Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takapyörän laakeriko? (E36)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ändi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1292
    • Pori

    Takapyörän laakeriko? (E36)

    Missäköhän mahtaa olla vika..
    Oireet on sellaset. oikeesta takapyörän seutuvilta kuuluu kolkutusta ja rahinaa ajon aikana..
    Se alko niin et kuoppaan tai jonkun uran reunaa ku ajo kuulu kolahdus.
    Mut nyt sen on pikkusen pahentunut eli kolisee pikkasen herkemmin ja nyt sit aina sillon tällön kuuluu rahinaa.. lähinnä sillon ku ajaa kurvia niin et auto kallistuu oikeelle reunalleen...

    auto on 160tkm ajettu -94 coupe. 15mm madaltavilla takajousilla. olettaisin et takapäässä ois kaikki vakiota et tuskin on muutaku jouset aikanaan vaihdettu... Nii ja takaiskarin yläpään kumi ainakin sieltä oikeeltapuolelta on ihan riekaleena.

    eli mikähän mahtaa olla vikana...
    nopeesti koitin tänään töissä ruokatunnilla tutkia mut mitään silmiinpistävää en löytäny heti... laakerii epäilisin siks et ku auto on tunkattu ylös ja ottaa vanteesta kiinni ja koittaa pikkasen heiluttaa pystysuuntaan niin tuntuu pieni väljä olevan...renkaan kehällä n 1-2mm eli ei paljoo...

    Jos joku muukin ois sitä mieltä niin millanen homma ois vaihtaa se laakeri itte. tuskin mikään kovin helppo mut nyt täl hetkel ei oo oikeen rahaa vielä minnekkään laakkostyyppiseen lafkaan ryöstettäväks. ...
    sigpic
    E46 2d 330 -02
    EX.
    E36 2d 328 -97
    e92 335d -07
    330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
    Audi S4 -99 (324hp/497nm)
    Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
    Bmw 325 iA 2D -93
    Bmw 325 4d -92
  • jam75
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 654
    • Tornio

    #2
    Originally posted by Ändi
    ...Nii ja takaiskarin yläpään kumi ainakin sieltä oikeeltapuolelta on ihan riekaleena...

    Pistä toi kuntoon ensin niin loppuu varmaan se kolina. Kuuntele sit mitä kuuluu uudestaan ja sen jälkeen jos mahdollista niin aja nosturille se auto ja tutki alustan osat. Voihan siellä jarruissakin olla jotain kivijutskaa/paskaa näin keväällä joka rohisee. Eli noita ensin ennenku alat painiin sen laakerin kans.

    Comment

    • derjay
      Bimmer Rookie
      • May 2004
      • 87
      • Turku

      #3
      Voisin vaikka vannoa että takakelkan puslat menossa. (takalokarin takaoven puoleisessa päässä) On meinaan oikea tyyppivika noissa, itellä meni kumpikin viimekesänä vaihtoon. Toisen vaihdatin kun olin tuolla rapakon takana eikä ollut työkaluja, toisen vaihdoin itte kun palasin Suomeen.. Oli kyrpä homma, ei voi muuta sanoa!

      edit: Osat on muuten yllättävän halvat, muistaakseni joku 50e pari korkeintaan. Mut kannattaa vaihtaa jokatapauksessa ne yläpään kumit oli mikä oli, niitten hinnasta en tosin tiedä.
      Last edited by derjay; 07-04-2005, 18:29.
      Ei sinne takapyörien alle mitään hiekkaa tarvita, nehän pyörii jo!

      Comment

      • Ändi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 1292
        • Pori

        #4
        kattelin äsken tallissa olessani oikeen ajankanssa sitä takapään hommaa...
        mikään ei minnekkään oo ottanu kiinni joten se ei ainakaan selitä sitä rohinaa ja kolkutusta..
        sit koitin sorkkaraudalla pikkusen väljyyksiä.se mistä derjay puhuit liikku n sentin matkan ku varovasti liikutteli...
        paljons sen remotti makso. siis työt?...
        voisko sitä lykätä vai onkohan se kriittinen paikka auton toiminan kannalta ...
        sigpic
        E46 2d 330 -02
        EX.
        E36 2d 328 -97
        e92 335d -07
        330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
        Audi S4 -99 (324hp/497nm)
        Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
        Bmw 325 iA 2D -93
        Bmw 325 4d -92

        Comment

        • reddewil
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 3015
          • West Coast

          #5
          Originally posted by Ändi
          ... Nii ja takaiskarin yläpään kumi ainakin sieltä oikeeltapuolelta on ihan riekaleena.
          renkaan kehällä n 1-2mm eli ei paljoo...
          Siis 1mm on jo PALJON! Mutta epäilen että puslat sulla siellä joustaa eikä napa.
          Ne iskarin kumit pitää älytöntä ja mitä ihmeellisimpiä ääniä. Ne ekaks vaihtoon ja sit ihmettele muuta.
          ...

          Comment

          • derjay
            Bimmer Rookie
            • May 2004
            • 87
            • Turku

            #6
            Originally posted by Ändi
            kattelin äsken tallissa olessani oikeen ajankanssa sitä takapään hommaa...
            mikään ei minnekkään oo ottanu kiinni joten se ei ainakaan selitä sitä rohinaa ja kolkutusta..
            sit koitin sorkkaraudalla pikkusen väljyyksiä.se mistä derjay puhuit liikku n sentin matkan ku varovasti liikutteli...
            paljons sen remotti makso. siis työt?...
            voisko sitä lykätä vai onkohan se kriittinen paikka auton toiminan kannalta ...
            Kyl sentin jousto on siinä osassa aika paljon, jos puslassa nyt sitten se vika on, se rohina johtuu puslan/tukivarren kiinniottamisesta koriin. Mulla kuulu sitä pauketta ja rohinaa lähinnä mutkissa ja kuoppasella tiellä..

            Kyllä se kannattaa korjata mahdollisimman äkkiä, ei muuten mutta renkaat menee tosi äkkiä sileiks toiselta kantilta. En ajanut tolla kun jotain 500km ja oli hyvät kesänakit finito. Niin, jos vaihdat ne puslat, täytyy takapään kulmat säätää uudelleen. Se maksaa paikasta riippuen 50-80e, siis nelipyöräsuuntaus.

            Toisen puslan vaihto makso jotain 1000 kurnua, euroksi porttattuna noin 100e. Kallista oli mutta ei auttanut kun maksaa. Toisen vaihdoinkin tosiaan ite, ei maksanut ku osat plus 12-päck asennusjuomaa. Mutta jos vaihdatat ne jossain, voi merkkihuolto tulla halvimmaksi kun niillä on ne beeämvee-erikoistyökalut ihan siellä hyllyssä, eikä ne joudu tekemään niitä itte kuten eräät muut. Usko tai älä.
            Ei sinne takapyörien alle mitään hiekkaa tarvita, nehän pyörii jo!

            Comment

            • Ändi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1292
              • Pori

              #7
              Jees. nyt voin varmuudella sanoa et puslat ne siellä paukkuu (nyt myös toisella puolella)
              Tiedustelin senkin et AD varaosaliikkeessä pusla maksaa n 50egee kappale.=(
              Mistäköhän sais halvemmalla???

              tarkotus ois ens viikonloppuna ruveta vaihtaan niitä...
              Joten voiskos joku vähän valottaa sitä vaihtohommaa...
              Mitä työkaluja tarvitaan jne??
              Esim Derjay??
              sigpic
              E46 2d 330 -02
              EX.
              E36 2d 328 -97
              e92 335d -07
              330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
              Audi S4 -99 (324hp/497nm)
              Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
              Bmw 325 iA 2D -93
              Bmw 325 4d -92

              Comment

              • -JMV-
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 840
                • Etelä-Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Ändi
                Jees. nyt voin varmuudella sanoa et puslat ne siellä paukkuu (nyt myös toisella puolella)
                Tiedustelin senkin et AD varaosaliikkeessä pusla maksaa n 50egee kappale.=(
                Mistäköhän sais halvemmalla???

                tarkotus ois ens viikonloppuna ruveta vaihtaan niitä...
                Joten voiskos joku vähän valottaa sitä vaihtohommaa...
                Mitä työkaluja tarvitaan jne??
                Esim Derjay??
                Tarkotatko nyt sitä pitkittäistä tukivartta?Itellä meni toiselta puolelta paskaks ja 126e tuli maksamaan molempien puolien vaihto+takapään suuntaus mikä oli mielestäni erittäin halpa ettei tohon rahaan jaksanu ite alkaa vaihtamaan.Jos puhutaan samoista puslista niin ei siinä tarvi ottaa kuin 3 pulttia auki ja pudottaa varsi alas ja pitäis olla erikois prässi jolla vaihdat,jos ei löydy niin on sit vähän työläämpi homma.

                EDIT:Laakkosella maksaa kyseinen pusla 16e.Kannattaa vaihtaa molemmat puolet samalla.
                F82 harraste

                Comment

                • Cunttory
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1772
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Ändi
                  Tiedustelin senkin et AD varaosaliikkeessä pusla maksaa n 50egee kappale.=(
                  Mistäköhän sais halvemmalla???
                  Jos Teillä on yhtä asiantuntevaa porukkaa ad:ssa mitä kuopiossa,kannattaa mennä paikanpäälle kattomaan itse vara-osa kirjaa!!!Viime syksynä hain ad:sta maksoi 16,5€/kpl.Vaihdosta searchilla löytynee jonkun verran dokumenttia esim. kolina sanalla.
                  Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                  Comment

                  • -santtu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 260
                    • Uurainen

                    #10
                    JKL:N Laakkosella puslat 17e pari ja jos siellä 50e kappale,nii 100e:llä saat uretaanipuslat! Ei ollu loppupeleistä muuta vittumaista ku prässätä uus pusla koloseensa rikkomatta sitä!

                    Comment

                    • Touring
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1310
                      • Järvenpää

                      #11
                      Originally posted by hynde85
                      JKL:N Laakkosella puslat 17e pari ja jos siellä 50e kappale,nii 100e:llä saat uretaanipuslat! Ei ollu loppupeleistä muuta vittumaista ku prässätä uus pusla koloseensa rikkomatta sitä!
                      Juurikin näin. Laakkonen tosin suositteli (ainakin mulle) vaihtamaan suoraan M3 puslat...
                      Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                      Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                      Comment

                      • Laxa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1363
                        • Tampere

                        #12
                        Itellä oli takalaakeri paskana tossa loppuvuodesta, se piti sellaista ulinaa ja kolinaa. Vaihtoon meni 2 tuntia kahvitaukoineen kahden miehen voimilla. Päällepäin kun vanhaa laakeria katsoi niin siinä ei ollut minkään näköistä vikaa. Työkaluiks kannattaa varata vetovasara, hitsipilli (lämmittämiseen).
                        Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                        E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                        EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                        EX: E61 530xdAT -07
                        EX: E60 520dA Sedan -08
                        EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                        EX: E39 530dAT -02
                        EX: E36 320iA -91
                        EX: R1150RT -03

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎