Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 318i virta hävinnyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jykke86
    Newbiemmer
    • Jul 2004
    • 19
    • Helsinki

    E36 318i virta hävinnyt

    Yritin searchilla ettiä jo mut ei oikein löytyny. Eli ongelma on se, että mittaristoon syttyi akkuvalo, 2 tuntia myöhemmin cd-soitin alkoi sammuilemaan ikään kuin ei saanut virtaa tarpeeks. Mittariston taustavalot himmenivät, vilkut hävis, ajovalot heikkeni huomattavasti. Lopulta auto hyytyi ja starttaa tosi nihkeesti. Virtaa ei riitä edes startin pyörittämiseen. Hetken odottelun jälkeen auto lähtee sentään käyntiin. Akku on n. 3kk vanha 62ah bosch eli akussa ei pitäisi olla vikaa paitsi että taitaa olla nyt aika tyhjä. Ite kovasti epäilen laturia et se ei lataa akkua. Akun maa näytti yön pimeydessä katsottuna olevan ihan hyvin kiinni. MIstä muualta ku startista lähtis vikaa ettimään? Miten tietää et startti on paskana? Nii ja auto siis e 36 318i M40b18 koneella jos sillä nyt on väliä.Vinkkejä kaivataan.
    Kiitos jo etukäteen vastanneille!
    BMW e36 318i
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Laturi = dead.

    Comment

    • antti79
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 2499
      • Littoinen

      #3
      Jep, laturi on loppu. Voi kuitenkin olla, että selviät pelkillä laturin hiilien vaihdolla. Startilla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, ei se ilman virtaa toimi!
      sigpic
      Originally Posted by jari kihlman
      "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Itseasiassa vaihtoehtoja on useampiakin. Yleisin on hiilet ja/tai jännitteensäädin. Hiilet voi yleensä vaihtaa jännitteensäätäjään, jos se on muuten ehjä ja taas pelaa. Joskus on myös itse säädin sökö, oireina esim. liian alhainen latausjännite.

        Laturi on normaalisti varsin kestävä kapistus ja kestää yleensä (hiiliä ja säätimiä vaihtamalla) 100 tuhansia kilometrejä. Mutta on niitä "maanantaikappaleitakin", jotka hajoavat huomattavasti ennemmin.

        Yksi syy latauksen puutteeseen saattaa olla viallinen maakaapeli laturin ja rungon välillä. Se on poikki, irronnut, tai löystynyt. Silloinkaan virtaa ei tule ulos pätkääkään.

        Joskus syynä on palanut akun merkkivalon poltin (mutta sinulla siitä ei ole kyse sillä sehän syttyi). Monesti laturi ottaa herätteensä ko. polttimen kautta ja jos poltin on palanut => laturi ei lataa pienillä kierroksilla.

        Sinuna ostaisin uuden säätimen ja kokeilisin sen vaihtamista. Kun se on vaihdettu, mittaa yleismittarilla (tasajännite asento) latausjännite akun napojen väliltä. Sekä ilman kuormaa että kuorman kanssa (kuorma = (pitkät) valot päällä, takalasin lämppäri päällä, puhallin täysillä jne...). Pitäisi olla n. +14V tai päälle.

        t: Timo

        Comment

        • jykke86
          Newbiemmer
          • Jul 2004
          • 19
          • Helsinki

          #5
          Joo kiitoksia kaikille vinkeistä, pitää mennä tutkimaan sitä laturia ja kaikkia mahdollisia maadoituksia tarkemmin. Minkäs hintanen tollanen uus laturi muuten on esim. laakkosella tai kl-varaosissa?
          BMW e36 318i

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Hihasta vedetty arvio, n. 120€ - 180€ välimaastoon se (kenties) asettunee. Mutta äkkiäkös ne itsekin tarkistat. Tuossa on muutama linkki.

            http://www.kl-varaosat.fi
            http://www.merteil.fi
            http://www.motonet.fi/

            Timo

            Comment

            • jykke86
              Newbiemmer
              • Jul 2004
              • 19
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by tihuovin
              Itseasiassa vaihtoehtoja on useampiakin. Yleisin on hiilet ja/tai jännitteensäädin. Hiilet voi yleensä vaihtaa jännitteensäätäjään, jos se on muuten ehjä ja taas pelaa. Joskus on myös itse säädin sökö, oireina esim. liian alhainen latausjännite.

              Laturi on normaalisti varsin kestävä kapistus ja kestää yleensä (hiiliä ja säätimiä vaihtamalla) 100 tuhansia kilometrejä. Mutta on niitä "maanantaikappaleitakin", jotka hajoavat huomattavasti ennemmin.

              Yksi syy latauksen puutteeseen saattaa olla viallinen maakaapeli laturin ja rungon välillä. Se on poikki, irronnut, tai löystynyt. Silloinkaan virtaa ei tule ulos pätkääkään.

              Joskus syynä on palanut akun merkkivalon poltin (mutta sinulla siitä ei ole kyse sillä sehän syttyi). Monesti laturi ottaa herätteensä ko. polttimen kautta ja jos poltin on palanut => laturi ei lataa pienillä kierroksilla.

              Sinuna ostaisin uuden säätimen ja kokeilisin sen vaihtamista. Kun se on vaihdettu, mittaa yleismittarilla (tasajännite asento) latausjännite akun napojen väliltä. Sekä ilman kuormaa että kuorman kanssa (kuorma = (pitkät) valot päällä, takalasin lämppäri päällä, puhallin täysillä jne...). Pitäisi olla n. +14V tai päälle.

              t: Timo
              Yritin ETK:n sivuilta kattoo mut ei löytyny laturin maakaapelia kuvista. Laturi sen verran ahtaassa paikassa et sen taakse ei nää kauheen hyvin. Missä siellä on se maakaapeli?? Onko vaikeakin homma vaihtaa laturi? Näytti vaan aika ikävissä paikoissa olevan kiinni. Käsittääkseni hiilet ja säädin on laturin takapuolelle (keulasta katsottuna ohjaamoon päin siis) tulevan johdon päässä, vai? Ajattelin et jos tosiaan alkuun kokeilis pelkkiä hiilien ja säätimen vaihtoa ku on toi laturin hinta aikas suolanen hiilien ja säätimen hintaan verrattuna.
              BMW e36 318i

              Comment

              • mikko
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 1755
                • kotona

                #8
                jos autossa on sisätuuletin mallin laturi/valeo niin on varmasti liukupinta kulunu puhki...

                mutta jos normi vanhan koulun kampe niin saattain mähiksellä selvitä hiilten tinauksella, itse tinailisin varmasti

                Comment

                • jykke86
                  Newbiemmer
                  • Jul 2004
                  • 19
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by mikko
                  jos autossa on sisätuuletin mallin laturi/valeo niin on varmasti liukupinta kulunu puhki...

                  mutta jos normi vanhan koulun kampe niin saattain mähiksellä selvitä hiilten tinauksella, itse tinailisin varmasti
                  Eihän tossa mitään sisätuulettimia oo. Laturi on Boschin 65A kampe eli se kaikkein karvalakkisin laite. Vähän jäi epäilyttämään toi ''tihuovin'' laturin maadoitus. Viime aikonian koriin koskiessa sai ikään kuin pienen säkärin auton sammuttamisen jälkeen eli voi olla et just toi laturin maadoitus on irti/ muuten viturallaan. Yritin ettiä sitä eilen mut eipä oikeen näkyny muuta ku laturin takaa lähtevä johto suoraan moottoriin. Missä se maajohto on siellä??? Ja jos noi hiilet ja säätimen joutuu vaihtaa nii edellyttääkö se laturin irroitusta ja kuinka atomeiksi laturi pitää hajottaa? Jos joku tostakin operaatiosta osais neuvoo tietämätöntä tarkasti?
                  BMW e36 318i

                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #10
                    Omassa värkissä (E23/745) laturin maakaapeli on laturin rungon (takapääty) ja lohkon välissä. Lohkossa se on kiinni öljynsuodattimen jalustan pultin alla. U

                    Uudemmissa se saattaa olla ihan eri paikassa. Toki se laturi saattaa olla maadoitettu suoraan kiinnityspulttien kautta, mutta omassa laturissa on kumipuslat kiinnikkeissä, joten ainakaan se tapa ei toimi/onnistu => tarvitaan erillinen maakaapeli.

                    Etsippä E36n kohdalta "battery cable" kuvista eli akun kaapeli kuvista, siellä oli ainakin jotain laturiin liittyviä kikkuloita, esim. laturin B+ liityntään liittyviä...

                    Timo

                    Comment

                    • jykke86
                      Newbiemmer
                      • Jul 2004
                      • 19
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by tihuovin
                      Omassa värkissä (E23/745) laturin maakaapeli on laturin rungon (takapääty) ja lohkon välissä. Lohkossa se on kiinni öljynsuodattimen jalustan pultin alla. U

                      Uudemmissa se saattaa olla ihan eri paikassa. Toki se laturi saattaa olla maadoitettu suoraan kiinnityspulttien kautta, mutta omassa laturissa on kumipuslat kiinnikkeissä, joten ainakaan se tapa ei toimi/onnistu => tarvitaan erillinen maakaapeli.

                      Etsippä E36n kohdalta "battery cable" kuvista eli akun kaapeli kuvista, siellä oli ainakin jotain laturiin liittyviä kikkuloita, esim. laturin B+ liityntään liittyviä...

                      Timo
                      En tosta nyt oikee löydä mitään laturiin liittyviä, kaikki on akun ja rungon välisiä johtoja ja mullahan akku on konetilassa eikä takakontissa http://www.realoem.com/bmw/showparts...97&hg=12&fg=29
                      Mulla ei lähe laturista kun vaan yks johto (tosin ehkä 0,5 cm halkasija eli aika paksu) suoraan lohkoon kans. Voisko siinä olla maadoitus samassa? Ja eikö juuri kyseisen johdon päässä ole sitten nämä hiilet ja säädin, siis laturin päässä? Laturin päässä se ainoa johto on jollain liittimella kiinni laturissa. Uskaltaako sitä voimalla irroittaa vai onko siihen joku kikka?
                      BMW e36 318i

                      Comment

                      • Racink
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 840
                        • Jkl

                        #12
                        Originally posted by jykke86
                        Mulla ei lähe laturista kun vaan yks johto (tosin ehkä 0,5 cm halkasija eli aika paksu) suoraan lohkoon kans. Voisko siinä olla maadoitus samassa?
                        Kyllä siellä laturin taka/alapuolella on se erillinen maadoituskaapeli (ruskea johto)joka menee laturista laturin kiinnikeen kiinnityspultin alle.

                        Originally posted by jykke86
                        Laturin päässä se ainoa johto on jollain liittimella kiinni laturissa. Uskaltaako sitä voimalla irroittaa vai onko siihen joku kikka?
                        Ota se suojus siitä liittimestä pois vaikka talttapäisellä meisselillä ni sen alla on kaksi 13mm ja 10mm mutterit joiden alle menee ne laturin johdot...

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎