Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 koneen irroituksesta...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwbmw
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1370
    • Kainuu

    e30 koneen irroituksesta...

    aikomuksena olisi käyttää konettä irti e30 320i:stä pinen koneremontin takia joten nyt kysynkin että onko helpompi käyttää konetta pois vaihelaatikon kans vai ilman???
    sigpic
    Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    #2
    Lähtee melkeen helpommin pakettina.

    Koska startin ja laatikon kehäpultit ovat niin vittumaisessa paikassa.

    Muistaakseni yhden laatikon kehäpultin irrottamiseen tartti 1metri jatkovartta ja siihen väliin semmonen mutka juttu.
    Ja aski tupakkaa
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'

    Comment

    • bmwbmw
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1370
      • Kainuu

      #3
      eli vissiin taidan irrottaa laatikon kans
      sigpic
      Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

      Comment

      • bmwbmw
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1370
        • Kainuu

        #4
        niin ja nyt kun on edessä sellainen koneremontti että joutuu kampuran kans leikkimään joten tuli tässä mieleen että "suurentuisiko" koneen kuutiotilavuus jos laittais tossa samalla jonku 2.5L tai 2.7L kampuran sinne 2.0L kampuran tilalle??? tästä kyllä on varmaan joskus ollukki foorumissa puhetta....
        sigpic
        Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          #5
          Molemmissa ehdottamissasi kampiakselitapauksissa (2,5/2,7) joudut tekemään myös muita muutoksia niin paljon, että tuskin kannattaa. Noissa koneissa on poraus 84mm ja sulla 80mm. 2,5:ssa on pidempi kiertokanki kuin sulla jne jne ja kaikkea semmosta muuta kivaa.

          Ainoa vaihtoehto käyttää oman koneesi lohkoa on laittaa sinne 2,3-koneen kampiakseli ja männät. Entiset kiertokanget voit käyttää, koska ne ovat samat 2,0/2,3-koneissa.

          Helpoiten homma tietysti käy kun vaihdat koko 2,3-alakerran ja nakkaat tuon 2litrasen mereen. Vanha kantesi käy suoraan 2,3-alakerran päälle.

          Käytä tuota "search"-toimintoa, tästä asiasta on tosiaankin lörpötelty jo vaikka kuinka tällä foorumilla.

          PS. Mä kyllä jättäisin sen laatikon sinne autoon ja irroittasin pelkän koneen, mutta tee ny kuinka haluat.
          Last edited by T3; 20-12-2004, 15:25.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • bmwbmw
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1370
            • Kainuu

            #6
            no minustaki äkikseltään tunnostas että olis helpompi antaa sen laatikon olla siellä kardaanin perseessä kiinni...
            sigpic
            Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

            Comment

            • BestMotorWith
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 382
              • Hämeenlinna

              #7
              Eli se varmaan on helpompi ottaa pelkkä moottori jos on kunnon työkalut? vai?
              If you wanna feel what is drive a car try BMW, and you never miss any other vehicle.

              http://www.bmwtuningclub.net/showcar.php?id=1780

              Comment

              • jpaaso
                Bimmer Rookie
                • May 2003
                • 96

                #8
                Todellakin selvästi helpointa on irroittaa kone laatikon kanssa. Kardaanin kumilaipassa on yhteensä kuusi pulttia ja kun sen nyppää välistä pois, paketti lähtee pihalle yläkautta todella nätisti. Omaa kokemusta on M20B23 kiukaan irroittamisesta ilman laatikkoa (tuskaa, http://www.helsinki.fi/~jpaaso/swap/ ), B25 takavetoiseen asennuksesta laatikon kanssa ja B25 nelivetoiseen asennuksesta yläkautta, joka on yhtä helvettiä. Ilman laatikkoa koneen irroittaminen on urheilusuoritus, laatikon kanssa ei tule edes hiki.

                iX:n kanssa se on joka tapauksessa urheilusuoritus niinkuin tuli kesällä huomattua. Paketti ei mahdu kokonaisena yläkautta kuin ilman kantta ja kun laatikko ja kone on etuperällä kytketty toisiinsa, homma pitää tehdä joko palapelinä kone paikallaan (etuperän irroitus ja kiinnitys), alakautta purkamalla etupalkki pois tieltä, tai ilman hattua, jolloin paketti mahtuu juuri ja juuri etuapurungon ja tulipellin välistä, pystyyn sen saa silloinkin nostaa, itsellä oli Hiabi käytössä siihen hommaan.

                ( www.helsinki.fi/~jpaaso/bmw/ix/ )

                Trust me, kardaani veks. Kone on pihalla jo siinä missä tyhmempi on vielä startin ensimmäisen pultin kimpussa.

                - JjP

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #9
                  Joo, kun koneen ottaa laatikon kans veks, niin ei tartte irrottaa ku kardaani (heko heko).

                  Kytkimen työsylinteri on loodassa kiinni, vaatii sen irroituken tai nesteputki/letku toisistaan irti ja sit onkin jo nesteet lattialla (ilmaushommia)

                  Vaihdekepinnuppi pitää irroittaa, pakkivalon johto pitää irroittaa ja kaikenlisäksi pakosarjoilta lähtevät etuputket on laatikossa kiinni semmosella tuella, sekin pitää irroittaa. Laatikko on siellä auton pohjassa kiinni vielä takakannittimestaan, sekin pitää ruuvata irti.

                  Mutta kuten aikaisemmin kirjoitin niin tee kuule just niinku ite haluat.
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • jpaaso
                    Bimmer Rookie
                    • May 2003
                    • 96

                    #10
                    Joo, kun koneen ottaa laatikon kans veks, niin ei tartte irrottaa ku kardaani (heko heko).
                    Pohojalaasta huumorintajua? Kumma kun ei uppoa, vaikka omatkin sukujuuret vetää tonne Malmbergin suuntaan.

                    Onhan siellä kaikenlaista pientä krääsää irroitettavana mutta missään kohtaa ei tule sellainen hiki kuin startin ja kytkinkopan pulttien kanssa. Jos haluat tehdä aiheesta uskonsodan niin anna palaa, mulla ei tänään olekaan muuta kuin aikaa... kyllä sitä yhden jäärän laihialaisen kanssa joutessaan painii.

                    - JjP

                    Comment

                    • wj
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 3253
                      • Järvenpää

                      #11
                      Originally posted by T3
                      Joo, kun koneen ottaa laatikon kans veks, niin ei tartte irrottaa ku kardaani (heko heko).

                      Kytkimen työsylinteri on loodassa kiinni, vaatii sen irroituken tai nesteputki/letku toisistaan irti ja sit onkin jo nesteet lattialla (ilmaushommia)

                      Vaihdekepinnuppi pitää irroittaa, pakkivalon johto pitää irroittaa ja kaikenlisäksi pakosarjoilta lähtevät etuputket on laatikossa kiinni semmosella tuella, sekin pitää irroittaa. Laatikko on siellä auton pohjassa kiinni vielä takakannittimestaan, sekin pitää ruuvata irti.

                      Mutta kuten aikaisemmin kirjoitin niin tee kuule just niinku ite haluat.
                      Mutta työsylinteri on kahella pultilla kiinni, ja ne lähtee todella helposti irti. Joku pakkivalon liitin. HALOO? Se lootan keskikiinnitys? kaksi pulttia helpossa paikassa.
                      Putki nyt pitää muutenkin sen verran irrottaa.

                      Pari kertaa olen tosta koneen nostanut ilman laatikkoa ja kerran laatikon kanssa. niin en kyllä mieti kummalla tavalla teen seuraavan kerran.

                      Muttä sinäkin olet varmaan muutaman koneen pois nostanu ja ihmettelen minkätakia olet tota mieltä?

                      Muuten paikallaan saa purkaa puol konetta että saa startin ja laatikon irti.
                      Paljon mukavampi ne on purkaa pukissa sitten


                      Mutta mitäpä tästä nyt kinaamaan. kukin tyylillään
                      - 2006 Mustang cabriolet
                      - Sleekcraft Enforcer 28'

                      Comment

                      • Tapsa.k
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 2676
                        • Oulu

                        #12
                        Vielä helpompi on nostaa ja sysätä takasin koko paketti ku purkaa ensin keulan pois tieltä..en tiiä muista mutta itse oon aina ruukannu näin tehdä ettei tarvi urheilla liikaa
                        -Official member of BTCF-Sauna Team-

                        Comment

                        • T3
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 8530
                          • Karhe

                          #13
                          Originally posted by jpaaso
                          Pohojalaasta huumorintajua? Kumma kun ei uppoa, vaikka omatkin sukujuuret vetää tonne Malmbergin suuntaan.

                          Onhan siellä kaikenlaista pientä krääsää irroitettavana mutta missään kohtaa ei tule sellainen hiki kuin startin ja kytkinkopan pulttien kanssa. Jos haluat tehdä aiheesta uskonsodan niin anna palaa, mulla ei tänään olekaan muuta kuin aikaa... kyllä sitä yhden jäärän laihialaisen kanssa joutessaan painii.

                          - JjP
                          Kuten sanoin, saa tehdä ihan omalla tavallaan. Mä en jaksa kyseisestä asiasta alkaa painimaan.

                          Toki täytyy myöntää, että ajattelin kokoajan E21:n ruuvaamista ja sehän onkin HELVETIN PALJON HELPOMPI kuin tuon E30. Jaa miksikö? Ei ole tuota typerää alumiinista kytkinkoppaa, jossa siellä ripojen välissä on alkujaan ne torx-kantaiset pultit. E21:ssä on vaan semmonen pelti kahdella 6mm pultilla kiinni. K-Jetronicin imusarja malliltaan ruuvausystävällisempi noita startin pultteja ajatellen jne.

                          Kaksykkösen kone on niin paljon helpompi irrottaa/laittaa takas, että sen yhden kerran jälkeen olen AINA jättänyt loodan paikalleen.

                          Täytyy myöntää, että tuo E30 saattaa laittaa harkitsemaan koneen irroittamista laatikko mukana. Ajattelin ehkä liiaksi noita omia autoja ja kuinka niitä on tullut ruuvattua (E21:siä).

                          Nythän mä vasta tulin ajatelleeksi, että E21 on tässä(kin) asiassa parempi kuin E30.
                          .

                          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                          Comment

                          • jpaaso
                            Bimmer Rookie
                            • May 2003
                            • 96

                            #14
                            Kuten sanoin, saa tehdä ihan omalla tavallaan. Mä en jaksa kyseisestä asiasta alkaa painimaan.
                            Meinasin vain, että kun pari kertaa jo tämän ilmoitit, että kyseessä oli kuitenkin "voit tehdä väärinkin jos haluat, ihan miten vaan" - tyyppinen piikki... ainakin vähäsen... tunnusta pois

                            Kaksykkösen kone on niin paljon helpompi irrottaa/laittaa takas, että sen yhden kerran jälkeen olen AINA jättänyt loodan paikalleen.
                            En epäile yhtään. Tosiaan vaan kun hyvin vähän on kaikenkaikkiaan tullut autojen kanssa tosissaan näperreltyä (muutama hassu vuosi) ja toi startti aiheutti aikanaan paljon perkeleitä ja hierretyt rystyset, että nimenomaan E30:n kanssa vaikutti vähintäänkin oudolta irroittaa ilman laatikkoa. E21:sta en tunne ja uskon hyvin, että vähänkin väljemmissä tiloissa koneen irroittaminen laatikosta on fiksumpaa. Siksihän sitä yritin ensin itsekin.

                            Nythän mä vasta tulin ajatelleeksi, että E21 on tässä(kin) asiassa parempi kuin E30.
                            Eipä se E30:kaan mikään autoteknologisen kehityksen huippu ole, mutta kai sitä jokaiselle muodostuu oma "läheinen" automalli ja oikeastaan aika 1hailee harrastuksen kannalta mitä muut ovat mieltä, oli autossa sitten pattereita, tietokoneita tai alipaineletkuja koko kylän tarpeiksi...

                            - JjP

                            Comment

                            • b@ss
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2003
                              • 408
                              • Lammi

                              #15
                              nim. kesken kytkimen vaihdon teki mieli vetää koko paketti pihalle
                              E30 323i [pajalla]
                              Nissan Primera GT
                              myydään e34 osaa
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=173239

                              Ex. Opel Manta GSi -84, Ford Escort RS2000 -76

                              Member of Team ERT
                              Juodaan_naiset_kauniiksi.com

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎