Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 jousista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu535ia
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 104
    • Tammisaari

    e36 jousista

    onko kenelläkään ideoita mistä vakiota pehmeämmät takajouset? myös lyhyemmät pitäis olla.
    sais olla melko pehmeet tule kilpuriin taakse jossa tarvitaa lähtöpitoa.

    onko vakio etutolppaan (e36 320) käyvään jäykempää ja ainakin saman pituista kuin vakio jousi?
    käsittääkseni 320 ja 325 on sama jousi mutta onko siihen tolppaan jotain toista jousta mikä kävisi ja olis jäykempi
    ex 520 e28
    ex 318 e30
    ex 518 e34 x3
    ex 535ia e34 yfn-961
    ex 320 cabrio e30 ats-320
    ex 320 e36 touring khi-193
    ex e46 318 kkz-499
    ex 325ia e30 cabrio ygz-910

    e36 320
    e60 520
  • deemu79
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 453
    • Helsinki

    #2
    Noilla kriteereillä kokeilisin taakse jotain H&R -15 tms. jousta ja eteen jotkut tarvike HD-jouset (jos niitä on edes bemuihin olemassa..?)
    Ja varmaan Konin etuiskarit vois toimia jäykemmän jousen kanssa, jos ei kynätolpat tule kyseeseen...
    sigpic
    328i Coupe M-Sport -95

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #3
      Taakse voisi olla jonkin etuvetoisen takajousi ihan jees, vaikkapa ooppelin astrassa ja vektrassa käytetty tynnyrinmuotoinen...
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • bemu535ia
        Bimmer Rookie
        • Sep 2005
        • 104
        • Tammisaari

        #4
        täytyy tutkia jos löytyis mittoja jostain noista ooppelin jousista

        siel on ac schnizerin madallusjouset takana ja vakiot edessä
        mutta kun kori on melko pirun paljon kevennetty niin se on aika suorassa tolla setillä ja melko kova takapäästä

        yks mikä kävi mielessä niin olis 1 toimiset öljyiskarit taakse muttei tälläseen varmaankaan sellasia löydy

        tarttis lähtöjä varten saada se hiukan perä alhaalla kulkevaksi
        ja pehmeäksi

        keulasta taasen on vakaaja pois niin kuin peräpäästäkin niin ohjaa hyvin radalla mutta hiukan liian pehmeä

        iskarit on tällä hetkellä sachsin jotkut paremmat
        Last edited by bemu535ia; 17-12-2014, 17:51.
        ex 520 e28
        ex 318 e30
        ex 518 e34 x3
        ex 535ia e34 yfn-961
        ex 320 cabrio e30 ats-320
        ex 320 e36 touring khi-193
        ex e46 318 kkz-499
        ex 325ia e30 cabrio ygz-910

        e36 320
        e60 520

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #5
          ne madallusjouset on yleensä aika jäykkiä, kevennetyssä kopassa vielä jäykempiä...
          mulla loju josain uudet askonan takajouset, tulikohan heitettyä jo romuihin :think
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • Calypsocoupe
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 2932
            • EFNU

            #6
            Originally posted by bemu535ia View Post
            onko kenelläkään ideoita mistä vakiota pehmeämmät takajouset? myös lyhyemmät pitäis olla.
            sais olla melko pehmeet tule kilpuriin taakse jossa tarvitaa lähtöpitoa.

            onko vakio etutolppaan (e36 320) käyvään jäykempää ja ainakin saman pituista kuin vakio jousi?
            käsittääkseni 320 ja 325 on sama jousi mutta onko siihen tolppaan jotain toista jousta mikä kävisi ja olis jäykempi
            Rallimiehet on käyttäneet takana G mallin farkku Astran jousta (kannattaa googletella ennenkuin lyö rahansa kiinni, ei noi ooppelit ole ihan päällimmäisenä mielessä. Korkeudesta nyt on paha sanoa mitään, äffäläiset nyt ei mitään köykäsiä ole.

            Eteen M3 vakiojousi?

            Tuleeko asfalttisprinttiin vai jokkikseen?
            - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

            Comment

            • bemu535ia
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 104
              • Tammisaari

              #7
              jokkikseen ja rokkirallin superiin

              ajettu 3 kisaa ja pikkusen tuntuu et pitäis muuttaa.

              jos taas laitan vakaajan eteen niin ei ohjaa niin hyvin
              ilman pelaa mutta on sit taas melko löysä sivusuunnassa
              vakio jousella
              onkohan m3 jousi sama halkaisijaltaan?
              siinähän on kone ainakin painavampi ja varusteita enemmän niin on varmaan jäykempikin alkujaan

              tossa ooppeli clubilla kyselin mittoja niin jollakin astran olikohan nyt farkun takajousi oli 305mm pitkä kun taas oma vakio jousi on 250mm pitkä.
              ex 520 e28
              ex 318 e30
              ex 518 e34 x3
              ex 535ia e34 yfn-961
              ex 320 cabrio e30 ats-320
              ex 320 e36 touring khi-193
              ex e46 318 kkz-499
              ex 325ia e30 cabrio ygz-910

              e36 320
              e60 520

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #8
                sen jousen pituus ei ole suoraan verrannollinen siihen jäykkyyteen...

                eteenhän voisi laittaa jonki toisen jousen sinne oman sisään :think

                ediittiä: eteenhän voisi kokeilla 4-koneellisen vakaajaa...
                Last edited by Jürgen_; 18-12-2014, 14:02.
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • blueorange
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2010
                  • 404
                  • suomi

                  #9
                  Ootko kyselly Ralli.netistä? Siellä on kohtalaisesti tietoa ja vanhoja topikkeja.Jos välttämättä haluaa tehdä uuden topikin niin ei välttämättä kannata kuunnella ensimmäistä vastaajaa vaan odottelee et tulee muitakin vastaajia.Niitä astran jousia on käytetty mitä itse oon kuullu.Pituuttahan voi muuttaa itse mutta kannattaa ensin laittaa ne alle ihan alkuperäsenä ja mitata lokasuojasta napaan.Bemarin persehän pitäs olla aika matalalla rallikäytössäkin vaikka siinä vetopito ja ajo-ominaisuudet on kompromissi.

                  Mun käsityksen mukaan ja mitä oon jokkis ja rokkirallikisoja seurannu niin käytännössä ekaan mutkaan ekana menevä voittaa. No ei nyt ihan kun on lisälenkit ym. mut kumminkin.

                  En muista pituutta navasta lokasuojan reunaan enkä pääse sitä nyt mittaamaan kun auto on pukilla uusien jarrujen rakentelun takia.Hatara muistikuva että on noin 345 mm tai sit muistan ihan vituks.Keula on n.400 mm ja sekin on hataraakin hatarampi muistikuva

                  Mitkä iskarit? Ainakin mitä Jämsän rokkiralliradan heittoja katsoneena iskunvaimennuksella on aika merkittävä vaikutus.Eihän ne rokkirallivehkeet aina välttämättä ihan hipovehkeitä ole mut...!Älä nyt vaan ota itseesi,sillä niitäkin on

                  Comment

                  • blueorange
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2010
                    • 404
                    • suomi

                    #10
                    Eikä mitään HD jousia ym.Vaan löysät jouset ja hyvät vaimentajat. Takavuosien F-cup mestarin ja nykyään silloin tällöin voittoisasti ajavan BMW kuljettajan autossa käytetään takana 12,5kg jousta ja edessä n.30kg jousta.Alustan hinta on varmaan kympin luokkaa ja sitä on hierottu huippuunsa aika paljon. Mulla on 17,5kg ja 37kg. Mulla on n.2500€ maksava alusta ja sen tekijä sanoi että jotkut käyttää vakaajaa edessä mutta yleensä ei.En ole viittiny edes kokeilla.On niin hyvä!

                    Comment

                    • blueorange
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2010
                      • 404
                      • suomi

                      #11
                      En ole katsonu mut kylläkai kohtuu hyviä vaimentajia saa jo aika halvalla? BMW Original luokan bilstein takavaimentimet on ihan kohtalaisia budjettiratkaisuja.BMW rallisarjassa ongelmana on ollu ne etu bilsteinit jotka ei kestä 40mm varrella painavaa keulaa kunnon hypyissä kovassa vauhdissa.Eikä ne oikeasti ole mitkään kummoset mutta menettelee.Niilläkin on ajettu kovaa...

                      Rokkiralliin varmaan oikeinkin toimivat.Huiput on varmaan vähän toistasataa mitä niillä radoilla saadaan?

                      Comment

                      • bemu535ia
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 104
                        • Tammisaari

                        #12
                        no tässä ei ole äffäläisen kanssa alustassa melkein mitään yhtäläisyyttä.

                        eli ei voi alkaa vertaamaan eikä ajattelemaan että tekee samanlailla

                        radalla ja rallissa käytetään aivan erinlaista alustaa.

                        eikä rokkiralliinkaan tarvii mitään hipo kikotinta välttämättä
                        omani on 320 benzinon lastulla perävälkkä vaihdettu 3,45->3,91
                        ja katti poistettu ja loput putkesta 2,5".
                        2 kisaa superia ajettu eka b finaali
                        toka a finaali ja kisan 3.
                        lähdössä jäi aina mutta sitten sieltä pääs nousee
                        jokkiksessa 1 kisa ja a finaali

                        porukka nauroi että eihän kukaan edes jokkikseen rakenna 320:stä

                        ei se teho ja huippu alusta aina ole niin tärkeätä vaan riittävä pito ja että auto etenee ja on ajettava.
                        ex 520 e28
                        ex 318 e30
                        ex 518 e34 x3
                        ex 535ia e34 yfn-961
                        ex 320 cabrio e30 ats-320
                        ex 320 e36 touring khi-193
                        ex e46 318 kkz-499
                        ex 325ia e30 cabrio ygz-910

                        e36 320
                        e60 520

                        Comment

                        • blueorange
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2010
                          • 404
                          • suomi

                          #13
                          Originally posted by bemu535ia View Post
                          no tässä ei ole äffäläisen kanssa alustassa melkein mitään yhtäläisyyttä.

                          eli ei voi alkaa vertaamaan eikä ajattelemaan että tekee samanlailla

                          radalla ja rallissa käytetään aivan erinlaista alustaa.

                          eikä rokkiralliinkaan tarvii mitään hipo kikotinta välttämättä
                          omani on 320 benzinon lastulla perävälkkä vaihdettu 3,45->3,91
                          ja katti poistettu ja loput putkesta 2,5".
                          2 kisaa superia ajettu eka b finaali
                          toka a finaali ja kisan 3.
                          lähdössä jäi aina mutta sitten sieltä pääs nousee
                          jokkiksessa 1 kisa ja a finaali

                          porukka nauroi että eihän kukaan edes jokkikseen rakenna 320:stä

                          ei se teho ja huippu alusta aina ole niin tärkeätä vaan riittävä pito ja että auto etenee ja on ajettava.
                          No rokkiralli ja jokkisradalla on röykkyä ja hyppyä.

                          No eikös se just ole sillon oltava hyvä jos on löysät jouset jolla saadaan pitoa ja hyvät vaimentimet että saadaan hyvä ajettavuus?

                          Vauhdit ei ole kyllä samaa luokkaa kun rallissa mutta löysällä jousella saa sitä pitoa perään.Miksi et vaihda 4,45 välitykseen? Sopis radoille paremmin kun toi alle 4. 4.45 on ralliinkin vähän liian pitkä. Mulla kulkee 193 km/h ja sais mennä n.180 4,45 välitys löytyy e34 520 12 venttiilisistä autoista ja mä maksoin koko perästä 150 €.Jokkis ja rokkiralliradoilla sais mennä varmaan maks 150.Ne välitykset vaan maksaa sit nollan tohon 4,45 perään lisää.
                          Edit: Millä vaihteella muuten lähdet tolla välityksellä? 4,45 välityksellä lähdetään kakkosella.Ykkönen on kärryyn ajovaihde.Koitappa treeneissä lähteä kakkosella ja ottakaa aikaa ykkösen ja kakkosen välillä.Kummalla lähtee paremmin.Joku pisempi matka ja kummalla vaihteella on parempi nopeus lopussa 4,45 lähtee kakkosella 3000rpm soralla ja 4000rpm asfaltilla pienellä luistatuksella hyvin.Ei todellakaan kannata tempasta kytkintä suoraan ylös.

                          Käytännössä jos meinaa pitää pyöräntuennan vakiona erillisjousitetussa perässä niin jouset ja iskarit on käytännössä ainoat millä pystyy pitoa parantamaan.Bemarissa ylä tai alatukivarret voi muuttaa niin saa pystykallistuman paremmaksi.Paskakärrynakselilla varustetuissa autoissa on melkein järjestään muutettu ratkaisua niin että linkkitankojen avulla saadaan vetopitoa paremmaksi perän painuessa alas ja sitä myöten painopisteen siirtyessä taaemmas.Kyllähän kun perehtyis paremmin bemarin tuentaan niin vois tehdä hyvän vetopidon mutta esim mua koskevassa lajissa eli rallissa mitään ei saa muuttaa.Tukivarsia saa muuttaa jos ne on tehdastekosia
                          Last edited by blueorange; 19-12-2014, 22:06.

                          Comment

                          • blueorange
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2010
                            • 404
                            • suomi

                            #14
                            Luulis että Esim Super rokissa(tai missä vaan saman teholuokan autoissa) takavetoauto irtoo viivalta paremmin mut niin vain vei tän vuoden Jämsän kisassa melkein kaikki lähdöt etuvetoset autot.???Oman kylän pojatkaan ei pärjänny vaikka varmaan rata oli jo ekoista kierroksista lähtien tutumpi kun muilla

                            Comment

                            • bemu535ia
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2005
                              • 104
                              • Tammisaari

                              #15
                              mulla oli ajatuksena ensin se 4,45 ja sellainen olisikin
                              mutta siinä tuli 2 asiaa miksi se ei sinne alle tullut
                              mulla on aina ollut tapana ensin kokeilla ennen kuin menee muuttamaan näitä kilpureita sen enempää

                              tolla lähden kyllä ykkösellä paikaltaan ja se osuu hyvin kohdaalleen radalla toi välkkä tohon autoon

                              ajo vaihteet niillä radoilla millä olen ajanut on 1,2,3,4
                              ja etenee lähdössä hyvin ykkösellä

                              toinen asia on se että tossa on typ 168 perä ja se 4,45 on typ188 perässä
                              mutta sitä ei olis mitään järkeä ajollisesti ajateltuna tonne edes laittaa.
                              someron kisassa vieruspilttuun kaverit tuskaili 325:lla missä 4,45 välkkä ett millä vaihteella lähtee viivalta kun ykkönen liian lyhyt ja kakkosellakaan ei ehtiny mukaan.

                              täytyy nyt vaan kokeilla pehmentää tota takapäätä ja koittaa mite vaikuttaa lähtöpitoon

                              tässä lajissa lähtöpitoa korjataan ajettavuuden kustannuksella ....

                              tossa yhden tyypin src e36 on niin pehmee perästä et takapuskuri raapii maahan vedättäessä

                              noi etuvedot lähtee nykyään kyllä yllättävän hyvin viivalta sen huomas kyllä näissä kahdessa superin kisassa missä ajoin.

                              kevyt etuveto on todella nopea myös radalla aikaa ajettaessa esim vetari luokan mazda 626gt 150hv niin saa olla todella hyvä äffäläinen että saa samoja kierrosaikoja
                              Last edited by bemu535ia; 20-12-2014, 08:06.
                              ex 520 e28
                              ex 318 e30
                              ex 518 e34 x3
                              ex 535ia e34 yfn-961
                              ex 320 cabrio e30 ats-320
                              ex 320 e36 touring khi-193
                              ex e46 318 kkz-499
                              ex 325ia e30 cabrio ygz-910

                              e36 320
                              e60 520

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎