Jeps eli auto on -92 e30 325i cabriolet.
Selitän nyt kaikki turhatkin jarruihin tehdyt jutut ettei ainakaan mitään jää kertomatta.
Ostin auton 3/2012. Abs merkkivalon poltin oli syystä tai toisesta irroitettu mutta absit toimivat kyllä joka kerta mitä tuli kevään ja syksyn aikana liukkailla jarruteltua.
Nooh auto talvilevolle talliin, Vaihdoin jarrulevyt/palat joka nurkkaan. Jarruletkut eteen sekä laitoin abs merkkivalon polttimon paikoilleen.
Ilmailtiin etujarrut ilman ongelmia etujarruletkujen takia. Polkimeen jäi kuitenkin parin sentin tyhjä liike alkuun.
Nooh autolla pihalle jarruja testaamaan ja abs valo syttyi palamaan. Mittailin anturit ja totesin että vänkärin etuanturi oli mykkä. Vaihdoin anturin uuteen ja absit pelasi.
Jarrupolkimen tyhjäliike jäi kuitenkin häiritsemään sen verran että ruvettiin ilmailemaan takajarrut, Jarrulla pumpattiin "paineet" ja ilmausroppua auki, mitäs vittua, jarrunestettä ei tule kuin vähän eikä poljin painu pohjaan. Sama homma molemmin puolin vaikka kuinka pumppaa. Eli siis takajarrut eivät sitten pelaa.
Sitten auto käyntiin ja pihalle koittamaan että jos se lukkojarrutuksilla heräilisi eloon, samantien huomattiin että auto käynnissä jarrupoljin painuu melkein pohjaan ja ottaa etujarruilla vasta melkein pohjassa. Myöskään absit eivät enää taaskaan pelanneet ja valo syttyi ja palaa nyt mittaristossa koko ajan.
-Jos takajarruille ei syystä tai toisesta tule painetta niin tunnistaako tuo e30 abs sen ja lakkaa toimimasta ja sytyttää valon?
Voiko abs yksiköltä olla takajarrujen solenoidi juminut jotenkin kiinni asentoon joka sytyttää valon ja ei päästä takasille painetta?
-Pääsylinteri voi vissiin levitä silleen että etupiiri toimii mutta taakse ei anna painetta? Voinko selvittää tuon pääsylinterin mahdollisen vian esim työntämällä sopivalla ruutalla jarrunestettä taka työsylinterin ilmausnipasta ja katsoa tuleeko se jarrunestesäiliöön? Eikös tämän pitäisi ainakin selvittää se että abs hydrauliyksikkö ei tuki takajarrupiiriä tai takajarrupiiri ei jostain muusta syystä ole tukossa.
Nyt neuvoja ja vinkkejä kiireesti. Maanantaina olisi viiminen päivä katsastaa auto ja aikakin varattu jo.
Selitän nyt kaikki turhatkin jarruihin tehdyt jutut ettei ainakaan mitään jää kertomatta.
Ostin auton 3/2012. Abs merkkivalon poltin oli syystä tai toisesta irroitettu mutta absit toimivat kyllä joka kerta mitä tuli kevään ja syksyn aikana liukkailla jarruteltua.
Nooh auto talvilevolle talliin, Vaihdoin jarrulevyt/palat joka nurkkaan. Jarruletkut eteen sekä laitoin abs merkkivalon polttimon paikoilleen.
Ilmailtiin etujarrut ilman ongelmia etujarruletkujen takia. Polkimeen jäi kuitenkin parin sentin tyhjä liike alkuun.
Nooh autolla pihalle jarruja testaamaan ja abs valo syttyi palamaan. Mittailin anturit ja totesin että vänkärin etuanturi oli mykkä. Vaihdoin anturin uuteen ja absit pelasi.
Jarrupolkimen tyhjäliike jäi kuitenkin häiritsemään sen verran että ruvettiin ilmailemaan takajarrut, Jarrulla pumpattiin "paineet" ja ilmausroppua auki, mitäs vittua, jarrunestettä ei tule kuin vähän eikä poljin painu pohjaan. Sama homma molemmin puolin vaikka kuinka pumppaa. Eli siis takajarrut eivät sitten pelaa.
Sitten auto käyntiin ja pihalle koittamaan että jos se lukkojarrutuksilla heräilisi eloon, samantien huomattiin että auto käynnissä jarrupoljin painuu melkein pohjaan ja ottaa etujarruilla vasta melkein pohjassa. Myöskään absit eivät enää taaskaan pelanneet ja valo syttyi ja palaa nyt mittaristossa koko ajan.
-Jos takajarruille ei syystä tai toisesta tule painetta niin tunnistaako tuo e30 abs sen ja lakkaa toimimasta ja sytyttää valon?
Voiko abs yksiköltä olla takajarrujen solenoidi juminut jotenkin kiinni asentoon joka sytyttää valon ja ei päästä takasille painetta?
-Pääsylinteri voi vissiin levitä silleen että etupiiri toimii mutta taakse ei anna painetta? Voinko selvittää tuon pääsylinterin mahdollisen vian esim työntämällä sopivalla ruutalla jarrunestettä taka työsylinterin ilmausnipasta ja katsoa tuleeko se jarrunestesäiliöön? Eikös tämän pitäisi ainakin selvittää se että abs hydrauliyksikkö ei tuki takajarrupiiriä tai takajarrupiiri ei jostain muusta syystä ole tukossa.
Nyt neuvoja ja vinkkejä kiireesti. Maanantaina olisi viiminen päivä katsastaa auto ja aikakin varattu jo.
Comment