Announcement

Collapse
No announcement yet.

tyhjäkäynti + muuta ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW 325 driver
    Newbiemmer
    • May 2014
    • 6
    • Kuopio

    tyhjäkäynti + muuta ongelmaa

    mutteri wiritys alko taas oireilemaan ja nyt on useampaa ongelmaa ratkaistavana
    1.eilen kesken ajon kun heitin kaasun tyhjäkäynnille ennen risteystä niin huomasin että autosta hävis tyhjäkäynti (huomasin siitä kun ratti ei kääntynyt normaalisti ja kierrokset näyttiki nollaa. poppivehkeet huuti myös täysillä ja siks ei erottanu pyöriikö kone vai ei ) ja foorumilta selvisi että syy on vissiin tyhjäkäyntimoottorissa/venttiilissä(en ole vielä kerennyt asiaa tutkimaan sen tarkemmin) auto pyörii siis vain jos pitää kaasulla kierroksia yllä. voiko icv jumittautua yhtäkkiä vai hajosko se sitte kokonaan? vastauksia kiitos!

    2. samalla kun hävis tyhjäkäynti, ilmaantui tällainen vika: kierrosten ollessa noin 1000, jostain imusarjan alta kuulu ääntä jota ei ennen ole kuulunut ja ääni kuulostaa melko samalta kun mitä suutinvikanen diisseli(kuuluu sellanen kilkatus) paitsi ääni ei ole yhtä kova vaan hiljainen. kierrosten noustua tosin "peittyy" moottorin normaaliin ääniin mutta kilinä tihenee kuitenkin, mikä aiheuttaa kyseisen kilkattamisen?? :think

    3. jos kierrokset käyttää hetkellisesti esim. 5000 rpm, kaasua polkaistaessa imusarjasta kuuluu sihahdus (tämä on kaiketi normaalia?) mutta laatikon kohdalta missä on lambda-anturi tai ainakin joku anturi siinä pakoputkessa on, siitä kohtaa kuuluu kierrosten laskiessa alaspäin aika hyvin kuuluvaa suhinaa mutta lakkaa heti jos polkaisee kaasua uudestaan ja sama toistuu kierrosten laskiessa matalemmiksi ja tätäkään ei ole kuulunut ennen tai sitten en ole vain huomannut sitä. mutta ei kait sieltä suhinaa pitäs kuulua??

    taustatietoa sen verran että joskus keväällä saattoi tehdä kylmänä käynnistäessä sen että humppas kierroksia muutaman kerran mutta sitten tasoittui-> onko lambda vai mikä asialla? nyt kesällä ei ole tehnyt kertaakaan humppaamista mutta kerran lämpimänä jätti tyhjäkäynnin sinne 1200 rpm hurisemaan mutta palas normaaliin kaasunpolkaisulla jos joku viisaampi osais kertoa mistä kyseiset ongelmat johtuu
  • Saleen
    Bimmer Fanatic
    • May 2005
    • 327
    • Hollola

    #2
    Originally posted by BMW 325 driver View Post
    mutteri wiritys alko taas oireilemaan ja nyt on useampaa ongelmaa ratkaistavana
    1.eilen kesken ajon kun heitin kaasun tyhjäkäynnille ennen risteystä niin huomasin että autosta hävis tyhjäkäynti (huomasin siitä kun ratti ei kääntynyt normaalisti ja kierrokset näyttiki nollaa. poppivehkeet huuti myös täysillä ja siks ei erottanu pyöriikö kone vai ei ) ja foorumilta selvisi että syy on vissiin tyhjäkäyntimoottorissa/venttiilissä(en ole vielä kerennyt asiaa tutkimaan sen tarkemmin) auto pyörii siis vain jos pitää kaasulla kierroksia yllä. voiko icv jumittautua yhtäkkiä vai hajosko se sitte kokonaan? vastauksia kiitos!

    2. samalla kun hävis tyhjäkäynti, ilmaantui tällainen vika: kierrosten ollessa noin 1000, jostain imusarjan alta kuulu ääntä jota ei ennen ole kuulunut ja ääni kuulostaa melko samalta kun mitä suutinvikanen diisseli(kuuluu sellanen kilkatus) paitsi ääni ei ole yhtä kova vaan hiljainen. kierrosten noustua tosin "peittyy" moottorin normaaliin ääniin mutta kilinä tihenee kuitenkin, mikä aiheuttaa kyseisen kilkattamisen?? :think

    3. jos kierrokset käyttää hetkellisesti esim. 5000 rpm, kaasua polkaistaessa imusarjasta kuuluu sihahdus (tämä on kaiketi normaalia?) mutta laatikon kohdalta missä on lambda-anturi tai ainakin joku anturi siinä pakoputkessa on, siitä kohtaa kuuluu kierrosten laskiessa alaspäin aika hyvin kuuluvaa suhinaa mutta lakkaa heti jos polkaisee kaasua uudestaan ja sama toistuu kierrosten laskiessa matalemmiksi ja tätäkään ei ole kuulunut ennen tai sitten en ole vain huomannut sitä. mutta ei kait sieltä suhinaa pitäs kuulua??

    taustatietoa sen verran että joskus keväällä saattoi tehdä kylmänä käynnistäessä sen että humppas kierroksia muutaman kerran mutta sitten tasoittui-> onko lambda vai mikä asialla? nyt kesällä ei ole tehnyt kertaakaan humppaamista mutta kerran lämpimänä jätti tyhjäkäynnin sinne 1200 rpm hurisemaan mutta palas normaaliin kaasunpolkaisulla jos joku viisaampi osais kertoa mistä kyseiset ongelmat johtuu

    Itsellä oli tuossa pari kuukautta sitten vähän samantyylistä ongelmaa
    tyhjäkäyntiventtiilin putsasin ja alko taas käymään nätisti tyhjäkäyntiä
    samalla toki vaihdoin imusarjan tiivisteetkin.

    Ja mitä tuohon naputukseen tulee niin sellaistakin ongelmaa oli
    piti tosiaan juuri noin 1000rpm kohalla selvää naputusta ja vika oli loppujenlopuksi kutosen tulppa oli hajonnut eli se porsliininen osa pyöri tyhjää siinä metallikehän ympärillä ja siksi moottorin käydessä se naputti kun tuli paineet siitä tulpan välistä pihalle.

    Eli tarkista vaikka noi tulpat varuiks ja putsaa se tyhjäkäyntiventtiili
    samalla kannattaa tutkia kaikki imuvuodotkin:think
    BMW F31 320i M-Sport - 17
    Mazda 626 gc - 87 (pelastettu museoinnilta)
    Ex:
    BMW E39 525ia Touring - 02,VW Passat 3c - 06, Ford Mondeo Ghia - 01, E39 530da touring - 03, E36 328i touring -98,
    E36 318i touring - 97
    , E36 323ia sedan - 95, E36 325i sedan - 93, E21 315/318i - 84

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16445
      • Asikkala

      #3
      Mikähän kone ?

      Comment

      • Cuuca
        Bimmer Rookie
        • Jul 2013
        • 94
        • Espoo/Laurinlahti

        #4
        Kokeileppa MAFin irroitusta, sen liittimen siis. Auttoi mun bemariin tarkastelemaan tota tyhjänkäynti ongelmaa!
        BMW 328 Ci -01

        Comment

        • Make H.
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1278
          • Kokkola

          #5
          Imuvuoto?

          Comment

          • Axu93
            Bimmer Rookie
            • Jan 2012
            • 113
            • Joensuu/Lieksa

            #6
            Omassa teki tarvike lamda häiriöö välillä tyhjäkäynnille. Jos lamdan uusii niin kannattaa kerralla alkuperäis osana hommata eikä tarvike..
            Käyttis: 330d e91 m-sport -08
            Prokkis: 325Tic e36 cupee -92

            Purussa: 318is e36, 318i e30 toukka ja 520i e34 sedan

            Entisiä: 21xe36, 19xe34, 12xe30 1xe28



            ///M50 POWER
            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

            Comment

            • BMW 325 driver
              Newbiemmer
              • May 2014
              • 6
              • Kuopio

              #7
              nyt olis auto pajassa laiton alla ja tyhjäkäyntimoottori pääsi heti tarkempaan syyniin läppä ei ollu ainakaan jumiutunut mutta voiko sitä sähkömoottoria jotenkin kokeilla pyöräyttää ilman että virta tulis autosta? ja mihin pistokkeisiin + ja - pitäs laittaa kun siinähän moottorin päässä on kolme napaa...
              imusarjan tiivisteet oli ehjät lukuunottamatta 6. pytyn koska siinä oli hieman öljyä tiivisteen kohalla(muiden tiivisteiden aluset oli kirkkaat!!)
              Ja autossahan on siis M50B25 kun sitä kyseltiin

              niin ja MAFin piuhojen irrotus ei vaikuttanu pyörimiseen lainkaan
              Last edited by BMW 325 driver; 23-08-2014, 16:14.

              Comment

              • jessee96
                Newbiemmer
                • Aug 2014
                • 21
                • oulu

                #8
                moro

                Kertokaa mikä vika bemaris ku tärisee tyhjäkäynnillä?? Ja bemari onsi e36 1.6 vuosimallia 93

                Comment

                • Make H.
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1278
                  • Kokkola

                  #9
                  Originally posted by jessee96 View Post
                  Kertokaa mikä vika bemaris ku tärisee tyhjäkäynnillä?? Ja bemari onsi e36 1.6 vuosimallia 93
                  Tulppa tai puola rikki?

                  Comment

                  • BMW 325 driver
                    Newbiemmer
                    • May 2014
                    • 6
                    • Kuopio

                    #10
                    Nonnii muutaman kuukauden asiaa sulateltuani päätin alkaa tosissani ettimään vikaa Taas huomio kohdistui osaan nimeltä tyhjäkäyntiventtiili/ lisäilmaluistin/ joutokäyntisäädin millä ikinä sitä osaa kutsutaankin ("rakkaalla lapsella on monta nimeä" ) Tein muutaman kokeilun asiaa varmistaakseni: putsailtuani icv:n pyöriminen muuttui siten että kun laitto kuskinpaikalle kaverin pitämään kierroksia kaasupolkimella 1000rpm lukemissa ja ite otti konepuolelta MAFin johdon irti, moottori sammui (moottorinhan pitäs mennä varaohjelmalle??) Noo sitten aattelin ottaa icv:n pois paikoiltaan, läppä oli kääntyny ihan kiinni joten kokeilin mitä tapahtuu jos sen jättää puolilleen auki Osa takasin paikoilleen mutta tällä kertaa jätin johdon laittamatta kiinni, auto käyntiin-> pyöri tyhjäkäyntiä, tosin kierrokset yli 1500rpm ja käynti epätasaista. Osa uudestaan irti ja jätin läppää auki vain n. 1-2mm ja sama kasaaminen uudestaan: auto pyöri normaalisti tyhjäkäyntiä n.800-900 rpm!! ja edelleenkin icv:n johto oli irti! Päätin kokeilla nyt MAFin johtojen irrotusta: kone ei sammunut, kierroksissa kävi pikku "nytkähdys" ja kone palasi pyörimään samoilla kierroksilla!(meni ilmeisesti sille varaohjelmalle) Tästä päättelin että vika on pakko olla siinä ICV:ssä joten etsin sille vastusarvot

                    Napojen 1 ja 2 välillä 20 ohmia
                    Napojen 2 ja 3 välillä 20 ohmia
                    Napojen 1 ja 3 välillä 40 ohmia
                    Kaikissa arvoissa toleranssi +/- 5 ohmia. (Näiden pitäisi käydä m50 moottoriin jossa ei icv:ssä ole jousta)

                    Mittaustulokset oli
                    Napojen 1 ja 2 välillä 21.1 ohmia
                    Napojen 2 ja 3 välillä 03.2 ohmia!!!
                    Napojen 1 ja 3 välillä 23.5 ohmia!!!
                    Eli näistä päätellen koko icv on ihan sekasin
                    Nyt kokeilen uusia tuon icv:n (sellaseen missä on vastusarvot kohdillaan) ja jos ei sillä vielä tokene niin sitten lambda vaihtoon
                    Pahoittelen romaanikirjoitustani mutta ajattelin että jos joku painii samanlaisen ongelman kanssa niin ehkä tästä saisi apua lisää tekstiä tulee kunhan saan jostain toisen icv:n ja kokeilen miten auto pyörii sillä.

                    Comment

                    • Cuuca
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2013
                      • 94
                      • Espoo/Laurinlahti

                      #11
                      Originally posted by BMW 325 driver View Post
                      Nonnii muutaman kuukauden asiaa sulateltuani päätin alkaa tosissani ettimään vikaa Taas huomio kohdistui osaan nimeltä tyhjäkäyntiventtiili/ lisäilmaluistin/ joutokäyntisäädin millä ikinä sitä osaa kutsutaankin ("rakkaalla lapsella on monta nimeä" ) Tein muutaman kokeilun asiaa varmistaakseni: putsailtuani icv:n pyöriminen muuttui siten että kun laitto kuskinpaikalle kaverin pitämään kierroksia kaasupolkimella 1000rpm lukemissa ja ite otti konepuolelta MAFin johdon irti, moottori sammui (moottorinhan pitäs mennä varaohjelmalle??) Noo sitten aattelin ottaa icv:n pois paikoiltaan, läppä oli kääntyny ihan kiinni joten kokeilin mitä tapahtuu jos sen jättää puolilleen auki Osa takasin paikoilleen mutta tällä kertaa jätin johdon laittamatta kiinni, auto käyntiin-> pyöri tyhjäkäyntiä, tosin kierrokset yli 1500rpm ja käynti epätasaista. Osa uudestaan irti ja jätin läppää auki vain n. 1-2mm ja sama kasaaminen uudestaan: auto pyöri normaalisti tyhjäkäyntiä n.800-900 rpm!! ja edelleenkin icv:n johto oli irti! Päätin kokeilla nyt MAFin johtojen irrotusta: kone ei sammunut, kierroksissa kävi pikku "nytkähdys" ja kone palasi pyörimään samoilla kierroksilla!(meni ilmeisesti sille varaohjelmalle) Tästä päättelin että vika on pakko olla siinä ICV:ssä joten etsin sille vastusarvot

                      Napojen 1 ja 2 välillä 20 ohmia
                      Napojen 2 ja 3 välillä 20 ohmia
                      Napojen 1 ja 3 välillä 40 ohmia
                      Kaikissa arvoissa toleranssi +/- 5 ohmia. (Näiden pitäisi käydä m50 moottoriin jossa ei icv:ssä ole jousta)

                      Mittaustulokset oli
                      Napojen 1 ja 2 välillä 21.1 ohmia
                      Napojen 2 ja 3 välillä 03.2 ohmia!!!
                      Napojen 1 ja 3 välillä 23.5 ohmia!!!
                      Eli näistä päätellen koko icv on ihan sekasin
                      Nyt kokeilen uusia tuon icv:n (sellaseen missä on vastusarvot kohdillaan) ja jos ei sillä vielä tokene niin sitten lambda vaihtoon
                      Pahoittelen romaanikirjoitustani mutta ajattelin että jos joku painii samanlaisen ongelman kanssa niin ehkä tästä saisi apua lisää tekstiä tulee kunhan saan jostain toisen icv:n ja kokeilen miten auto pyörii sillä.
                      Hei aivan mahtavaa. Kerro heti tulokset. Mulla tällä hetkellä aivan sama ongelma. Ropelteliko kaasua painattaessa? Ihan kun sytkä olisi hävinnyt?
                      BMW 328 Ci -01

                      Comment

                      • Fanatic21
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2014
                        • 131
                        • P-karjala

                        #12
                        Naputukseen voi olla syynä myös että joku tulpista on huonosti kiinni, kannattaa tarkistaa. Muuhun veikkaan imuvuotoa, kannattaa tarkistaa kaikki imupuolen letkut/tiivisteet. Toki voi myös mittailla, onko suuttimia kuollut.
                        E34 M50b25 turbo

                        Ex: E34 525i vm91


                        Joensuu Connection

                        Comment

                        • Cuuca
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2013
                          • 94
                          • Espoo/Laurinlahti

                          #13
                          Tohon käynti propleemaan vielä. Tuli keskusteltua hieman vanhemman koulukunnan bemariasentajan kanssa. (Ollut eläkkeellä nyt kai 5 vuotta?). Anyway. Hän sanoi, että yksi syy voisi olla imusarjaan kiinnitettävällä anturilla vai mikä lie olisi. Sanoi, että joskus ollut "imuilman haistelija" tai paineanturi tai joku vastaava. Rakkailla lapsilla on monia nimiä. Muistelin näin ulkomuistista, että kyseisen koneen imusarjan kuskinpäädyssä olisi ollut jokin anturi.. milläköhän nimikkeellä menee jos laakkoselta menisi kysymään?
                          BMW 328 Ci -01

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11102
                            • Oulu

                            #14
                            Oletan että tässä on kyse m50b25 moottorista, niin ei siellä päädyssä mitään anturia ole. Imuilman lämpötila anturi löytyy alapuolelta, mut se nyt harvemmin hajoaa.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • BMW 325 driver
                              Newbiemmer
                              • May 2014
                              • 6
                              • Kuopio

                              #15
                              jälleen yksi ongelma ratkesi: Tyhjäkäyntiventtiilin vaihtamisella alkoi pitää heti tyhjäkäynnin normaalikierroksilla eli ICV oli rikkinäinen Yksi ongelma olisi vielä ratkaistavana, kilinä mikä kuuluu koneen käydessä. Tähän luulen olevan syypää bosch:n nelikärkitulpat, jotka motonetin varaosatiskin mukaan käyvät m50- koneeseen (tulpat olleet kiinni parin tuhannen kilsan ajan, sitä ennen oli NGK 2-kärkitulpat). Foorumilta kun lueskelin niin selvisi, että niistä motonetin boschin nelikärkitulpista on tullut aika monelle vain ongelmia. Loppuviikosta vaihtuu NGK:n tulpat ja katsotaan loppuuko kilinä

                              EDIT: Käyntiääni parani huomattavasti NGK:n tulpilla, kovaääninen kilkatus poistui ja nostajien hiljainen nakutus jäi vielä kuulumaan. tulppien vaihtamisen tulokset yksinkertaisesti pähkinänkuoressa
                              Last edited by BMW 325 driver; 06-02-2015, 10:29.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎