E30 ilmastointi on ollut irrallaan sen verran pitkään, että ennen systeemin täyttöä olisi syytä vaihtaa kuivain. Mistäköhän sen saisi edullisimmin ja millä hinnalla?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mistä edullinen kuivain E30?
Collapse
X
-
Mites nopeasti tuollainen kuivain menee siihen kuntoon että se pitää vaihtaa?
Itse kuivaimen hinnasta ei ole tietoa, mutta kävin tuossa viime vuoden puolella kysymässä Laakkoselta mitä maksaisi sellainen paketti, jolla ilmastoinnin voisi päivittää R12->R134a, eli freoneista niille uudemmille aineille.. Taisi maksaa 170€, ja siinä tuli mukana juurikin se kuivain ja jotain muuta nippeliä. Kannattaa ehkä harkita, jos on vielä vanhoille aineille tehty järjestelmä. Toisaalta niihinkin kai löytyy jotain korvaavaa ainetta joka ei tarvitse erilaista kuivainta?Ducati 998 -02 //
-
-
Eikä se aineen vaihto edellytä kuivaimen vaihtoa. Tottakai Laakkosen mukaan se edellyttää vaikka mitä..
Itse en suostu päivittämään uuteen aineeseen siksi, että se investointi ei maksa itseään takaisin elinikänä. Vanha aine toimii systeemissä kuten kuuluukin ja uuden aineen hyötysuhde samoilla paineilla on paljon huonompi.
Ja enemmän kuin monta E30 ilmastointia on muutettu uudelle aineelle vain vaihtamalla aineet, tekemättä yhtään muutosta järjestelmään ja ovat toimineet jo vuosia ongelmitta. Varaosamyyjät ja ilmastointihuoltajat ovat tietenkin sitä mieltä että osia pitäisi vaihtaa..
Eikä se Laakkonenkaan olisi oikeasti sitä kuivainta vaihtanut, ainakaan jos hinta oli noin 170 €. Ilmastointiliikkeen tarvikkeenakin uusi kuivain maksaisi 185 €. Laakkonen olisi vain vaihtanut uudet aineet ja kirjoittanut kuittiin jotakin epäselvää.---
Comment
-
-
Kun omasta pirssistäni pamahti ilmastoinnin letku, vaihdoin uuden letkun ja ajoin ilmastointihuoltoon. Kyselin että mitä pitää tehdä, pitääkö vaihtaa uusi kuivain, pitääkö uusia tiivisteet yms. Tiivisteet suosittelivat vaihdettavaksi, mutta ilmankin vaihtamistakin ovat useimmiten toimineet ihan OK. Eli jos itse haluaa ottaa riskin, he laittaa kyllä uudet litkut.
Kuivaimesta sanoivat että ei tarvitse vaihtaa, jos ei ole ollut päivä tolkulla ilman kanssa tekemisissä. Riittää kunhan pari kertaa vetää tyhjiön sydeemiin => kosteus häviää ja entinen pelaa kuten pitääkin. Siitä taitaa olla nyt 3 vuotta ja edelleenkin ilmastointi pelaa kuten pitääkin.
Timo
Comment
-
-
Minulla näin: Ostin auton lokakuussa 2003 Saksasta. Ilmastointi ei toimi. Alkuvuodesta 2004 aloin tutkia vikaa joka oli puhkinainen lauhdutin. Irrotin lauhduttimen ja vein sen jäähdytinhuoltoon jos korjaus onnistuisi? Ei onnistu, uusi lauhdutin paikalleen noin kahden kuukauden kuluttua. Muita osia(kuten kuivain)ei vaihdettu.
Comment
-
Comment