Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 sporttiratin airbag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hopeanuoli
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 211
    • Helsinki

    E36 sporttiratin airbag

    Nyt tarvittais apua... Menopelissä (e36 325 -91) on semmoinen "pieni airbag" kolmipuolaisessa sporttiratissa - vänkärin puolella ei pussia ole. Ongelma on tietysti pysyvästi palamaan alkanut airbagin merkkivalo (sijaitsee siinä ratin puolassa). Testerillä ei tätä mallia kuulemma pysty diagnosoimaan, joten ei auta kuin yrittää tarkistaa kaikki liitokset / alkaa vaihtaa osia (ohjausyksikkö, törmäystunnistimet, itse pussi?). Olen ymmärtänyt että tässä mallissa airbagin ohjausyksikkö sijaitsisi ratissa pussin takana, pitääköhän paikkansa? Entä missähän törmäystunnistin/timet mahtaa luurata? Mitä liittimiä tuossa kannattaisi tsekata?
    e90 330d -05
  • hopeanuoli
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 211
    • Helsinki

    #2
    Kuulin että tuossa versiossa olisi törmäystunnistinkin ohjausyksikössä, eli koko roska siinä ratissa. Siihen ei tulisi kuin virtapiuha "ulkopuolelta". Tietäiskö joku pitääkö tämä paikkansa?
    e90 330d -05

    Comment

    • Sami
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 1332
      • Kajaani

      #3
      Puhdista ratin takana olevat "kiskot" hyvin ja laita vaikka todella ohuesti vaseliinia...minun mielestä parempaa kun kupari tahna jonka ansiosta pakkasella airbag valo syttyy helposti...yleensä vika on siinä niin ei oo tarvinnu alkaa perehtyä tarkemmin muihin mahdollisiin vikoihin...Ohjainlaite taitaa kuitenkin sijaita jossain vaihdekepin läheisyydessä keskikonsolin sisällä??

      Tämä airbag versio on aika kotikorjaaja ystävällinen kun ei tarvii nollata valoa vaan se sammuu kun systeemit kunnossa..

      Joo tai kun mietin tässä vähän aikaa niin voit olla oikeassa ton ratin suhteen eli koko paska ohjainlaite oliskin siellä?? Mutta puhdista kuitenkin hyvin sieltä ratin takaa osat kun kaikki airbag ongelmat tähän mennessä tuon mallin rateissa johtuneet huonosta kosketuksesta...
      Last edited by Sami; 21-03-2005, 19:06.

      Comment

      • hopeanuoli
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 211
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Sami
        Puhdista ratin takana olevat "kiskot" hyvin ja laita vaikka todella ohuesti vaseliinia...minun mielestä parempaa kun kupari tahna jonka ansiosta pakkasella airbag valo syttyy helposti...yleensä vika on siinä niin ei oo tarvinnu alkaa perehtyä tarkemmin muihin mahdollisiin vikoihin...Ohjainlaite taitaa kuitenkin sijaita jossain vaihdekepin läheisyydessä keskikonsolin sisällä??

        Tämä airbag versio on aika kotikorjaaja ystävällinen kun ei tarvii nollata valoa vaan se sammuu kun systeemit kunnossa..

        Joo tai kun mietin tässä vähän aikaa niin voit olla oikeassa ton ratin suhteen eli koko paska ohjainlaite oliskin siellä?? Mutta puhdista kuitenkin hyvin sieltä ratin takaa osat kun kaikki airbag ongelmat tähän mennessä tuon mallin rateissa johtuneet huonosta kosketuksesta...
        Kiitti vinkistä! Räpläsin vähän noita liittimiä, se ei auttanu, mutta tuolle "slip ringille" en tehny mitään... Olis pitäny purkaa hieman lisää. Vähän tuo ratti on kitissytkin, sekin voisi johtua samaisista kiskoista. Tosin töötti tuntuu toimivan normaalisti, joten ainakin jonkinlainen kontakti siellä on - niin ja se varotusvalokin saa jostain virtaa

        Joo ja ETK kyllä kertoo näemmä että ainaskin ohjainyksikkö on tuossa versiossa ratissa, törmäystunnistimista en sitten tiiä...
        e90 330d -05

        Comment

        • Carman
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2002
          • 676
          • Vilppula

          #5
          Tuossa rattimallissa kaikki on siellä ratin sisällä, törmäystunnistimia myöten.
          Toimiakseen tarvitsee vain virransyötön joka tulee siitä kuparikehältä.

          Comment

          • hopeanuoli
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 211
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Carman
            Tuossa rattimallissa kaikki on siellä ratin sisällä, törmäystunnistimia myöten.
            Toimiakseen tarvitsee vain virransyötön joka tulee siitä kuparikehältä.
            Aivan. Siellä ohjauspylvään alla ei taida sitten olla edes minkäänlaista erillistä liitintä airbagille, tarkoitan semmoista yleensä keltaisen/oranssin väristä liitosklunssia? Etsiskelin semmoista, jotta airbagista saisi taatusti virrat pois ennen kuin sitä alkaa irrottamaan, mutten löytänyt mitään...

            Yksi juttu vaan ihmetyttää: Kun se vehje nyt ainakin melkein koko ajan saa virtaa kuparikehältä, niin miksi valo jää joka kerta palamaan? Eli tekeekö se kuntotestinsä joka kerta kun virrat pistetään päälle? Alkaa epäilyttää että vika on kuitenkin itse siinä ohjainyksikössä :(
            e90 330d -05

            Comment

            • Carman
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2002
              • 676
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by hopeanuoli
              Aivan. Siellä ohjauspylvään alla ei taida sitten olla edes minkäänlaista erillistä liitintä airbagille, tarkoitan semmoista yleensä keltaisen/oranssin väristä liitosklunssia? Etsiskelin semmoista, jotta airbagista saisi taatusti virrat pois ennen kuin sitä alkaa irrottamaan, mutten löytänyt mitään...

              Yksi juttu vaan ihmetyttää: Kun se vehje nyt ainakin melkein koko ajan saa virtaa kuparikehältä, niin miksi valo jää joka kerta palamaan? Eli tekeekö se kuntotestinsä joka kerta kun virrat pistetään päälle? Alkaa epäilyttää että vika on kuitenkin itse siinä ohjainyksikössä :(
              Erillistä liitintä ei ole, virta kulkee sellaisten "hiilien" kautta kuten torvenkin virta.
              Normaalisti valon kuuluu syttyä kun kääntää virrat päälle ja sammua muutaman sekunnin kuluttua sen merkiksi että kaikki on kunnossa.
              Jos valo ei sammu, niin diagnostiikka löysi jotain häiriötä turvatyynystä.

              Comment

              • hopeanuoli
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 211
                • Helsinki

                #8
                Ok, tämä alkaa nyt näyttää vahvasti siltä että siellä on jotain oikeasti hajalla... Eli käsittääkseni jos "slip ringissä" on lievä kontaktihäiriö, se ilmenee siten että bagin valo saattaa syttyä ratissa satunnaisesti ajon aikana, sen jälkeen kun virta on vähän pätkinyt. Mutta jos valo ei sammu missään vaiheessa alkutestin jälkeen, niin siellä täytyy olla vikaa joko ohjainyksikössä tai itse bägissä. Kiitos jeesistä!
                e90 330d -05

                Comment

                • J-Beat
                  Aluevastaava
                  • Jun 2005
                  • 3059
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by hopeanuoli View Post
                  Ok, tämä alkaa nyt näyttää vahvasti siltä että siellä on jotain oikeasti hajalla... Eli käsittääkseni jos "slip ringissä" on lievä kontaktihäiriö, se ilmenee siten että bagin valo saattaa syttyä ratissa satunnaisesti ajon aikana, sen jälkeen kun virta on vähän pätkinyt. Mutta jos valo ei sammu missään vaiheessa alkutestin jälkeen, niin siellä täytyy olla vikaa joko ohjainyksikössä tai itse bägissä. Kiitos jeesistä!
                  Otetaas tämä ylös kun mulle ilmaantui samanlainen ropleema. Itselläni juurikin tuo kyseinen valo vilkkuu ratissa ja kyseessä on selkeästi kosketushäiriö slipringissä (tod. näk. siellä on aika paljon kaikkee likaa ja rattikin pitää ääntä jo kun sitä pyörittelee että vissiin vaseliiniakin vois vähän tuikata) Mites tuonne slipringiin pääsee nyt sitten käsiksi? Tarviiko pelätä että se poksahtaa naamalle? Kun pitäis saada huomiseks iskuun se katsastusta varten

                  Edit: Problem solved.
                  Last edited by J-Beat; 19-03-2008, 00:01.
                  Myydään:
                  Uutta ja käytettyä osaa! e21, e30, e31, e32, e36, e34, e38, e46

                  K-S Connection
                  Ajossa: e46 330ci -00 "SemiCamo", e91 330xd Touring

                  Comment

                  • wdt
                    Newbiemmer
                    • Jan 2008
                    • 25

                    #10
                    Originally posted by Sami View Post
                    Puhdista ratin takana olevat "kiskot" hyvin ja laita vaikka todella ohuesti vaseliinia...minun mielestä parempaa kun kupari tahna jonka ansiosta pakkasella airbag valo syttyy helposti...yleensä vika on siinä niin ei oo tarvinnu alkaa perehtyä tarkemmin muihin mahdollisiin vikoihin...Ohjainlaite taitaa kuitenkin sijaita jossain vaihdekepin läheisyydessä keskikonsolin sisällä??

                    Tämä airbag versio on aika kotikorjaaja ystävällinen kun ei tarvii nollata valoa vaan se sammuu kun systeemit kunnossa..

                    Joo tai kun mietin tässä vähän aikaa niin voit olla oikeassa ton ratin suhteen eli koko paska ohjainlaite oliskin siellä?? Mutta puhdista kuitenkin hyvin sieltä ratin takaa osat kun kaikki airbag ongelmat tähän mennessä tuon mallin rateissa johtuneet huonosta kosketuksesta...
                    ja sama vika täällä, palaa koko ajan. tai nyt ei pala kun vaihdoin tilapäisesti toisen ratin

                    takerrun tuohon kuparitahnaan!!

                    kun otin ratin irti, oli slip ringissä kuparitahnaa oikein timon mitalla.. sitä meni yli reunojen töötille ja bagin maajohdolle. eli kaikki kolme uraa oli ihan täynnä kamaa.

                    nyt päästään siihen tyhmään kysymykseeni, johtaako kuparitahna sähköä? tuli vaan mieleen ettei siellä pääsis plussat ja miinukset ottaan yhteen.


                    nyt kun katoin pussia niin lukee että vaihdettava viimeistään 2003...
                    mutta ei kait vaikuta toimintaan, kai.
                    Last edited by wdt; 03-02-2009, 18:45. Reason: pikku huomio
                    e36 318i 12/93 m43

                    ex: e34 520i -89
                    ex: e21 315 -82

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16414
                      • Asikkala

                      #11
                      Tahna johtaa sähköä.

                      Comment

                      • wdt
                        Newbiemmer
                        • Jan 2008
                        • 25

                        #12
                        no joo.. mulla oli niin paljon sitä kuparitahnaa että meni reilusti yli äyräitten ja eli se yhdisti ne kaikki. taidampa koittaa vielä tota rattia paikalle
                        e36 318i 12/93 m43

                        ex: e34 520i -89
                        ex: e21 315 -82

                        Comment

                        • Tomi T
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 3831
                          • Nokia

                          #13
                          Hieman ehkä OT, mutta vaikeasti löydettävää asiaa ainakin..

                          Eli, minulla on Cabriossa tuo ruma, mustalla BMW-merkillä varustetta 4-puolainen bagiratti. Kaapista löytyy tuo 3-puolainen sporttimallinen airbag 2 -ratti jossa siis bagin elektroniikka ja valo sisäänrakennettuina. Olen selvittänyt, että virtalukon pohjan (oleellisesti johtosarja joka siihen liittyy), ja tuon "hiilipinnisysteemin" vaihtamalla tuon airbag 2 -ratin saa pelittämään.

                          Mutta: kysymys kuuluukin, että mitä mittariston bagivalo sanoo tässä tilanteessa, kun auton puolelta kuitenkin löytyy bagin ohjausyksikkö?
                          ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                          ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                          BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                          BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                          ex. 53*BMW

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎