Morjesta! Tulipahan ostettu halvalla m3 smg-lootalla.Kyllä jokaisen amiksen unelma, mutta tosin ikää on 18v. Edellisellä omistajalla auto sammui ajosta pihaan, jonka jälkeen ei enää vaihteisto toiminut milläkään tavalla. Hinurilla auto sitten vietiin muistaakseni korjaamoon. Tutkailujen jälkeen korjaamo antoi aavistellun laskun - 4000e. Puhuin itse asentajan kanssa puhelimessa ja hän kertoi, että todennäköisesti ohjainboksi on saanut virtapiikin ja boksi olisi rikki sekä hydraalipumppu
Noh, vaikka tämän kuulinkin ennen ostoa en pelästynyt siitä. Rupesin katsomaan autoa itse läpi. Lukasin vikakoodit läpi ja aikasamanlaisiin tuloksiin tulin koodien perusteella.
Hydraalijärjestelmässä ovat paineet liian alhaiset
Solenoidit piti melkoista mekkalaa + pumppu itsessään
Vaihteenasentotunnistin ei tunnista vaihteita
Auto lähti hyvin käyntiin, eikä äänissä ollut mitään erikoisia kolinoita jne. Mutta auto vilkutti kaikennäköisiä vikavaloja, vaikka avaimet ei olisi edes virtalukossa. Sitten kun ovet oli lukossa, auto vilkutti valoja viellä parikymmentä sekunttia kunnes sammui.
Sitten tietokoneet irti ja tutkailemaan. Auton pohjasta sekä apparinpuolen konetilasta löytyi runsaasti hydraaliöljyjä. Paineet olivat 16barin luokkaa (suositus oli 28bar-40bar). Siinä parisenkymmentä minuuttia putsailin paikkoja, jonka jälkeen löysin vuotopaikan.
Vuoto löytyikin osan 2 alla olevasta liitoksesta. Sieltä löytyi kuminen tiiviste, joka oli poikki yhdestä kohdasta ja murtunut parista. En tiedä onko ne mitenkään erityistiivisteitä, mutta menin ja tilasin bmwltä uuden, joka ei ole viellä tullut.
Sitten sähköpuoleen. Korjaamolla näköjään oli laitettu "hätätila" päälle. Eli kytkemällä yhden komponentin releen läheisyyteen. Otin sen pois. Sitten koneet päälle ja testailin kaikki komponentit. (Jarrupolkimen katkaisin, solenoidit, konepellin katkaisin yms.) Monet vaikuttivat toimivan oikein, mutta niiden asettelu ei tuntunut ns. "vakiolta". Konepellin katkaisin oli tipahtanut hiukan, jonka asettelin uudelleen. Uusin samalla smg pumpun releen varmuuden vuoksi sekä sulakkeet. Ja kappas, vaikka paineet olivatkin erittäin matalat vaihteet meni silmään ja auto kulki (nosturilla, renkaat ilmassa). Vikavalot ovat viellä päällä, mutta sensori ongelmat tietokoneen mukaan ovat poissa.
Tavallaan korjaamon diagnoosi oli oikea, mutta tosin turhan niukasti oli tutkittu asia ennenkuin annettiin arviot korjauksesta. Kyllä - hydraliikka ei toiminut oikein, mutta uskon että tiivisteellä se korjaantuu.
Sähköongelmat tulivat viallisesta releestä.
4000e maksusta koituikin noin 40e lasku.
Toivottavasti tästä olisi apua muille, jotka painii smg lootien kanssa.
Heittäkää kommenttia, ensimmäinen postaus täällä puolella
Noh, vaikka tämän kuulinkin ennen ostoa en pelästynyt siitä. Rupesin katsomaan autoa itse läpi. Lukasin vikakoodit läpi ja aikasamanlaisiin tuloksiin tulin koodien perusteella.
Hydraalijärjestelmässä ovat paineet liian alhaiset
Solenoidit piti melkoista mekkalaa + pumppu itsessään
Vaihteenasentotunnistin ei tunnista vaihteita
Auto lähti hyvin käyntiin, eikä äänissä ollut mitään erikoisia kolinoita jne. Mutta auto vilkutti kaikennäköisiä vikavaloja, vaikka avaimet ei olisi edes virtalukossa. Sitten kun ovet oli lukossa, auto vilkutti valoja viellä parikymmentä sekunttia kunnes sammui.
Sitten tietokoneet irti ja tutkailemaan. Auton pohjasta sekä apparinpuolen konetilasta löytyi runsaasti hydraaliöljyjä. Paineet olivat 16barin luokkaa (suositus oli 28bar-40bar). Siinä parisenkymmentä minuuttia putsailin paikkoja, jonka jälkeen löysin vuotopaikan.
Vuoto löytyikin osan 2 alla olevasta liitoksesta. Sieltä löytyi kuminen tiiviste, joka oli poikki yhdestä kohdasta ja murtunut parista. En tiedä onko ne mitenkään erityistiivisteitä, mutta menin ja tilasin bmwltä uuden, joka ei ole viellä tullut.
Sitten sähköpuoleen. Korjaamolla näköjään oli laitettu "hätätila" päälle. Eli kytkemällä yhden komponentin releen läheisyyteen. Otin sen pois. Sitten koneet päälle ja testailin kaikki komponentit. (Jarrupolkimen katkaisin, solenoidit, konepellin katkaisin yms.) Monet vaikuttivat toimivan oikein, mutta niiden asettelu ei tuntunut ns. "vakiolta". Konepellin katkaisin oli tipahtanut hiukan, jonka asettelin uudelleen. Uusin samalla smg pumpun releen varmuuden vuoksi sekä sulakkeet. Ja kappas, vaikka paineet olivatkin erittäin matalat vaihteet meni silmään ja auto kulki (nosturilla, renkaat ilmassa). Vikavalot ovat viellä päällä, mutta sensori ongelmat tietokoneen mukaan ovat poissa.
Tavallaan korjaamon diagnoosi oli oikea, mutta tosin turhan niukasti oli tutkittu asia ennenkuin annettiin arviot korjauksesta. Kyllä - hydraliikka ei toiminut oikein, mutta uskon että tiivisteellä se korjaantuu.
Sähköongelmat tulivat viallisesta releestä.
4000e maksusta koituikin noin 40e lasku.
Toivottavasti tästä olisi apua muille, jotka painii smg lootien kanssa.
Heittäkää kommenttia, ensimmäinen postaus täällä puolella