Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 jarrut vinkuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tmpzk
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 361
    • Espoo

    E30 jarrut vinkuu

    E30 325i vm 1991 ja edessä jarrut(?) vinkuu ajossa kokoajan hiljaa ja jarruttaessa kovempaa. "täysjarrutuksessa" ei vingu. Mistä vinkuminen johtuu tai saattaisi johtua ja miten se korjataan? Saatana kun hävettää oikee ajaa.
    Saattaa olla tyhmä kysymys, muttakun noviisi ei tiedä.
    -E90 335i 2008
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #2
    Nakkaa ne Motonetin paskat tarvikepalat naapurin postilaatikkoon ja hae tilalle OEM, tai joku muu laadukas palasarja, niin loppuu vinkuminen.
    Sulla on niin kovat palat, että pinta on lasittunut normaalissa ajossa (kevyitä jarrutuksia). Yleensä auttaa ainakin hetkeksi, kun käy vetämässä muutaman hieman härskimmän jarrutuksen kovemmasta vauhdista.
    Myydäänhän noihin jotain "kitinäpeltejäkin" palan ja männän väliin ja jotkut on laittanu sinne vähän kuparivaseliiniakin. Helpoin tapa on on ostaa kunnolliset palat.

    Tosin ajossa ne ei saisi kyllä vinkua, eli ottaa kiinni ollenkaan (makaa päällä) Satulat irti ja herkistelemään mäntiä.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Purku, putsaus, herkistely, kasaus kuparitahnan tai alumiinitahnan kanssa. Ei vingu enää.


      Originally posted by T3 View Post
      Myydäänhän noihin jotain "kitinäpeltejäkin" palan ja männän väliin.
      Ne on kyllä ihan viimenen keksintö.
      Last edited by petrolhead; 03-09-2012, 20:01.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • tmpzk
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 361
        • Espoo

        #4
        Nyt on tilattu EBCn vihreet palat, nää ilmeisesti laadukkaammat kun motonetin.
        Sit jos sais tähän vielä ohjeet jarrujen herkistelystä, niin voin sit tuol tallil lukee tästä. Tarviiko jarrut ilmata tossa? :think
        -E90 335i 2008

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by tmpzk View Post
          Nyt on tilattu EBCn vihreet palat, nää ilmeisesti laadukkaammat kun motonetin.
          Sit jos sais tähän vielä ohjeet jarrujen herkistelystä, niin voin sit tuol tallil lukee tästä. Tarviiko jarrut ilmata tossa? :think
          Ei tarvii jos et avaa jarrulinjoja, ja palojen vaihdossa sitä ei normaalisti tarvitse tehdä. Oletko nyt laittamassa uudet jarrupalat vanhoille (urautuneille) levyille joissa on jo tod näk kulumisolake ja vähän ruostettakin.. Menee uudet palat äkkiä huonoiksi. Uusi levyt samalla jos eivät ole vimpan päälle kunnossa. Nyt kun ilmaamisesta kysyit, niin jarruneste on toki erittäin hyvä vaihtaa kerran kahteen vuoteen. Vaikuttaa esim. jarrujen häipymiseen kovassa käytössä hyvin paljon. No, se on toinen juttu jo..

          Herkistelystä. Putsaat viilan ja teräsharjan kanssa kaikki pinnat jarrusatulan kannakkeesta johon jarrupalan runko osuu. Pahimmat shitit pois. Kannakkeen em. pintoihin alu/kuparitahnaa ohuelti. Varottava ettei sitä mene levyn pintaan tai palan kitkapintaan. Tarkastat että liukutapit liikkuu vapaasti rei'issään. Vaikea neuvoa tarkemmin kun ei tiedä onko sulla siellä Girling vai ATE satulat.
          Last edited by petrolhead; 12-09-2012, 22:45.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • tmpzk
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2011
            • 361
            • Espoo

            #6
            Mulla on siinä edellisen omistajan toimesta vaihdettu jotkin reijitetyt levyt. En oo niitä niin tarkasti tutkinut, että osaisin tähän hätään sanoa onko urautuneet mutta ruosteessa eivät ainakaan (kovin pahasti) ole. Tarkistan niiden kunnon huomenna kunhan jaksan röyhiä tonne talliin. Hyvä pointti! Ja mikäli ne on huonot kannattaako ostaa reijälliset vaiko perinteiset? Kiitos neuvoista ! Tää foorumi on kyllä siitä hyvä, että pöllöjäkin jaksetaan neuvoa kädestä pitäen!
            -E90 335i 2008

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by tmpzk View Post
              Mulla on siinä edellisen omistajan toimesta vaihdettu jotkin reijitetyt levyt. En oo niitä niin tarkasti tutkinut, että osaisin tähän hätään sanoa onko urautuneet mutta ruosteessa eivät ainakaan (kovin pahasti) ole. Tarkistan niiden kunnon huomenna kunhan jaksan röyhiä tonne talliin. Hyvä pointti! Ja mikäli ne on huonot kannattaako ostaa reijälliset vaiko perinteiset?
              Noh, rei'itetyt lienee melko varmasti kalliimmat. En ole saanut vakiotehoisesta E30:stä kovassa käytössä vakiojarruja häipymään. Itse en investoisi ekana rei'itettyihin.

              Herkistelystä vielä. Jos/kun sulla todennäköisesti on Girling jarrut, tarkasta että liukutapit (10) liikkuu kannakkeen (2) rei'issä vapaasti. Jos ei, jarrut laahaa takulla jossain vaiheessa. Reikiin voi tuikata myös alu/kuparitahnaa kun tapit käyttää irti.



              ..Jos siellä taasen on ATET:

              ..niin liukutapit ei käytännössä voi jumittua kun ne menee satulan kumiholkin läpi. Ja niiden avaamiseen muuten tarvii 7mm kuusiokoloavaimen jota ei tavan kuusiokolosarjoissa ole.

              Kiitos neuvoista ! Tää foorumi on kyllä siitä hyvä, että pöllöjäkin jaksetaan neuvoa kädestä pitäen!
              Varmaan jokainen on ekassa jarrurempassa joutunu neuvoa kysymään.
              Last edited by petrolhead; 13-09-2012, 17:21.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • tmpzk
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2011
                • 361
                • Espoo

                #8
                Joo, kävin itseasiassa tänään hakemassa sitä kuparitahnaa jo valmiiksi. Nyt vaan odottelen, että ne palat tulis niin pääsis vaihtelee.
                -E90 335i 2008

                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6165
                  • Helsinki

                  #9
                  Täällä on hienoa palvelua ja neuvontaa
                  Last edited by MikeDry; 14-09-2012, 10:26. Reason: Nice, keep working
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  • Neppo
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 721
                    • Laihia

                    #10
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Herkistelystä vielä. Jos/kun sulla todennäköisesti on Girling jarrut, tarkasta että liukutapit (10) liikkuu kannakkeen (2) rei'issä vapaasti. Jos ei, jarrut laahaa takulla jossain vaiheessa. Reikiin voi tuikata myös alu/kuparitahnaa kun tapit käyttää irti.



                    Varmaan jokainen on ekassa jarrurempassa joutunu neuvoa kysymään.
                    Onko Girlingin jarrujen liukutapit tasaisen pyöreät, vai onko niissä pieniä tasaisia kohtia tasajaolla? Onko väliä mihin asentoon ne kasatessa tulee?

                    Avasin yhdet etusatulat herkistelyä varten ja kaikissa 4:ssä tapissa oli semmoiset suorat osuudet ja kaikissa samanlaiset. En tajunnut katsoa missä asennossa ne oli. Tehdyiltä ne suorat kohdat näytti eikä kuluneilta.

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by Neppo View Post
                      Onko Girlingin jarrujen liukutapit tasaisen pyöreät, vai onko niissä pieniä tasaisia kohtia tasajaolla? Onko väliä mihin asentoon ne kasatessa tulee?
                      Hyvä kysymys. Enpä ole milloinkaan ajatellut sen enempää miksi noissa joissain on tasanen sivu. Ei ole kyllä yhdetkään ton tyyppiset jarrut lakannu toimimasta vaikka ne on missä asennossa sattuu.
                      Vai olisko ne vaan siksi että kun liukutapin paikan täyttää jollain salvalla niin sillä on reitti mitä pursua yli. Ilman että sen tapin tarvii olla kauhean väljä reikään.
                      Emminä tiedä!! Kaikkee te mietitte.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16400
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by Neppo View Post
                        Onko Girlingin jarrujen liukutapit tasaisen pyöreät,
                        vai onko niissä pieniä tasaisia kohtia tasajaolla?
                        Onko väliä mihin asentoon ne kasatessa tulee?
                        Ei
                        On
                        Ei

                        Comment

                        • Neppo
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 721
                          • Laihia

                          #13
                          Kiitos kaikille vastauksista. Eikun kasaan. Tosiaan, kyseessä voi olla tahnan juoksemista helpottava ura. Tuo Girlingin holkki kun on umpinainen. ATEssa taas vaan se kumi tumppi toisessa päässä..

                          Comment

                          • GOOFY
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 4139
                            • .

                            #14
                            Kai ne tasaset kohdat niissä tapeissa on ihan sitä varten että se pääsee hieman elämään sivusuunnassa. Jos pyöreään reikään laitetaan kohtuu tiukalla sovituksella pyöreä tappi ja satula hieman linkussa jarrutettaessa niin ei se täysin pyöreä liukutappi liukuisi siellä reijässä kovin hyvin. Vaikka ne oliskin uutena täysin pyöreät niin ajan kans varmaan kuluisivat kantikkaiksi.

                            Ja jos tapille pitäs sanoa virallinen oikea asento niin se taitaisi olla niin että tasaisen sivut olisivat pysty ja vaaka asennoissa, mut ei taida olla vitunkaan väliä...
                            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16400
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by GOOFY View Post
                              Ja jos tapille pitäs sanoa virallinen oikea asento niin se taitaisi olla niin että tasaisen sivut olisivat pysty ja vaaka asennoissa, mut ei taida olla vitunkaan väliä...
                              Noin niitä ei voi laittaa kun tasaisia kohtia on 3 kpl. ja tasavälein...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎