Announcement

Collapse
No announcement yet.

ABS antureista (vielä) E36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomaatti 325
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 207
    • Heinola

    ABS antureista (vielä) E36

    joo, on käytetty söötsiä mutta tiedot jäi vielä vähän vajaiksi. Onko anturi kaikissa pyörissä ja mikä niissä antureissa aiheuttaa sen, että valo alkaa palamaan. Voisko joku selvittää vähän toimintaperiaatetta. Siksi kyselen, että ei tarviis ruveta ns. pyörää keksimään uudestaan jos saan ton romun nosturille viikonloppuna.
    325 A Coupe -93
  • NiKo-79
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 220
    • Oulu

    #2
    On anturi joka pyörässä.. Omassa e36:ssa oli vastusarvo nolla oikeanpuoleisen eturenkaan anturissa.. Anturin sisällä lienee jonkinlainen käämitys, jossa ei kierrä enää virta. Kertakäyttö kamaa, uutta vaan tilalle.. eteen saa vain alkuperäistä ~100e ..taakse löytyy tarvikkeena.
    325xi e90
    Ex. 320d e46
    Ex. 325i e36

    Comment

    • tomaatti 325
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 207
      • Heinola

      #3
      ja mikähän on se vastusarvo toimivassa anturissa? Ei kuulosta halvalta kertakäyttöosalta... Noita on kai saatu jotenkin puhdistamalla toimimaan. Niin ainakin ymmärsin? Tietysti jos käämi on mennyt niin ei siinä fairi auta. Kohta menee käämit kuskilta...
      325 A Coupe -93

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Ne anturit on ns. induktioantureita, eli niiden sisällä on magneettista rautaa (kenties ferriittiä), jonka ympärille käämitty ohutta kuparilankaa tuhansia kierroksia. Joka akselilla (esim. etupyörän navassa) on "hampaita", joista ko. anturi poimii signaalinsa, aina kun tullaan "hampaan" laelle => lähtee pulssi/signaali. Sen perusteella ABS boxi laskee pyörimisnopeudet ja päättelee lukittuuko joku pyörä tahi ei ja ohjaa jarrupaineita sen mukaan.

        Mittaa ne anturit, molempien etuantureiden resistanssi pitäisi olla sama, molempien taka-antureiden myös, eroja saattaa olla etu- ja taka-antureiden välillä. Muistaakseni ne pitäisi olla 10 kilo-ohmin luokkaa.

        Hyvin usein syynä on joko rikkonainen anturi tai sitten että akselilla olevat "hampaat" on ruostuneet (yleensä taka-akselilla).

        Tuo puhdistusjuttu liittyy siihen että anturi on magneettinen. Joten siihen tarttuu kaikki irtonaiset metallimuruset, ruostehileet sun muut. Ja ko. "paska" estää kunnollisen signaalin. Mutta jos resistanssi mittaus näyttää nollaa (0) ohmia tai ääretöntä määrä ohmeja, ei puhdistuskaan auta pätkääkään. Ainoastaan uusi anturi korjaa tilanteen. Valitettavasti nämä uudet anturit tuntuvat olevan heikompaa tekoa kuin 1. sukupolven anturit, omasta E23/745 vm. -83 ei ole tietääkseni uusittu antureita kertaakaan.

        Timo

        Comment

        • tomaatti 325
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2004
          • 207
          • Heinola

          #5
          Originally posted by tihuovin
          Ne anturit on ns. induktioantureita, eli niiden sisällä on magneettista rautaa (kenties ferriittiä), jonka ympärille käämitty ohutta kuparilankaa tuhansia kierroksia. Joka akselilla (esim. etupyörän navassa) on "hampaita", joista ko. anturi poimii signaalinsa, aina kun tullaan "hampaan" laelle => lähtee pulssi/signaali. Sen perusteella ABS boxi laskee pyörimisnopeudet ja päättelee lukittuuko joku pyörä tahi ei ja ohjaa jarrupaineita sen mukaan.

          Mittaa ne anturit, molempien etuantureiden resistanssi pitäisi olla sama, molempien taka-antureiden myös, eroja saattaa olla etu- ja taka-antureiden välillä. Muistaakseni ne pitäisi olla 10 kilo-ohmin luokkaa.

          Hyvin usein syynä on joko rikkonainen anturi tai sitten että akselilla olevat "hampaat" on ruostuneet (yleensä taka-akselilla).

          Tuo puhdistusjuttu liittyy siihen että anturi on magneettinen. Joten siihen tarttuu kaikki irtonaiset metallimuruset, ruostehileet sun muut. Ja ko. "paska" estää kunnollisen signaalin. Mutta jos resistanssi mittaus näyttää nollaa (0) ohmia tai ääretöntä määrä ohmeja, ei puhdistuskaan auta pätkääkään. Ainoastaan uusi anturi korjaa tilanteen. Valitettavasti nämä uudet anturit tuntuvat olevan heikompaa tekoa kuin 1. sukupolven anturit, omasta E23/745 vm. -83 ei ole tietääkseni uusittu antureita kertaakaan.
          Timo
          Helevata, siinä on meinaan asiallinen vastaus. Vähän joskus sähkötekniikkaan perehtyneenä luulen jopa ymmärtäväni mistä on kyse. Vika tuli sillai pikkuhiljaa eli alkuun valo syttyi joskus (kerta viikossa), sitten lähes joka käynnistyksen yhteydessä mutta jos ajaa pitempään ja sammuttaa auton välillä voi olla ettei valo sytykään uudelleen käynnistyksen jälkeen. Voi olla, että selviän puhdistuksella jos vaan lähtevät irti. Ilmeisesti joillain on niitä irrotellessa tullut uskon puute...
          325 A Coupe -93

          Comment

          • NiKo-79
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 220
            • Oulu

            #6
            Just samanlailla vika ilmeni täälläpäin.. ensin sytty, ja hetkenpäästä sammu.. viikko, ja taas sytty.. tuollein teki varmaan 2kk. Sitte sytty eikä sammunu.. vastusarvot oli nollassa.
            325xi e90
            Ex. 320d e46
            Ex. 325i e36

            Comment

            • nixu
              Bimmer Rookie
              • May 2004
              • 55
              • Savo

              #7
              mulla syttyy ABS valo noin 70 km/h vauhissa, mistä mahtaa johtua... ne tunnistushaitulat on kyllä meleko ruosteiset...
              524 TD -85
              RR -76 perille asti

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Originally posted by nixu
                mulla syttyy ABS valo noin 70 km/h vauhissa, mistä mahtaa johtua... ne tunnistushaitulat on kyllä meleko ruosteiset...
                Todennäköisesti nimenomaan siitä ruostuneisuudesta. ABSit tippuu pois pelistä, kun signaali ei enään olekaan sellainen mitä ABS boxi odottaa, yleensä se tarkoittaa että yhden akselin signaali on erilainen (eli huono/epämääräinen) verrattuna kolmeen muuhun.

                Timo

                Comment

                • valtti81
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 393
                  • karvia

                  #9
                  abs anturit e36

                  auto on 325 e36 coupe ja abs valo palaa. tutkiin niitä antureita ja yhdes anturis oli siinä liittimes vain 2 niitä piikkiä siinä liittimes mikä on siinä koris kiinni? et ilmeisesti vika on siinä vai??? muis on 3 piikkiä ja toski on paikka sille kolmannelle mut ilmeisesti poikki???
                  Bemarien vikakoodien luvut ja pikkurempat 0407027620
                  ex: 1x 324d 1x e36 325 sedan 2x e36 325 coupe e39 530i m-sport 01 E34 m5 91 330da 06 e90 530dat e61 535d e60 -05 m-sport nyk x5 e70 35d 08
                  Älä lue historiaa, tee sitä !!

                  Comment

                  • -Janetski-
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2007
                    • 72

                    #10
                    Etti searchilla, pitäs löytyä aika hyvin tietoa.

                    Ilmeisesti joku neljästä anturista sökönä. Anturien toimivuuden pystyy testaamaan yleismittarilla apukuskin jalkoitilas olevasta "abs boksista".

                    Tosiaan söörtsillä löytyy paremmat ohjeet operaatiosta
                    I <3 my M-sport

                    Comment

                    • valtti81
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2006
                      • 393
                      • karvia

                      #11
                      abs

                      en löytäny searc.hilla että kuinka se mitataan sillä yleismittarilla sieltä abs pistokkeelta??
                      Bemarien vikakoodien luvut ja pikkurempat 0407027620
                      ex: 1x 324d 1x e36 325 sedan 2x e36 325 coupe e39 530i m-sport 01 E34 m5 91 330da 06 e90 530dat e61 535d e60 -05 m-sport nyk x5 e70 35d 08
                      Älä lue historiaa, tee sitä !!

                      Comment

                      • -Janetski-
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2007
                        • 72

                        #12


                        seittemäs posti. siinä ohjeet kuvien kera
                        I <3 my M-sport

                        Comment

                        • JJ
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2002
                          • 94
                          • Juva

                          #13


                          ja siinä toisenlainen pistoke jos sattuu olemaan tämä pienempi versio. itselläni oli ainakin tämä. siitä vaan katsoo mitkä pinnit menevät antureille. itsellä abssän vikana oli abs moottorissa magneettiventtiili. sen pystyy tarkistamaan mittaamalla reistä 2 - 27. laita mittari ohmi alueelle ja arvo pitäisi olla 5-8. jos ei niin siellä todennäköisesti vika. omassa viallisessa oli 6.3 miljoonaa ohmia
                          E46 325

                          Comment

                          • Laikkanen
                            BTCF Member
                            • Mar 2014
                            • 38
                            • Oulainen

                            #14
                            Onko nuita antureita kahenlaisia? Mulla oli anturi sökö ja vaihoin uuden joka oli hitusen eri näkönen ku vanha, mutta passas kuitenki paikolleen. ABS valo ei kuitenkaan sammunu. Onko mahollista että väärä anturi ja siksi ei valo sammunu?
                            -e61 530 DÖÖ (käyttis)

                            e36 328i (jäärata)

                            Comment

                            • BiltemaMotorWork
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2013
                              • 460
                              • Joensuu

                              #15
                              On kahdenlaisia.

                              Ja se valo ei sammu ennen kuin se on nollattu vikakoodien lukulaitteella.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎