Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kattoluukku (man.)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaska1503
    Newbiemmer
    • Mar 2005
    • 4

E36 kattoluukku (man.)

Onko tietoa, mistä löytyisi räjäytyskuvia E36:n manuaalitoimisesta kattoluukusta (tai muita hyviä vinkkejä aiheeseen).

Itselläni on siis tuollainen ja toiseen suuntaa aukeaa (takapää ylös) sen verran, että sisäpuoleinen luukku menee n. puoleenväliin aukkoa. Onko tämä normaalia? Itse en tiedä, kun auto on minulle uusi eikä ole minulla pidemmälle auennut.

Harmillisempi ongelma on se, että toiseen suuntaan avattaessa kahvaa ylempi luukku laskeutuu alas ja alkaa liukumaan taakse n. 2-3 cm. Siihen stoppaa enkä ole viitsinyt voimallakaan vääntää kampea rikki. Alussa (kk sitten) toimi, joskin kakerrellen, mutta nyt siis jämähtää tuohon.

Vaikuttaa siis kai siltä, että jossain syövereissä on joku irto-osa tms., joka on nyt asettunut johonkin kohtaan mekanismia. Sen verran olen pystynyt näkemään luukun takaosa nostettuna, että sellainen kuminen n. 1,5 cm halkaisijaltaan oleva rengas toisen puolen "luistin" päältä puuttuu ja voi siis olla ties missä. (Sen puuttuminen tuskin tuota ongelmaa aiheuttaa, kun näyttäisi olevan vain johonkin pehmustustarkoitukseen.) Muuta outoa en siis purkamatta löydä ja purkamiseen (ja mieluusti kasaamiseen ) tarvitsisin hiukan konsultaatiota ja/tai kuvia.

Siis: linkki- ym. vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.

Jaska
  • Bimmeri
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 402
    • Kuusamo

X6 35d
    E30 316i M52b28 projekti
    Entiset:
    530da E61 M-Sport
    E39 Touring M-sport
    E34 525ix
    E30 2.5 24v
    525 24v E34
    530da E39 M-sport
    320d E46 Touring
    320d E46 Touring
    325 E36
    320 E30

Comment

• Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

Originally posted by jaska1503
      Itselläni on siis tuollainen ja toiseen suuntaa aukeaa (takapää ylös) sen verran, että sisäpuoleinen luukku menee n. puoleenväliin aukkoa. Onko tämä normaalia? Itse en tiedä, kun auto on minulle uusi eikä ole minulla pidemmälle auennut.
      Näin sen kuuluukin toimia takapää nostettaessa, sisäpuolen verhoilu liukuu sisäänpäin noin 15cm. Esim. E30:n luukussahan takapää nousee ja raosta näkee pihalle, mutta E36:n verhoiluratkaisulla on pyritty vähentämään ilmavirrasta aiheutuvaa huminaa ja onnistuttu hyvin...
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

Comment

• jaska1503
        Newbiemmer
        • Mar 2005
        • 4

Vielä

... kiitokset linkistä ja vinkistä.

Olisikohan vielä tuollaisen joskus purkanut tai tietäisi linkin jonnekin, mistä voisi saada vihjeitä homman tekemiseksi, kun Haynesin (E30 tosin, E36:n ei minulla vielä ole) opaskaan ei koko kattoluukkua edes mainitse.

Jaska

Comment

• Bimmeri
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 402
          • Kuusamo

Käytät koko kattoluukun pois, näkee parhaiten mikä on vialla, helppo homma. Itse vaihdoin juuri sähkökäyttöisen luukun. Kovin homma oli ottaa kattoverhoilu pois, jossa ei nyt kovin kauoa mennyt
          X6 35d
          E30 316i M52b28 projekti
          Entiset:
          530da E61 M-Sport
          E39 Touring M-sport
          E34 525ix
          E30 2.5 24v
          525 24v E34
          530da E39 M-sport
          320d E46 Touring
          320d E46 Touring
          325 E36
          320 E30

Comment

• Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

Lainatakseni tätä topicia, miten muuten saa irti nuo A-pilarien verhoilut E36:sta rikkomatta mitään? Ei kai kojelautaa tarvise irroittaa?

Comment

• Bimmeri
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 402
              • Kuusamo

Originally posted by Lanttu
              Lainatakseni tätä topicia, miten muuten saa irti nuo A-pilarien verhoilut E36:sta rikkomatta mitään? Ei kai kojelautaa tarvise irroittaa?
              Tiiviste ensin pois, repäsemällä lähtee pois, en nyt muista mihin suuntaan lähtee parhaiten, varovasti ottaa niin ei hajoa kiinikkeet.
              X6 35d
              E30 316i M52b28 projekti
              Entiset:
              530da E61 M-Sport
              E39 Touring M-sport
              E34 525ix
              E30 2.5 24v
              525 24v E34
              530da E39 M-sport
              320d E46 Touring
              320d E46 Touring
              325 E36
              320 E30

Comment

• Lanttu
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 1643

Kiitos neuvosta...

Comment

• Rikke
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 579
                  • Paimio

Samaan aiheeseen liittyen niin kun kattoluukun ottaa kokonaan auki, niin kuinka paljon sen kuuluu liukua katon sisään? Itsellä siihen tulee n.15cm aukko ja se tuntuu vähän pieneltä?

Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
                  Nyk. VW Golf '00
                  Nyk. VW Golf '95
                  Historiaa:x17 BMW +Muuta

Comment

• Surina
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 222
                    • Lohja

kyllä se koko aukko pitäisi näkyä kun katsot ylöspäin.
                    x53

Comment

• 325i4d
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2004
                      • 170
                      • Haapavesi

Originally posted by jaska1503
                      Onko tietoa, mistä löytyisi räjäytyskuvia E36:n manuaalitoimisesta kattoluukusta (tai muita hyviä vinkkejä aiheeseen).

Harmillisempi ongelma on se, että toiseen suuntaan avattaessa kahvaa ylempi luukku laskeutuu alas ja alkaa liukumaan taakse n. 2-3 cm. Siihen stoppaa enkä ole viitsinyt voimallakaan vääntää kampea rikki. Alussa (kk sitten) toimi, joskin kakerrellen, mutta nyt siis jämähtää tuohon.

Vaikuttaa siis kai siltä, että jossain syövereissä on joku irto-osa tms., joka on nyt asettunut johonkin kohtaan mekanismia. Sen verran olen pystynyt näkemään luukun takaosa nostettuna, että sellainen kuminen n. 1,5 cm halkaisijaltaan oleva rengas toisen puolen "luistin" päältä puuttuu ja voi siis olla ties missä. (Sen puuttuminen tuskin tuota ongelmaa aiheuttaa, kun näyttäisi olevan vain johonkin pehmustustarkoitukseen.) Muuta outoa en siis purkamatta löydä ja purkamiseen (ja mieluusti kasaamiseen ) tarvitsisin hiukan konsultaatiota ja/tai kuvia.

Siis: linkki- ym. vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.

Jaska
                      Epäilen että sulla on siinä vaijereitten "jako"väärin.. itse tein viime kesänä rempan omaan luukkuun ja sen sisäluukun vaijerin aloituskohta vaikuttaa kyseiseen ongelmaan. kokeile purkaa se vaihteisto mekanismi irti ja sitten säädät sitä sisäluukkua siirtävää vaijeria siten että luukku siirtyy hieman peräänpäin.vaijeria pystyy siirtää talttapäämeisselillä siitä kolosta johon se hammasratas tulee.

Comment

• Rikke
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 579
                        • Paimio

Originally posted by Surina
                        kyllä se koko aukko pitäisi näkyä kun katsot ylöspäin.
                        Kiitos tiedosta! Pitänee tutkia sitä vaijerihässäkkää, muutenkin siinä on jotain häikkää, välillä avatessa tai sulkiessa luukkua veivi ns. hyppää yli, sellattis kivasti rusahtaen Sunnuntaina selviää, myös vapusta

Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
                        Nyk. VW Golf '00
                        Nyk. VW Golf '95
                        Historiaa:x17 BMW +Muuta

Comment

Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡