Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 jarru/abs ongelmaa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miku
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 2624
    • Kajaani

    E30 jarru/abs ongelmaa!

    Jeps eli auto on -92 e30 325i cabriolet.

    Selitän nyt kaikki turhatkin jarruihin tehdyt jutut ettei ainakaan mitään jää kertomatta.

    Ostin auton 3/2012. Abs merkkivalon poltin oli syystä tai toisesta irroitettu mutta absit toimivat kyllä joka kerta mitä tuli kevään ja syksyn aikana liukkailla jarruteltua.

    Nooh auto talvilevolle talliin, Vaihdoin jarrulevyt/palat joka nurkkaan. Jarruletkut eteen sekä laitoin abs merkkivalon polttimon paikoilleen.

    Ilmailtiin etujarrut ilman ongelmia etujarruletkujen takia. Polkimeen jäi kuitenkin parin sentin tyhjä liike alkuun.

    Nooh autolla pihalle jarruja testaamaan ja abs valo syttyi palamaan. Mittailin anturit ja totesin että vänkärin etuanturi oli mykkä. Vaihdoin anturin uuteen ja absit pelasi.

    Jarrupolkimen tyhjäliike jäi kuitenkin häiritsemään sen verran että ruvettiin ilmailemaan takajarrut, Jarrulla pumpattiin "paineet" ja ilmausroppua auki, mitäs vittua, jarrunestettä ei tule kuin vähän eikä poljin painu pohjaan. Sama homma molemmin puolin vaikka kuinka pumppaa. Eli siis takajarrut eivät sitten pelaa.

    Sitten auto käyntiin ja pihalle koittamaan että jos se lukkojarrutuksilla heräilisi eloon, samantien huomattiin että auto käynnissä jarrupoljin painuu melkein pohjaan ja ottaa etujarruilla vasta melkein pohjassa. Myöskään absit eivät enää taaskaan pelanneet ja valo syttyi ja palaa nyt mittaristossa koko ajan.

    -Jos takajarruille ei syystä tai toisesta tule painetta niin tunnistaako tuo e30 abs sen ja lakkaa toimimasta ja sytyttää valon?

    Voiko abs yksiköltä olla takajarrujen solenoidi juminut jotenkin kiinni asentoon joka sytyttää valon ja ei päästä takasille painetta?

    -Pääsylinteri voi vissiin levitä silleen että etupiiri toimii mutta taakse ei anna painetta? Voinko selvittää tuon pääsylinterin mahdollisen vian esim työntämällä sopivalla ruutalla jarrunestettä taka työsylinterin ilmausnipasta ja katsoa tuleeko se jarrunestesäiliöön? Eikös tämän pitäisi ainakin selvittää se että abs hydrauliyksikkö ei tuki takajarrupiiriä tai takajarrupiiri ei jostain muusta syystä ole tukossa.

    Nyt neuvoja ja vinkkejä kiireesti. Maanantaina olisi viiminen päivä katsastaa auto ja aikakin varattu jo.
    TEAM "Peli Menetetty"
    Nyt:
    E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
    E30 320i 2d m20b27 tic project
    E38 728ia
    E46 316i sedan
    Ex:
    3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by Miku View Post

    Jarrupolkimen tyhjäliike jäi kuitenkin häiritsemään sen verran että ruvettiin ilmailemaan takajarrut, Jarrulla pumpattiin "paineet" ja ilmausroppua auki, mitäs vittua, jarrunestettä ei tule kuin vähän eikä poljin painu pohjaan. Sama homma molemmin puolin vaikka kuinka pumppaa. Eli siis takajarrut eivät sitten pelaa.
    Kirjoititko väärin vai jäikö mulla väärä kuva puhelimessa vai eikö poljin tosiaan mene/mennyt pohjaan vaikka proput ovat auki?

    Jos näin niin irroita proput ja katso että satuloiden reiät eivät ole ummessa.

    Kolminelosesta joutui kerran poranterällä rassaamaan satuloista reiät auki kun oli ruostunut tai jotain umpeen.
    Olli.

    Comment

    • Miku
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 2624
      • Kajaani

      #3
      Originally posted by Rocla View Post
      Kirjoititko väärin vai jäikö mulla väärä kuva puhelimessa vai eikö poljin tosiaan mene/mennyt pohjaan vaikka proput ovat auki?

      Jos näin niin irroita proput ja katso että satuloiden reiät eivät ole ummessa.

      Kolminelosesta joutui kerran poranterällä rassaamaan satuloista reiät auki kun oli ruostunut tai jotain umpeen.
      Näin minä jarrupolkimen pumppaajan puheesta käsitin. Eli tosissaan ihan niinkuin tuo takapiiri olisi jotenkin tukossa, poljin ei painu pohjaan eikä nestettä tule. Eivätkä takajarrut ota yhtään. Ilmaahan takapiirissä ei pitäisi juurikaan olla kun ei ole mitään sieltä irti käytetty, vain etujarruletkut vaihdettu. Eli vaikka nuo ilmausproppujen reiät olisi tukossa eikös takajarrujen kuitenkin pitäisi toimia.....

      Jos vika olisi tuossa pääsylinterissä painuisiko poljin silloin pohjaan vai tekiskö juurikin noin?
      TEAM "Peli Menetetty"
      Nyt:
      E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
      E30 320i 2d m20b27 tic project
      E38 728ia
      E46 316i sedan
      Ex:
      3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by Miku View Post
        Näin minä jarrupolkimen pumppaajan puheesta käsitin. Eli tosissaan ihan niinkuin tuo takapiiri olisi jotenkin tukossa, poljin ei painu pohjaan eikä nestettä tule. Eivätkä takajarrut ota yhtään. Ilmaahan takapiirissä ei pitäisi juurikaan olla kun ei ole mitään sieltä irti käytetty, vain etujarruletkut vaihdettu. Eli vaikka nuo ilmausproppujen reiät olisi tukossa eikös takajarrujen kuitenkin pitäisi toimia.....

        Jos vika olisi tuossa pääsylinterissä painuisiko poljin silloin pohjaan vai tekiskö juurikin noin?
        Luultavasti painuisi hitaasti pohjaan.

        Jospa saitte sopivan vähän sotkettua ilmaa kun proput oli auki?
        Olli.

        Comment

        • Miku
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 2624
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by Rocla View Post
          Luultavasti painuisi hitaasti pohjaan.

          Jospa saitte sopivan vähän sotkettua ilmaa kun proput oli auki?
          Siis ei se silleen ole ollut että yhtäaikaa molemmat proput auki noin vaan vaan toinen puoli kerrallaan nipasta letku purkkiin ja normaalisti ilmausperiaatteella kun polkimessa paineet, proppu auki. tässähän poljin ei painunut pohjaan mutta kuitenkin proppu kiinni ennenkuin poljinta nostaa.
          TEAM "Peli Menetetty"
          Nyt:
          E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
          E30 320i 2d m20b27 tic project
          E38 728ia
          E46 316i sedan
          Ex:
          3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

          Comment

          • Miku
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 2624
            • Kajaani

            #6
            No niin. Tallilla taas pähkäilemässä....

            Tippakannulla työnsin takasatulan ilmausnipasta nestettä säiliölle päin ja nousi säiliöön ilman mitään ongelmia. Eli mikään tuolta väliltä ei ole tukossa.

            Jääkö tähän enää mitään muita vikamahdollisuuksia kuin pääsylinteri porsinut tai jostain ihmeen syystä vaan päässyt ihan vitusti ilmaa tuohon takapiiriin?

            Seuraavaksi ajattelin koittaa saada pienen paineen tuonne jarruneste säiliöön paineilmalla ja katsoa työntääkö sitten nestettä takasatulan nipasta? Järkevää?
            TEAM "Peli Menetetty"
            Nyt:
            E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
            E30 320i 2d m20b27 tic project
            E38 728ia
            E46 316i sedan
            Ex:
            3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

            Comment

            • Miku
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 2624
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by Miku View Post
              No niin. Tallilla taas pähkäilemässä....

              Tippakannulla työnsin takasatulan ilmausnipasta nestettä säiliölle päin ja nousi säiliöön ilman mitään ongelmia. Eli mikään tuolta väliltä ei ole tukossa.

              Jääkö tähän enää mitään muita vikamahdollisuuksia kuin pääsylinteri porsinut tai jostain ihmeen syystä vaan päässyt ihan vitusti ilmaa tuohon takapiiriin?

              Seuraavaksi ajattelin koittaa saada pienen paineen tuonne jarruneste säiliöön paineilmalla ja katsoa työntääkö sitten nestettä takasatulan nipasta? Järkevää?

              Väsäilin toisesta nestesäiliön korkista ja tubeless venttiilistä korkin tuohon säiliöön ja lykkäsin paineilmaa säiliöön. Korkeimmillaan 2bar kävi säiliössä eikä takasatuloiden nipoista tullut yhtään mitään.

              En tajua, väärinpäin neste kulki normaalisti, oikein päin ei kirveelläkään.

              No löin vielä tuon jarrunestettä sisältävän tippakannun takasatulaan ja pumppasin niin maan perkeleesti, sama homma toiselle puolelle.

              Kokeilin jarrupoljinta ja tuntui normaalille, takajarrut ottavat ainakin sen ettei niitä käsin pyörittele, auto käyntiin ja kappas absin valokin sammui. Pihalle testaamaan en vielä päässyt mutta toistaiseksi ainakin vaikuttas nyt pelittävän.
              TEAM "Peli Menetetty"
              Nyt:
              E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
              E30 320i 2d m20b27 tic project
              E38 728ia
              E46 316i sedan
              Ex:
              3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎