Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 - jarrunesteet katoaa => kytkinpiiri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S_a_m_i
    Newbiemmer
    • Dec 2012
    • 7
    • Riihimäki

    E30 - jarrunesteet katoaa => kytkinpiiri?

    Auto: Bmw E30 320, -88, 5-lovinen manuaali, ml 92tkm.

    Yritin haulla löytää apua mutta en löytänyt tarvittavaa tietoa. Kyseessä on naapurin vanhan rouvan auto, joten saatu tieto voi olla vähän epäselvää... En myöskään tunne bemmiä sen paremmin, joten osaisiko joku auttaa mikä mättää.

    Oireena on, että eilen oli kuulemma kytkin alkanut tuntua oudolta ja vaihteet ei meinannut mennä silmään ja tänään kytkin ei toiminut enää juuri ollenkaan. Koska jarrunesteet oli oikein reilusti alle alarajan ajattelin, että siellä kytkinpiiri hörpännyt ilmaa. Lisäilin nesteet maksimiin ja ilmasin sitten kytkinpiiriä ja sieltä tuli ilmaa enempi kuin reilusti. Ilmattiin tuota nyt sitten sen verran, ettei tuollasta ilmamäärää voi tuossa piirissä yksinkertaisesti olla eli piirin on vuodettava jostain. Ilmausprojektin jälkeen kytkinpoljin ei enää nouse ylös vaan jää pohjaan.

    Pidempiaikaisena vikana on kuulemma ollut, että jarrunestettä katoaa säiliöstä eikä missään näy mitään vuotoa, ei edes autotallin lattialla, jossa auto majailee koko ajan. Loppuviimein huomasin, että polkimen viereinen suojamuovi tai oikeammin sen suojan päällä oleva vaahtomuovi on aivan jarrunesteessä, joten mikä siellä vuotaa? En viitsinyt tuossa ulkona pakkasessa alkaa tutkimaan sen enempää asiaa vaan ajattelin kysyä ensin apuja täältä.
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16385
    • Leppävirta

    #2
    Työ- vai pääsylinteri, en ikinä muista, niin on antautunu. Jompikumpi se siellä polkimen juuressa on. Toinen sitten on laatikon kupeessa ja todennäköisesti jättäisi lammikkoa alle.
    Last edited by Haju69; 28-12-2012, 18:28.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E32 Diamantscwharz 750iL '94

    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • S_a_m_i
      Newbiemmer
      • Dec 2012
      • 7
      • Riihimäki

      #3
      Eli sitten se on pääsylkky, koska työsylkky on on laatikon kyljessä. Löytyykö jostain räjäytyskuvaa, jossa tuo sylkky esiintyy? Myös ohjeistusta vaihtoon otetaan vastaan mielellään, että mitä kaikkea pitää purkaa pois edestä.
      Last edited by S_a_m_i; 28-12-2012, 19:07. Reason: osataan kirjoittaa...

      Comment

      • S_a_m_i
        Newbiemmer
        • Dec 2012
        • 7
        • Riihimäki

        #4
        Kannattaako vaihtaa koko pääsylkky vai onko noi tiivistevauriot kuinka yleisiä? Katselin vaan kun esim. Motonet tarjoaa myös pelkkää tiivistettä.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16492
          • Asikkala

          #5
          Ratin alusmuovi pois, sylinteri näkyy polkimen vieressä.

          Comment

          • Harri G
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 9041
            • Iisalmi

            #6
            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=248071
            E39 ja E91

            Comment

            • S_a_m_i
              Newbiemmer
              • Dec 2012
              • 7
              • Riihimäki

              #7
              Eli vaihto on pala kakkua. Mites tyhjeneekö jarrunestesäiliö kokonaan pääsylkyn irrotuksessa? Eli tarviiko sisäpuoli jotenkin suojata kun tässä autossa on sisusta sairaan hienossa kunnossa. Sillä vaan kyselen kun vaihdan tuon ulkona niin ei huvita pakkasessa olla hommissa sekuntiakaan ylimääräistä.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Tiivisteiden uusiminen jarrujen/kytkimen nestepiirin osiin on ehkä maailman ärsyttävintä. Jos sylinterit ei maksa aivan mahdottomia niin laittasin koko paketin kerralla.

                OT: 92 tkm E30?

                Originally posted by S_a_m_i View Post
                Eli vaihto on pala kakkua. Mites tyhjeneekö jarrunestesäiliö kokonaan pääsylkyn irrotuksessa? Eli tarviiko sisäpuoli jotenkin suojata kun tässä autossa on sisusta sairaan hienossa kunnossa. Sillä vaan kyselen kun vaihdan tuon ulkona niin ei huvita pakkasessa olla hommissa sekuntiakaan ylimääräistä.
                Lue toi Harrin linkittämä ohje yllä. Siinä on kommentoitu tuota tyhjenemis/suojaamisasiaa. Muistikuva on että kytkimen lähtö tais olla tasausäiliön alareunassa eli kyllä se tyhjenee.
                Last edited by petrolhead; 29-12-2012, 11:00.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16492
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Tiivisteiden uusiminen jarrujen/kytkimen nestepiirin osiin on ehkä maailman ärsyttävintä. Jos sylinterit ei maksa aivan mahdottomia niin laittasin koko paketin kerralla.

                  OT: 92 tkm E30?


                  Lue toi Harrin linkittämä ohje yllä. Siinä on kommentoitu tuota tyhjenemis/suojaamisasiaa. Muistikuva on että kytkimen lähtö tais olla tasausäiliön alareunassa eli kyllä se tyhjenee.
                  Ei tyhjene säiliö sillä se pääsylkyn letkulähtö on ehkäpä juuri ko. syystä reilusti pohjan yläp.

                  Comment

                  • S_a_m_i
                    Newbiemmer
                    • Dec 2012
                    • 7
                    • Riihimäki

                    #10
                    Huomasin tuon Harrin linkin vasta myöhemmin illalla kun luskelin vastauksia uudelleen.

                    Kyllä tuo on tosiaan 92tkm ajettu e30. Vuonna -92 on ollut mittarissa 72tkm joten ei kovin kovalla käytöllä ole ollut ja joka ajokerta auto on kuulemma ajettu lämpimään talliin...

                    Vaihdoin tuohon koko sylkyn. Aika pers**stä oli koko homma kun sylkyn pultit ei osunut jengoille millään ja putken nippa ei mennyt jengoille. Muutenkin noi kiinnityskohtien kohdat oli aika hanuripaikassa. Seuraavalla kerralla menisi varmasti muutamaan tuntiin koko homma mutta toivottavasti sitä kertaa ei tule. :think

                    Comment

                    • raimo1
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 296
                      • Kouvola,ksnk

                      #11
                      Kun tuli tämä vastaan niin kysyn nyt itsekkin:

                      Eli valuttaa nestettä jalkatilaan, mutta kytkin ei lakkaa toimimasta.
                      Vuoto varmaan siis säiliöltä sylinterille tulevassa letkussa?
                      E30 m20b27hyrrä

                      The first eighteen years of your life are like a free trial, and after that it's pay to play

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16492
                        • Asikkala

                        #12
                        Pitäisikö ihan kurkata sinne ratin alle :think

                        Comment

                        • raimo1
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 296
                          • Kouvola,ksnk

                          #13
                          Olen kyllä kurkkinut ja sylinteriä pitkin se valuu. Mutta eikai siinä mitn muita mahdollisuuksia ole?
                          E30 m20b27hyrrä

                          The first eighteen years of your life are like a free trial, and after that it's pay to play

                          Comment

                          • S_a_m_i
                            Newbiemmer
                            • Dec 2012
                            • 7
                            • Riihimäki

                            #14
                            Tässä tapauksessa kytkin oli toiminut ainakin muutaman kuukauden vaikka se oli pääsylkystä vuotanutkin. Vuoto on ollut pientä ja toki kilometrejä ei kauheasti ole vissiin tullut. Pääsylkky oli kostea sieltä polkimen päädystä haitarikumin luota.

                            Comment

                            • raimo1
                              BTCF Member
                              • Jun 2008
                              • 296
                              • Kouvola,ksnk

                              #15
                              Itsellä on tälleen, kun täyttää säiliön, niin menee max 24h kun vuotanut säiliössä kytkin liittimen alapuolelle, jolloin ei nestette tule enään sylinterille.
                              Sen jälkeen ei vuoda ja kytkin toimii. Ajelin 4kk lähes päivittäin. Hyvin toimii mutta kyllähän se olisi kiva saada täysin kuntoon.
                              E30 m20b27hyrrä

                              The first eighteen years of your life are like a free trial, and after that it's pay to play

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎