Terve.
Searchilla olis voinu löytyä infoa, ja jonkun verran jo näistä on tietoa kertynytkin mutta;
Kävin tänään ostamassa itelleni käyttikseksi otsikon mukaisen toukan. Koeajolla huomasin jo pientä vetelyä, mutta ei mitään mahdotonta. Auton mittarissa kuitenkin JO 310 tkm joten eipä ihme, jos alkaa vanhan auton oireita ilmenemään.
Kotimatkalla motarille kunnolla kiihdyttäessä auto kuitenkin nytkähti selvästi vasemmalle. Moottorijarrutuksella sen sijaan nytkähdys tapahtuu oikealle.
Kiihdyttelin useampaan otteeseen illan aikana autolla, ja reaktio aina sama. Kunnolla kiihdyttäessä auto alkaa puoltamaan oikealle ja päinvastoin moottorijarrulla tai kytkintä polkaistessa puolto muuttuu "normaaliksi" eli takaisin vasemmalle.
Hommia joita huomenna tarkoitus tehdä nosturilla on:
-Alustasarjan säätö ylemmäs normaalimpaan korkeuteen, tällä hetkellä auto "tontissa" eikä sillä ole miellyttävää ajaa
-Renkaiden tasapainotus. Eivät ravista juurikaan alle 120 vauhdissa, mutta perfektionistin vikaa kun on, niin pakko ne on painottaa
-Alustan välysten tarkistus. Auto katsastettu pari kuukautta sitten joten epäilen, että yleisimmät katsastuksessa tarkistettavat asiat ovat kunnossa.
Okei, alustansarjan säädöstä (jos nurkkien korkeudet heittävät) ja pyöränkulmista varmaan olis hyvä lähteä liikenteeseen, mutta mieleen tuli myös taka-apurungon puslat. Kardaanin aiheuttaessa väännön voisi se uskoakseni vääntää koko apurunkoa ja sen seurauksena aiheuttaa vetelyä, eikö? Kardaanin aiheuttama poikittaisvääntöhän on kiihdytyksessä kuitenkin olemassa, joten loppuunajetuilla puslilla se voisi kääntää koko apurunkoa ja sitäkautta vaikuttaa takapyörien kulkusuuntaan aiheuttaen tuon vedon oikealle.
Kysymys onkin, miten selvittää apurungon puslien väljyys? Rengasraudalla kääntelemällä, mutta mistä? Onko väljyys huomattavaa, vai pitääkö vain alkaa arpomaan ja asentaa uudet puslat mikäli ongelma ei pyöränkulmien säädöllä poistu?
Kiitoksia vastauksista!
Searchilla olis voinu löytyä infoa, ja jonkun verran jo näistä on tietoa kertynytkin mutta;
Kävin tänään ostamassa itelleni käyttikseksi otsikon mukaisen toukan. Koeajolla huomasin jo pientä vetelyä, mutta ei mitään mahdotonta. Auton mittarissa kuitenkin JO 310 tkm joten eipä ihme, jos alkaa vanhan auton oireita ilmenemään.
Kotimatkalla motarille kunnolla kiihdyttäessä auto kuitenkin nytkähti selvästi vasemmalle. Moottorijarrutuksella sen sijaan nytkähdys tapahtuu oikealle.
Kiihdyttelin useampaan otteeseen illan aikana autolla, ja reaktio aina sama. Kunnolla kiihdyttäessä auto alkaa puoltamaan oikealle ja päinvastoin moottorijarrulla tai kytkintä polkaistessa puolto muuttuu "normaaliksi" eli takaisin vasemmalle.
Hommia joita huomenna tarkoitus tehdä nosturilla on:
-Alustasarjan säätö ylemmäs normaalimpaan korkeuteen, tällä hetkellä auto "tontissa" eikä sillä ole miellyttävää ajaa
-Renkaiden tasapainotus. Eivät ravista juurikaan alle 120 vauhdissa, mutta perfektionistin vikaa kun on, niin pakko ne on painottaa
-Alustan välysten tarkistus. Auto katsastettu pari kuukautta sitten joten epäilen, että yleisimmät katsastuksessa tarkistettavat asiat ovat kunnossa.
Okei, alustansarjan säädöstä (jos nurkkien korkeudet heittävät) ja pyöränkulmista varmaan olis hyvä lähteä liikenteeseen, mutta mieleen tuli myös taka-apurungon puslat. Kardaanin aiheuttaessa väännön voisi se uskoakseni vääntää koko apurunkoa ja sen seurauksena aiheuttaa vetelyä, eikö? Kardaanin aiheuttama poikittaisvääntöhän on kiihdytyksessä kuitenkin olemassa, joten loppuunajetuilla puslilla se voisi kääntää koko apurunkoa ja sitäkautta vaikuttaa takapyörien kulkusuuntaan aiheuttaen tuon vedon oikealle.
Kysymys onkin, miten selvittää apurungon puslien väljyys? Rengasraudalla kääntelemällä, mutta mistä? Onko väljyys huomattavaa, vai pitääkö vain alkaa arpomaan ja asentaa uudet puslat mikäli ongelma ei pyöränkulmien säädöllä poistu?
Kiitoksia vastauksista!
Comment