Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuskin Airbag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • athirity
    Bimmer Rookie
    • Mar 2014
    • 42
    • Porvoo

    Kuskin Airbag

    Sellanen että autossani palaa Airbag-valo ja kun siitä kyselin myyjältä niin hän sanoi, että ratti on vaihdettu rattiin joka ei sisällä Airbagia. Auto on siis -93 vuoden e36 coupe. Ratissa kyllä lukee SRS Airbag. Ratti ei ole se nelipuolainen mikä näissä on käsittääkseni vakiona.

    Kävin kyselemässä eräältä harrastajalta asiasta, että onko mahdollista nollata valoa. Vastaukseksi sain, että kuskin airbag on mahdollista poistaa ja katsastaa ilman sitä. Mulla kun ei vänkärin puolellakaan ole bagia. Tämä kuulemma mahdollistetaan poistamalla airbag valon poltin/sulake (en tiedä onko bemuissa omaa sulaketta sille) ja konehuoneesta ne oranssit palikat.

    Hän jolta asiasta kyselin, oli itsekin tehnyt muutamaan bemuun tällä tavoin, ja vakuutti että ei aiheuta ongelmaa katsastaessa. Mietin vain, että onko jollain kokemuksia, taikka mielipiteitä siitä onko tämä ihan lain sallimaa puuhaa?
    Itselläni ei ole ongelmaa hankkia Airbag-rattia tuohon takaisin, mutta mahdollisuushan se on tämäkin.
    e30 316i Alpinweiss II
    EX:
    e36 320iA coupe Brillantrot
    e36 320i Dakar Gelb II
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16445
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by athirity View Post

    Hän jolta asiasta kyselin, oli itsekin tehnyt muutamaan bemuun tällä tavoin, ja vakuutti että ei aiheuta ongelmaa katsastaessa. Mietin vain, että onko jollain kokemuksia, taikka mielipiteitä siitä onko tämä ihan lain sallimaa puuhaa?
    Paskapuhetta, täytyy olla maahantuojan tod. että ko. mallia on saanut ilman bägejä ja muutos pitää tehdä alkup. osilla + katsastus. Joskus n. 500 € hintoja mainittu ko. homman yhteydessä.

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #3
      taitaa yleisintä olla, että kun bagiin tulee vikaa niin se "korjataan" poistamalla bagin merkkivalon polttimo.
      Se katsatussetä kyllä kiinnostuu, jos jossain lukee AIRBAG/SRS, mutta sen merkkivalo ei syty lainkaan virtoja päälle laitettaessa.

      Mikä siinä on ettei niitä voi korjata kuten kuuluu, eli etsitään vika ja korjataan se. Ei ne näissä mitään tuhansien eurojen vikoja ole, hädintuskin satasten vikoja, usein ihan vaan kahden euron johtovika.

      Ja kuten yllä todettiin, niin auton muuttaminen bagittomaksi ei ole "ihan" lain kirjaimen mukaista jos se tehdään "tosta vaan polttimo pois ja boksit mäkeen".
      Sitten siellä on vielä esim turvavyön lukot vaihdettava (niissä on bagillisissä autoissa esikiristyspatruuna), sivuturvatyynyt poistettava, kaikki muoviosat joissa lukee airbag on poistettava jne jne. Ja sittenkin pitää olla vielä valmistajan todistus että on kaikkien määräysten jne mukainen laitos.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • athirity
        Bimmer Rookie
        • Mar 2014
        • 42
        • Porvoo

        #4
        Originally posted by BeamR View Post

        Mikä siinä on ettei niitä voi korjata kuten kuuluu, eli etsitään vika ja korjataan se. Ei ne näissä mitään tuhansien eurojen vikoja ole, hädintuskin satasten vikoja, usein ihan vaan kahden euron johtovika.
        Kuten jo mainitsin, vikahan tässä on siinä, että ratti joka minulla on kiinni ei sisällä bägiä, jonka seurauksena herjaa Airbagia, ratissa tosin lukee SRS Airbag ja edellinen omistaja sanoi laittaneensa sen koska se on hienompi, ja niinhän se onkin.

        Elikkä tämä "vika" korjataan laittamalla ratti missä on bägi jonka jälkeen nollataan koodit. Ja bägillisen ratin hommaaminen ei oikeastaan ole mikään ongelma.
        Halusin vain tietää, että olisiko joku suorittanut tämmöistä "fuulia" katsastuksessa, saatika onko laillinen.
        Last edited by athirity; 29-04-2014, 18:25.
        e30 316i Alpinweiss II
        EX:
        e36 320iA coupe Brillantrot
        e36 320i Dakar Gelb II

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #5
          Originally posted by athirity View Post
          Kuten jo mainitsin, vikahan tässä on siinä, että ratti joka minulla on kiinni ei sisällä bägiä, jonka seurauksena herjaa Airbagia, ratissa tosin lukee SRS Airbag ja edellinen omistaja sanoi laittaneensa sen koska se on hienompi, ja niinhän se onkin.

          Elikkä tämä "vika" korjataan laittamalla ratti missä on bägi jonka jälkeen nollataan koodit. Ja bägillisen ratin hommaaminen ei oikeastaan ole mikään ongelma.
          Halusin vain tietää, että olisiko joku suorittanut tämmöistä "fuulia" katsastuksessa, saatika onko laillinen.
          juu ymmärsin kyllä tämän tilanteen. En tosin yllättyisi yhtään, vaikka vikakoodi EI poistuisi pelkällä ratin vaihdolla... vaikka bägitön ratti olisi kuinka paljon hienompi, koska seuraava kysymys tulee mieleen, että miksi sitä bägirattia ei sitten annettu mukaan TAI vaihdettu takaisin myyntiä varten, ehjä auto kun on kuitenkin helpompi myydä ilman meriselityksiä.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • athirity
            Bimmer Rookie
            • Mar 2014
            • 42
            • Porvoo

            #6
            Tottahan tuo on, ja onhan se turvallisuudenkin kannalta hyvä olla. En kyllä tosin ole tarkistanut onko siellä bägiä.

            Ainahan on myös mahdollisuus, että joku on sen saanut jotenkin laukeamaan ja siitä syystä otettu pois. Autossa ei kyllä ole tästä mitään merkkejä. Mene ja tiedä..

            Leimaa masiinassa kuitenkin vielä toistaiseksi on, ja ei tosta mansikoitakaan maksettu.
            e30 316i Alpinweiss II
            EX:
            e36 320iA coupe Brillantrot
            e36 320i Dakar Gelb II

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎