E36 compact tekniikanvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fantic
    BTCF Member
    • Dec 2013
    • 82
    • Kortesjärvi

    E36 compact tekniikanvaihto

    Eli suunnitelmissa on ollut hankkia ja hyväkorinen e36 compacti ja istuttaa pellin alle nykyisen muovin m50 turbotekniikka. Alkup. 323Ti olis tietenkin valmiit akselistot sekä jarrut, mutta hinnat kovat yleiseen kuntoon nähden. Tästä idea ihan perus 316 vompattiin 323? taka-aksila sekä nykyisen 325i sedanin etuaksila.

    Aksilan vaihdos tuonee haasteita mm. Abs järjestelmän osalta. Onko 188 perän ja 168 perän vetareissa samanlainen abs-kehä? Meneekö järjestelmä sekaisin? Toinen askarruttava asia on ajonesto facelifteissä. Onko m50nv johtosarja ihan ns. Plug n play ratkaisu koska moottoria ohjaa kdfi 1.4? Eli haittaako nuo ajonestot boksin toimintaa vai meneekö sähköhommiksi.

    Kaipaan spekulointia kyseisen kärryn katsastamisesta, eli lähinnä kuinka onnistuu leimata vanhempi kone tuohon koriin.

    Kiitos jo etukäteen mielipiteistä!
    e70 X5 35d
    e36 325i- Purussa! Yv:llä halpaa osaa noutoperiaatteella
    e36 cupee

    ex. e90 318d -07 Crimson Red M-Sport
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11197
    • Oulu

    #2
    Sama kehä pitäs olla vetareissa.

    Ajonesto ei ole ongelma jos käytät KDFI:tä tai vaikka ihan perus m50 motronic purkkia. EWS kyllä katkaiseen virran startille, jos moottorinohjauksessa ei ole ajonestoa, mutta sen kun vaan laittaa EWS boksin liittimestä kaksi paksuinta johtoa yhteen, niin startti pyörii taas. (musta keltainen - musta vihreä ainakin ei perään ajetuissa e36:ssa).

    Moottorin leimaamisessa ei pitäs olla ongelmaa jos se on samaa päästöluokkaa (euro2?) sitä vaan ei taida nähdä rekisteriotteesta, vaan pitää kysellä konttorilta esim.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • ///JATKE
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2013
      • 377
      • Nokia

      #3
      Mä vaihdoin 323ti:hin (1998 vuosimalli) m52b28 ja muutoskatsastuksen yhteydessä kirjattiin auton olevan euro2.

      323 purkuosat kultaakin kalliimpia, uudet takakynkät oli jotai 600 ketale... 318ti:ssä ymmärtääkseni 168 perö ja 323sessa 188.

      E: mun uus mylly on 95 ja auto tosiaan 98.
      Last edited by ///JATKE; 17-08-2016, 21:46.
      E36 323ti Compact JOKKIS-D, E36 325i Coupe Driftmissile, E61 535d Touring, Passat 3bg 1.9tdi veronkiertopaku, Scania 124 Topline 6x2/4
      Follow us on Facebook! https://www.facebook.com/panicrevdrift/

      Comment

      • truibeli
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 188
        • btcf

        #4
        Mää muutoskatastin pari vuotta sitte alakuperäsen 318tds compactin m42b18 konneelle. Tds koppa on käyttöönotettu 10/97 ja bensatekniikka tuli 1/95 käyttöönotetusta vehkeestä.
        Pojat on poikia mutta tytöistä tulee mummoja

        Comment

        • Fantic
          BTCF Member
          • Dec 2013
          • 82
          • Kortesjärvi

          #5
          Originally posted by Pazi88 View Post
          Sama kehä pitäs olla vetareissa.

          Ajonesto ei ole ongelma jos käytät KDFI:tä tai vaikka ihan perus m50 motronic purkkia. EWS kyllä katkaiseen virran startille, jos moottorinohjauksessa ei ole ajonestoa, mutta sen kun vaan laittaa EWS boksin liittimestä kaksi paksuinta johtoa yhteen, niin startti pyörii taas. (musta keltainen - musta vihreä ainakin ei perään ajetuissa e36:ssa).

          Moottorin leimaamisessa ei pitäs olla ongelmaa jos se on samaa päästöluokkaa (euro2?) sitä vaan ei taida nähdä rekisteriotteesta, vaan pitää kysellä konttorilta esim.
          Ai se on noin alkeellinen viritys näissä peleissä. Saattaa onnistua jopa multa toi piuhojen yhdistäminen Eikös nämä kaikki e36set ole euro2 päästöluokkaa? Siinä uskossa ainakin olen etsinyt tuoreimpiakin 323Ti malleja.

          /ot Sulta kyllä löytyy infoa ihan joka lähtöön

          Originally posted by ///JATKE View Post
          Mä vaihdoin 323ti:hin (1998 vuosimalli) m52b28 ja muutoskatsastuksen yhteydessä kirjattiin auton olevan euro2.

          323 purkuosat kultaakin kalliimpia, uudet takakynkät oli jotai 600 ketale... 318ti:ssä ymmärtääkseni 168 perö ja 323sessa 188.

          E: mun uus mylly on 95 ja auto tosiaan 98.
          Siltä tosiaan näyttää että kannattaa suoraan laittaa 323Ti juurikin noiden akseleiden harvinaisuuden tähden.
          e70 X5 35d
          e36 325i- Purussa! Yv:llä halpaa osaa noutoperiaatteella
          e36 cupee

          ex. e90 318d -07 Crimson Red M-Sport

          Comment

          • Tonton
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 9101
            • Raisio

            #6
            318ti:ssäkin voi olla levyt takana ei kannata niitä sivuuttaa,
            Eli samat mitä 323ti:ssä
            Tai sitten jos ei niitä levyjä ole niin sinne voi laittaa z3:n tai e30n levy kynkät.
            Että Onhan noita vaihtoehtoja.

            Vaihtaa sitten vaan e36:n navan ja 323ti jarrut e30 kynkään tai sitten voi päivittää koko taka-akselin kapeammaksi ja isommille jäähdytetyille jarruille suoraan z4 navoilla ja vaikka 328i levyille
            Ja sille käypäisille satuloille adaptereineen.
            Noi nyt suht bolt on osilla, toki niillekkin hintaa tulee kun ostaa aihion ja nämä kaikki erikseen siihen.

            Tai aina voi mopolla keulia ja pikku kikkailulla m3/zm3 takajarrut, typ 210 perä ja m5 navat ja 5er vetarit
            Paljon mahdollisuuksia kun vaan löytää satula kannakkeella olevat kynkät.

            Eteen onkin sitten "helppo" päivittää jarruja. Takajarruja vastaaviksi E36-e46 osilla niissä kun riittää tarjontaa

            188/168 perät ja vetarit menee ristiin rastiin niistä ei kannata murehtia
            Compactissa et kuitenkaan saa lukollista perää jos sellaista ei sinne ole jo joku vaihtanut
            Last edited by Tonton; 17-08-2016, 22:46.
            sigpic
            M-B Vito -22
            Transit Custom -18
            Yamaha vx ho cruiser -22
            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
            [email protected]

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              #7
              Originally posted by Tonton View Post
              318ti:ssäkin voi olla levyt takana ei kannata niitä sivuuttaa,
              188/168 perät ja vetarit menee ristiin rastiin niistä ei kannata murehtia
              Compactissa et kuitenkaan saa lukollista perää jos sellaista ei sinne ole jo joku vaihtanut
              318ti:ssä nimenomaan on levyt takana. E36:ssa on 168-perässä vetarit kiinni 8mm:n pulteilla ja 188-perässä 10mm:n pulteilla, joten ne perät ei mene ristiin-rastiin noin vaan. Jos Compactissa on ollut uutena lisävarusteena hankittu lukollinen perä, niin sittenhän siellä on sellainen.
              Last edited by T3; 17-08-2016, 22:47.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                #8
                Originally posted by T3 View Post
                318ti:ssä nimenomaan on levyt takana. E36:ssa on 168-perässä vetarit kiinni 8mm:n pulteilla ja 188-perässä 10mm:n pulteilla, joten ne ei mene ristiin-rastiin noin vaan.
                Jos ei tumppeja vaihtamalla niin navan päästä on vaihtokelpoisia eli vetarit perän mukaan, kuitenkin että ei tarvi sen enempää ruveta säätämään mitään
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #9
                  Originally posted by Tonton View Post
                  Jos ei tumppeja vaihtamalla niin navan päästä on vaihtokelpoisia eli vetarit perän mukaan, kuitenkin että ei tarvi sen enempää ruveta säätämään mitään
                  Kardaanin pituus pitää säätää siirryttäessä 168--->188, tai päinvastoin.
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • Fantic
                    BTCF Member
                    • Dec 2013
                    • 82
                    • Kortesjärvi

                    #10
                    Tonton:illa ihan mielenkiintoista tietoa. Kapeammasta aksilasta olis hyötyä jos slikseillä tekis mieli joskus kiihdytellä. Onkohan navan kulma sama e30-e36 compact kynkän puslien linjaan nähden? Ettei tuu aivan jäätävät camberit/auraukset. Kumminkin näillä faktoilla ei oo mitään järkee ettiä muuta kuin 318ti/323ti malleja. Leimalla tehoja verrataan varmaan 323ti malliin eikä 328? Kumminkin eri kori.

                    Vahvistakaas nyt joku että onko e36 koriset kaikki euro 2? Konttorilla se nyt viimestään selviää kun kyselisi rekkarilla sitten kun tietäis minkä sitä hakis.

                    ps. myykää mulle levyjarruaksilallinen compact

                    Edit:
                    Originally posted by T3 View Post
                    Kardaanin pituus pitää säätää siirryttäessä 168--->188, tai päinvastoin.
                    Eikai se perä nyt niin paljon voi edes olla pidempi, ettei booritus riitä kartaanilla? Vaiko laippa eri vaivai
                    Last edited by Fantic; 19-08-2016, 11:55.
                    e70 X5 35d
                    e36 325i- Purussa! Yv:llä halpaa osaa noutoperiaatteella
                    e36 cupee

                    ex. e90 318d -07 Crimson Red M-Sport

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11197
                      • Oulu

                      #11
                      Perä on n. pari cm pidempi ja yleensä se kardaani on sen verran timmisti mitotettu, ettei pikkuperän kardaani mahdu olemaan ison perän kanssa.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • ///JATKE
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2013
                        • 377
                        • Nokia

                        #12
                        Huomioitavaa sitten se että typ188 ei mene neloskoneiseen vompattii bolttiksena, poikkipalkkiin tarttee tehä syvennys niinkun isoveljessään. Jos E30 perä niin myös nopeusanturia pitää lyhentää päistä hieman tai vaihtaa e36 vastaavaksi, orraa takakanteen kiinni.
                        E36 323ti Compact JOKKIS-D, E36 325i Coupe Driftmissile, E61 535d Touring, Passat 3bg 1.9tdi veronkiertopaku, Scania 124 Topline 6x2/4
                        Follow us on Facebook! https://www.facebook.com/panicrevdrift/

                        Comment

                        • Boomster
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2011
                          • 569
                          • Lohja

                          #13
                          168 ja 188 kardaaneilla ~2.5cm pituuseroa. Ainakaan itselläni ei mennyt kirveelläkään 168 perän kardaani 188 kanssa paikalleen vaan piti käydä hakemassa lyhyempi.

                          Comment

                          • Baas 009
                            BTCF Member
                            • Oct 2007
                            • 302
                            • Varsinainen Suomi

                            #14
                            Katos, vähän omiakin touhuja sivuavaa keskustelua täällä..

                            Tosiaan, 323Ti on ainut missä on 188-perä ja taka-akseli on muutenkin erilainen/eri numeroilla.

                            Eli ainoa sama osa 318ti -> 323ti on perän palkki jossa kynkät on kiinni. Kaikki muu on eri numerolla, jarruissa myös on osa osista samoja. Jos ihan pykälien mukaan mennään, niin kaikki tarvii vaihtaa. Mahdollisesti voi käyttää e30/z3 osia kans jos sopivat ja akselimassa ja tehot on osaluovuttajassa riittävät.

                            Eli kannattaa todellakin olla tarkkana, mulkun inssin tapauksessa syynää joka stanan numeron, ja yhdenkin poiketessa -> urho-matti.

                            Just oli myynnissä 323ti taka-akseli mut oli kyllä hinnoissaan. Tosin jo pelkät irtokynkät on sen hintaiset että alta pois.

                            Ehdottomasti paras vaihtoehto on alottaa kutoskoneisesta mutta hinta ja kunto kohtaa aika huonosti.

                            Comment

                            • janne30
                              BTCF Member
                              • Apr 2011
                              • 2198
                              • Vantaa

                              #15
                              Vähän aiheesta sivuten, onko miten kiven alla typ168 lukkoperät? Jos sigun töpöperään semmosen tunkisi... :think
                              G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                              E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                              1 x F20
                              3 x E30
                              2 x E36
                              5 x E46
                              3 x E9X

                              Comment

                              Working...
                              X