Announcement

Collapse
No announcement yet.

ABS-merkkivalo palaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JMH152
    Newbiemmer
    • Apr 2016
    • 3
    • Kouvola

    ABS-merkkivalo palaa

    ABS-valo syttyi aluksi harvakseltaan. Sen jälkeen muutaman kerran alkoi tuntua jarrupolkimessa ABS:n toiminnasta ilmoittavaa tärinää, kun hiljensin vauhtia auton juuri ennen pysäytystä. Vikakoodi luettu; ilmoittaa ABS-vikaa vasemman etupyörän anturiin ja ei signaalia. Anturi vaihdettu, mutta edelleenkin ilmoittaa samasta vasemman etupyörän anturista eikä saa signaalia. Mikähän voisi olla vikana?
  • Löwen
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 385
    • Finnland

    #2
    Kannattaa putsata se kehä jota se ABS anturi vartioi.
    MB E220CDI '10 Braun

    Comment

    • JMH152
      Newbiemmer
      • Apr 2016
      • 3
      • Kouvola

      #3
      Originally posted by Löwen View Post
      Kannattaa putsata se kehä jota se ABS anturi vartioi.
      Sekin on jo tehty, ei vaikutusta.

      Comment

      • Arppa
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1048
        • Lumbriver

        #4
        Tarvikeanturi? Jos on niin ne tahdo toimia, itsekkin erehdyin aikoinaan kahdesti kokeilemaan.
        Kesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
        Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
        Kauppakassina: Hyundai i30 -21
        -Raahe Connection-
        -Team Kärppä- limited edition

        Comment

        • TorQuel
          BTCF Member
          • Jan 2012
          • 1927
          • HKI / JKL / KHM

          #5
          Mitä todennäköisimmin absien rele/releet shaibena.. Löytyy sulakerasiasta. Käytä ensin irti ja tarkista kontaktit, jos ei auta niin uutta palikkaa tilalle! Ei kallis sijoitus ja itseltä ko. Toimenpide kerran kyseisen ongelman ratkaissut

          E: kyseinen relevika antaa jostain syystä vikakoodia juurikin erinäisistä antureista..
          Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11120
            • Oulu

            #6
            Kehä, anturi, tai boksi siellä on vialla. Tossa järjestyksessä kannattaa lähtä tarkistaan. Se kehä voi olla myös halki taikka ruosteessa, et käytä se napa irti ja tarkista kunnolla. Putsaa ja tarkista myös muiden renkaiden kehät. Anturi tosiaan uutta alkuperäistä. Bokseja saa ebaystä parilla kympillä toimivia.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • JMH152
              Newbiemmer
              • Apr 2016
              • 3
              • Kouvola

              #7
              Originally posted by Arppa View Post
              Tarvikeanturi? Jos on niin ne tahdo toimia, itsekkin erehdyin aikoinaan kahdesti kokeilemaan.
              Ei ole tarvikeanturi

              Kiitos vinkeistä, pitää yrittää joku päivä vielä tarkistaa releet ja uudestaan kehä, sen jälkeen sit boksia vaihtamaan jos ei noista apua.
              Last edited by JMH152; 09-04-2016, 17:03.

              Comment

              • Pärinä
                Newbiemmer
                • Jul 2014
                • 9
                • Turku

                #8
                Aloita mittaamalla se anturi boxin päästä. Yleismittarilla mittaat jännittettä, pitäisi jännite nousta kun pyörität rengasta. Yksinkertainen tapa mitata onko vika pyörän päässä vai boxin puolella.

                Comment

                • kmn
                  Moderator
                  • May 2009
                  • 6022
                  • Sipoo

                  #9
                  Mullaki palaa muuten ABS-valo! Mistä pinnistä se jännite pitäis vaihdella? Pitäisikö resistanssin vaihdella esim. suoraa anturilta mitatessa? Ainakin vissiin kokonaan mykän anturin voi tunnistaa näin? :think Pystyykö tuon "brake pedal travel sensor" mitata jotenkin? Se taitaa olla myös aika yleinen paikka hajoomaan näissä?
                  Last edited by kmn; 13-04-2016, 12:49.

                  Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                  Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                  --
                  Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                  Comment

                  • Pärinä
                    Newbiemmer
                    • Jul 2014
                    • 9
                    • Turku

                    #10
                    Boxi on hansikaslokeron alla, anturi liittimien oikeat pinnit täytyy selvittää automallin mukaisesta kytkentäkaaviosta.Boxin päästä liitin irti ja liittimestä voi vuorotellen mitata kaikki anturit. Arvo antureissa pitäisi olla 1 K ohmin luokkaa.
                    Jos joku anturi antaa eri arvoa kuin muut, on jotain häikkää. Kääntämällä tämän jälkeen mittari DC- jännite puolelle ja pyörittämällä pyörää pitäisi jännite nousta aina sen anturin kohdalla mitä pyörää pyörittää, tällä testillä selviää jos vika on ABS kehässä. Ulostulojännite on 0,75 - 2,5V.
                    Samalla voi mitata myös polkimen toimintaa oikeista pinneistä, arvo muuttuu kun poljinta painaa.

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11120
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Pärinä View Post
                      Boxi on hansikaslokeron alla, ..
                      Paitsi jos auto on uudempi kuin 9/96, niin boksi on ABS yksikön kanssa samaa pakettia konehuoneessa.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • kmn
                        Moderator
                        • May 2009
                        • 6022
                        • Sipoo

                        #12
                        Originally posted by Pärinä View Post
                        Boxi on hansikaslokeron alla, anturi liittimien oikeat pinnit täytyy selvittää automallin mukaisesta kytkentäkaaviosta.Boxin päästä liitin irti ja liittimestä voi vuorotellen mitata kaikki anturit. Arvo antureissa pitäisi olla 1 K ohmin luokkaa.
                        Jos joku anturi antaa eri arvoa kuin muut, on jotain häikkää. Kääntämällä tämän jälkeen mittari DC- jännite puolelle ja pyörittämällä pyörää pitäisi jännite nousta aina sen anturin kohdalla mitä pyörää pyörittää, tällä testillä selviää jos vika on ABS kehässä. Ulostulojännite on 0,75 - 2,5V.
                        Samalla voi mitata myös polkimen toimintaa oikeista pinneistä, arvo muuttuu kun poljinta painaa.
                        Ok, hienoa kiitos avusta! Tulikin jo tuota kytkentäkaaviota ihmeteltyä, joten pitää ottaa agendalle.

                        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                        --
                        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                        Comment

                        • kmn
                          Moderator
                          • May 2009
                          • 6022
                          • Sipoo

                          #13
                          Jeps, tuli mitattua anturit ja vikahan löytyi. Mittasin em. ohjeen mukaisesti, eli resistanssit suoraa ABS boksin liittimestä. Ei tarvitse ottaa hanskalokeroa pois, vaan näissä vanhemmissa E36:ssa ABS boxi on sopivasti apparin puolen jalkatilassa oikeassa reunassa ja pääsee suht helposti alakautta käsiksi kickpanelin poistamalla. Bentleyn manualista kannattaa katsoa oikeat pinnit, noiden kesken on käsittääkseni eroja.

                          Etu vasen ABS anturi oli tosiaan pimeä ja ei antanut mitään vs. muut, joista tuli tuo mainittu noin 1kOhm. Kun olin mitannut kaikki anturit, käänsin mittarin voltti-asentoon ja mittasin vielä, että jännitettä tulee kaikista renkaan pyöriessä (nitkuttelin vain autoa hieman edestakaisin lattialla). Tällä tavoin varmistin se, ettei myös joku toinen anturi ole rikki siten, ettei anna jännitettä, vaikka vastus tuleekin. Mittasin vialliseksi toteamani anturin myös suoraa anturin liittimeltä etupyörän luota ja ei antanut sieltäkään mitään.

                          Tuolla perusteella kävin hakemassa uuden anturin, jonka senkin varmistin vielä mittaamalla olevan toleranssissa (tarvike osa, joka nyt sattui olemaan nopeasti saatavilla). Tuon jälkeen mittasin vielä uudestaan resistanssin ABS boxin pinneistä, jolla vielä tupla-varmistin sen, ettei vika ole johtosarjassa.

                          Sitten vain anturi paikalleen, liitin kiinni, auto käyntiin ja ABS valo katosi mittaristosta.

                          Toivotaan, että tästä sepostuksesta on jotain hyötyä jollekin.

                          EDIT: Mittasin jo aikaisemmin "pedal travel sensorin" tuolta ABS pumpun päästä konehuoneen puolelta (on ilmeisesti aika yleinen vika-paikka myös tämä). Anturin liittimen pinneistä mittaamalla resistanssin tulee muuttua, kun jarrupoljinta painelee.
                          Last edited by kmn; 25-04-2016, 06:59.

                          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                          --
                          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎