Announcement

Collapse
No announcement yet.

toinen etuvalo ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • coupe320
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 417
    • viikkoja tiellä

    toinen etuvalo ei toimi

    e36 325 -94 repsikan puoleiselle lähivalolle ei tule minkäänlaista jännitettä( on mitattu suoraan johdoista), kauko valo toimii. kuskin puoli toimii niinkuin pitää. johdotuksen näyttäs olevan ok. paikallaan ollu xenonit jo mooonta vuotta. sulakkeet näytti pika vilkasulla olevan kunnossa. ja valoina toimii depon tekeleet.

    onko joku boxi mahollisesti kärähtäny(miks vaan toinen puoli mykkänä?)

    vai onko vian oltava jossain johdossa/liittimessä. kaikki kuitenkin näytti olevan kunnossa ja vika tuli itsestään.. joku fiksumpi varmaan osaa neuvoa mistä rueta rajaamaan vikoja pois :think
  • bemaristi89
    Bimmer Rookie
    • Aug 2012
    • 87
    • oulu

    #2
    Originally posted by coupe320 View Post
    e36 325 -94 repsikan puoleiselle lähivalolle ei tule minkäänlaista jännitettä( on mitattu suoraan johdoista), kauko valo toimii. kuskin puoli toimii niinkuin pitää. johdotuksen näyttäs olevan ok. paikallaan ollu xenonit jo mooonta vuotta. sulakkeet näytti pika vilkasulla olevan kunnossa. ja valoina toimii depon tekeleet.

    onko joku boxi mahollisesti kärähtäny(miks vaan toinen puoli mykkänä?)

    vai onko vian oltava jossain johdossa/liittimessä. kaikki kuitenkin näytti olevan kunnossa ja vika tuli itsestään.. joku fiksumpi varmaan osaa neuvoa mistä rueta rajaamaan vikoja pois :think

    sen enempää en mie tuossa asiassa osaa neuvoakko vaan että vaiha ajovalojen sulakkeet uusiin, voi olla silti vika sulakkeessakin, se ei aina näy että olis puhtaasti palanu poikki, itsellä oli talvella toisen puolen pitkän kans samanmoinen ongelma ja etin vikaa kauan, ja sulakkeet vaihdoin niin rupes pelaan, ja löyty lampun johtosarjasta vikakin miksi oli polttanut sulakkeen. ja heristele sitä lampun liitintäkin, voi olla johto irtoamassakin.
    E34 525tds touring käyttis että liikkuva rojekti



    Comment

    • coupe320
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 417
      • viikkoja tiellä

      #3
      vika selvitetty, ei tullu jännitettä koska maadotus oli "kadonnu". Vedin uuden maa piuhan väliaikaseks korjaukses. Minne nuo alunperin maadottuu? Kuskinpuolen etuvalon viereenkö? Ja onko molemmille puolille sama maadotus piste.?

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16371
        • Asikkala

        #4
        Jännite kyllä tulee vaikka maapiuhaa ei olisi kilometrin säteellä.

        Comment

        • bmw323it
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1814
          • N/A

          #5
          Originally posted by coupe320 View Post
          vika selvitetty, ei tullu jännitettä koska maadotus oli "kadonnu". Vedin uuden maa piuhan väliaikaseks korjaukses. Minne nuo alunperin maadottuu? Kuskinpuolen etuvalon viereenkö? Ja onko molemmille puolille sama maadotus piste.?
          Maadoita vain mahdollisimman lähelle. Minkä lyhyemmät johdot niin sen parempi. Kannattaa myös miettiä tuota jr66:n kommenttia: kyllä sen jännitteen olisi pitänyt tulla sinne aiemminkin vaikka maadoitus puuttuikin. Ei kai sulla vain ole johdotusten kanssa muutakin häikkää, esim johtoja jostain poikki mistä syystä välillä pelaa jä kentis kohta ei ... Siis mittasitko aiemmin ettei jännitettä tullut?
          Nyt:
          BMW 530e (g30)
          BMW 335i (e90)
          BMW 323iC (e36)
          BMW 850i (e31)
          Golf GTE
          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

          Comment

          • coupe320
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 417
            • viikkoja tiellä

            #6
            jaahas, siis etuvalon punanen ja keltanen johto yleismittariin kiinni, ja käännin valot päälle autosta--> mittari näytti 0. Sit laitoin punasesta johdosta lisämaan iskaritolppaan niin jännite hyppäs 11.5. Eli näin sain sen toimimaan. Pitää purkaa ja kattella nuo johtoniput onko murtumia tai oikkarissa..

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16371
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by coupe320 View Post
              Sit laitoin punasesta johdosta lisämaan iskaritolppaan niin jännite hyppäs 11.5.
              ?????

              Comment

              • coupe320
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 417
                • viikkoja tiellä

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                ?????
                nii mitä. Punanen (tai punertava joku väri sokea vois sanoa jopa ruskea) johto on maa johto ainakin noissa depoissa jonka vedin eri piuhalla maihin niin alko pelaamaan. Luulen että alkuperänen maadotus johto on murtunu jostain tai liitin irronnu tms..

                Comment

                • bmw323it
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1814
                  • N/A

                  #9
                  Originally posted by coupe320 View Post
                  nii mitä.
                  No, sinulla taitaa vain olla vähän termit hakusessa ja jr66 ei oikein saa kiinni tarinastasi. Ei se jännite sillä maadoituksella mihinkään hypännyt, vaan jännite oli koko ajan olemassa. Ongelma ei siis ollut jännitteen puute, vaan maadoituksella puute. Mitatessasi et sitä vain huomannut, koska vian määrittelyn kannalta mittasit väärin.

                  Yleensä kun näitä vikoja yleismittarilla selvittelee, niin kannattaa siis kustakin johdosta erikseen mitata tunnettuun maahan: kytke siis mittarin '-' johonkin pisteeseen jonka tiedät varmasti maadoitetuksi (akun miinus, auton kori, jne). Sitten mittaat mittarin jännitemittaustoiminnolla erikseen jokaisen johdon ja katsot mistä löytyy jännite. Tämän jälkeen käännät yleismittarin vastusmittaus asentoon, ja mittaat mistä johdosta löytyy maa ... Mutta ei tietenkään mitata niistä johdoista joihin tiedetään jo tulevan +12V, koska siitä mittari ei tykkää.

                  Jos olisit näin tehnyt, niin olisit heti havainnut, että jännitteen puute ei ole ongelma, vaan vika piilee puutteellisesta maadoituksessa.

                  Kun mittasit vain lampunkannoille tulevilta johdoista, niin sait tietoosi sen minkä tiesitkin: johdoista ei ole jännite-eroa. Senhän tiesit jo siitäkin ettei valo palanut.

                  Kannattaa kuitenkin tutkia mikä siinä alkuperäisessä maadoituksessa on vikana. Yleensä samasta pisteestä maadoitetaan useita virtapiirejä (tällä vältetään ns. maaluuppeja), ja jos siellä maadoituspisteessä on jotain vikaa (ruostetta, hapettumaa, huono liitos tms), niin kohta sulla on mystisiä ongelmia muidenkin laitteiden kanssa. Tutki siis lisää ihmeessä, ja tee korjaus sinne missä vika on! Tilapäisesti lisämaan veto toimii, ja se kannattaa tehdä lyhyellä johdolla.

                  PS. Ruskea on bemareissa maadoitus, kuten monessa muussakin merkissä. Usein käytetään myös mustaa maan värinä.
                  Nyt:
                  BMW 530e (g30)
                  BMW 335i (e90)
                  BMW 323iC (e36)
                  BMW 850i (e31)
                  Golf GTE
                  ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎