joo, on käytetty söötsiä mutta tiedot jäi vielä vähän vajaiksi. Onko anturi kaikissa pyörissä ja mikä niissä antureissa aiheuttaa sen, että valo alkaa palamaan. Voisko joku selvittää vähän toimintaperiaatetta. Siksi kyselen, että ei tarviis ruveta ns. pyörää keksimään uudestaan jos saan ton romun nosturille viikonloppuna.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
ABS antureista (vielä) E36
Collapse
X
-
On anturi joka pyörässä.. Omassa e36:ssa oli vastusarvo nolla oikeanpuoleisen eturenkaan anturissa.. Anturin sisällä lienee jonkinlainen käämitys, jossa ei kierrä enää virta. Kertakäyttö kamaa, uutta vaan tilalle.. eteen saa vain alkuperäistä ~100e ..taakse löytyy tarvikkeena.325xi e90
Ex. 320d e46
Ex. 325i e36
-
-
Ne anturit on ns. induktioantureita, eli niiden sisällä on magneettista rautaa (kenties ferriittiä), jonka ympärille käämitty ohutta kuparilankaa tuhansia kierroksia. Joka akselilla (esim. etupyörän navassa) on "hampaita", joista ko. anturi poimii signaalinsa, aina kun tullaan "hampaan" laelle => lähtee pulssi/signaali. Sen perusteella ABS boxi laskee pyörimisnopeudet ja päättelee lukittuuko joku pyörä tahi ei ja ohjaa jarrupaineita sen mukaan.
Mittaa ne anturit, molempien etuantureiden resistanssi pitäisi olla sama, molempien taka-antureiden myös, eroja saattaa olla etu- ja taka-antureiden välillä. Muistaakseni ne pitäisi olla 10 kilo-ohmin luokkaa.
Hyvin usein syynä on joko rikkonainen anturi tai sitten että akselilla olevat "hampaat" on ruostuneet (yleensä taka-akselilla).
Tuo puhdistusjuttu liittyy siihen että anturi on magneettinen. Joten siihen tarttuu kaikki irtonaiset metallimuruset, ruostehileet sun muut. Ja ko. "paska" estää kunnollisen signaalin. Mutta jos resistanssi mittaus näyttää nollaa (0) ohmia tai ääretöntä määrä ohmeja, ei puhdistuskaan auta pätkääkään. Ainoastaan uusi anturi korjaa tilanteen. Valitettavasti nämä uudet anturit tuntuvat olevan heikompaa tekoa kuin 1. sukupolven anturit, omasta E23/745 vm. -83 ei ole tietääkseni uusittu antureita kertaakaan.
Timo
Comment
-
-
Originally posted by tihuovinNe anturit on ns. induktioantureita, eli niiden sisällä on magneettista rautaa (kenties ferriittiä), jonka ympärille käämitty ohutta kuparilankaa tuhansia kierroksia. Joka akselilla (esim. etupyörän navassa) on "hampaita", joista ko. anturi poimii signaalinsa, aina kun tullaan "hampaan" laelle => lähtee pulssi/signaali. Sen perusteella ABS boxi laskee pyörimisnopeudet ja päättelee lukittuuko joku pyörä tahi ei ja ohjaa jarrupaineita sen mukaan.
Mittaa ne anturit, molempien etuantureiden resistanssi pitäisi olla sama, molempien taka-antureiden myös, eroja saattaa olla etu- ja taka-antureiden välillä. Muistaakseni ne pitäisi olla 10 kilo-ohmin luokkaa.
Hyvin usein syynä on joko rikkonainen anturi tai sitten että akselilla olevat "hampaat" on ruostuneet (yleensä taka-akselilla).
Tuo puhdistusjuttu liittyy siihen että anturi on magneettinen. Joten siihen tarttuu kaikki irtonaiset metallimuruset, ruostehileet sun muut. Ja ko. "paska" estää kunnollisen signaalin. Mutta jos resistanssi mittaus näyttää nollaa (0) ohmia tai ääretöntä määrä ohmeja, ei puhdistuskaan auta pätkääkään. Ainoastaan uusi anturi korjaa tilanteen. Valitettavasti nämä uudet anturit tuntuvat olevan heikompaa tekoa kuin 1. sukupolven anturit, omasta E23/745 vm. -83 ei ole tietääkseni uusittu antureita kertaakaan.
Timo325 A Coupe -93
Comment
-
-
Originally posted by nixumulla syttyy ABS valo noin 70 km/h vauhissa, mistä mahtaa johtua... ne tunnistushaitulat on kyllä meleko ruosteiset...
Timo
Comment
-
-
abs anturit e36
auto on 325 e36 coupe ja abs valo palaa. tutkiin niitä antureita ja yhdes anturis oli siinä liittimes vain 2 niitä piikkiä siinä liittimes mikä on siinä koris kiinni? et ilmeisesti vika on siinä vai??? muis on 3 piikkiä ja toski on paikka sille kolmannelle mut ilmeisesti poikki???Bemarien vikakoodien luvut ja pikkurempat 0407027620
ex: 1x 324d 1x e36 325 sedan 2x e36 325 coupe e39 530i m-sport 01 E34 m5 91 330da 06 e90 530dat e61 535d e60 -05 m-sport nyk x5 e70 35d 08
Älä lue historiaa, tee sitä !!
Comment
-
-
abs
en löytäny searc.hilla että kuinka se mitataan sillä yleismittarilla sieltä abs pistokkeelta??Bemarien vikakoodien luvut ja pikkurempat 0407027620
ex: 1x 324d 1x e36 325 sedan 2x e36 325 coupe e39 530i m-sport 01 E34 m5 91 330da 06 e90 530dat e61 535d e60 -05 m-sport nyk x5 e70 35d 08
Älä lue historiaa, tee sitä !!
Comment
-
-
ja siinä toisenlainen pistoke jos sattuu olemaan tämä pienempi versio. itselläni oli ainakin tämä. siitä vaan katsoo mitkä pinnit menevät antureille. itsellä abssän vikana oli abs moottorissa magneettiventtiili. sen pystyy tarkistamaan mittaamalla reistä 2 - 27. laita mittari ohmi alueelle ja arvo pitäisi olla 5-8. jos ei niin siellä todennäköisesti vika. omassa viallisessa oli 6.3 miljoonaa ohmiaE46 325
Comment
-
Comment