Announcement

Collapse
No announcement yet.

325ix vaihdelaatikon laippa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • benari
    Newbiemmer
    • Apr 2007
    • 17

    325ix vaihdelaatikon laippa

    Olisi pari kysymystä mitä en haulla löytänyt.
    Auto: e30 325ix 88-

    1.
    Käykö ix:n vaihdelaatikon laipan tilalle jonkun muun mallin laippa, onko akselilla sama boori kun takavetoisessa?

    2.
    M
    ikä kardaani kävisi laatikon perään? Jos ottaa hajonneen jakovaihteiston pois välistä ja tekee takavetoisen.


    3.Onko ix:n laatikon välitys sama kun takavetoisen?

    Tuota osaa tarkoitan.

    17.Output flange

    23211228071


    (e34 x 4)
    (e28 x 3)
    (e30 x 1)
    (e21 x 1)
  • Muurahainen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by benari View Post
    Olisi pari kysymystä mitä en haulla löytänyt.
    Auto: e30 325ix 88-

    1.
    Käykö ix:n vaihdelaatikon laipan tilalle jonkun muun mallin laippa, onko akselilla sama boori kun takavetoisessa?

    2.
    M
    ikä kardaani kävisi laatikon perään? Jos ottaa hajonneen jakovaihteiston pois välistä ja tekee takavetoisen.


    3.Onko ix:n laatikon välitys sama kun takavetoisen?

    Tuota osaa tarkoitan.

    17.Output flange

    23211228071


    Jos olen oikein käsittänyt niin kun otat jakolaatikon pois tilalle menee normi 325 kardaani. (en ole itse kokeillut)

    325ix etupyörät tosin eivät oikein hyvin pysy pakoillaan ilman vetareita.
    Ei kyllä niitä kannata sinne pyörimäänkään jättää haittaamaan pyörimistä ja kääntymistä. Voi olla myös että siitä tulee aika jännä ajaa kun keula on tehty vetämään. (esim. etutolpat pystyssä kun takavedossa ne ovat aika kallellaan)

    Jos oikeasti päädyt tekemään tuosta takavedon myy vetarit, laatikko yms. niitä tarvitseville ja osta normaalit tilalle. (pelkistä vetareista taitaa saada satasia)

    Comment

    • MikeDry
      BTCF Member
      • May 2006
      • 6217
      • Helsinki

      #3
      En tiedä mutta mulle joku väitti, että menee ne renkaan laakerit rikki jos ei ole vetareita, siis etupää
      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

      Comment

      • benari
        Newbiemmer
        • Apr 2007
        • 17

        #4
        [QUOTE=Muurahainen;2880789]Jos olen oikein käsittänyt niin kun otat jakolaatikon pois tilalle menee normi 325 kardaani. (en ole itse kokeillut)

        Onko kellään varmuutta tästä?
        (e34 x 4)
        (e28 x 3)
        (e30 x 1)
        (e21 x 1)

        Comment

        • benari
          Newbiemmer
          • Apr 2007
          • 17

          #5
          Originally posted by Muurahainen View Post
          Jos olen oikein käsittänyt niin kun otat jakolaatikon pois tilalle menee normi 325 kardaani. (en ole itse kokeillut)

          325ix etupyörät tosin eivät oikein hyvin pysy pakoillaan ilman vetareita.
          Ei kyllä niitä kannata sinne pyörimäänkään jättää haittaamaan pyörimistä ja kääntymistä. Voi olla myös että siitä tulee aika jännä ajaa kun keula on tehty vetämään. (esim. etutolpat pystyssä kun takavedossa ne ovat aika kallellaan)

          Jos oikeasti päädyt tekemään tuosta takavedon myy vetarit, laatikko yms. niitä tarvitseville ja osta normaalit tilalle. (pelkistä vetareista taitaa saada satasia)
          Ei ole enään mitää nelivedosta jälellä kun laatikko. Kiinnostaisi saada vastaus noihin kolmeen kysymykseen.
          (e34 x 4)
          (e28 x 3)
          (e30 x 1)
          (e21 x 1)

          Comment

          • Muurahainen
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by Sädde View Post
            En tiedä mutta mulle joku väitti, että menee ne renkaan laakerit rikki jos ei ole vetareita, siis etupää
            Ihan varmasti menee kun ei ne ole kovin tiiviit ilman vetareita.
            Puuttuu sei vetarin aiheuttama puristus laakerin ympäriltä.

            Comment

            • Muurahainen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by benari View Post
              Ei ole enään mitää nelivedosta jälellä kun laatikko. Kiinnostaisi saada vastaus noihin kolmeen kysymykseen.
              Jos ei ole muuta kuin laatikko niin heitä normi aski paikoilleen 325 kardaanin kanssa ja on varmasti toimiva ratkaisu.
              Mutta IX:n laatikon ero normaaliin on tietääkseni siinä että on kiinnikkeet jakolaatikolle.
              Joudut jokatapauksessa hankkimaan 325 kardaanin niin sen näkee nopeasti sopiiko laatikkoon.

              Joka tietää asian paremmin saa oikaista.
              Last edited by Muurahainen; 28-11-2012, 22:13.

              Comment

              • benari
                Newbiemmer
                • Apr 2007
                • 17

                #8
                Originally posted by Muurahainen View Post
                Jos ei ole muuta kuin laatikko niin heitä normi aski paikoilleen 325 kardaanin kanssa ja on varmasti toimiva ratkaisu.
                Mutta IX:n laatikon ero normaaliin on tietääkseni siinä että on kiinnikkeet jakolaatikolle.
                Joudut jokatapauksessa hankkimaan 325 kardaanin niin sen näkee nopeasti sopiiko laatikkoon.

                Joka tietää asian paremmin saa oikaista.
                Onko kellään varmuutta asiasta että 325 kardaani käy?
                Onko 325 kardaanilla millaset mitat?
                Ehjän ja vähän ajetun laatikon vaihtoon en näe syytä jos pelkkä kardaani riittää.
                (e34 x 4)
                (e28 x 3)
                (e30 x 1)
                (e21 x 1)

                Comment

                • Muurahainen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by benari View Post
                  Onko kellään varmuutta asiasta että 325 kardaani käy?
                  Onko 325 kardaanilla millaset mitat?
                  Ehjän ja vähän ajetun laatikon vaihtoon en näe syytä jos pelkkä kardaani riittää.
                  Pakkohan tuohon väliin on kardaani laittaa.

                  Jos tuo takavedon kardaani ei käy laatikkoon niin ei siihen silloin muutkaan sovi suoraan.

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6217
                    • Helsinki

                    #10
                    Tuota jos olet tekemässä joka tapauksessa tuon vaihdon, niin miksi ei osta sitten takavetoisen laippaa ja kokeile. Veikkaan että jos se laippa käy niin voi laittaa takavetoisen kardaanin-jos vaihdelaatikon mitoissa ei ole eroa, perässä taitaa olla sama kiinnitys kuin takavetoisessa.
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • Muurahainen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by Sädde View Post
                      Tuota jos olet tekemässä joka tapauksessa tuon vaihdon, niin miksi ei osta sitten takavetoisen laippaa ja kokeile. Veikkaan että jos se laippa käy niin voi laittaa takavetoisen kardaanin-jos vaihdelaatikon mitoissa ei ole eroa, perässä taitaa olla sama kiinnitys kuin takavetoisessa.
                      Sen osaan sanoa että perässä on sama kiinnitys.

                      Comment

                      • benari
                        Newbiemmer
                        • Apr 2007
                        • 17

                        #12
                        Originally posted by Sädde View Post
                        Tuota jos olet tekemässä joka tapauksessa tuon vaihdon, niin miksi ei osta sitten takavetoisen laippaa ja kokeile. Veikkaan että jos se laippa käy niin voi laittaa takavetoisen kardaanin-jos vaihdelaatikon mitoissa ei ole eroa, perässä taitaa olla sama kiinnitys kuin takavetoisessa.
                        Olisi ensin hyvä saada vähän tietoa asiasta, ennenku rupee osia ostelemaan. Noita kun ei taida ihan joka nurkalla olla. Jos joku kertoisi vaikka sen 325 kardaanin laipalle jotain mittoja? Miten esimerkiksi eroaa 320 kardaanista,isompi laippa?
                        Pituusmitta ku vielä oilisi niin noillahan tiedoilla pääsis jo kummasti eteenpäin asiassa.
                        (e34 x 4)
                        (e28 x 3)
                        (e30 x 1)
                        (e21 x 1)

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6217
                          • Helsinki

                          #13
                          Aaa ok, luulin että osia on melkein joka kulmas.....
                          Jos nämä jeesaa yhtään
                          325 kardaanin pituus:http://www.realoem.com/bmw/showparts...43&hg=26&fg=05
                          320 kardaanin pituus:http://www.realoem.com/bmw/showparts...43&hg=26&fg=05

                          Yritin kattoo vähän tuolt googlest.....
                          Last edited by MikeDry; 05-12-2012, 16:54.
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • turboix
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 581
                            • p-laidun

                            #14
                            ix:sän laatikon laippa on erillainen ko normi 325 eli vaihdat laatikkoon kardaanin laipan tai sitten hommaat jostain takavedon laatikon ja kardaanin. ja noista vetoakseleista purat ne pois ja jätät sinne ulommat nivelet paikallensa niin pysyy laakerit kasassa.
                            BMW E46 330dA touring -00
                            BMW e30 325tbo -86
                            BMW e30 323ia cabriolet -83
                            BMW e30 318i touring -89

                            Comment

                            • Maza
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 4321
                              • Kannus/Kokkola

                              #15
                              Originally posted by turboix View Post
                              ix:sän laatikon laippa on erillainen ko normi 325 eli vaihdat laatikkoon kardaanin laipan tai sitten hommaat jostain takavedon laatikon ja kardaanin. ja noista vetoakseleista purat ne pois ja jätät sinne ulommat nivelet paikallensa niin pysyy laakerit kasassa.
                              Juurikin näin. Laatikon takalaippa on muistaakseni 96mm pulttijaolla eli siihen käy ns. iso rättinivel. Kardaaniksi saattaisi osua suht suoraan joko E30 324td:n tai e36 328i:n. Noissa on isompi rätti ja pituus pitäs olla liki sama.

                              Jos auto on öbaut '89 uudempi niin takaperässä on erillainen kardaanin kiinnityslaippa kuin vanhemmissa. Vanhemmissa sama kuin takavedossa, mutta uudemmissa on kuusipulttinen vakionopeusniveleen pulttautuva laippa.

                              Sanottakoon vielä kerran, että ne ulommat nivelet tosiaan PITÄÄ olla paikoillaan etupäässä. Muuten laakerit purkaantuu hyvin nopeasti.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎