Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 kattopellin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    E21 kattopellin vaihto

    Ei kellään sattuisi olemaan E21 kattopellin vaihtoon ohjetta? Vois onnistua nopeammin kuin kokeilemalla. Pistehitsisaumat jo puhdistettu, kohdat tarkistettu, samoin tolppien juotetut kohdat varmistettu. Näyttäisi sille että muutaman kohdan joutuu ottamaan rälläkällä auki sisäpuolelta (luukullinen versio), mm. kattovalojen kiinnikkeet ja niiden etupuolella olevat pienet peltipalat. Sisempi kantti näyttää olevan liimattu koko matkalta katon ympäri, noin 10 cm sisempänä kuin ulkoreunat.
  • basso72
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 1837
    • Ylä-Pinsiö

    #2
    Mitä tarkalleen olet siis vaihtamassa? Luukulliseen kattoon tehdasuusi pintapelti? Luukuttoman katon tilalle jotain uutta tai käytettyä?
    Tuossa ihan perus kattopellin uusinta. Periaate kaikissa sama.

    sigpic
    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
    320i -77

    Comment

    • TheLoial
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 1109
      • Helsinki

      #3
      Luukuttomaan luukullisen, käytetty. Löysin netistä eilen E21 workshop manualin: http://www.oldbimmerclubgt.com/manuales/

      Siellä on sama ohje. Erikoinen siinä mielessä että ohjeessa pyydetään leikkaamaan katto irti, jolloin pistehitsisaumat jäävät paikoilleen. Sivujen reunat leikataan samoin vaan pois. Ja sitten tehdasuusi pelti pistehitsataan näiden vanhojen saumojen päälle? Ymmärsitkö sinäkin asian samalla lailla?

      Varauduin jo vanhalla tavalla, eli vanha pistehitseistä auki, varaosapelti kanssa (muutama poraus mutta ei ole ensimmäinen paikka tässä autossa) ja sitten vastaavalla tavalla kiinni. Hitaampaa kuin tuo. Netistä löytyi "pikaohjekin", kun 02:een laitetaan E30:n pelti, leikkaamalla se katosta irti, kanttaamalla reuna ja pisteillä kiinni+kitti päälle pintapeltiin.

      Comment

      • basso72
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 1837
        • Ylä-Pinsiö

        #4
        Originally posted by TheLoial View Post
        Luukuttomaan luukullisen, käytetty. Löysin netistä eilen E21 workshop manualin: http://www.oldbimmerclubgt.com/manuales/

        Siellä on sama ohje. Erikoinen siinä mielessä että ohjeessa pyydetään leikkaamaan katto irti, jolloin pistehitsisaumat jäävät paikoilleen. Sivujen reunat leikataan samoin vaan pois. Ja sitten tehdasuusi pelti pistehitsataan näiden vanhojen saumojen päälle? Ymmärsitkö sinäkin asian samalla lailla?

        Varauduin jo vanhalla tavalla, eli vanha pistehitseistä auki, varaosapelti kanssa (muutama poraus mutta ei ole ensimmäinen paikka tässä autossa) ja sitten vastaavalla tavalla kiinni. Hitaampaa kuin tuo. Netistä löytyi "pikaohjekin", kun 02:een laitetaan E30:n pelti, leikkaamalla se katosta irti, kanttaamalla reuna ja pisteillä kiinni+kitti päälle pintapeltiin.
        Eihän sitä vanhan pellin päälle hitsata. Ohjeessakin lukee selvästi,että vanhat "roippeet" poistetaan. Ne on vaan helpompi poistaa,kun pelti on ensin leikattu vierestä pois ja kourusta leikattu reuna pois tieltä.
        Jos sen varaosakattopellin meinaa uudelleen käyttää pitää lähestyä saumakohtaa toisesta suunnasta. Onnistuu kyllä,rälläkällä vaan kaikki muut pois niin,että jää kattopelti jäljelle. Jos meinaat porata kattokourusta pisteet auki,niin niitä on n.50 kpl/puoli. Ei jää paljon ehjää peltiä mihin hitsata.
        Ehdottomasti vaihtaisin mielummin tolppiin saumat tekemällä,jos ei ole uutta peltiä asennettavaksi.
        sigpic
        Kaikissa meissä asuu pieni M115.
        320i -77

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎