Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 325i -89 stanan sähköviat!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jokkis 318
    BTCF Member
    • Aug 2006
    • 16

    e30 325i -89 stanan sähköviat!!

    Elikkäs tos 325 on erittäin mielenkiintoinen vika?! Autossa ei toimi mittaristo eikä lämppäri, mutta kun autoa starttaa niin tulee virta lämppärille ja kiekkamittari elää.
    Eli virtalukon 3asennossa eli sillon ku startti pyörii ni noi toimii ja kevennys releenhän pitäis katkasta tossa tilantees virta?

    Kokeiltua: sulakkeet, releet, virtalukonpohja, mittaristo, sulakerasian hapettumia ei oo
    Lakkas yht äkkiä toimimasta voisko olla moottorin ja korin välises maakaapelissa vika tai vaikuttaako nopeusanturi k.o vikaan jos on rikki?

    Kiitoksia etukäteen jos jollain sattuis olemaan hyvää vinkkiä missä vois olla vika kun omat tietotaidot ei enää riitä:(

    Ps. Juuri tuota unloaderia olen ropeloinut/ vaihtanut
    Last edited by jokkis 318; 07-11-2012, 18:58.
  • Harri G
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 9041
    • Iisalmi

    #2
    Note: unloader relay coils are grounded through starting motor except when starting. When starting, battery voltage is applied to both sides of unloader relay coils and relays are de-energized.

    Voisiko tuo rele vuotaa virran läpi, jolloin virtaa ei tule muille releille :think En kyllä osaa selittää miksi sähköhärvelit toimii kun starttaa. Tuon releen vois kenties koettaa vaihtaa ja kerran maadoittaa itsensä startin kautta, voit kokeilla laittaa moottorin maadoitusta paremmaksi ja tarkastaa startin piuhat.

    Nopeusanturi ei asiaan vaikuta. Mikäli anturi (vaikka on aika varma kapistus) sattuisi menemään rikki, sinulla ei nopeus/kulutus-mittarit toimisi, muihin ei vaikuta.
    E39 ja E91

    Comment

    • jokkis 318
      BTCF Member
      • Aug 2006
      • 16

      #3
      ei niin ei

      Kiitoksia vinkeistä kokeiltu uudella releelläkin mutta ei ollut apua ja startinjohdot kopeloitu ja mitattu että menee virta läpi vuan ei suostu pelittää! Joo epäilinki sitä anturii et ei vaikuta, edellinen omistaja oli vetässy kanttariin niin että taka-akseli vähän väänty ja joutu vaihtaa vetarin sen jälkeen ajo jonkun 10km ja k.o viat alko ! Sen takia vaan mietin tota anturia jos se onneton ois onnistunu jotenki rikkoo sen kait se pitäö taas kohta talliin lähtee tuhlaa olutta , röökiä ja hermoja ton baijerin kanssa.

      Comment

      • Harri G
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 9041
        • Iisalmi

        #4
        JOS sulta ois perän anturi rikki, perän sisältä kuuluis muoviosien rolinaa Toki sinä voit irroittaa sen kahdella 10mm AV pultilla olevan anturin ja katsoa sinne sisälle jos kiinnostaa huvin vuoksi niin tehdä.

        Muutama tyhmä kysymys:
        - Olihan rele, millä kokeilitte, täysin samanlainen?
        - Oletko kokeillut laittaa lisämaadoitusta? Eli ihan vaikka akkukaapelin pätkä koneenkorvasta koriin kiinni.

        Niitä releitä on muuten ilmeisesti 2kpl, K5 ja K7. Testaas molemmat.

        E39 ja E91

        Comment

        • jokkis 318
          BTCF Member
          • Aug 2006
          • 16

          #5
          ja sitte taas

          Morjes, juurikin nuo kaks k5 ja k7 releet vaihdoin, oli samanlaiset releet, varaosa vempaimesta, ja lisä maadotus koneelle kokeiltu, mutta ku ei toimi ni ei

          Comment

          • magilainen
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 1023
            • Iisalmi

            #6
            Nostellaas vanhaa..

            Itsellä puhallin toimii VAIN virtalukon 1 asennossa ja 0 asennossa. JA puhallin sammuu virtojen ollessa 2 asennossa.
            Mittaristossa olevat jarrunesteen valo,käppärin merkkivalo ja jarrupalojen kuneisuus ilmoitus valo palaa. Kukin valo himmenee kun esim käsijarrun päästää jne.

            Releet uudet.

            Releelle K7 tulee jatkuva virta oikein (30).
            Laitteelle yhteys kunnossa (87)
            Mutta maadoitus ja ohjain virta hukassa (85 ja 86)
            Muistelin että K5 tulee normaalisti virrat ja ohjaukset.

            Puhallin siis toimii 30 ja 87 kun yhistää.

            Mystisesti ei aina edes virtojen ollessa asennossa 1 puhallin käynnisty ennenkuin kopauttaa sulakerasiaa. Rasia avattu,johdot ehjät.

            Tunnustaisi maadoitus ongelmalta. Muistelisin että molemmat (mittari sekä puhallin) viat huomasin samaan aikaan about 3(?) vuotta sitten, mutta nyt vasta tuli ajankohtaiseksi tutkia.

            Autoon on vaihdettu 318is otettu korinjohtosarja. Oisikohan mahdollisesti minulta jäänyt joku maadoitus huomaamatta :think

            Ratin alapuolelle tulee tusinan verran maadoituksia ja ne on puhdistettu/tarkastettu.

            Moottorin maadoitukset kunnossa.

            Muut sähkölaitteet mitä autossa on, toimii.

            Ei lisäherkkuja, esim penkinlämmittimiä, sähkölaseja jne. Ns karvalakki kyseessä.


            Jos jollain tuloo mieleen heti jotain niin kiitoksia. Jatkan enivei sähkökaavion tutkintaa mutta kaikki e30 maadoitus kohdat olisi mukava tietää
            Last edited by magilainen; 25-02-2015, 00:19. Reason: lisäys
            Bmw e91 330xd -06 msport
            Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
            Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


            Freude am Fahren

            Comment

            • Dre-
              Bimmer Fanatic
              • May 2013
              • 237
              • Lahti

              #7
              Originally posted by magilainen View Post
              Nostellaas vanhaa..

              Itsellä puhallin toimii VAIN virtalukon 1 asennossa ja 0 asennossa. JA puhallin sammuu virtojen ollessa 2 asennossa.
              Mittaristossa olevat jarrunesteen valo,käppärin merkkivalo ja jarrupalojen kuneisuus ilmoitus valo palaa. Kukin valo himmenee kun esim käsijarrun päästää jne.

              Releet uudet.

              Releelle K7 tulee jatkuva virta oikein (30).
              Laitteelle yhteys kunnossa (87)
              Mutta maadoitus ja ohjain virta hukassa (85 ja 86)
              Muistelin että K5 tulee normaalisti virrat ja ohjaukset.

              Puhallin siis toimii 30 ja 87 kun yhistää.

              Mystisesti ei aina edes virtojen ollessa asennossa 1 puhallin käynnisty ennenkuin kopauttaa sulakerasiaa. Rasia avattu,johdot ehjät.

              Tunnustaisi maadoitus ongelmalta. Muistelisin että molemmat (mittari sekä puhallin) viat huomasin samaan aikaan about 3(?) vuotta sitten, mutta nyt vasta tuli ajankohtaiseksi tutkia.

              Autoon on vaihdettu 318is otettu korinjohtosarja. Oisikohan mahdollisesti minulta jäänyt joku maadoitus huomaamatta :think

              Ratin alapuolelle tulee tusinan verran maadoituksia ja ne on puhdistettu/tarkastettu.

              Moottorin maadoitukset kunnossa.

              Muut sähkölaitteet mitä autossa on, toimii.

              Ei lisäherkkuja, esim penkinlämmittimiä, sähkölaseja jne. Ns karvalakki kyseessä.


              Jos jollain tuloo mieleen heti jotain niin kiitoksia. Jatkan enivei sähkökaavion tutkintaa mutta kaikki e30 maadoitus kohdat olisi mukava tietää
              Mulla teki aikalailla samaa ja toimi sitten kun pistin väliaikaisen johdon sekä sulakkeen 30 - 87 väliin eli rele pois kokonaan.
              Vikana oli startti jossa ei ilmeisesti ollut unloader toimintoa
              Vikakoodin luku ja livedata Päijät-Hämeessä!
              ///

              Ex.
              E34 525i (M50B25) Sterlingsilber
              E34 530i (M60B30) Diamantschwartz
              E32 730i (M60B30) Diamantschwartz
              E38 740i (M62B44) Biarritzblau
              E39 530D (M57D30) Individual 490
              F10 520D (B47D20) Jatoba
              E30 316i (M20B25) Schwartz
              F30 330e (B48B20) Melbourne Red

              Comment

              • magilainen
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1023
                • Iisalmi

                #8
                Originally posted by Dre- View Post
                [SIZE=1]
                Mulla teki aikalailla samaa ja toimi sitten kun pistin väliaikaisen johdon sekä sulakkeen 30 - 87 väliin eli rele pois kokonaan.
                Vikana oli startti jossa ei ilmeisesti ollut unloader toimintoa
                Joo hyppyjohdolla se nyt onkin käytössä. Jaa siinäkö.on semmonenki miten moinen sielä toimii ja vaikuttaa, eikö se ole vaan kevennys rele starttauksen ajan?
                Bmw e91 330xd -06 msport
                Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
                Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


                Freude am Fahren

                Comment

                • Dre-
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2013
                  • 237
                  • Lahti

                  #9
                  Originally posted by magilainen View Post
                  Joo hyppyjohdolla se nyt onkin käytössä. Jaa siinäkö.on semmonenki miten moinen sielä toimii ja vaikuttaa, eikö se ole vaan kevennys rele starttauksen ajan?
                  Muistelisin näin kun tätä pähkäilin niin luin jostain foorumilta että noissa vanhemman mallisissa starteissa on vääränlainen solenoidi eli sen takia ei toimi :think
                  Googleta vaikka " E30 unloader issues" tai jotain sinneppäin niin löytyy asiaa tästä
                  Vikakoodin luku ja livedata Päijät-Hämeessä!
                  ///

                  Ex.
                  E34 525i (M50B25) Sterlingsilber
                  E34 530i (M60B30) Diamantschwartz
                  E32 730i (M60B30) Diamantschwartz
                  E38 740i (M62B44) Biarritzblau
                  E39 530D (M57D30) Individual 490
                  F10 520D (B47D20) Jatoba
                  E30 316i (M20B25) Schwartz
                  F30 330e (B48B20) Melbourne Red

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎