Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 325 4 puolaa hajalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heikki.Niemi
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1180
    • Kalajoki-Bemareiden mekka

    E36 325 4 puolaa hajalla

    Eli on tässä yhden tutun E36 325 bemu m50 koneella työn alla ja ongelmana on se että autosta on mennyt 4/6 puolasta hajalle...Auto oli lauantaina kylä-ajossa ilmeisesti alkanut pätkimään ja käymään epämääräisesti ja sitten sammunut...eilen hinattiin auto pajalle ja aloin tutkimaan puolia niin neljä puolaa on halki joista kaksi on räjähtänyt oikeen kunnolla koska kuoresta on paloja ja irti ja valkoista kermavaahdon näköistä värkkiä on tullut pihalle...ilmeisesti lämmönjohtopasta on purskahtanut ulos...Autoon on vaihdettu noin pari kuukautta sitten ohjainlaite...kysymys kuuluukin että onko puolat kuumenneet niin paljon että ovat haljenneet ja onko mahdollista että jos yksi puola on mennyt niin se olisi hajottanut nuo kolme muutakin...pääseekö vesi helposti tuonne muovikannen alle missä puolat ovat eli olisiko äkillinen lämpötilanvaihtuminen voinut halkaista puolat...onko kenelläkään muulla käynyt vastaavanlaista...itsellä ei ole koskaan tullut korjaamoilla vastaan tuollaista että neljä puolaa olisi mennyt kerralla hajalle...Maksavat kuitenkin 48 euroa kappale eli olisi hyvä tietää syytä ennekuin laittaa uusia tilalle...käsittämätön juttu...
    520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
    525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
    525 TDS m51d25 Touring E34 -94
    Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
    Ex-320i E30 m20b20 -86
    Ex-318i E30 m20b20 -87
    Ex-320i E30 m20b20-83
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15240
    • Ajamisen Iloa

    #2
    muuta en voi sanoa kuin että erikoinen tapaus ja vaihda nyt varoiksi ne kaikki puolat...ei se niiiiin kallista ole.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • Heikki.Niemi
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 1180
      • Kalajoki-Bemareiden mekka

      #3
      No onneksi ei ole oma auto mutta hintaa kertyy kyllä kaverille nuista puolista ellei viaksi sitte ilmaannu tuo vaihto-ohjainlaite joka on boschin-korjaamolta ostettu...luulisi että vaihto-ohjainlaitteillaki on jonkinlainen takuu ja niidenhän pitäisi olla testattuja...Perävalo takuu ei kyllä tyydytä tässä tilanteessa mikäli ohjainlaite osoittautuu syyksi puolien palamiseen...
      520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
      525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
      525 TDS m51d25 Touring E34 -94
      Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
      Ex-320i E30 m20b20 -86
      Ex-318i E30 m20b20 -87
      Ex-320i E30 m20b20-83

      Comment

      • petteriu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 1164
        • Pori

        #4
        Puolia on hajonnut, muttei sentään räjähdellyt. Boxin sopivuus kannattaisi ensin varmistaa Boschilta.

        Puolia taitaa olla (ainakin) kahta mallia. Mikä sitten niiden ero on, sitä en tiedä mekaaninen vai kytkennöissä. Noissa on kuitenkin selkeä vuosimalliraja eikä niitä ole käytetty rinnakkain tai ristiin, mutta sekaannuksen vaara siis on olemassa.

        Petteri
        BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

        Comment

        • Heikki.Niemi
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 1180
          • Kalajoki-Bemareiden mekka

          #5
          Sopivuus on varmistettu eli boxissa on sama loppunumero kuin palaneessa ohjainlaitteessa joka meni boschin liikkeeseen vaihdossa ja siitä hieman hyvitettiin...nykyinen boxi on 525 M50 ohjainlaite ja sopivuuden on asentajat varmistaneet liikkeessä....Autolla on kuitenkin ajettu jo ihan reilusti ohjainlaitteen vaihdon jälkeenkin joten se on pelannut hienosti...Täällä jossain threadissa olikin juttua että puolia olisi ainakin kolmea eri mallia ja ongelma puolia on esiintynyt vuosimalleissa 90-91...kyseinen auto on vm-92 ja on tuontiauto...kaikki puolat ovat samanmerkkisiä eli ei ole sekoitettu ristiin eri valmistajien puolia...
          Last edited by Heikki.Niemi; 31-03-2005, 11:08.
          520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
          525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
          525 TDS m51d25 Touring E34 -94
          Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
          Ex-320i E30 m20b20 -86
          Ex-318i E30 m20b20 -87
          Ex-320i E30 m20b20-83

          Comment

          • escort
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 339

            #6
            miltä tulpat näyttää? voiko huonot tulpat aiheuttaa puolien rikkoutumista?

            Comment

            • Heikki.Niemi
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1180
              • Kalajoki-Bemareiden mekka

              #7
              tulpat oli ihan hyvät ja tietenki märät ku kipinää ei tullut...soittelin vieskan autosähköön joka on boschin korjaamo ylivieskassa ja siellä asentaja kertoi että mikäli puolat ovat kuumenneet ja haljenneet niin vika ilmeisimmin ohjainlaite peräinen ja autoon joutuisi uusimaan sekä kaikki kuusi puolaa ja ohjainlaitteen...tulee kyllä kallis paukku joten pitää tutkia mikä on aiheuttanut vian...Tälläsen syyn asentaja heitti ilmoille mikäli huoltovaloja on yritetty nollata itse johdon pätkällä eikä navat ole olleetkaan oikeat niin se on aiheuttanut oikosulun ohjainlaitteeseen...puolathan toimivat siten että kun virrat laittaa päälle niin puolat antavat ns.hutikipinän jokaiseen puolaan ennen starttausta mutta oikosulku aiheuttaa sen että puolien varaus ei pääsekään purkautumaan vaan virran kasvu aiheuttaa puolien kuumenenmisen ja sulamisen..
              520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
              525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
              525 TDS m51d25 Touring E34 -94
              Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
              Ex-320i E30 m20b20 -86
              Ex-318i E30 m20b20 -87
              Ex-320i E30 m20b20-83

              Comment

              • KeDa21
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 322

                #8
                Miten muuten puolien kunnon voi testata..? , kun vähän tuntuisi siltä että niistä olisi joku pimeenä...apua amatöörille

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #9
                  Originally posted by KeDa21 View Post
                  Miten muuten puolien kunnon voi testata..? , kun vähän tuntuisi siltä että niistä olisi joku pimeenä...apua amatöörille
                  Tulppa kiinni puolaan ja katso tulooko kipunaa
                  Tahi mittaamalla, mut lämpeneminen vaikuttaa toimintaan.
                  ...

                  Comment

                  • KeDa21
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 322

                    #10
                    okei, kiitoksia Pitää testailla jos tehojen katoaminen johtuisi hajoneista puolista :think

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by KeDa21 View Post
                      okei, kiitoksia Pitää testailla jos tehojen katoaminen johtuisi hajoneista puolista :think
                      Löytyy sitten muuten käytettyjä takuupuolia m50 koneeseen....

                      Comment

                      • KeDa21
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2006
                        • 322

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Löytyy sitten muuten käytettyjä takuupuolia m50 koneeseen....
                        Joo pitää sitten kysellä, jos on puolia mennyt.. Kun nyt ensin vaan itse puolat löytäisin, mutta eikös ne ole siinä tulppien luona ja ilmeisesti yhteensä 6kpl..?

                        Comment

                        • Autobahnboy
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 400
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by KeDa21 View Post
                          Joo pitää sitten kysellä, jos on puolia mennyt.. Kun nyt ensin vaan itse puolat löytäisin, mutta eikös ne ole siinä tulppien luona ja ilmeisesti yhteensä 6kpl..?

                          Laitetaan nyt selvennykseks tuo linkki http://www.pelicanparts.com/BMW/tech...park-Plugs.htm. Vaiha samalla ne tulpat kun purat! Eiköhän ne hepat alat sieltä laitumilta palaulemaan kun vaihat nuo puolat ja tulpat!

                          Comment

                          • KeDa21
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 322

                            #14
                            Originally posted by Autobahnboy View Post
                            Laitetaan nyt selvennykseks tuo linkki http://www.pelicanparts.com/BMW/tech...park-Plugs.htm. Vaiha samalla ne tulpat kun purat! Eiköhän ne hepat alat sieltä laitumilta palaulemaan kun vaihat nuo puolat ja tulpat!
                            Kiitos linkistä, auttoi kovasti selventämään mistä löytyy ..tulpatkin on jo tarkastettu ja olivat hyvässä kunnossa. Ainut vaan että muutamassa oli vähän öljyä tulpan päällä ja yhdessä niin paljon ettei tulppa meinannut näkyä, mutta nekin puhdistettu ..pitäisiköhän laittaa nuo puolat suoraan vaihtoon vai ensin testaukseen ja sitten vasta..? ..jos siinä olisi syy "röpötykseen" ja tehojen katoamiseen..

                            Comment

                            • mikalkai
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2005
                              • 308
                              • Oulu

                              #15
                              Kannattaa vaihtaa samalla venttiilikannen tiiviste, jos osa tulpista ui öljyssä. Se ei puhdistamalla parane, vaan tulee vuotamaan myös lisää tulevaisuudessa.
                              Ajossa:
                              E39 530i Touring M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎