Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 sähkökatto kuoli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu535ia
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 104
    • Tammisaari

    e30 sähkökatto kuoli

    eli sähkökatto alkoi temppuilemaan sileen että ei meinannu aueta kun puoleen väliin siihen pysähtyi ja takas auki ihan ok
    sitten ajattelin että jos moottori jumittaa ja vapautin sen siitä salvasta
    edelleen vaan auki päin meni

    sitten vapautin sen takalipan moottorin jonka jälkeen takalippa pomppas lukoista irti nyt ei tapahtunut enään mitään

    siis ei auki eikä kiinni ei kumpikaan moottori,oliskohan joku mikrokytkin kun ei päästä liikkumaan??

    no sain sen kannen sitten auki ja yritin manuaalisesti kääntää kattoa kiinni niin pysähtyy samaan kohtaan

    varmaan joku mekanismista jumissa muttei ole kovin helppo löytää mikä kun ei saa käännettyä takaata kattoa ylös et pääsis kattomaan niitä tankoja nivelia yms

    ideoita??
    ex 520 e28
    ex 318 e30
    ex 518 e34 x3
    ex 535ia e34 yfn-961
    ex 320 cabrio e30 ats-320
    ex 320 e36 touring khi-193
    ex e46 318 kkz-499
    ex 325ia e30 cabrio ygz-910

    e36 320
    e60 520
  • bemu535ia
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 104
    • Tammisaari

    #2
    nyt löyty toi jumitus vika toinen niistä tankojen vivuista takaata oli mutteri löystyny ja tullut ylös päin niin että se toinen vipu ei päässyt kääntymään

    mutta miksi hemmetissä kaikki sähkö toiminnot lakkas takaata??
    siis sen taka läpänkin:think

    ps kohta monivuotinen kesä kumppani on myynnissä jos vikaa ei löydy
    ex 520 e28
    ex 318 e30
    ex 518 e34 x3
    ex 535ia e34 yfn-961
    ex 320 cabrio e30 ats-320
    ex 320 e36 touring khi-193
    ex e46 318 kkz-499
    ex 325ia e30 cabrio ygz-910

    e36 320
    e60 520

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #3
      siellä ei ole mitään mikrokytkimiä, pelkästään pari moottoria ja vipuja. Joko rikoit moottorit tai poltit sulakkeen, on mun villi veikkaus. Siitä kattomoottorin vapautussalvasta vetäminen ei ole hyvä idea jos ei sen jälkeen kalibroi koko mekanismia.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • bemu535ia
        Bimmer Rookie
        • Sep 2005
        • 104
        • Tammisaari

        #4
        oli pikku pakko vetää siitä salvasta kun ei muuten pääse mitään tekemään kun katto oli alhaalla

        tuskin mikää moottori on palanut
        sulake varmaankin on toi nro17 ja rele k5?

        kyl siin takaläpän moottorin vieressä ainakin mikrokytkin on
        jonka asentoa voi säätää
        ja luin noista vanhoista jutuista et olis muuallakin
        niitä en tosiaan löytänyt.
        Last edited by bemu535ia; 19-07-2013, 08:12.
        ex 520 e28
        ex 318 e30
        ex 518 e34 x3
        ex 535ia e34 yfn-961
        ex 320 cabrio e30 ats-320
        ex 320 e36 touring khi-193
        ex e46 318 kkz-499
        ex 325ia e30 cabrio ygz-910

        e36 320
        e60 520

        Comment

        • bemu535ia
          Bimmer Rookie
          • Sep 2005
          • 104
          • Tammisaari

          #5
          Originally posted by BeamR View Post
          siellä ei ole mitään mikrokytkimiä, pelkästään pari moottoria ja vipuja. Joko rikoit moottorit tai poltit sulakkeen, on mun villi veikkaus. Siitä kattomoottorin vapautussalvasta vetäminen ei ole hyvä idea jos ei sen jälkeen kalibroi koko mekanismia.
          perustuuko tämä nyt omaan kokemukseen tai veditkö ihan hatusta???????????????

          vikana oli mikrokytkin siitä takalipan moottorista

          sen kieltä kun kerran nostin ruuvarilla niin alkoi kaikki sähköt pelaamaan
          kummatkin moottorit ollu vapautussalvoistaan auki ja kattoa liikuteltu
          ja silloin aluksi pelkkää katon nostomoottoria pyöritetty sähköllä ja nyt kaikki takaisin niin TOIMII TÄYSIN MOITTEETTA ILMAN MITÄÄN KALIBROINTIA
          eli ainakin 2 mikrokytkintä löytyy
          toinen on toi takalipan ja toinen löytyy kuskinpuolelta ihan sieltä edestä alhaalta missä lipan lukko on

          ei mielestäni kannata antaa mitään harhaan johtavia neuvoja jos niissä ei ole mitään perää.
          Last edited by bemu535ia; 19-07-2013, 11:25.
          ex 520 e28
          ex 318 e30
          ex 518 e34 x3
          ex 535ia e34 yfn-961
          ex 320 cabrio e30 ats-320
          ex 320 e36 touring khi-193
          ex e46 318 kkz-499
          ex 325ia e30 cabrio ygz-910

          e36 320
          e60 520

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #6
            Sorry, kaukalon suojassa tosiaan onkin kytkin, katon käyttömoottorissa sitten ei ole, muisti on näköjään sumentunut vuosien saatossa.

            Ja perustuu siihen, että tein täydellisen kattomekanismiremontin aikaisemmin omistamaani E30 cabrioon, josta katon moottorin kuori oli haljennut ja vivustot oli lopussa.

            Kalibroinnin joutuu tekemään jos moottorin hampaita ei saa takaisin samaan kohtaan kuin mistä ne otti pois, ja jos kattoa on liikuteltu sen moottorin vapauttamisen jälkeen niin todennäköisyys onnistumiseen on kohtuullisen pieni. (muistaakseni ajetaan moottori takaisin alkukohtaan ja kytketään vivustot taas kiinni).

            Pääasia että alkoi laitteet taas toimimaan.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • bemu535ia
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 104
              • Tammisaari

              #7
              Originally posted by BeamR View Post
              Sorry, kaukalon suojassa tosiaan onkin kytkin, katon käyttömoottorissa sitten ei ole, muisti on näköjään sumentunut vuosien saatossa.

              Ja perustuu siihen, että tein täydellisen kattomekanismiremontin aikaisemmin omistamaani E30 cabrioon, josta katon moottorin kuori oli haljennut ja vivustot oli lopussa.

              Kalibroinnin joutuu tekemään jos moottorin hampaita ei saa takaisin samaan kohtaan kuin mistä ne otti pois, ja jos kattoa on liikuteltu sen moottorin vapauttamisen jälkeen niin todennäköisyys onnistumiseen on kohtuullisen pieni. (muistaakseni ajetaan moottori takaisin alkukohtaan ja kytketään vivustot taas kiinni).

              Pääasia että alkoi laitteet taas toimimaan.
              joo pääasia et toimii

              jostain syystä se mikrokytkin sai jotain häiriöö kun vapautin sen moottorin siitä vivusta sen jälkeen kaikki oli dead.

              pyörittelin kyllä napilla sitä noston moottoria vapaana ja aina se vaan toimi normaalisit et oli kyllä ihan sekaisin koko systeemi
              mutta katto pelaa niin kuin ennen

              hyvää kesääääää!!!
              ex 520 e28
              ex 318 e30
              ex 518 e34 x3
              ex 535ia e34 yfn-961
              ex 320 cabrio e30 ats-320
              ex 320 e36 touring khi-193
              ex e46 318 kkz-499
              ex 325ia e30 cabrio ygz-910

              e36 320
              e60 520

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎