Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkimen täristäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cuuca
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 94
    • Espoo/Laurinlahti

    Kytkimen täristäminen

    Moi!

    En saanut foorumin searchia toimimaan ja parin tunnin juutupettamisen jälkeen päädyin kysymään täältä.

    Speksit: e36, 325i, m50B25

    Ongelmana on, että kytkin satunnaisesti "täristää" jalkaa vastaan poljinta painettaessa. Ei tule erikoisia savuja tai muuta ininää. Ilmeni, kun lähdin kaupan pihasta ykkösellä. Jumalaton säikähtäminen, vaikka tärinä olikin todella pientä.

    Auto ei tätä ole koskaan tehnyt, ja tekee "tärinää" todella epäsäännöllisesti. Kytkin tuntuu normaalilta - samalta, kun sen ostin pari vuotta takaperin.., eli jäykkä ja ottaa kiinni. Onkohan työsylinteri mennyttä kalua kohta vai auttaisiko pelkkä jarrunesteiden / kytkinnesteen vaihto?

    -MN
    BMW 328 Ci -01
  • Gemmi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2010
    • 3355
    • Espoo

    #2
    Kytkimen painelaakeria veikkaisin.

    Comment

    • Cuuca
      Bimmer Rookie
      • Jul 2013
      • 94
      • Espoo/Laurinlahti

      #3
      Originally posted by Gemmi View Post
      Kytkimen painelaakeria veikkaisin.

      Tilanne katsausta lisää. Tänään rupesi tulemaan ininää koneen puolelta ja "täristäminen" moninkertaistui. Painelaakeria lähdetään siis vaihtamaan..

      -MN
      BMW 328 Ci -01

      Comment

      • blueorange
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2010
        • 404
        • suomi

        #4
        Originally posted by Cuuca View Post
        Tilanne katsausta lisää. Tänään rupesi tulemaan ininää koneen puolelta ja "täristäminen" moninkertaistui. Painelaakeria lähdetään siis vaihtamaan..

        -MN
        Voi se olla kaksoismassa vauhtipyöräkin.Mulla tippuu hampaat ekoissa lähdöissä vw t4 transportterissa jos kostee keli.Tehny samaa jo viimeset 5 vuotta Edit: samaa tekee e36 ralliautokin.Talvella laitetaan teräsvauhtipyörä ja joku hyvä kytkin.
        Last edited by blueorange; 01-11-2014, 19:18.

        Comment

        • MikkoJII
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 1807
          • Lapua

          #5
          Omassa teki tuota samaa rohinan kanssa. Tulin siihen tulokseen tuon oman auton kytkinrempan kanssa, että kun se kerran aukaistaan niin vaihdetaan kaikki. Eli kun ei ollu tiedossa, että missä kunnossa se kaksoismassapyörä on niin en ota riskiä. Hintakaan ei hirveästi houkutellut sitä ostamaan erikseen.

          Eli ostin autoon Valeo 4p kytkinsetin missä tulee siis kova vauhtis pultteineen ja tälle sitten kytkinpaketti painelaakereineen. En oo päässy tuota kytkintä vielä hirveästi testaamaan kun auto on projektina tallissa, mutta vähän oon sillä käynyt ajamassa ja ihan hyvän tuntonen on kytkin. Jos jotain eroa huomaa niin aavistuksen on poljin löysempi ja kuuluu pikkunen kolahdus kun nostaa polkimen ylös. Tilasin paketin saksasta ja se makso karvan verran yli 400 kotiovelle toimitettuna. Paketti vaihdettiin alle sitten liikkeessä ja siihen meni 5h ja hintaa tuli 335€ (sis. laatikon nesteet)
          E32 750i 11/89

          Comment

          • Fanatic21
            Bimmer Rookie
            • Jun 2014
            • 131
            • P-karjala

            #6
            Painelaakeri todennäköisesti. Itellä täristää vähä ja inisee, diagnoosi tehty ja paineistuksessa puutetta
            E34 M50b25 turbo

            Ex: E34 525i vm91


            Joensuu Connection

            Comment

            • Cuuca
              Bimmer Rookie
              • Jul 2013
              • 94
              • Espoo/Laurinlahti

              #7
              Originally posted by MikkoJII View Post
              Omassa teki tuota samaa rohinan kanssa. Tulin siihen tulokseen tuon oman auton kytkinrempan kanssa, että kun se kerran aukaistaan niin vaihdetaan kaikki. Eli kun ei ollu tiedossa, että missä kunnossa se kaksoismassapyörä on niin en ota riskiä. Hintakaan ei hirveästi houkutellut sitä ostamaan erikseen.

              Eli ostin autoon Valeo 4p kytkinsetin missä tulee siis kova vauhtis pultteineen ja tälle sitten kytkinpaketti painelaakereineen. En oo päässy tuota kytkintä vielä hirveästi testaamaan kun auto on projektina tallissa, mutta vähän oon sillä käynyt ajamassa ja ihan hyvän tuntonen on kytkin. Jos jotain eroa huomaa niin aavistuksen on poljin löysempi ja kuuluu pikkunen kolahdus kun nostaa polkimen ylös. Tilasin paketin saksasta ja se makso karvan verran yli 400 kotiovelle toimitettuna. Paketti vaihdettiin alle sitten liikkeessä ja siihen meni 5h ja hintaa tuli 335€ (sis. laatikon nesteet)
              Tätä samaa mietin itsekin. Karsea duuni, mutta katselin että vauhtis maksaisi höpönetistä kosteat 800-900 euroa. Saksan hommiksi taitaa mennä. Katsellaan miten menee..

              EDIT: Onko muuten niin, että tähän menisi niin sanotusti kuin nyrkki otsaan kiinteellä vauhtipyörällä? Vai joutuuko tappelemaan kuinka paljon jos tilaa koko helahoidon saksanmaalta?

              -MN
              BMW 328 Ci -01

              Comment

              • MikkoJII
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 1807
                • Lapua

                #8
                Originally posted by Cuuca View Post
                Tätä samaa mietin itsekin. Karsea duuni, mutta katselin että vauhtis maksaisi höpönetistä kosteat 800-900 euroa. Saksan hommiksi taitaa mennä. Katsellaan miten menee..

                EDIT: Onko muuten niin, että tähän menisi niin sanotusti kuin nyrkki otsaan kiinteellä vauhtipyörällä? Vai joutuuko tappelemaan kuinka paljon jos tilaa koko helahoidon saksanmaalta?

                -MN
                Ei ainakaan tuo liike mitään erikoista maininnut asennuksesta, että ois pitänyt tapella. Mun mielestä motonet myy tätä samaa settiä, mutta hinta karvan alta 700 euroa.

                Valeo-korvauskytkinpaketti BMW E30/E36/E34
                Sopivuudet:
                - E36 323/325 (myös td/tds) aito Valeo-korvauskytkin kiinteällä vauhtipyörällä
                E32 750i 11/89

                Comment

                • Fanatic21
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2014
                  • 131
                  • P-karjala

                  #9
                  Sinne soveltuu myös m20 moottorin kovavauhtipyörä. Se ainakin kestää hieman enempi rasitusta Tämä kaksoismassa on niin pirun arvokas, osti sen mistä tahansa 500-700€ yleinen hinta. Suosittelen vähä käytettyä katselemaan tai se m20 kiekko sinne
                  E34 M50b25 turbo

                  Ex: E34 525i vm91


                  Joensuu Connection

                  Comment

                  • citykarhu
                    BTCF Member
                    • Apr 2011
                    • 182
                    • pirkanmaa

                    #10
                    Eikös m20 oo 228 millisellä vauhtiksella? M5x on taasen 240 millinen. Ei ihan bolt on. Itse laitoin juuri zjark nimimerkiltä ostetun kovan vauhtipyörän höystettynä Sachs performance osilla, hyvä tuli.
                    ExE36 328i Coupe ///M-Sport
                    ExE39 540i Zyklon B edition
                    ExE61 535d ///M-Sport
                    Kaasuseatti, halpaa ajoo

                    Comment

                    • Cuuca
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2013
                      • 94
                      • Espoo/Laurinlahti

                      #11
                      Originally posted by citykarhu View Post
                      Eikös m20 oo 228 millisellä vauhtiksella? M5x on taasen 240 millinen. Ei ihan bolt on. Itse laitoin juuri zjark nimimerkiltä ostetun kovan vauhtipyörän höystettynä Sachs performance osilla, hyvä tuli.
                      Nyt olis painelaakeri vaihdettuna. Oliko hiukkasen vaikeaa.. itse laakerin vaihto oli ~20sekuntia, mutta laatikon irrotus. Ei herranisä mikä homma. Olisikohan sitä laiteltu noin 12tuntia. Jouduttiin irroittamaan imusarja, koska oli hieman hankalaa irroittaa startin pultit ja se yksi joka oli / on koneen takana. En tiedä vielä pelittääkö oikein, koska "valmista" oli kello 6 aamulla ja olo oli sen mukainen, että ei jaksanut edes kokeilla. Mutta kytkinasetelma näytti olevan hyvässä kondiksessa.
                      BMW 328 Ci -01

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16460
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by citykarhu View Post
                        Eikös m20 oo 228 millisellä vauhtiksella? M5x on taasen 240 millinen. Ei ihan bolt on. Itse laitoin juuri zjark nimimerkiltä ostetun kovan vauhtipyörän höystettynä Sachs performance osilla, hyvä tuli.
                        M20 228 mm, m50 228 paitsi b28 240 mm.

                        Comment

                        • Make H.
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 1278
                          • Kokkola

                          #13
                          Originally posted by Cuuca View Post
                          Nyt olis painelaakeri vaihdettuna. Oliko hiukkasen vaikeaa.. itse laakerin vaihto oli ~20sekuntia, mutta laatikon irrotus. Ei herranisä mikä homma. Olisikohan sitä laiteltu noin 12tuntia. Jouduttiin irroittamaan imusarja, koska oli hieman hankalaa irroittaa startin pultit ja se yksi joka oli / on koneen takana. En tiedä vielä pelittääkö oikein, koska "valmista" oli kello 6 aamulla ja olo oli sen mukainen, että ei jaksanut edes kokeilla. Mutta kytkinasetelma näytti olevan hyvässä kondiksessa.
                          Oliko painelaakeri kuinka mäsänä? Itellä samaa vikaa yleensä kytkin pohjassa kytkinhaarukka vastaa asetelmaan että painelaakeri varmaan pitäs vaihtaa:think

                          Comment

                          • Cuuca
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2013
                            • 94
                            • Espoo/Laurinlahti

                            #14
                            Originally posted by Make H. View Post
                            Oliko painelaakeri kuinka mäsänä? Itellä samaa vikaa yleensä kytkin pohjassa kytkinhaarukka vastaa asetelmaan että painelaakeri varmaan pitäs vaihtaa:think
                            Otettiin se painelaakeri pois sieltä niin kuulat tippu lattialle. Eli todella rikki oli ja karstainen. Tosin tänään huomattiin karsea vuoto - jarrunestettä. Työsylinteri oli mennyt ilmeisesti poikki tai jotain hassua oli tapahtunut! :think Uusi maksoi höpönetistä 41,90e. 2 mutteria paikoilleen ja ilmaus kytkimelle ja nyt muuten pitää todella hyvin! Ihan kuin uusi. (Ps, kannattaa ilmata kytkin laittamalla pitkä letku jarrunipasta --> kytkimen ilmanipaan. Tämän jälkeen avaa kytkinnipa, ja katso, että jarrunipa on suljettu. Pumppaa jarrua niin maan pirskuleesti ja sitten vaan jarru pohjaan ja avaa jarrunipa. Käänteinen ilmaus siis, oli muuten paljon helpompaa kuin "normi" ilmaus...)

                            OT: Alkoi uusi vika, tyhjänkäynnillä ns. tukehtuu.. katsottiin imuvuodot ja ei ollut yhtään. Voiko viallinen lämpötila-anturi tehdä tämän?...
                            BMW 328 Ci -01

                            Comment

                            • Fanatic21
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2014
                              • 131
                              • P-karjala

                              #15
                              Toki viallinen imm voi aiheuttaa tukehtumista, mutta, alkaako rykiminen heti, vai lämpimällä moottorilla?
                              E34 M50b25 turbo

                              Ex: E34 525i vm91


                              Joensuu Connection

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎