Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 mittarin vaihto ja vanha lukema ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kinuli
    Newbiemmer
    • Jan 2005
    • 21

    e36 mittarin vaihto ja vanha lukema ??

    Voi olla että löytys hillittömällä "searchilla" mutta nyt ei jaksa !

    Eli tarkoitus vaihtaa e36 bemuun mittaristo, kun sekoilee aika pahasti...lähinnä kilsa, ja trippi näyttö ! Eli uus mittaristo ois tiedossa, mutta miten käy lukemalle, kun tuossa "uudessa" mittarissa on enemmän kilsoja kun mitä nykyisessä ! eli tuleeko auton oikeat kilsat tohon vaihdettuun mittariin..epäilen ? ja mites jos heitän ihan uuden siis 0km ajetun taulun kiinni, niin miten vit..ssa saan tuon nykyisen lukeman siihen ujutettua ?

    Kaikki vinkit, vihjeet, ja neuvot otetaan ilomielin vastaan..Kiitos jo etukäteen !
  • ZoMbiE
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2583
    • Lohja, Virkkala

    #2
    Ei ole kokemusta E36, mutta yksinkertaisesti ainakin , kun merkkaat esim huoltokirjaan että vaihdettu ja mittarilukema vanhasta sinne...

    Comment

    • huoppa81
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 638
      • Nastola

      #3
      Merkkiliike ja mittariston koodaus vois auttaa.
      Garage:

      E21 323i -79
      E21 323i -82
      E30 325i Cabriolet -91
      E30 316i -89
      E39 520i -01
      Kadett C 1,2 -76

      Lynx Rave RE 600 -08

      Comment

      • Stargazer
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1666
        • Haapajärvi

        #4
        Vanha lukema ei ainakaan tule säilymään. Siihen näyttöön tulee se lukema mikä uudella mittaristolla on ajettu!

        Itsekin suosittelisin tuota että huoltokirjaan merkintä mittariston vaihdosta ja sitten siihen vanhan mittariston kilsat ja uudesta mittaristosta se mitä siinä on vaihdettaessa. Tietty jos tarkka haluaa olla niin merkkaa myös minkä vuoksi mittaristo vaihdettu, eipähän tule ainakaan kyselemistä myöhemmin siitä jos myyt auton pois!
        ex. E39 535i V8, E36 325i coupé

        © Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää suunsa kiinni!
        © No matter, try again, fail again, fail better!

        Comment

        • kinuli
          Newbiemmer
          • Jan 2005
          • 21

          #5
          e36 mittari hommat !

          Originally posted by Stargazer
          Vanha lukema ei ainakaan tule säilymään. Siihen näyttöön tulee se lukema mikä uudella mittaristolla on ajettu!

          Itsekin suosittelisin tuota että huoltokirjaan merkintä mittariston vaihdosta ja sitten siihen vanhan mittariston kilsat ja uudesta mittaristosta se mitä siinä on vaihdettaessa. Tietty jos tarkka haluaa olla niin merkkaa myös minkä vuoksi mittaristo vaihdettu, eipähän tule ainakaan kyselemistä myöhemmin siitä jos myyt auton pois!
          Joo tätä itsekkin ajattelin mutta yhdessä mittarikorjaamossa kaveri polkas, että johtosarjassa on joku muistipiiri tms, josta tuo oikea lukema tulee esim. uuteen mittaristoon... pikkusen kuitenkin tommonen epäilyttää, koska esim. Saksassa olen nähnyt useita e36:sia missä on vaihdettu mittaristo, ja lukema on alkanut 0km:sta. Ja miten tommonen "muistipiiri" sitten toimis, jos autoon heittaa esim. 200tkm ajetun taulun, ja auton oikeat "muistipiiri" kilsat on esim. 180tkm....

          Comment

          • kinuli
            Newbiemmer
            • Jan 2005
            • 21

            #6
            Originally posted by huoppa81
            Merkkiliike ja mittariston koodaus vois auttaa.
            Merkkiliikkeestä, ja koodauksesta en tiedä..mutta Bemu Oy:ltä löyty vastaus asiantuntevasti, ja hyvällä asiakaspalvelulla ! pikkusen on muuten eri osaamistaso ja asenne tuolla Bemu Oy:llä, kun esim Metrolla !!!

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Mikähän mahtoi se vastaus olla? Kuinkas homma hoidetaan?

              Timo

              Comment

              • Tuotanur
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 275
                • 03

                #8
                Originally posted by kinuli
                Merkkiliikkeestä, ja koodauksesta en tiedä..mutta Bemu Oy:ltä löyty vastaus asiantuntevasti, ja hyvällä asiakaspalvelulla ! pikkusen on muuten eri osaamistaso ja asenne tuolla Bemu Oy:llä, kun esim Metrolla !!!
                Bemu Oy:n asiantuntevuus taitaa olla niin ja näin. Autoni edellinen omistaja oli käyttänyt auton Bemu osassa (nykyään Bemu Oy) huollossa ja siellä oli vaihdettu alapallot. Liekö täysin väärät vehkeet vai taidon puute kun ei ne siellä ainakaan paikoilleen ole painettu. Huonoista taidoistako johtuu että vaihtoivat nimen (lue: pyörähti) vai mikä.
                Mieluummin veisin mittarinkin, johonkin oikeaan paikkaan, esimerkiksi Laakkonen, Metro jne.

                Comment

                • Laud
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2004
                  • 335
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by tihuovin
                  Mikähän mahtoi se vastaus olla? Kuinkas homma hoidetaan?

                  Timo
                  Niinpä...? Ja milloinkas se punainen "pallo" syttyy siihen kilometrilukeman viereen?
                  E36 320i coupé (M50TU)

                  Comment

                  • KFZ-Koenig
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 2900

                    #10
                    Originally posted by Laud
                    Niinpä...? Ja milloinkas se punainen "pallo" syttyy siihen kilometrilukeman viereen?
                    Eikös se pallo syty mm. siihen silloin, kun eri paikkaan tallennetut km-lukemat ovat ristiriidassa keskenään, eli esim. mittaristo vaihdettu eikä muualle talletettuja lukemia ole ruuvattu kohilleen tai pelkkä mittariston lukema ruuvattu. Testasin omassa e38:ssa yhtä toista mittaristoa, josta olin pikselit korjannut ja virrat päällä ei tullut palloa näkyviin, mutta auto ei ollut kyllä käynnissä. Tiedä sitten oisko tullut auton käydessä se pallo tauluun?
                    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                    Comment

                    • Laud
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2004
                      • 335
                      • Espoo

                      #11
                      Eli ilmeisesti se pallo syttyy jos mittariston ja jonkun muualla autossa olevan muistin välillä on eroa, ainakin tämän sivun mukaan:

                      "Distance - used to compare odometer mileage in the EPROM vs. the coding plug. If the two values don't agree (for example, if one of these elements was replaced), the manipulation dot will illuminate. This function will synchronize the two readings to the highest value. Press and hold the reset button for 4 seconds, and the lower mileage reading will be overwritten by the higher, and the manipulation dot is cancelled."

                      Siis jos oikein ymmärsin niin tuon mukaan ajokilometrilukemat voi helposti synkronoida suuremman lukeman mukaan. Eli jos uudessa mittaristossa on vähemmän kilsoja kuin nykyisessä, niin saan helposti oikeat kilsat siihen eikä mitään valoa jää palamaan? Jos taas uudessa mittaristossa on enemmän kilsoja, niin synkronointi ei onnistu kotikonstein, patsi siten, että auton muistiinkin menee uuden mittariston väärät lukemat. Eli noinko yksinkertaista se on, eli uudessa mittaristossa pitää olla vähemmän kilsoja kuin nykyisessä, niin kaikki on ok?

                      Mitkäs mittaristot muuten ylipäätään käyvät -94 320i:hin?
                      E36 320i coupé (M50TU)

                      Comment

                      • goldenm
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 544

                        #12
                        Kaivetaanpas tätä topiccia ylös..

                        Mitenkäs nuo 4-sylinterisen E36:n mittaristot sopivat keskenään?
                        Esim. kellollinen kierrosluvullisen paikalle tai toisinpäin ? Vuosimalleilla väliä?
                        Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                        Comment

                        • Antti_
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2004
                          • 364

                          #13
                          ainakin omassa 316i -91 sedanissa toimi suoraan kiekkamittarilla oleva mittaristo kellollisen tilalle. en tiedä uuden mittariston vuosimallia...

                          Comment

                          • -JUZ-
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 48
                            • Huittinen

                            #14
                            Originally posted by Laud View Post
                            Eli ilmeisesti se pallo syttyy jos mittariston ja jonkun muualla autossa olevan muistin välillä on eroa, ainakin tämän sivun mukaan:

                            "Distance - used to compare odometer mileage in the EPROM vs. the coding plug. If the two values don't agree (for example, if one of these elements was replaced), the manipulation dot will illuminate. This function will synchronize the two readings to the highest value. Press and hold the reset button for 4 seconds, and the lower mileage reading will be overwritten by the higher, and the manipulation dot is cancelled."

                            Siis jos oikein ymmärsin niin tuon mukaan ajokilometrilukemat voi helposti synkronoida suuremman lukeman mukaan. Eli jos uudessa mittaristossa on vähemmän kilsoja kuin nykyisessä, niin saan helposti oikeat kilsat siihen eikä mitään valoa jää palamaan? Jos taas uudessa mittaristossa on enemmän kilsoja, niin synkronointi ei onnistu kotikonstein, patsi siten, että auton muistiinkin menee uuden mittariston väärät lukemat. Eli noinko yksinkertaista se on, eli uudessa mittaristossa pitää olla vähemmän kilsoja kuin nykyisessä, niin kaikki on ok?

                            Mitkäs mittaristot muuten ylipäätään käyvät -94 320i:hin?
                            Tuskimpa ne kilsat mihinkä jää muistiin, koska ei e36:ssa pysty "todellisia" ajokilometrejäkään mistään näkeen....
                            E36 320 -92

                            Comment

                            • `opa`
                              BTCF Member
                              • Nov 2008
                              • 14
                              • Oulu

                              #15
                              Nostetaampa tätäki nyt ylöspäin. Eli tuli semmonen ongelma että mittaristossa ei toimi abs,käsijarru, jarrupalojen kuluneisuus ja jarrunesteen merkkivalot. Polttimot on koitettu vaihtaa, mutta ei toimi, eli epäilisin että vika on jossain mittaristossa esim kolvaukset. Tuon takia pitäs mittaristo vaihtaa, niin passaako kaikki e36 mallien mittaristot toisiinsa, vai pitääkö uuden (käytetyn) mittarin valinnassa otettava jotakin huomioon??? Myös vinkkejä saa antaa, jos tuon vanhan mittariston sais jotenki kuntoon helposti.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎