Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 etutolpat ennen 10/1991 (325i sedan)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SnoPro
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 29
    • Tornio

    e36 etutolpat ennen 10/1991 (325i sedan)

    Elikkä ongelmana on tuollaisen vanhemman mallisen alustan etutolpat. Tarkemmin sanottuna kallistuksenvakaajan kiinnitys. Näissä vanhemmissa kallistuksenvakaajan yhdystanko (koiranluu) menee iskarin tolppaan kiinni ja uudemmissa taas suoraan tukivarteen.


    Alustasarjaa tällaiseen vanhemman malliseen näyttää olevan pirun hankalaa löytää. Lähes kaikki näyttää olevan tuosta 10/1991 eteenpäin. Tähän mennessä ei ole löytynyt kuin pari ja ei yksiäkään coiloverreita.


    Onko kukaan keksinyt mitään järkevää tapaa saada nuo uudemman malliset tolpat keulalle? Tai mistä löytyy alustasarjoja näihin vanhempiin?


    Pelkkien yhdystankojen vaihto ei taida auttaa kun kallistuksenvakaaja vanhemmassa on vähän pidempi ja uudemman mallin yhdystanko ei käy ainakaan suoraan.


    M3:sessa taas ainakin ETK:n kuvien mukaan näyttäisi olevan samanlainen kallistuksenvakaajan kiinnitys kuin noissa vanhemmissa tavan malleissa. Jos näin on niin käykö M3:sen etutolpat 325:seen?


    Varmaan joku muukin on saman ongelman huomannut ja sen jotenkin ratkaissut.
    Last edited by SnoPro; 06-04-2005, 12:56.
    E39 528
  • SnoPro
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 29
    • Tornio

    #2
    No eikö kellään muka ole tietoa?


    Haut on kateltu ja ei apua löydy...
    E39 528

    Comment

    • kessu325
      Bimmer Rookie
      • Jun 2004
      • 31
      • Oulu

      #3
      Cobran super formulaa saa ainakin coilovereina,ikä haarukka oli 9/90-6/92.

      Comment

      • seidltuning
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 1941
        • Vantaa

        #4
        kw:lta löytyy myös joutuu vaihtamaan vain uudemman malliset yläpäänlaakerit eteen ja m3:sta taakse pohjaanlyöntikumit
        G30 530e Sedan
        E30 325i Cabriolet

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Vaihda uudemman mallin kallistuksenvakaaja ja mahdollisesti alatukivarret...Löytyy käytettynä tältäkin saitilta.

          Comment

          • SnoPro
            Bimmer Rookie
            • May 2004
            • 29
            • Tornio

            #6
            No, nyt on ongelma omalta kohdaltani ratkaistu.

            Tilattu Konin sport iskarin eteen ja taakse, sekä H&R:n madallusjouset (40/15). Viikonloppuna on tarkoitus laittaa alle. Asian ratkaisi hyvin pitkälti se mitä maasta löytyy ja saa kohtuu nopealla aikataululla alle.

            Jos joku saman ongelma kanssa painii. Niin kaverilla on muuten samanlainen auto, mutta tuolla uudemmalla kallistuksen vakaajan kiinnityksellä. Alatukivarsissa ei näytä oleva eroa, eli kallistuksenvakaajan vaihtamalla saa noita coiloverreitakin laitettua. Järjellä ajateltuna tätä vanhimman mallista kiinnitystä ei oikein voi coiloverreihin toteuttaa kun kierteet on "tiellä". Ja nuo KW:n sarjatkaan ei taida käydä kuin 10/91-5/92 välillä tehtyihin, vaikka yläpään laakerit vaihtaisikin. Näissä ennen 10/91 tehdyissä menee vielä kallistuksenvakaaja vaihtoon. Kuten Hemi jo tuossa mainitsikin.
            E39 528

            Comment

            • taunus
              Bimmer Rookie
              • Jun 2003
              • 58
              • tuusula

              #7
              joo eli auto e36:nen 325 ja valmistettu 3/91. tuli tos jo tilattuu fk:n säädettävä alusta koska liike vakuutteli että käy autoon. vieterit ei oo viel saapunu mut rupesin tosiaan kattoo noit etutolppii ja huomasin kallistuksen vakaajan kiinnityksen saako ton alustan nyt sopimaa pelkällä uudemmalla kallistuksen vakaajalla? miten se tulee alatukivarteen kiinnni uudemmis? jos joku vaik viittis räpsästä kuvan nii se auttas... vai pitääkö se palauttaa sit ku saapuu ja ajaa traktorilla

              Comment

              • taunus
                Bimmer Rookie
                • Jun 2003
                • 58
                • tuusula

                #8
                nyt alustasarja tuli ja onneksi tolpassa on kallistuksen vakaajan kiinnitys mut mistäs porukka on hommaillu noi uudemmat yläpään osat iskarin tuentaan? ja tarviiko tota adapterii eli numero 14 www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=cb31&mospid=47444&btnr=31_0235& hg=31&fg=10
                ja nyt ois vähä hoppu... tukilaakerit käyn motonetist ostaa mut entä prikat yms?

                Comment

                • jam75
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 654
                  • Tornio

                  #9
                  Originally posted by taunus
                  nyt alustasarja tuli ja onneksi tolpassa on kallistuksen vakaajan kiinnitys mut mistäs porukka on hommaillu noi uudemmat yläpään osat iskarin tuentaan? ja tarviiko tota adapterii eli numero 14 www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=cb31&mospid=47444&btnr=31_0235& hg=31&fg=10
                  ja nyt ois vähä hoppu... tukilaakerit käyn motonetist ostaa mut entä prikat yms?
                  Ei tarvi sitä "adapteria" ku se kuuluu johonkin "rough road"-pakettiin jonka on voinu saada halutessa tehtaalta. Prikat(6,7) ja ne pienemmät muovisuojakupit (5) saat vaikka penariliikkeesta tilluutettua ja ei maksa kovin paljoa nämä osat

                  Comment

                  • Juchelius
                    BTCF Member
                    • Sep 2009
                    • 298
                    • Oulu

                    #10
                    M3:sessa taas ainakin ETK:n kuvien mukaan näyttäisi olevan samanlainen kallistuksenvakaajan kiinnitys kuin noissa vanhemmissa tavan malleissa.
                    Meneekö siis -93 vuoden M3 mallin etuvakaaja ilman muutoksia paikalleen otsikon mukaiseen autoon?? Jos muutoksia tarvii niin minkälaisia?
                    1985 e30 320i Baur Cabriolet
                    1995 328 ex ratakikkare

                    Comment

                    • 360degrees
                      Newbiemmer
                      • Aug 2011
                      • 27
                      • Oulu / Pielavesi

                      #11
                      Onko kelläkään tietoa/faktaa millaisella muokkauksella/osien tilauksilla tuollaisen vm.-93 M3 etutolpat saisi istumaan tuommoseen 10/1991 325:seen?

                      Mitä realoeamista katoin, ainakin m3:sen kallistuksen vakaaja tosiaan näyttäsi olevan samanlainen kuin noissa vanhemmilla alustalla olevissa e36:ssa. Mutta miten esim. iskarin yläpäänkiinnitys?

                      Ratkaisu saattaisi olla tulossa tuohon jäärata e36:seen, jossa tällä hetkellä todella matala alustasarja paikoillaan --> piikit kyllä mahtuu alla pyörimään, mutta lumiaurana toimii muuten.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎