Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 valojen korkeudensäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bempsu
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 34

    E30 valojen korkeudensäätö

    Onko etenkin tuontiBemuilijat joutuneet tekemisiin valojen korkeudensäätösysteemeihin.

    Toimiiko ne jollakin nesteellä? Ja mistä ottaa käyttövoimansa.

    Ittellä murtu säätöyksiköltä letku ja nesteet tuli pihalle. Liittämisen jälkeen ko. puoli ei toimi, pitääkö ilmata vai mitä

    Meinaan vaan että taitaa olla hyvä vaihtoehto tukkia letkut ja säätää manuaalisesti korkeudet. Inssikin tykkää..
  • bempsu
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 34

    #2
    Eikö tosiaan kellään omissa autoissa ole ko. shysteemiä?
    Suomi autoissa on yleensä kylläkin manuaalisäätö(meisseli).

    Kertokaa kommentteja.

    Comment

    • tikka
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 252
      • Jaala

      #3
      jaaha, ei ootullu tutkittua omasta.. pitää kattoa ku valot näyttää metsään..

      Comment

      • eeki
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 1966
        • HKI

        #4
        Samaa mietin minäkin, eli mites tuollaisen saisi toimimaan? Toiselle puolelle laitoin jo ruuvisäädön kun sieltä se säädin tosiaan puuttui kokonaan ja leimalle pitäis päästä, mutta mutta.. Kun nyt tuollainen kerran on, kai sen jotenkin voi täyttää nesteellä tms?
        Ducati 998 -02 //

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Mikähän oli se vuosimalliraja? Eli jos tehty tiettyn vuoden jälkeen ja autossa on valojen korkeussäätö, sen pitää pelata kuten auton tulleessa linjalta ulos. Jos tehty ennen sitä, riittää kun se on säädettävissä muulla keinolla.

          Jos pakkoa ei ole, unohtaisin koko jutun, halvaksi se ei tule. Yleensä ongelmana on, että kaikki putket/letkut joutuu uusimaan. Ne kun ei kestä suomen pakkasia eli murtunut poikki jostain kohti. Toinen ongelma on saada vanhat letkut irti kiinnikkeistä (säädin kuskinpuolella ja lamppujen säätäjät), siten että letkujenkiinnikkeet jää ehjiksi. Ja kolmas on saada oikeanlaatuinen neste sisuksiin ja jopa ilmattua sydeemi.

          Timo

          Comment

          • Rocker
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 1023
            • Suburb of SUUR-Oulu

            #6
            1991 ei tartte pelata, mutta jo -92:ssa on toimittava katsastuksessa, jos autossa ollut linjalta lähtiessä ajovalokorkeudensäätö. Itellä on tossa touringissa ollu joskus moinen ylellisuus, mutta meisselisäädölle gyntteri jo sakuissa vaihtanut valot, ja neki on ruostunu jumiin
            T:Tero
            2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
            Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
            EX: 524Tda, 324TdicT
            Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
            ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

            Comment

            • Axel
              Bimmer Rookie
              • Jun 2005
              • 67

              #7
              Nostetaas tätä ylös, kun asiani on sama. Tässä threadissa ei oikeastaan otettu kantaa miten ne toimii, mutta kysyisin sitä samaa.
              Mulla on 1993 ja katsastusmies EI tykännyt kyttyrää vaikka ne ei toimi. Totes vaan että tämä muuten ei sitten toimi.
              Irroitin molemmat lampussa olevat "työntimet" ja ne eivät ole jumissa. Missä on säätösysteemin toinen pää eli missä se paine tehdään? Oletettavasti se kojelaudassa oleva säätö on vain venttiili jota säädetään kiinni ja auki. Nolla-asennossa venttiilin pitäisi olla auki ja valosäätöpumpun työntää "työntimen" säätöruuvia eteen.
              Noh, ongelma on vain se, että pumpun ruuvi on koko ajan taka-asennossa ja manuaalisäädöstä loppuu vara että silloin saa ajovalot riittävän ylös. SIITÄ katsastusmieskin jo mutisi kun säädettiin sitä katsastuksen aikana eikä siis saatu tarpeeksi ylös.

              EDIT: Oletettavasti se ilmaus tehdään muuten siinä työntimen rungossa olevasta nipukasta. Siinä on vähän sen näköinen tulppa paikallaan. Tiedä sitten lähteekö ne irti hajoamatta...
              Last edited by Axel; 14-07-2005, 16:28.

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #8
                säätö

                muistaakseni koko uus säätö hässäkkä maksaa täydellisenä e30 malliin karvan yli 100e

                kotikonstein ja muutenkin voi vanhan korjaaminen olla hankalaa, mutta kertokaa jos joku onnistuu.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #9
                  Ajovalojen korkeudensäätö- susi jo syntyessään

                  Ainakin malleissa E28 ja E30.

                  E28 1987. Ei toimi. Ei tarvitse toimia katsastuskonttorillakaan.
                  E30/5 1993 ei toimi(nut) (Katsastettu kaksi kertaa, ei huomauttamista)
                  E30/5 1992 ei toimi (Katsastettu kerran, ei huomauttamista)
                  E30/5 1989 ei toimi (Katsastetaan joskus)

                  En näkisi vaivaa alkaa korjaamaan, koska on niin haavoittuvainen uusille vioille. Kaveri ruotsinmaalta osti aikoinaan UUDEN E28:n ko härvelillä varustettuna -> Eipäs toiminut säätö.
                  Sen verran vielä, että kun tsydeemi lakkaa toimimasta, niin valojen "tulisi" kääntyä näyttämään lähelle, eli alas. (Käyttöohjekirjakin ilmoittaa -> laitteessa vika, käänny korjaamon puoleen.)

                  EDIT; YHDEN toimivan säädön olen nähnyt
                  Last edited by nullzwei; 15-07-2005, 06:54.

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Systeemi ei toimi ulkopuolisella paineella vaan se perustuu nesteen siirtämiseen säätimen puolelta toiselle. Pakkanen ei myöskään ole suurin vikojen aiheuttaja, systeemissä on glykoli/alkoholityyppinen neste sisällä. Viat johtuvat muovin vanhenemisesta (kovenee), jolloin letkujen liitokset eivät enää pidä tärinässä jne.
                    ---

                    Comment

                    • Axel
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2005
                      • 67

                      #11
                      No, jo on systeemin keksineet. Vika lienee siis siinä että neste häipyy. Noh minua ei kiinnosta niin kovasti saada se kuntoon vaan saada ajovalot säädettyä. Aika tiiviiltä se paketti kyllä näyttää ettei ilmeisesti ole tarkoitettu huollettavaksi "ihan säännöllisesti"...

                      Comment

                      • MarttiKK
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 1638

                        #12
                        Joo-o, eli omassa rataraaserissa tuo nestesysteemi on sökö ja valot osoittavat liian alas (näin siis katsastusinssi totesi). Onko tietoa miten ne saisi manuaalisesti säädettyä ylös niin, että ne myös pysyisivät ylhäällä? Tuota nestesysteemiä en ala korjaamaan.

                        Vinkkiä pliis.

                        Comment

                        • eeki
                          BTCF Member
                          • Jul 2003
                          • 1966
                          • HKI

                          #13
                          Moottorit pois ja säätöruuvit tilalle, niin muistaakseni toimin ainakin omassa tuontipelissä jossa tuo säätösysteemi oli ns. död..
                          Ducati 998 -02 //

                          Comment

                          • MarttiKK
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1638

                            #14
                            Originally posted by eeki View Post
                            Moottorit pois ja säätöruuvit tilalle, niin muistaakseni toimin ainakin omassa tuontipelissä jossa tuo säätösysteemi oli ns. död..
                            Ok, mutta onko olemassa ohjetta tuon muutostyön tekemiseen sekä osalistaa mitä tarvitaan?

                            Comment

                            • Tonton
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 9101
                              • Raisio

                              #15
                              mulla on omassa ja pelittä nätisti. purkanu tota en oo et siihen ei ole apua tarjolla. totesin vaan kun muut sitä haukkuvat (paskan vertaa siit ei ole hyötyä ollu)
                              sigpic
                              M-B Vito -22
                              Transit Custom -18
                              Yamaha vx ho cruiser -22
                              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                              [email protected]

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎