Announcement

Collapse
No announcement yet.

Apuva E36 328 lämpöongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Envaanosaa
    Newbiemmer
    • May 2005
    • 5

    Apuva E36 328 lämpöongelma

    Elikkäs tämä on osoitettu teille autoista tietäville, itse tiedän autoista juurikin yhtä paljon kuin ruotsalaismies naisista.

    Ajelin tuossa onnellisena pitkin valtatietä kun lämmöt nousivat kattoon, heti siinä pysäyttelin ja konepeltiä auoin. vedethän se pihalle heitti, fuskasi siitä syylärin ja alipainepöntön reunasta, eikun sitten tunnin ihmettelemisen jälkeen taksilla kotiin keskellä yötä.

    Seuraavana päivänä sitten oli auton haku reissu, siinä sitten hetken huumassa tuli auto siirrettyä ajamalla, toki piti vedet lisätä sisälle, mutta lämmöt suht pysyivät kurissa kun matka ei lopulta niin pitkä ollut ja tämä on luultavasti ollut se "virheliike".

    Purkaessa sitten huomasikin, että surullisen kuuluisa muovinen vesipumppu siellä viimeisiään oli vedellyt, siinä lukuisten taistelujen jälkeen tämä erittäin helposti minulle autoista juuri ratin löytävän henkilön vaihdettavissa oleva osa oli metallimuodossa saatu tilattua niin päätin samalla termostaatin vaihtaa 92 asteiseen malliin.

    Hetken jo luultuani, että rauhassa olisin katon saanut alas otettua ja nauttia kesästä huomasin että auto nostaa öljyn lampöjä (autoon asennettu jälkeenpäin öljynlämpömittari), lämmöt itse kojetaulusta pysyttelevät siinä keskellä välillä nostaen seuraavalle viivalle mutta heti palautuen.

    Itse luulin aluksi että kyse on ilmauksesta, mutta luulen että olisin sen jo saanut tehtyä tunnin urakan jälkeen. tänään tuossa työpaikalta lähdettyäni tarkistin että painetta ei ole sen ilmausruuvvin kautta ja lisäsin siihen puoleen väliin jäähdytin-nesteet kun oli "imaissu" sisälle. Ajettuani n. loistavat 2km hieman "tossua" antaen huomasin auton talliin laitettuani että öljyn lämmöt olivat jo siellä 90 kohdilla. ilmaruuvvia rupesin sörkkäämään niin kyllähän sieltä suhinaa ja höyryäkin tuli (eli luo painetta?). Jopa epätasaista käyntiääntäkin oli tässä huomattavissa lämmöt siis öljyn puolella jo 80-95, mutta kojelaudan mittari nätisti keskellä.

    Kyseinen tilanne on ajanut itseni epätoivoon ja kohta maanisdepressiivisyyden partaalle, elikkä luultavasti tässä on edessä paikallisille korjaamolle ajo ja pyyhkeen heittäminen kehään ja jos kyseessä on moottorinpuolen vikaa pahvi/kansi niin kyyneleet tippuu.

    Muuta infoa:
    Öljykorkin alta ei majoneesia löydy,
    Ei puhalla lämmintä,
    Vesihöyryä en ole ainakaan huomannut,
    Auto ei vuoda silmämääräisesti lämppärivesiä ulos,
    Auto ei siis ole "normaalisti" toiminut sitten vesipumpun poismenon,
    Välillä valittaa sitä jäähdytinvesiä ja käyn sillon lisäämässä jäähdytinvettä,
    Ei kai auton pitäisi missään tilanteessa sitä höyryä ilmausruuvvin kautta päästää?
    Autoista tietoni = 0, siksi käännynkin teidän tietävien puoleen.


    Pahoitteluni että uuden postin avasin, yritin kyllä lukea foorumilta neuvoa ja sen ansiostahan ensinnäkin vesipumpusta vian löysin, mutta tämä alkaa jo olemaan liikaa minun pienelle päälleni, mikä tahansa kommentin otan mielelläni vastaan ja ongelman ratkaisevasta tai ratkaisun johtavasta kommentista saatte ikuisen ystävän. Tarkoitus kun olisi vielä saada autoa liikenteeseen, kun pitkän uurastuksen jälkeen sen alleen on saanut ja aurinkokin rupesi paistamaan
    Last edited by Envaanosaa; 12-05-2005, 19:47.
  • Masinol
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 988
    • "Turku"

    #2
    Onko 90 astetta öljyn lämpötilana liikaa? (varsinkin jos olet juuri kengittänyt sitä) Ja jos avaat kuumasta koneesta jotain jäähdytysvesi proppuja niin varmaan lentää vedet silmille ihan ehjästäkin koneesta!
    Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

    Comment

    • Envaanosaa
      Newbiemmer
      • May 2005
      • 5

      #3
      Originally posted by Masinol
      Onko 90 astetta öljyn lämpötilana liikaa? (varsinkin jos olet juuri kengittänyt sitä) Ja jos avaat kuumasta koneesta jotain jäähdytysvesi proppuja niin varmaan lentää vedet silmille ihan ehjästäkin koneesta!
      Mutta eikai ole normaalia jos auto ennen sen sammuttamista käy epätasaisesti? sen takia halusinkin katsoa onko siellä nyt sitten painetta. alipainepönttöä en juurikaan availe kun se silmille tulisikin. Ja "kenkiny" sanaa en käyttäisi niinkään vahvasti. nostin vain hieman kierroksia että näkee luoko se sinne painetta.

      Tässähän se ongelma onkin kun en juurikaan autoista pätkääkään tiedä muuta kun et ratti yleensä sattuu vasemmalla olemaan. mutta nämä käyntihäiriöt minut tässä sekoitti.

      Comment

      • 328 e36
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 488
        • pori

        #4
        jos lämmintä ilmaa ei tule koppiin mutta kone lämpee kyllä niin on todennäköisesti vieläkin ilmaa jäähdytysjärjestelmässä..koita vaikka ajaa auto jonnekin niin että se ilmausruuvi olisi mahdollisimman korkealla että se kaikki ilma häipyisi sieltä pois ja kone käyntiin ja kaikkia vesiletkuja puristelemaan,aina jäähdytysnestettä välissä lisää jos vaan menee..noi koneet on aina välillä aika pirullisia saada kaikki ilma pois jäähdytysjärjestelmistä..niin ja jos lämmöt vetää tappiinsa niin äkkiä moottori seis ettei siitö vaan mene kansipahvi paskaksi tai jotain vielä pahempaa!!
        e36 320 cabrio.
        e36 328 coupe.

        Comment

        • madeiraschwarz
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 164
          • kpää

          #5
          no. joo-o

          ite kun ostin viime syksynä penarin e36 325 -94 vanos ja ajelin niin illan tullessa auto rupes jäähtyyn.. eli kesken matka ajon esim ja ei jaksanu puhaltaa lämmintä.. auto oli italiasta ja paikallinen luigi oli sillä vain lämpösissä keleissä vaan ajellu niin ei viallinen termostaatti vika ollu ilmenny.. lähdin vikaa korjaan ja termostaatti oli rikki "pärähtäny täysin auki" ei siis ihme kun ei auto pysyny lämpösenä ilmojen viilettyä. kun vaihdoin termostaattia jouduttiin luonnollisesti nestettä päästään pois. uus termostaatti paikalleen ja nestettä ja ajoon.. ajelin noin 50km kun "bling" tietokone sano et neste o vähis. watta faag! mihkä se neste hävis no lisää 1l nestettä ja kotio.. seuraavana päivänä ajelin noin 100km ja "bling" tietokone sano et neste vähis! watta faag ja perk! no nestettä täyteen n 1,5l ja ajoa.. vajaa 100km kun taas "bling" faag "bling".. 0,5l nestettä lisää ja ajoa. nyt oon ajellu about 5kuukautta eikä mitään vikaa missään.. kaikki toimii jne.. se vaan oli vammaanen ilmattava. ja meikäläisellä mitkään ruuvi ilmaamiset ei auta.

          et koitanny vaan sitä ilmaa pois ja eihän se vesi kierrä siä lämmit.kennos jos ilmaa on.
          mun auto on ainaki tarkka termostaatin lämpötilasta et se toimii kaikin puolin.. jotta moottori lämpötila olis ok ja sit viä puhalluskin olis ok. ja ne bullshitin tarvike ja alkuperäis termareista saat unohtaa.. samaa paskaa kaikki, asteet kohilleen ylipäätänsä ni bueno. mulla on itellä' äänistä päätelleen ihan just vesipumppu remppa edes et sama ilmaus helvetti o pian edes.

          Comment

          • Envaanosaa
            Newbiemmer
            • May 2005
            • 5

            #6
            Kiitokset vaan vastauksista, juuripa tuossa kävin kokeilee et miltä tuntuu ja kylhän se ihan ok tuntus menevän. se ilmaus kai siinä on, lämmöt öljyissä ei tunnu kuitenkaan koskaan nousevan sen 90 yli. Yritän saada ylämäkeen autoa niin saisin täyteltyä ja ilmattua. Toivottavasti pääsen näinkin vähällä

            Comment

            • kosti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 1713
              • Vantaa/Lappeenranta

              #7
              Pakko sanoo, et ehkä runollisin postaus kautta aikain ongelmat-osiolla
              Ex:320i Touring M-Sport -97 | E34 535i -89 | E34 525i -89

              Comment

              • Envaanosaa
                Newbiemmer
                • May 2005
                • 5

                #8
                Nopeastihan tuossa aika vierähti ajelessa ja auto toimii moitteettomasti. Sain jopa pienessä ylämäessä nesteitä lisäiltyä sinne.Tuo satunnaisöljymittari ilmoittelee 80-100 väliin noita öljynlämpöjä, varmaan pitäs repiä koko mittari irti kun aiheuttaa itselleni pään vaivaa Putket kyllä käy kuumina, mutta sitä lämmintä puhallusta ei tunnu löytyvän, joten siellä sitä ilmaa on. Lämmöt itse autossa pysyi koko "stintin" ajan tasoissa siinä missä pitääkin. Kaikki siis näyttää olevan ok ja rauha maassa.

                Kiitokset vielä kerran avusta
                Last edited by Envaanosaa; 12-05-2005, 22:59.

                Comment

                • Juice
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 815

                  #9
                  Onhan sulla ollu lämppäri täysillä ilmaillessa? Ei varmaan tule ilmat pihalle tai edes vesi kierrä, jos vesivenaa pitelet kii... ja jos se vena on edes ehjä.

                  Comment

                  • Envaanosaa
                    Newbiemmer
                    • May 2005
                    • 5

                    #10
                    Enpäs uutta postia kehdannut teettää. Elikkäs auto kulkee ja voi hyvin lämmöt pysyy siinä keskellä ja näyttäisi öljyn lämmöt olevan siellä 100 nurkilla. Siis vielä haluaisin varmistaa noista öljynlämmöistä että on todellakin ok että lämmöt toimivat noin vaikka aikasempaan mittari on ilmoitellut lukemia 80 ja alle. Nyt viimeistään 15-30 minuutin jälkeen ollaan siinä 90-100 välillä sinne 100 päälle se ei kyllä sitten enemmin mene. Puhallin ei vieläkään sitä lämmintä kyllä sieltä aja, voisiko siis olla että siellä itse kennon omassa pumpussa vikaa? Moottori kyllä todella nopeasti lämpenee ja ajaa sitä myöltä väkisinki lämmintä koppiin ja putket on todellakin "lämpimät" . Meinasin vaan että edessä on sellainen 2000km reissu, että eiköhän se siellä leviä sitten jos on meinatakseen, mutta mukavempihan aina olisi varmemmin mielin lähteä, kun se vesipumppu aiheutti tälläisen vainoharha episoodin

                    Juu jaa lisäykseksi tuohon aikaisempaan, että kyllä lämppäri on täysillä ilmaillessa mutta nyt sieltä tule ilmaa vaan vettä joten se varmaan ok on? käyn kyllä vielä jossain vuoren huipulla ilmaamassa

                    Kiitokset jälleen ajastanne.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Tuo 92C termari on kyllä sen verran "lämpöinen" että 100-asteen öljynlämmöt on siinä tapauksessa ihan ok. Matalamman avautumislämpötilan termari vaikuttaa juuri öljynlämpöihin. Niin kauan kunnes lämppäri puhaltaa lämmintä, homma ei muuten ole ihan ok. Eli siellä todennäköisesti/joka tapauksessa on ilmalukko joka kyllä häiritsee kiertoa/paineistusta sen verran että isompia ongelmia voi jossain vaiheessa ilmetä.
                      Vedä lämmityslaitteen vivut punaiselle ja irroita syylärin korkit ja ylävesiletku.
                      Nosta ylävesiletku niin ylös/pystyyn kuin sen saat. Kaada letku piripintaan vettä ja pinnan hitaasti laskiessa liruttele vettä sitämukaa hiljaa letkuun.
                      Anna mennä vettä läpi vähintään 3-5litraa, jonka jälkeen kippaat perään 3L pytyn jäähdytinnestettä.
                      Kohtuullisen kova testilenkki ja tsekkaa paiuntasäiliön vedenpinta(lisää jos on vajausta ja uusi testilenkki).
                      Anna koneen jäähtyä, tarkista nestepinta.

                      Comment

                      • Hasardi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 1860
                        • Der Hauptstad

                        #12
                        Originally posted by Hemi
                        Tuo 92C termari on kyllä sen verran "lämpöinen" että 100-asteen öljynlämmöt on siinä tapauksessa ihan ok. Matalamman avautumislämpötilan termari vaikuttaa juuri öljynlämpöihin. Niin kauan kunnes lämppäri puhaltaa lämmintä, homma ei muuten ole ihan ok. Eli siellä todennäköisesti/joka tapauksessa on ilmalukko joka kyllä häiritsee kiertoa/paineistusta sen verran että isompia ongelmia voi jossain vaiheessa ilmetä.
                        Vedä lämmityslaitteen vivut punaiselle ja irroita syylärin korkit ja ylävesiletku.
                        Nosta ylävesiletku niin ylös/pystyyn kuin sen saat. Kaada letku piripintaan vettä ja pinnan hitaasti laskiessa liruttele vettä sitämukaa hiljaa letkuun.
                        Anna mennä vettä läpi vähintään 3-5litraa, jonka jälkeen kippaat perään 3L pytyn jäähdytinnestettä.
                        Kohtuullisen kova testilenkki ja tsekkaa paiuntasäiliön vedenpinta(lisää jos on vajausta ja uusi testilenkki).
                        Anna koneen jäähtyä, tarkista nestepinta.
                        Oli pakko upata tää kun rupes huvittamaan tämä threadi, jotenkin omien kokemustenkin pohjalta hauskaa luettavaa. Voin lisätä että kyllä M3:ssa on öljynlämmöt ajossa aina siinä 100 c tuntumassa, ja kun kierrättää sitä paskaa ämmän konetta ja ajelee 150c öljyillä, niin mitään ei huomaa pitkään aikaan....,kunnes posahtaa! Että se maksimikesto öljyillä on sitä luokkaa.
                        Stadtluft macht frei.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎