Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 syö takapyöränlaakereita

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Couja
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2012
    • 582
    • Valkeakoski

    e36 syö takapyöränlaakereita

    Morjesta! Tuo sigun e36 320 syö takapyöränlaakereita :think tänään laitetaan neljäs laakeri ja kolmas uusi napa taakse oikealle. Ensimmäinen kerta oli oma vika kun ei saatu napaa mistään, eikä sitä tajuttu tilata uutta laakerin kanssa . Sen jälkeen vedettiin toinen laakeri ja ensinmäinen napa johonkin momenttiin ei tietoa. Laakeri ja napa kestivät noin 1500 km ja tämän jälkeen kolmas laakeri ja toinen napa vedettiin ohjeiden mukaan 300 nm kireyteen. Tämä setti kesti noin 3000 - 4000 km ja rupesi ääntämään. Laakerit olleet FAG :laisia ja navat taisi olla febejä en muista jotain oe-laatuisia kuitenkin.

    Kellään tietoa mikä on päin hän per@#ttä?
    Last edited by Couja; 26-08-2014, 10:08.
    Nykyinen:
    BMW e36 323i Touring :think

    Ex:
    BMW e36 328ia coupe
    BMW e36 320i sedan

    Originally posted by Miltzu
    Joku mikä on toiselle kasa muovia ja peltiä on toiselle erittäin rakas harrastus ja kolmannelle jotain siltä väliltä.
  • Jylyppy
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2010
    • 487
    • kuusamo

    #2
    Millä se laakeri laitetaan paikoilleen?
    Honda accord 2.4 -08
    Suzuki gsx-r 1000 -03

    Comment

    • blueorange
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2010
      • 404
      • suomi

      #3
      Onko se napa painettu laakeria vasten siten että sisäkoolissa ei ole ollut mitään holkkia vastassa?

      Comment

      • Kissvesala
        Moderator
        • Jun 2010
        • 3110
        • Liminka

        #4
        Eihän oo mittään hirmu spasereitä?
        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
        Kissvesala.fi
        Priva tai o443424479

        Comment

        • Couja
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2012
          • 582
          • Valkeakoski

          #5
          Originally posted by Jylyppy View Post
          Millä se laakeri laitetaan paikoilleen?
          Prässäämällä

          Originally posted by blueorange View Post
          Onko se napa painettu laakeria vasten siten että sisäkoolissa ei ole ollut mitään holkkia vastassa?
          Öö joo mielestäni en nyt tarkalleen muista
          Originally posted by Kissvesala View Post
          Eihän oo mittään hirmu spasereitä?
          Ei spacereitä, ei tontissa, ei yli leveitä huulivanteita
          Nykyinen:
          BMW e36 323i Touring :think

          Ex:
          BMW e36 328ia coupe
          BMW e36 320i sedan

          Originally posted by Miltzu
          Joku mikä on toiselle kasa muovia ja peltiä on toiselle erittäin rakas harrastus ja kolmannelle jotain siltä väliltä.

          Comment

          • Jylyppy
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2010
            • 487
            • kuusamo

            #6
            Jos sen navan painaa paikalleen sillain et laakeri pääsee leviämään, eli vastin ei oo siinä SISÄkoolissa ni entinen se sillon kyllä on. Muuten kuulostaa kyllä ihmeelliseltä, et nuin tiuhaan menee.
            Honda accord 2.4 -08
            Suzuki gsx-r 1000 -03

            Comment

            • Bansku
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2011
              • 1493
              • Savo

              #7
              Ei kyllä oikein muuta tule mieleen kun väärä asennustapa, sinne kynkkään painetaab ULKOkoolista ja napapainastaan paikalleen siten että pidetään vastaan SISÄkoolista.
              Ja jos se navanmutteri on löysälleen jäänyt/löystynyt niin sekin hajottaa kyllä laakerin nopeaa. Momentti sen mukaan että on sitten varmasti kiinni muttei kuitenkaan kierteitä vedetä sileäksi, sillon on liikaa

              Comment

              • blueorange
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2010
                • 404
                • suomi

                #8
                Itse itseäni lainaten toisesta topikista

                Laitetaan nyt samalla pieni ohje kyseisen laakerin vaihtamiseen ja yleisesti laakereiden vaihtamiseen.Laakeri painetaan pesään ulkokoolista ja holkilla joka on hieman pienempi kuin ulkokoolin halkaisija.Seegeri rengas perään.

                Napa painetaan sisäkooliin niin että vastapuolella on holkki jonka sisähalkaisija on hieman suurempi kuin laakerin sisäkoolin halkaisija(kun en nyt muista että onko napa leveämpi kuin laakeri).Jos ei niin sitten on sama vaikka siellä on sorvattu umpitanko vastassa(kuitenkin pienempi kun ulkokooli)

                Vaikea selittää niin että jokainen tajuaa mutta joka tapauksessa kun vähän päätänsä rassaa ja miettii semmosen ratkaisun että puristamisvoima ei välity laakerikuuliin

                Itse olen vaihtanut e36 muutaman takalaakerin ja vaikka painoin ne prässillä niin veikkaisin että menee isolla ja laadukkaalla ruuvipenkillä...?

                Comment

                • blueorange
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2010
                  • 404
                  • suomi

                  #9
                  Ja sitten oma kokemus mitä nyt on noita vetävän pään laakereita vaihtanu.Jos ei omista momenttiavainta niin uskoisin että tavan ripulirannekkin saa puolen tuuman räikällä(räikällähän ei saa vääntää hampaat irvessä )sen riittävän kovaan.

                  210nm vai mitä se momentti nyt onkaan,on kovimpia momentteja henkilöautoissa ja reilu puolen metrin momenttiavaimellakin vähän vastustaa mutta varmasti sen saa myös tavan 40cm räikällä.

                  Sit vaan lyö tuurnalla,meisselillä ym sen mutterin lukkoon.

                  Sovitaan niin että ripuliranteet vetää apinanraivo momenttiin,Hieman lihaksikkaammat kahden ähkäsyn momenttiin,keskivertoa lihaksikkaammat yhden ähkäsyn ja bodarit hakekoon uuden mutterin ja vetarin Onnea yritykseen Edit: Tarkoitan siis napamutterin kireyttä
                  Last edited by blueorange; 26-08-2014, 20:01.

                  Comment

                  • Couja
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2012
                    • 582
                    • Valkeakoski

                    #10
                    Sillain vedetty napa ---> laakeriin ettei sisäkooli pääse muljahtamaan pihalle, koska se laakerihan siinä hajoaa heti. Napamutteri vedetty edellisen kerran momenttiavaimella 250 nm ja siittä pikku jatkon kanssa viellä lisää.

                    No tänään vedettiin uusi laakeri ja napa autoon. Torstaina menee kulmat säädettäväksi, koska paikallisen varaosa liikkeen sanojen mukaan eräässä audissa oli ollut samanlaista vikaa eli syönyt pyöränlaakeria ---> kulmat säädettiin ja laakeri pysyi ehjänä. Tämä siis jossain audissa, näkee sitten mitä bemarissa :think
                    Nykyinen:
                    BMW e36 323i Touring :think

                    Ex:
                    BMW e36 328ia coupe
                    BMW e36 320i sedan

                    Originally posted by Miltzu
                    Joku mikä on toiselle kasa muovia ja peltiä on toiselle erittäin rakas harrastus ja kolmannelle jotain siltä väliltä.

                    Comment

                    • blueorange
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2010
                      • 404
                      • suomi

                      #11
                      Originally posted by Couja View Post
                      Sillain vedetty napa ---> laakeriin ettei sisäkooli pääse muljahtamaan pihalle, koska se laakerihan siinä hajoaa heti. Napamutteri vedetty edellisen kerran momenttiavaimella 250 nm ja siittä pikku jatkon kanssa viellä lisää.

                      No tänään vedettiin uusi laakeri ja napa autoon. Torstaina menee kulmat säädettäväksi, koska paikallisen varaosa liikkeen sanojen mukaan eräässä audissa oli ollut samanlaista vikaa eli syönyt pyöränlaakeria ---> kulmat säädettiin ja laakeri pysyi ehjänä. Tämä siis jossain audissa, näkee sitten mitä bemarissa :think
                      No ei se kyllä pihalle muljahda vaikka painais laakeria vasten mut kuulat ei hyvää tykkää.

                      Voin olla väärässäkin mutta uskomattomalle tuntuu että niinkin pieni aurauksen säätö väli mitä e36:ssa on vaikuttais noin radikaalisti lakrun kestävyteen.Raportoi jos alkoi kestämään........

                      Comment

                      • Couja
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2012
                        • 582
                        • Valkeakoski

                        #12
                        Originally posted by blueorange View Post
                        No ei se kyllä pihalle muljahda vaikka painais laakeria vasten mut kuulat ei hyvää tykkää.

                        Voin olla väärässäkin mutta uskomattomalle tuntuu että niinkin pieni aurauksen säätö väli mitä e36:ssa on vaikuttais noin radikaalisti lakrun kestävyteen.Raportoi jos alkoi kestämään........
                        Jees ei kyllä laakeria vasten isäukon kanssa sitä prässätty täytyy raportoida tänne
                        Nykyinen:
                        BMW e36 323i Touring :think

                        Ex:
                        BMW e36 328ia coupe
                        BMW e36 320i sedan

                        Originally posted by Miltzu
                        Joku mikä on toiselle kasa muovia ja peltiä on toiselle erittäin rakas harrastus ja kolmannelle jotain siltä väliltä.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎