Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 takatukivarren puslien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sammys
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 147
    • Lohja

    E36 takatukivarren puslien vaihto

    Olisi edessä takatukivarren etummaisten puslien vaihto.. tilasin powerflexin uretaanipuslat kun niitä ei tarvitse prässätä ja ovat ainakin muiden kokemusten mukaan mukavat ja jämäkät ajaa.. puslat saapuvat huomenna! Asennuksesta sen verran, kun joku mainitsi tekniikan topicissa onnistuvan ihan kotikonstein.. jos joku itse vaihtanut voisi kertoa millainen homma tuo oikeasti oli? Tarvitseeko mitään erikois työkaluja?, ..kuinka paljon täytyy purkaa yms..? Bemarin huollossa puhelimessa sanoivat ettei tarvitse aukaista kuin ne 3 pulttia sieltä edestä..?
    ..vai onko homma sen verran kinkkinen että on parempi tilata aika suoraan jollekin pajalle..? .asennus maksaa kuitenkin pajoissa joista olen kysellyt 100-300e.. eli tuntipalkoille pääsis jos pystyisi itse tekemään!
    Kiitokset vastaajille!

    P.S (+300e Laakkonen Espoo.. )
    Last edited by Sammys; 27-04-2005, 20:14.
    Pitkä on auttamattomasti pilalla.. lyhyttä voidaan aina jatkaa..

    E46 328iC -99 Helrot
    ex E36 320i -93 Lagune Grun
    ex ex E36 320i -94, 318 IS Coupe -93
  • Karhu
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 474
    • Kirkkonummi

    #2
    Originally posted by Sammys
    Bemarin huollossa puhelimessa sanoivat ettei tarvitse aukaista kuin ne 3 pulttia sieltä edestä..?
    ..vai onko homma sen verran kinkkinen että on parempi tilata aika suoraan jollekin pajalle..? .asennus maksaa kuitenkin pajoissa joista olen kysellyt 100-300e.. eli tuntipalkoille pääsis jos pystyisi itse tekemään!
    Kiitokset vastaajille!

    P.S (+300e Laakkonen Espoo.. )
    Niin, kolme pulttia joilla pääsee vasta alkuun. Suosittelen Tapiolan Essoa tähän hommaan, maksoi muistaakseni 70e pintaan - tuolla hinnalla ei enää ole järkeä hoitaa itse paitsi jos välttämättä haluaa harrastaa tai on kunnolliset työkalut + paikka jossa vääntää.
    Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa? Se on siis old school!

    Comment

    • Sammys
      Bimmer Rookie
      • Mar 2005
      • 147
      • Lohja

      #3
      Originally posted by Karhu
      Niin, kolme pulttia joilla pääsee vasta alkuun. Suosittelen Tapiolan Essoa tähän hommaan, maksoi muistaakseni 70e pintaan - tuolla hinnalla ei enää ole järkeä hoitaa itse paitsi jos välttämättä haluaa harrastaa tai on kunnolliset työkalut + paikka jossa vääntää.
      Niin sehän se pointti tässä hommassa onkin kun ei ole sitä paikkaa, eikä myöskään kunnollisia työkaluja..!
      Onkos siinä sitten viellä paljonkin purkamista niiden kolmen pultin jälkeen..? Tietääkseni takatukivartta ei tarvitse kuitenkaan irroittaa..!?
      Pitkä on auttamattomasti pilalla.. lyhyttä voidaan aina jatkaa..

      E46 328iC -99 Helrot
      ex E36 320i -93 Lagune Grun
      ex ex E36 320i -94, 318 IS Coupe -93

      Comment

      • Sammys
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 147
        • Lohja

        #4
        ..viellä suurempi pointti tuossa korjaamolle viennissä on se että jokainen ilmoitti aikataulun venyvän yli vapun.. ja takarengas varttia vaille nahka, vaikuttaapi näköjään aika paljon tuohon aurauskulmaan. Auto pitäisi kuitenkin pitää viellä liikenteessä joka päivä noin 200km työajoja.. perk..
        Vappuviikonloppuna ei voisi olla parempaakaan tekemistä.. tarkistan nyt tuon aika taulun viellä tuolta Tapiolan Essolta..
        Pitkä on auttamattomasti pilalla.. lyhyttä voidaan aina jatkaa..

        E46 328iC -99 Helrot
        ex E36 320i -93 Lagune Grun
        ex ex E36 320i -94, 318 IS Coupe -93

        Comment

        • Jinja1l
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 36
          • oulu

          #5
          Helppo homma tuo on ite tehä. Sopivan 'työkalun' joutuu kyllä väsään
          että saa uuden puslan laitettua paikalleen. Sopivan kokonen putkenpätkä, parit isot prikat, kierretankoa ja pultteja toimii tossa hommassa ihan hyvin.

          Muista irrottaa jarruletku tukivarresta ennen kun rupeat hommiin, on kahella pultilla kiinni. Sit irrotat ne kolme pulttia ja väännät tukivartta alaspäin. Se kehikko on sit puslassa vielä yhellä läpipultilla kiinni. Kun oot sen irrottanu ni seuraavaksi pusla irti joko työkalulla tai sit poralla ja rautasahalla. Ite en jaksanu ehjänä ruveta repiin ni porasin kumin eka irti ja sit sahailin hehän poikki. Sitten se lähteekin helposti vasaran ja tampin avulla poies.

          Alkuperäisetkin puslat sai helposti paikalleen tolla kierretanko, putkenpätkä patentilla.

          Sit vaan paketti kasaan ja sama homma toiselle puolelle. Aurauskulmat säädetään sit noista kolmesta kiinnityspultista joten suuntautuksessa kannattaa käyttää homman jälkeen.

          Comment

          • Karhu
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 474
            • Kirkkonummi

            #6
            Originally posted by Jinja1l
            Helppo homma tuo on ite tehä. Sopivan 'työkalun' joutuu kyllä väsään
            että saa uuden puslan laitettua paikalleen. Sopivan kokonen putkenpätkä, parit isot prikat, kierretankoa ja pultteja toimii tossa hommassa ihan hyvin.

            Muista irrottaa jarruletku tukivarresta ennen kun rupeat hommiin, on kahella pultilla kiinni. Sit irrotat ne kolme pulttia ja väännät tukivartta alaspäin. Se kehikko on sit puslassa vielä yhellä läpipultilla kiinni. Kun oot sen irrottanu ni seuraavaksi pusla irti joko työkalulla tai sit poralla ja rautasahalla. Ite en jaksanu ehjänä ruveta repiin ni porasin kumin eka irti ja sit sahailin hehän poikki. Sitten se lähteekin helposti vasaran ja tampin avulla poies.

            Alkuperäisetkin puslat sai helposti paikalleen tolla kierretanko, putkenpätkä patentilla.

            Sit vaan paketti kasaan ja sama homma toiselle puolelle. Aurauskulmat säädetään sit noista kolmesta kiinnityspultista joten suuntautuksessa kannattaa käyttää homman jälkeen.
            Ja noi powerflexit menee paikalleen melko näppärästi eli mitään työkalua tuohon paikalleenlaittoon ei tarvita. Parit kuvat ohessa...
            Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa? Se on siis old school!

            Comment

            • Sammys
              Bimmer Rookie
              • Mar 2005
              • 147
              • Lohja

              #7
              Niin.. eli aurauskulmat on säädätettävä uudestaan! Saitkos Karhu säädön tuohon 70e:oon? ..jos sait niiin ei todellakaan järkeä vaihtaa itse koska täällä Lohjan suunnalla tuo pyöränkulmien suuntaus on yksistään n.80e! Joten säästää 10e jos teettää jollain muulla!
              Itsekun katsoin sitä puslaa niin en huomannut mitään säätöjä.. ajattelin että ehjällä puslalla tuo pöyränkulma automaattisesti oikea..! Ilman tuota kulmansäätöä homma vaikuttaisi varsin simppeliltä! Kiitokset Karhu ja Jinja1l vinkeistä ja avusta! Aurinkoista kevättä!
              Pitkä on auttamattomasti pilalla.. lyhyttä voidaan aina jatkaa..

              E46 328iC -99 Helrot
              ex E36 320i -93 Lagune Grun
              ex ex E36 320i -94, 318 IS Coupe -93

              Comment

              • -JMV-
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 840
                • Etelä-Pirkanmaa

                #8
                Ite vein auton pajalle ja tuli maksaa 130e jossa oli molempien puolien helat ja vaihto+aurauskulmiensäätö joka ei mielestäni ollu kovinpaha hinta jos vertaa laakkosen hintoihin.
                F82 harraste

                Comment

                • Karhu
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 474
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Originally posted by Sammys
                  Niin.. eli aurauskulmat on säädätettävä uudestaan! Saitkos Karhu säädön tuohon 70e:oon? ..jos sait niiin ei todellakaan järkeä vaihtaa itse koska täällä Lohjan suunnalla tuo pyöränkulmien suuntaus on yksistään n.80e! Joten säästää 10e jos teettää jollain muulla!
                  Itsekun katsoin sitä puslaa niin en huomannut mitään säätöjä.. ajattelin että ehjällä puslalla tuo pöyränkulma automaattisesti oikea..! Ilman tuota kulmansäätöä homma vaikuttaisi varsin simppeliltä! Kiitokset Karhu ja Jinja1l vinkeistä ja avusta! Aurinkoista kevättä!
                  Eipä kuulunut kulmien säätö hintaan, Tapiolan Essolla kun ei ole tuohon mahdollisuutta. Olarin Vianorilla maksoi muistaakseni ~60e kulmien säätö ja ainakin "Kaitsu" sieltä hoitaa nimenomaan BMW:n kulmat - suosittelen kysymään häntä mikäli tuonne autonsa vie.
                  Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa? Se on siis old school!

                  Comment

                  • Sammys
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2005
                    • 147
                    • Lohja

                    #10
                    Originally posted by -JMV-
                    Ite vein auton pajalle ja tuli maksaa 130e jossa oli molempien puolien helat ja vaihto+aurauskulmiensäätö joka ei mielestäni ollu kovinpaha hinta jos vertaa laakkosen hintoihin.
                    Joo.. tuo kuulostaa kohtuulliselta! Missä päin käytit? ..oliko mitään pahaa sanottavaa?
                    Pitkä on auttamattomasti pilalla.. lyhyttä voidaan aina jatkaa..

                    E46 328iC -99 Helrot
                    ex E36 320i -93 Lagune Grun
                    ex ex E36 320i -94, 318 IS Coupe -93

                    Comment

                    • -JMV-
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 840
                      • Etelä-Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by Sammys
                      Joo.. tuo kuulostaa kohtuulliselta! Missä päin käytit? ..oliko mitään pahaa sanottavaa?
                      Auto-lasaret
                      Rousku 5 Helsinki
                      P.09-3883990
                      ja todella hyvää palvelua sain ja oli asiantuntevaa porukkaa.Suosittelen
                      F82 harraste

                      Comment

                      • Sammys
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2005
                        • 147
                        • Lohja

                        #12
                        Originally posted by -JMV-
                        Auto-lasaret
                        Rousku 5 Helsinki
                        P.09-3883990
                        ja todella hyvää palvelua sain ja oli asiantuntevaa porukkaa.Suosittelen
                        ..näillä myös yliviikon jono! Powerflexit saapuivat tänään, taidanpa tunkata perän ylös viikonlopuksi ja yrittää vaihtaa nuo itse! Ajatuksena mulla oli että otan ohuen tussin ja piirrän mutterien ja tuon "istukan" ääriviivat pohjaan.. ja kun sitten pääsen siihen vaiheeseen että uudet osat on paikoillaan niin yritän saada kiristettyä osat alkuperäisille paikoilleen! Mittaan mauserilla renkaiden urasyvyyden molemmista laidoista.. ajelen jonkin aikaa ja seuraan tilannetta! Kuulostaako typerältä idealta..?
                        Pitkä on auttamattomasti pilalla.. lyhyttä voidaan aina jatkaa..

                        E46 328iC -99 Helrot
                        ex E36 320i -93 Lagune Grun
                        ex ex E36 320i -94, 318 IS Coupe -93

                        Comment

                        • Ha2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1786
                          • Oulu

                          #13
                          Ei kuulosta muuten mutta onhan siinä se mahdollisuus, että taka-auraukset ei oo nytkään kohdallaan ja jos laitat ne samaan paikkaan nyt niin ne on edelleen pielessä. Suosittelisin pyöräsuuntausta. Itelläkin viime kesänä kulku tuli paremmaksi uusilla puslilla mutta ei se vieläkään oikeen menny, puolsi vaan vähän erilailla. Eli uudet puslat muuttavat sen verran tukivarren asentoja, että suuntaus on mun mielestä ainakin suositeltavaa.

                          Niin ja yhdessä kuvallisessa artikkelissa neuvottiin juuri näin tekemään, eli piirtämään sen laipansijainti pohjaan... mutta silti.
                          E61 525d LCI

                          Comment

                          • HJP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1282
                            • Helsinki

                            #14
                            Pitänee itsekin kysyä puslien vaihtoa Auto-Lasaretista, josko samalla heittäisivät jonkinnäköisen alustasarjan auton alle, niin ei tulisi turhaa hommaa jos nuo tekee samalla kertaa.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎