Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 318i M43B18 viritys & ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Z4_mi
    Newbiemmer
    • Jul 2014
    • 4
    • Seinäjoki

    e36 318i M43B18 viritys & ongelmat

    Heps! Nyt ois tuollanen otsikon mukainen kulkine perseen alla ja ympäri nettiä(&foorumia) selaillessa huomasin ettei ko. tekniikasta ole minkäänlaisia viri- topicceja. Itsellänihän ko. laite on vasta kolmas bmw, ja suurin tietämys rajoittuu aikalailla vanhoihin diesel mersuihin.

    Elikkäs, aluksi suunnitelmissa ois:
    - Uusi (lue -> virtaavampi) putkisto
    - K&N korvaava suodatin tai VV
    - Imusarjan teko(?)
    - Lastu(?)
    - Jyrkempi nokka
    - Kannen kanavien työstö

    Mitään mahdottomuuksia ei aleta hakemaan, eikä minkäänlaista tehotavoitetta oteta ollenkaan vaan katsotaan mitä muutoksilla saadaan aikaan. Nyt vain faktoja tiskiin, esim. juuri tuosta imusarjan teosta. Tekeminen ei ole ongelma, mutta varsinainen hyöty mietityttää jonka vuoksi tuo "?" merkki sen, ja lastun perästä listalta löytyykin.

    Entäs pakosarja? Pikaisen googlettelun tulos oli kirjaimellisesti hyvin tyhjentävä, siis eikö tähän koneeseen aivan oikeasti ole muka tehdastekoista peltipakosarjaa saatavilla? Sopiiko IS:n pakosarja suoraan? (foorumin kirjoituksia lueskelleena oletan että IS:ssä on vakiona peltisatsi, korjatkaa toki mikäli olen väärässä)

    Joku varmasti alkaa miettimään, mikä järki tässä niin sanotussa vapari "projektissa" ja alkaa ehdottaa ahtamista joka ei todellakaan ole vaihtoehto tällä kertaa.

    Rakentavaa palautetta ja vinkkejä otetaan vastaan ilomielin !
  • Topi08
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 4448
    • .

    #2
    Itse lähtisin ekana siitä että puristuksia hieman lisää, nokka-akseli vaihtoon, tietenkin nokkapyörä säädettäväksi ja sen jälkeen uusiohjelmointi eikä vain halpaa lastua, noilla isoin vaikutus.

    Peltipakosarjaa löytyy ainakin schmiedmannilta myynnistä (sopii m40/m43), sanoisin että IS:n pakosarja ei sovi, olettaisin että pulttijako laipassa on erillainen.

    Niin valitettavaa kun se näitten 4syl mottien kanssa onkin, niin järkevin tehonlisäys on aina moottorinvaihto, jos tekemisen halusta haluaa tehdä, niin antaa mennä vaan.

    viisaammat saa aina korjata jos jotain meni väärin
    Last edited by Topi08; 29-10-2014, 11:02. Reason: typoj

    Comment

    • ///Jone
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2009
      • 1280
      • HKI

      #3
      Eipä taida kovin ystävällinen olla viritykselle. Voihan sitä harrastaa, mutta autoa vaihtamalla se tulee lopulta edullisemmaksi. 2ke liikkuu jos jonkinmoista 325 tai 318issää. Is malliin saisikin jotain aikaiseksi modella, ja voisi jopa jälleenmyyntiarvossa näkyä. Toki noi 2ke laitokset vaatii tonnin jo korjailuihin.
      ______________________
      Nykyinen:
      Model 3

      BMW:t vuodesta 2009:
      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11037
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Topi08 View Post

        Niin valitettavaa kun se näitten 4syl mottien kanssa onkin, niin järkevin tehonlisäys on aina moottorinvaihto, jos tekemisen halusta haluaa tehdä, niin antaa mennä vaan.

        +1 tai no itse autohan se kannattaa vaihtaa isommalla koneella olevaan, mutta jos kori on mint kunnossa, niin moottorin vaihto on siinä tapauksessa suht järkevä keino saada lisää tehoa.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • zaska
          Newbiemmer
          • Apr 2014
          • 5
          • finland

          #5
          Originally posted by Pazi88 View Post
          +1 tai no itse autohan se kannattaa vaihtaa isommalla koneella olevaan, mutta jos kori on mint kunnossa, niin moottorin vaihto on siinä tapauksessa suht järkevä keino saada lisää tehoa.
          -mitä hauskaa siinä on että vaihdat pelkän mootorin?

          -kun rupee viritys tarkoituksessa rakentelemaan mootori oppii tuntemaan koneen! kun tietää koneen aina helpompi korjata

          -ps m44 turbo rakenteilla

          Comment

          • Pretoriaani
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2009
            • 3842
            • Hyvinkää, Finland

            #6
            Sillä vapaavirtaussuodattimella et saa MITÄÄN hyötyä irti koneesta. Todennäkösemmin tehot putoaa.
            I don't lose sleep over the opinion of sheep.

            Comment

            • erä-koira
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2011
              • 542
              • peräkylässä

              #7
              Originally posted by Pretoriaani View Post
              Sillä vapaavirtaussuodattimella et saa MITÄÄN hyötyä irti koneesta. Todennäkösemmin tehot putoaa.
              tuo on totta. ainakin 320 heti laiskemmin toimi kun laitto sellaisen.
              NO FOODS NO FARMS

              Onneks ostin bmw kun opelit kuulema hajoaa vesi sateessa
              e39 523i vm:97

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎