Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 328 vetely kiihdytyksessä sekä moottorijarrutuksessa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samu_93
    BTCF Member
    • Jun 2012
    • 155
    • Espoo

    e36 328 vetely kiihdytyksessä sekä moottorijarrutuksessa.

    Terve.

    Searchilla olis voinu löytyä infoa, ja jonkun verran jo näistä on tietoa kertynytkin mutta;

    Kävin tänään ostamassa itelleni käyttikseksi otsikon mukaisen toukan. Koeajolla huomasin jo pientä vetelyä, mutta ei mitään mahdotonta. Auton mittarissa kuitenkin JO 310 tkm joten eipä ihme, jos alkaa vanhan auton oireita ilmenemään.

    Kotimatkalla motarille kunnolla kiihdyttäessä auto kuitenkin nytkähti selvästi vasemmalle. Moottorijarrutuksella sen sijaan nytkähdys tapahtuu oikealle.
    Kiihdyttelin useampaan otteeseen illan aikana autolla, ja reaktio aina sama. Kunnolla kiihdyttäessä auto alkaa puoltamaan oikealle ja päinvastoin moottorijarrulla tai kytkintä polkaistessa puolto muuttuu "normaaliksi" eli takaisin vasemmalle.

    Hommia joita huomenna tarkoitus tehdä nosturilla on:
    -Alustasarjan säätö ylemmäs normaalimpaan korkeuteen, tällä hetkellä auto "tontissa" eikä sillä ole miellyttävää ajaa
    -Renkaiden tasapainotus. Eivät ravista juurikaan alle 120 vauhdissa, mutta perfektionistin vikaa kun on, niin pakko ne on painottaa
    -Alustan välysten tarkistus. Auto katsastettu pari kuukautta sitten joten epäilen, että yleisimmät katsastuksessa tarkistettavat asiat ovat kunnossa.

    Okei, alustansarjan säädöstä (jos nurkkien korkeudet heittävät) ja pyöränkulmista varmaan olis hyvä lähteä liikenteeseen, mutta mieleen tuli myös taka-apurungon puslat. Kardaanin aiheuttaessa väännön voisi se uskoakseni vääntää koko apurunkoa ja sen seurauksena aiheuttaa vetelyä, eikö? Kardaanin aiheuttama poikittaisvääntöhän on kiihdytyksessä kuitenkin olemassa, joten loppuunajetuilla puslilla se voisi kääntää koko apurunkoa ja sitäkautta vaikuttaa takapyörien kulkusuuntaan aiheuttaen tuon vedon oikealle.

    Kysymys onkin, miten selvittää apurungon puslien väljyys? Rengasraudalla kääntelemällä, mutta mistä? Onko väljyys huomattavaa, vai pitääkö vain alkaa arpomaan ja asentaa uudet puslat mikäli ongelma ei pyöränkulmien säädöllä poistu?

    Kiitoksia vastauksista!
    e36 328 Cabriolet -95
    e36 318iS Coupe -92
    e36 325 Coupe -92
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16445
    • Asikkala

    #2
    Ihan hyvä teoria mutta takapyörien auraukseen, ja sitä kautta auton kulkukulmaan, ei kelkka juurikaan (yhtään) vaikuta vaan takakynkän etummaiset puslat. Tietysti kun autolla on ajettu paljon ja kun se on vieläpä madallettu niin pyöränkulmat voi olla ihan mitä vaan jolloinka käytöskin voi olla samaa. Jos kelkan puslat ovat niin loppu että kelkka pääsee liikkumaan sivuttain niin aurauksetkin muuttuvat mutta kun kiesi on leimattu "pari kuukautta sitten joten epäilen" kuten itsekkin toteat. Ajokorkeuden korotus, puslien tarkastelu, kelkan kiinnitys koriin ettei ole revennyt, kun kaikki ok. niin nelipyöräsuuntaus.

    E: mitkä renkaat ja mikä koko ?

    Comment

    • Samu_93
      BTCF Member
      • Jun 2012
      • 155
      • Espoo

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Ihan hyvä teoria mutta takapyörien auraukseen, ja sitä kautta auton kulkukulmaan, ei kelkka juurikaan (yhtään) vaikuta vaan takakynkän etummaiset puslat. Tietysti kun autolla on ajettu paljon ja kun se on vieläpä madallettu niin pyöränkulmat voi olla ihan mitä vaan jolloinka käytöskin voi olla samaa. Jos kelkan puslat ovat niin loppu että kelkka pääsee liikkumaan sivuttain niin aurauksetkin muuttuvat mutta kun kiesi on leimattu "pari kuukautta sitten joten epäilen" kuten itsekkin toteat. Ajokorkeuden korotus, puslien tarkastelu, kelkan kiinnitys koriin ettei ole revennyt, kun kaikki ok. niin nelipyöräsuuntaus.

      E: mitkä renkaat ja mikä koko ?
      Kiitoksia vastauksesta!

      Joo, tosiaan kun aloin miettimään, niin ei kelkka tosiaan sivuttaissuunnassa paljoa voi liikkua, mutta pienikin jousto sen sijaan, suuntaan tai toiseen, vaikuttaa pyöränkulmiin. Kardaanin aiheuttama momenttihan pyrkii ennemmin pyörittämään kelkkaa auton pituussuuntaan nähden.

      Takakynkän etummaisten puslien uskoisin olevan kunnossa, kun auto hetki sitten katsastettu. Toki kaikki on mahdollista. Toisessa e36:ssa joka mulla on, oli takakynkän puslat niin loppu, että auto kolisi kuopissa kunnolla, jota tämä ei kuitenkaan tee.

      Renkaat on ns. normaalikokoiset (silmämääräisesti 195/65 r15) ja ainakin camberit takana päin helvettiä. Säädän kulmat huomenna "silmämääräisesti" kuntoon, eli suurinpiirtein mitalla samoihin arvoihin molemmilta puolilta. Tarkoitus olisi myös nostaa autoa ylemmäs. Edellinen omistaja oli tunkin varassa ruuvannut joka kulmaa jonkinverran ylöspäin jotta sai talvirenkaat mahtumaan alle, ja voi olla että kulmapainot heittää miten sattuu tuon takia, jos eri nurkat eri korkeuksilla. Yhdistettynä päin persettä oleviin pyöränkulmiin voisi aiheuttaa tuollaista käytöstä..?
      Last edited by Samu_93; 13-12-2014, 00:52.
      e36 328 Cabriolet -95
      e36 318iS Coupe -92
      e36 325 Coupe -92

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #4
        tarkista myös pyöränlaakerien kunto. jos on kunnolla jo väljä niin tekee juuri tuollaista sivuttaista nytkähtelyä, eikä välttämättä pidä mitään ääntä.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • Samu_93
          BTCF Member
          • Jun 2012
          • 155
          • Espoo

          #5
          Pyöränlaakerit tuntuivat olevan kunnossa. Myös takakynkät olivat ok. Rengasraudalla sai juuri ja juuri hieman liikettä poikittaissuunnassa, mutta ei varsinaisesti mitään välystä ollut. Ehkä nuo etummaiset puslat voisi vaihtaa "huvin vuoksi", mutta tässä on tärkeämpiä hommia listalla ennen tuota.

          Etupäätä korotin n. 5 senttiä. Kulmapainot ovat olleet päin vittua, koska toinen iskari oli säädetty pari-kolme senttiä lyhyemmäksi kuin toinen? Tarkistin myös takapään. Etu- ja takapään säädöt ovat nyt samoilla korkeuksilla, mutta takana heitti pyörän navan ja kaaren etäisyys silti vajaa pari senttiä kun laskin auton alas :think Toki tuo sarja näytti olevan joku halpis TA-Technics, joten laitetaan vaikka sen piikkiin..

          Ei hirveesti kehtais nyt rahaa upottaa tuohon. Fiksuinta olis varmaan hakee motonetistä orkkis jouset ja iskarit jonka jälkeen pyöränkulmien säätö, mutta olis tarkotus päästä vähän halvemmalla

          Pitää jatkaa tutkimista kun kerkiää. Nyt ainakin autolla pystyy ajamaan..

          EDIT:

          Eilisen illan ja tän päivän ajelujen seurauksena voisi todeta, että vetelyt ovat kaikonneet. Tosin toi pirun liukas keli ei kyllä välttämättä paljasta vetelyä niin hyvin, kun meinaa perkele sutia koko ajan

          Hommat joita autolle tein:

          -Renkaat oikein päin, kahdessa oli pyörimissuunta väärin.

          -Alustasarjan säätö, etupäässä oli heittoa huomattavasti ja takanakin vähän (eri korkeudella).

          Nyt tuntuis toimivan. Pitää vielä kokeilla kun seuraavan kerran ei oo tie jäässä. Raportoin mikäli vielä ongelmia ilmenee, mutta ainakin toistaiseksi tuntuisi olevan kunnossa! Ei muuta kun muiden ongelmien kimppuun!
          Last edited by Samu_93; 15-12-2014, 01:28.
          e36 328 Cabriolet -95
          e36 318iS Coupe -92
          e36 325 Coupe -92

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎