Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen? vinkuminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samu_93
    BTCF Member
    • Jun 2012
    • 155
    • Espoo

    Jarrujen? vinkuminen

    e36 328 Jarrut vinkuu. Harvemmin suoraan ajaessa, mutta nykyään lähes aina oikealle kääntäessä. Pahentunut pikkuhiljaa parin kuukauden aikana. Alkaa yleensä n. 5km ajon jälkeen. Ääni katoaa ajettaessa yli 60km/h.

    Edessä lähes uudet Shmiedmannin S-tech tms. uritetut&jäähd. levyt sekä Meylen palat.

    Takana orkkis tms. levyt sekä myös Meylen palat.

    Huomattava seikka vinkunaan liittyen. Alkoi heti ku vaihdoin reilusti madaltavat etujouset vakioihin. Aiemmin vinkui hyvin harvoin, muutaman kerran huomasin kesän aikana parkkipaikalla veivatessa. Vinkuminen on erittäin kovaäänistä.

    Tutkittuja: Jarrut purettu osiin, kaikki putsattu, liu`ut rasvailtu ja varmistettu että liikkuu hyvin. Männät eivät ole jumissa, vanteet eivät kuumene. Renkaat pyörivät jarrujen herkistelyn jälkeen hyvin pienenpientä kahinaa lukuunottamatta. Levyt kuitenkin silmämääräisesti suorat. Kiviä ei ole jarrukilven/levyn/satulan väleissä. Pyöränlaakereissa (edessä) ei tunnu välystä. Auto juuri katsastettu. Edessä- sekä takana 0,1kN sisällä puolittain eli jarrutusteho niin tasainen kuin vanhassa vaan voi olla...

    Mikä ihme tuon voi aiheuttaa? Jarrupalat menossa seuraavaksi vaihtoon, mutta eniten hämmentää se, että ääni kuuluu nimenomaan oikealle kääntäessä. Voisin melkein sanoa ettei ole ikinä kuulunut vasemmalle kääntäessä. Monesti olen n. 20-30km/h vauhdissa kaarrellut tiellä ja ääni ilmestyy heti, kun ratti kääntyy muutaman asteen oikealle ja katoaa vasta kun ratti on suorassa. Vasemmalle kääntäessä ei vingu. Joskus satunnaisesti ei vingu oikealle kääntäessä mutta pääsääntöisesti kylläkin.

    On luettu sekä täältä että ympäri internetin ihmeellistä maailmaa kaikki maholliset kikat. Itselle tulee mieleen enää palojen ja seuraavaksi levyjen vaihto ("uudet" joka nurkassa jo nyt...)

    Nyt vinkkejä ennen kun meen hakemaan uudet olka-akselit, navat, satulat, palat ja levyt marmorilta joka nurkkaan
    e36 328 Cabriolet -95
    e36 318iS Coupe -92
    e36 325 Coupe -92
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1824
    • N/A

    #2
    Kuuluuko vinkuminen kokoajan? Poistuuko jarruttaessa? Ettei vaan vinkuminen tulisikin jostain muualta kuin jarruista...
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

    Comment

    • MikkoJII
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 1807
      • Lapua

      #3
      Eihän vanteet hinkkaa mihinkään? Iskarintolppa, jousi jne. Ajattelin vaan kun mainitsit, että vika alkoi samantien kun vaihdoit jouset. Onko iskarinasennuksessa kaikki OK?
      E32 750i 11/89

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11107
        • Oulu

        #4
        Siis kääntäessään vinkuu? Uusippa etupyörien laakerit, jos niitä ei oo vaihdettu uusiin.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Samu_93
          BTCF Member
          • Jun 2012
          • 155
          • Espoo

          #5
          Etuvanteet e39:n style 42. 8x17 et 20. Eivät ota mihinkään kiinni. Etujarrut herkistelty pariin kertaan ja jarrut eivät laahaa. Jousien vaihdossa kaikki on kunnossa. Toki jouset ovat hämästyttävän pitkät, sillä keula on niin korkealla että tuskin ovat tämän auton alkuperäiset jouset vaikka sellaisina nämä ostin.

          Onko muuten kellään tietoa, kelpaako minkään muun mallin jouset e36:een?
          Vaikea uskoa, että olisivat tämän auton jouset. Silmämääräisesti camberit plussan puolella jousien vaihdon jälkeen :think Tosin nelipyöräsuuntausta ei ole tehty, eikä nyt talvea vasten tehdäkään, sillä keväällä tulossa remppaa taka-akselille jonka jälkeen vasta mennään suuntaukseen.

          Alkaa omakin veikkaus kallistumaan jomman kumman etupyörän laakeriin. yli 60km/h vauhdissa ei tosin kuulu mitään vaikka kuinka kovin kurvailisi, joka hieman eroaa aikaisemmin toteamistani laakerivioista. Laakereissa ei lisäksi tunnu välystä, eikä esim. jousessa tunnu värinöitä rengasta pyörittämällä. Alkaa vaan olemaan muut vaihtoehdot vähissä joten laakerien vaihdolla todennäköisesti kokeiltava seuraavaksi.
          e36 328 Cabriolet -95
          e36 318iS Coupe -92
          e36 325 Coupe -92

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎