Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 ohjaustehostimen tiivisteet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _sv_
    Newbiemmer
    • Jan 2011
    • 19
    • Köyliö

    e30 ohjaustehostimen tiivisteet!

    Ostin tuossa ohjaustehostin setin (purettu e30 325:sta). Nyt kun piti sitä ruveta asentelemaan autooni totesin että hammastangon tiivisteet taitaa vuotaa (mukana tulleet suojakumit oli öljyiset ja käänneellessä hammastankoa laidasta laitaan tuli tankoon kosteutta), eli tarvitsisi hommata tiivistesarja siihen.

    Mutta e30:piin on saatavilla kahta eri tiivistesarjaa uudempaa 11/86- ja vanhempaa -11/86. Mitä eroa on uudella ja vanhalla hammastangolla, eli mistä tiedän kumpi itsellä on?

    Hammastangossa oli osanumero 1 137 918 koitin tuollakin etsiä tietoa mutta ainoa mitä löysin oli tämä sivu. tuon mukaan kyseistä tankoa olisi valmistettu vuosina 90-92, eli kävisikö tuohon nuo uudemmat tiivisteet?

    Entä mitä eroa on e36:n hammastangolla noin ulkonäöllisesti, kun en voi tietää varmaksi että onko tuo edes e30:stä? Sen tiedän että asennettaessa tulee alemmaksi kuin e30:pin ja nivelakseli ei ilmeisesti sovi kovin hyvin, mutta tästä on vähän vaikea erottaa, kun ei ole molempia käsissä.
    Last edited by _sv_; 08-01-2014, 08:56.
  • Samee
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 888
    • Valkeakoski

    #2
    Originally posted by _sv_ View Post
    Ostin tuossa ohjaustehostin setin (purettu e30 325:sta). Nyt kun piti sitä ruveta asentelemaan autooni totesin että hammastangon tiivisteet taitaa vuotaa (mukana tulleet suojakumit oli öljyiset ja käänneellessä hammastankoa laidasta laitaan tuli tankoon kosteutta), eli tarvitsisi hommata tiivistesarja siihen.

    Mutta e30:piin on saatavilla kahta eri tiivistesarjaa uudempaa 11/86- ja vanhempaa -11/86. Mitä eroa on uudella ja vanhalla hammastangolla, eli mistä tiedän kumpi itsellä on?

    Hammastangossa oli osanumero 1 137 918 koitin tuollakin etsiä tietoa mutta ainoa mitä löysin oli tämä sivu. tuon mukaan kyseistä tankoa olisi valmistettu vuosina 90-92, eli kävisikö tuohon nuo uudemmat tiivisteet?

    Entä mitä eroa on e39:n hammastangolla noin ulkonäöllisesti, kun en voi tietää varmaksi että onko tuo edes e30:stä? Sen tiedän että asennettaessa tulee alemmaksi kuin e30:pin ja nivelakseli ei ilmeisesti sovi kovin hyvin, mutta tästä on vähän vaikea erottaa, kun ei ole molempia käsissä.
    No eiköhän tuon bmwfansin kertomaan voine luottaa. E39:siä nyt ei tuolloin ole valmistettu.

    Itse en kyllä osaa sanoa mitä eroa on noila uudemmalla ja vanhemmalla tangolla. Eiköhän joku pian siihenkin osaa vastata.

    Kun purat vanhoja tiivisteitä irti, paina muistiin mitenpäin stefat siellä olivat.
    Last edited by Samee; 08-01-2014, 01:44.
    E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
    E30 316 4d '89
    E36 M3 Coupe '93
    F30 318d '13

    Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

    Comment

    • _sv_
      Newbiemmer
      • Jan 2011
      • 19
      • Köyliö

      #3
      Originally posted by Samee View Post
      No eiköhän tuon bmwfansin kertomaan voine luottaa. E39:siä nyt ei tuolloin ole valmistettu.

      Itse en kyllä osaa sanoa mitä eroa on noila uudemmalla ja vanhemmalla tangolla. Eiköhän joku pian siihenkin osaa vastata.

      Kun purat vanhoja tiivisteitä irti, paina muistiin mitenpäin stefat siellä olivat.
      Pieni näppäily virhe e36:sta tarkoitin. Niitä kai on jo tuolloin valmistettu.

      Comment

      • M.Kytölä
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2008
        • 226
        • Lehtimäki/Seinäjoki

        #4
        Tees pikku kertomus kun oot saanu vaihdettua, että oliko vaikeeta ja mtn puretaan ja muutama kuvakaan ei olis haitaks.. ite kokelin tosin e36:n tangon purkaa mut en sit saanut sitä itse hammastanko putkea sieltä sisältä millään irti jonka takana olis ollu itellä vuotava stefa..:/ kaikki sokat yms pultit kyll otin mitä vaan löysin..:think

        Ja mistäs noita korjaussarjoja saa? kl-varaosat? osaako kukaan hintaa sanoa?
        e30 318i -> 320i tic -> 325tic -> 335tic
        e34 535i & e30 316i (varaosa autot)
        e21 315i

        ex:
        e36 318is -94
        / e39 540iA -97 / e32 735i -87 / e34 525i

        Comment

        • _sv_
          Newbiemmer
          • Jan 2011
          • 19
          • Köyliö

          #5
          Originally posted by M.Kytölä View Post
          Tees pikku kertomus kun oot saanu vaihdettua, että oliko vaikeeta ja mtn puretaan ja muutama kuvakaan ei olis haitaks.. ite kokelin tosin e36:n tangon purkaa mut en sit saanut sitä itse hammastanko putkea sieltä sisältä millään irti jonka takana olis ollu itellä vuotava stefa..:/ kaikki sokat yms pultit kyll otin mitä vaan löysin..:think

          Ja mistäs noita korjaussarjoja saa? kl-varaosat? osaako kukaan hintaa sanoa?
          Joo voin mä jotain pientä kertomusta sit laittaa, vaikka tuosta itse tiivisteiden vaihdosta jo ohjeita löytyykin. Tossa ainakin yksi linkki:

          Jossain oli myös tarkemmat englannin kieliset ohjeet, mutta en nyt äkkiseltään löytäny sitä (ton mun linkkaaman keskustelun lopussa oli joku linkki, mut se ei ainakaan toiminu enää). Joku vois laittaa linkin jos löytää?

          Ton keskustelun lopussa oli myös linkki mistä vois olla apua hammastangon tunnistamiseen, mutta en kyllä tolla mun hammastangon numerolla sieltä mitään löytäny.


          Schmiedmannilta, motonetistä ja kl-varaosista ainaki saa noita tiivisteitä ja hinta on vajaa 50€.

          Comment

          • _sv_
            Newbiemmer
            • Jan 2011
            • 19
            • Köyliö

            #6

            Originally posted by Nipsu View Post
            Onnistuuhan se. E30:ssä on kahta erilaista hammsatankoa, jotka käyvät keskenään ristiin niin kiinnityksen kuin letkujenkin osalta. Vanhempi malli on osittain rautarungolla ja venttiilistö (johon letkut ja ohjausnivel kiinnittyy) on alumiinia. Tätä mallia on ollut -86 asti, kuukautta en muista. Uudempi malli kokonaan alumiinia ja venttiilistön runko on kiinteä osa hammastangon runkoa, tätä mallia hammastangot on sitten tietystä kuusta -86 eteenpäin. Kummallekin hammastangolle on oma korjaussarjansa, jotka ei käy ristiin (tai ainakin jotain jää puuttumaan). Kunnostusohjeet löytyy muistaakseni e30 FAQ:in alta.
            Tämmönen löyty sattumalta foorumia selatessa. Eli taisin saada vastauksen kysymykseeni. Vähän myöhässä vaan, kun tuli noi tiivisteet vaihdettua jo viikonloppuna. Kl-varaosista ostin tiiviste- ja asennussarjan, ne oli tuohon uudempaan tankoon. Kaikki sopi, eikä puuttunu mitään. Otin tuosta operaatiosta kuviakin aika paljo. Koitan jossain vaiheessa lisäillä niitä tänne.

            Comment

            • _sv_
              Newbiemmer
              • Jan 2011
              • 19
              • Köyliö

              #7
              Semmonen kysymys tuli vielä mieleen, että onko noissa pumpuissa eroo koneesta riippuen? Kiinnikkeessä ainakin on. Rupesin tossa vaan miettiin et ois voinu vaihtaa tiivisteet samantien tohon pumppuunkin. Noita tiivisteitä etsiessä tulin siihen tulokseen et toi pumppu on varmaanki 316:sta tai 318:sta (M40), vaikka se onki purettu 325:sta. Mun oma auto on siis 325 eli m20b25 moottori. Pumppu on ZF ja osa numero on 1132254. Eli pitääkö alkaa uutta pumppua ettiin, kun ei viittis noita uusia hammastangon tiivisteitä ruveta rikkoon liian korkeilla paineilla, minkä väärä pumppu varmaan vois tehdä. Vai onko näissä jossain joku venttiili mikä ei anna paineen nousta liian isoksi? Luulis että samaa pumppua ois voinu käyttää kaikissa ja hihnapyörän kokoo vaan muuttaa koneen kierrosten mukaan?
              Last edited by _sv_; 28-01-2014, 21:32.

              Comment

              • _sv_
                Newbiemmer
                • Jan 2011
                • 19
                • Köyliö

                #8
                Tossa linkki albumiin, mistä löytyy noi kuvat mitkä lupasin. Ihan loppuvaiheessa kun kasailin unohtu ottaa kuvia, mut muuten pitäs olla kaikki oleellinen noissa.
                Last edited by _sv_; 29-01-2014, 23:24.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎