Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vielä kerran E36:n automaatti-ilmastoinnista!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fastandfurious
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1731
    • Tampesteri

    Vielä kerran E36:n automaatti-ilmastoinnista!

    Eli tästä on ollut jo montakin topiikkia...Ja olen kyllä kahlannut niitä läpi...

    Tarkkaa selvyyttä en ole kuitenkaan saanut, omaan ongelmaani..Ja nyt kun tänään oli jo niin hiton kylmä, ajattelin tarttua aiheeseen! Edellisissä topiikeissa on puhuttu siitä "siilistä" ja sitten jostain elektroniikka-osasta siellä piirilevyssä. Tuohon elektroniikka osaanhan löytyy korjausohjeetkin netistä. (mikä muuten on sen tarkka nimitys, jos meen sellasen ostamaan?)

    Kysymys siis kuuluukin, että kumpaa tässä lähtisi uusimaan "siiltä" vai sitä toista? Oman laitteen oireet kun on sellaiset, että välillä puhallin vaan tippuu pienimmälle nopeudelle riippumatta mistään asetuksista! Näyttö ja näppäimet toimii aivan normaalisti, mutta puhallin nopeus ei muutu mihinkään silloin kun vika on päällä! Nyt ihan viimeaikoina on vika päällä jo todella usein! Hermot menee kun ei saa kajuuttaa lämpöseks.

    Eli lyhyesti, lähdenkö edellä kuvattua vikaa korjaamaan "siilestä" vai siitä toisesta osasta? Missähän e36:ssa tarkalleen sijaitsee toi "siili"??

    Kiitos etukäteen jo avusta!

    Nimimerkillä: Näpit vieläkin jäässä
    ---------------------------------------------------
    E91 325d M-Sport
    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98
  • Kilpuri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 831
    • Tampere

    #2
    Mulla oli se vika missä näyttö menee pimeeksi ja samalla tuuletin lopettaa toimintansa => siihen auttoi tuon kondensaattorin uudelleen juotto piirilevyltä. Oikea osa on 0,47 uF salkkumallinen kondensaattori, missä jalkajärjestyksellä ei ole väliä. Nettiohje neuvoo käyttämään vastaava tantaaliosaa, missä järjestyksellä on väliä, joten älä käytä sellaista, jos tätä korjausta rupeat suorittamaan.

    Tosin vian kuvaus on eri kuin itselläni, joten en tiedä auttaako...
    Now: 525xd -09
    Ex: 330d -07
    Ex: 328i -96

    Comment

    • reportteri
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 64

      #3
      Tuntuu että tuosta kondensaattorista aiheutuneet viat ovat yleisempiä, mistä johtuen puhallin sammuilee ajoittain,valot jää palamaan näppäimiin,näyttö pimenee,käynistyy itsekseen ja seilaa edestakaisin sekä tekee mitä ihmeellisimpiä asioita,kuten sinulla.
      Ostat normaalin elektrolyytti kondensaattrotin kokoa 0.47uF, 50v-> ja napaisuudella on tosiaan väliä,oli sitten kyseessä tuo tantaalin fossiili tai vastaava elko. Samalla kannattaa puhdistaa lattakaapeleiden liittimet sekä yleensäkin koko yksikkö paineilmalla kevyesti sekä laitteen etulevyssä oleva lämpötila-anturi(ritilän takana) joka ainakin mulla oli parin millin pinttyneen paskakerroksen alla.
      ---------------------------------

      **BMW320i coupe 97**
      --

      Suzuki gsx750 F 95

      --

      Comment

      • fastandfurious
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1731
        • Tampesteri

        #4
        Kiitos paljon hyvistä neuvoista! Tänään töitten jälkeen sitten ostamaan tätä kyseistä komponenttia, ja ihmetteleen kolvin kanssa . Kyllä jännittää! Ihan vaan varmuuden vuoksi... Mitähän tapahtuu, jos se menee väärinpäin sinne? Ja mistä sen tietää, millon se on oikein päin?

        Ja kilpuri! Riittikö sulla siis pelkästään se, että juotit sen vanhan osan uudestaan? Vai vaihdoitko sinne uuden tuollaisen unisex-mallin??

        Edit: Tänään laite pelasi taas kun unelma... Ihme touhua!
        ---------------------------------------------------
        E91 325d M-Sport
        ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
        E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

        Comment

        • Kilpuri
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 831
          • Tampere

          #5
          En vaihtanu osaa. Pelkkä uudelleen juotto. Piirilevy on lakattu ja sitä ei sellaisenaan kannata mennä törkkimään. maalinpoistoaineella ja pensselillä lakka pois juotettavalta alueelta => odotus (5-10min) => kevyt puhallus paineilmalla. Sitten vasta juotteleen.
          Now: 525xd -09
          Ex: 330d -07
          Ex: 328i -96

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎