bensapumpun rele mitattu ja testattu (toimii) Moottorinohjaukselle tulee virtaa. Silti ei kipinää eikä bensaa?

                    Tällä hetkellä mielessä olisi siis että moottorinohjaukselta ei lähtisi tieto eteenpäin tai vaihtoehtoisesti sulakeboksissa olis jotain hämärää?!? :think

                    Onkos kenelläkään kokemusta miten tuon sulakeboksin tai ton moottorinohjausboksin saisi mittailtua/tarkistetua? Ei viitsisi kuitenkaan lähteä ihan randomilla ostelemaan osia kun ei varmuuttakaan ole.

                    Comment

                    • Skunkki^
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 688
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by SanMiguel View Post
                      Ei mainittavaa edistystä tämänkään osalla.. Viikonloppuna tehtiin taas mittauksia. Puolan vihreään johtoon tulee plus, bensapumpun rele mitattu ja testattu (toimii) Moottorinohjaukselle tulee virtaa. Silti ei kipinää eikä bensaa?

                      Tällä hetkellä mielessä olisi siis että moottorinohjaukselta ei lähtisi tieto eteenpäin tai vaihtoehtoisesti sulakeboksissa olis jotain hämärää?!? :think

                      Onkos kenelläkään kokemusta miten tuon sulakeboksin tai ton moottorinohjausboksin saisi mittailtua/tarkistetua? Ei viitsisi kuitenkaan lähteä ihan randomilla ostelemaan osia kun ei varmuuttakaan ole.
                      Lisätään nyt edelliseen, että bensapumpun releelle ei tule ohjausvirtaa. Ei siis naksahtele paikallaan ollessa.

                      (Ja jos joku sattuisi tietämään, mistä saisi 3-rivisen Motronicin sähkökaaviota, Haynes tarjoaa vain 2-riviseen )
                      Last edited by Skunkki^; 12-06-2012, 18:18.
                      KIA Optima PHEV

                      Exät:
                      520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                      Comment

                      • Skunkki^
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 688
                        • Espoo

                        #12
                        Jepulisjee,

                        Konehan saatiin vihdoin ja viimein käyntiin! Auto perruutettiin ulos tallista ja työntämällä se sinne takaisin meni.
                        Elikkäs apuja kaivataan taasen tietäjiltä:
                        Pintakaasulla auto nostaa aivan normaalisti kierroksia aivan tappiin asti, mutta heti kun painaa hieman rivakammin kaasuva, niin kone yskii niin helevatusti ja meinaa sammua.
                        Pariin otteeseen sytytti myös imusarjassa, ja sai pienen jännäkakan aikaiseksi, kun pihautti tyhjäkäyntimoottorin irti imuputkesta

                        Mikäs tuossa voisi aiheuttaa tuon tukehtumisen, ajosta auto kuitenkin seisomaan jäi..?

                        Testattuja/vaihdettuja:

                        *Tulpa putsattu, olivat mustat ja karstaiset
                        *Kahdella IMM kokeiltu, ei vaikutusta. Ei myöskään vaikutusta vaikka IMM johdon ottaa irti.
                        *Päällisin puolin imuvuodot tutkittu (Mistä kaikkialta letkuja voi mennä??)
                        *Kampiakselin asentoanturi mitattu, ja myös toista toimivaa testattu, ei vaikutusta.

                        Auttakkee!
                        KIA Optima PHEV

                        Exät:
                        520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                        Comment

                        • Jonsku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 4645
                          • Tuusula

                          #13
                          Sähköjen puolesta ei auta kuin alkaa tavaamaan näitä läpi ja komponentti kerrallaan mitata että ovat kunnossa & piuhat ehjät ohjainlaitteelle.


                          Tukehtuminen viittaisi kyllä imuvuotoon, eipä siihen tuossa koneessa äkkiseltään tule mieleen muita mahdollisuuksia kuin imusarjan tiivisteet tai imuputki..
                          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                          ex. Alpina D10 Touring #33/94
                          ... and many more

                          Comment

                          • Skunkki^
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 688
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by Jonsku View Post
                            Sähköjen puolesta ei auta kuin alkaa tavaamaan näitä läpi ja komponentti kerrallaan mitata että ovat kunnossa & piuhat ehjät ohjainlaitteelle.


                            Tukehtuminen viittaisi kyllä imuvuotoon, eipä siihen tuossa koneessa äkkiseltään tule mieleen muita mahdollisuuksia kuin imusarjan tiivisteet tai imuputki..
                            No tuota mietinkin, ettei tuo nyt kovin monesta paikkaa voi vuotaa, mutta syyksi paljastuikin 6kk vanha bensa.
                            Tankkiin uutta bensaa ja nyt auto käy ja kukkuu kuin hihnalta tullessaan!
                            KIA Optima PHEV

                            Exät:
                            520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎