E30 touring -90 318i M40 automaatti
Bemari pajalla tuli vikakoodi että ilmamassamittari viallinen. Ilmeisesti laahauspinta on kulunut ja ei ilmeisesti lue luotettavasti arvoja. Tämä selvisi vasta katsastuksessa että seos ilmeisesti liian laihalla (lambda muistaakseni 1.13). Mutta SILTI auto käynnistyy hyvin, pysyy käynnissä eikä sammuile esim. liikennevaloissa, ei nykimistä/pätkimistä ajossa, ei epämääräistä savua putkesta, kulutus taitaa olla hieman alle 10l/100km... eikä mitään muutakaan selvää merkkiä oudosta moottorin toiminnasta. Vain seos hieman pielessä ja vikakoodin "aktiivisen vian takia" auto kuitenkin toimii hyvin kuin ei olisi mitään vikaa moottorissa, joka on aika kummallista? Käykö moottori oikeasti jollain "varaohjelmalla" ohittaen ilmamassamittarin tiedon vai mistä johtuu että auto toimii kuitenkin ihan hyvin?
Olen yrittänyt etsiä palstalta searchilla ja googlella, mutta en ole löytänyt kunnollista ohjetta osaan liittyen. En ehkä osaa käyttää oikeita hakusanoja, mutta yritetty on ainakin. Ja sitten tarvitsisin kunnon ohjeita eikä mitään "käännä sitä kiekkoa...öh johonkin suuntaan... kokeile niin tiedät!" ymperäpyöreää mutuilua vaan ihan kunnon FAKTAA itse laitteen toiminnasta. Lähinnä kiinnostaisi:
1) Millainen homma on siirtää piirikorttia, jotta neula lukee taas "toimivalta alueelta"? Kestääkö tämä fixaus monta vuotta vai onko iän takia "laahauspinta" jo aika huonossa kunnossa ja kuluu kohtuu nopeasti vaikka siirtää? Siis kannattaako siirtää vai ostaa suosiolla uusi kun tarkoitus on pitää autoa vielä monta vuotta, joka EHKÄ maksaa noin 600e (joka saattaa olla lähes auton arvo)? Pitääkö jossain asiassa olla erittäin varovainen tai jotain erityisesti huomioida (mitä ei voi etukäteen tietää) ettei riko koko laitetta tai sotke jotain toimintoja, jolloin auto ehkä lakkaa kokonaan kulkemasta?
2) Uskaltaako romiksilta ostaa käytettyä ilmamassamittaria? Löytyykö niitä juurikaan pääkaupunkiseudulta? En mielelläni halua ostaa postitse. Ovatko todellisuudessa kovissa hinnoissa suhteessa uuteen osaan? Mitä voi erityisesti tarkastaa vanhasta mittarista irrallisena että kannattaako edes ostaa?
3) Kunnostaako joku firma suomessa ilmamassamittareita eli voisi lähettää postitse kunnostettavaksi? Paljonko suunnilleen maksaa?
4) Mistä KUNNON OHJEET (mielellään suomeksi) itse laitteen toiminnasta? Siis tarkempaa stooria mitä mikäkin komponentti tarkalleen tekee? Ennenkaikkea vastusarvot ja mittapisteet kiinnostavat, jotta voi myös itse töpselistä yleismittarilla tutkia. Samoin myös seoksen hienosäätäminen. Voisitko laittaa suoran linkin jos satut tietämään mistä kattavat ohjeet...
5) Jotain muuta mitä minun olisi hyvä tietää ilmamassamittarista M40 liittyen? Siis auttaen saamaan seoksen kohdalle ja katsastuksen leiman (pelkistä päästöistä enään kiinni).
Ja please, faktaa kaivataan, ei mitään mutuilua...
Bemari pajalla tuli vikakoodi että ilmamassamittari viallinen. Ilmeisesti laahauspinta on kulunut ja ei ilmeisesti lue luotettavasti arvoja. Tämä selvisi vasta katsastuksessa että seos ilmeisesti liian laihalla (lambda muistaakseni 1.13). Mutta SILTI auto käynnistyy hyvin, pysyy käynnissä eikä sammuile esim. liikennevaloissa, ei nykimistä/pätkimistä ajossa, ei epämääräistä savua putkesta, kulutus taitaa olla hieman alle 10l/100km... eikä mitään muutakaan selvää merkkiä oudosta moottorin toiminnasta. Vain seos hieman pielessä ja vikakoodin "aktiivisen vian takia" auto kuitenkin toimii hyvin kuin ei olisi mitään vikaa moottorissa, joka on aika kummallista? Käykö moottori oikeasti jollain "varaohjelmalla" ohittaen ilmamassamittarin tiedon vai mistä johtuu että auto toimii kuitenkin ihan hyvin?
Olen yrittänyt etsiä palstalta searchilla ja googlella, mutta en ole löytänyt kunnollista ohjetta osaan liittyen. En ehkä osaa käyttää oikeita hakusanoja, mutta yritetty on ainakin. Ja sitten tarvitsisin kunnon ohjeita eikä mitään "käännä sitä kiekkoa...öh johonkin suuntaan... kokeile niin tiedät!" ymperäpyöreää mutuilua vaan ihan kunnon FAKTAA itse laitteen toiminnasta. Lähinnä kiinnostaisi:
1) Millainen homma on siirtää piirikorttia, jotta neula lukee taas "toimivalta alueelta"? Kestääkö tämä fixaus monta vuotta vai onko iän takia "laahauspinta" jo aika huonossa kunnossa ja kuluu kohtuu nopeasti vaikka siirtää? Siis kannattaako siirtää vai ostaa suosiolla uusi kun tarkoitus on pitää autoa vielä monta vuotta, joka EHKÄ maksaa noin 600e (joka saattaa olla lähes auton arvo)? Pitääkö jossain asiassa olla erittäin varovainen tai jotain erityisesti huomioida (mitä ei voi etukäteen tietää) ettei riko koko laitetta tai sotke jotain toimintoja, jolloin auto ehkä lakkaa kokonaan kulkemasta?
2) Uskaltaako romiksilta ostaa käytettyä ilmamassamittaria? Löytyykö niitä juurikaan pääkaupunkiseudulta? En mielelläni halua ostaa postitse. Ovatko todellisuudessa kovissa hinnoissa suhteessa uuteen osaan? Mitä voi erityisesti tarkastaa vanhasta mittarista irrallisena että kannattaako edes ostaa?
3) Kunnostaako joku firma suomessa ilmamassamittareita eli voisi lähettää postitse kunnostettavaksi? Paljonko suunnilleen maksaa?
4) Mistä KUNNON OHJEET (mielellään suomeksi) itse laitteen toiminnasta? Siis tarkempaa stooria mitä mikäkin komponentti tarkalleen tekee? Ennenkaikkea vastusarvot ja mittapisteet kiinnostavat, jotta voi myös itse töpselistä yleismittarilla tutkia. Samoin myös seoksen hienosäätäminen. Voisitko laittaa suoran linkin jos satut tietämään mistä kattavat ohjeet...
5) Jotain muuta mitä minun olisi hyvä tietää ilmamassamittarista M40 liittyen? Siis auttaen saamaan seoksen kohdalle ja katsastuksen leiman (pelkistä päästöistä enään kiinni).
Ja please, faktaa kaivataan, ei mitään mutuilua...
Comment