Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 tuuletus lakkasi toimimasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • narude
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 245
    • Helsinki

    E36 tuuletus lakkasi toimimasta

    Mikäs nyt avuksi kun tuuletus lakkasi kokonaan. Ilmastoinnin, kiertoilman ja lasinlämmittimen nappulat ei vastaa, samaten flektikään ei responssaa mihinkään tuulettimen neljästä asennosta.

    Auton malli E36 (coupe) ja ilmastointi on ei digitaalisella näytöllä.
    Sulakkeet on tarkistettu konehuoneesta, kaikki ok.
    -18 F30 318iA
    -04 E46 316i
    -04 E46 316i
    -95 E36 320i Coupe
    -85 E30 316
  • dantte
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1532
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by narude
    Mikäs nyt avuksi kun tuuletus lakkasi kokonaan. Ilmastoinnin, kiertoilman ja lasinlämmittimen nappulat ei vastaa, samaten flektikään ei responssaa mihinkään tuulettimen neljästä asennosta.

    Auton malli E36 (coupe) ja ilmastointi on ei digitaalisella näytöllä.
    Sulakkeet on tarkistettu konehuoneesta, kaikki ok.
    Varmaankin puhaltimen vastus mennyt.

    Comment

    • narude
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 245
      • Helsinki

      #3
      mistä puhaltimen vastus vaihdetaan?

      vielä lisäinfona sellainen tieto että ekaksi tuuletin lakkasi toimimasta, seuraavana päivänä toimi pätkien (eli ajoittain) ja sitten lakkasi kokonaan toimimasta.
      -18 F30 318iA
      -04 E46 316i
      -04 E46 316i
      -95 E36 320i Coupe
      -85 E30 316

      Comment

      • toofastforyou
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 286
        • Rauma

        #4
        Odota hetki ennen kuin rupeet mitään vaihtelemaan. Itelläki on pari kertaa ollut sillai että ei siinä ole mitään eloa, seuraavana päivänä toimi taas normaalisti, kerran on ajon aikana ruvennut toimimaan kun ensiksi ei puhaltanut. Tuntuu että kosteella ilmalla olis tekemistä asian kanssa, että mahtaisko maadotuksissa olla vikaa...
        "tää meidän valtio edustaa just semmosta perus-tekopyhää paskakasaa, jossa julistetaan sanaa mutta toimitaan toisin"

        Comment

        • narude
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 245
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by toofastforyou
          Odota hetki ennen kuin rupeet mitään vaihtelemaan. Itelläki on pari kertaa ollut sillai että ei siinä ole mitään eloa, seuraavana päivänä toimi taas normaalisti, kerran on ajon aikana ruvennut toimimaan kun ensiksi ei puhaltanut. Tuntuu että kosteella ilmalla olis tekemistä asian kanssa, että mahtaisko maadotuksissa olla vikaa...
          ongelma ollut jo melkeen kaksi viikkoa, ei tunnu itekseen poistuvan. mistäs tuon maadoituksen voisin tarkistaa?
          -18 F30 318iA
          -04 E46 316i
          -04 E46 316i
          -95 E36 320i Coupe
          -85 E30 316

          Comment

          • astro76
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 222
            • Keuruu

            #6
            Itellä oli sama ongelma kevättalvella. Lopulta sippas ihan täysin ja pistin samantein koko tuulettimen moottorin vaihtoon. Tulin siihen tulokseen, että vastuksen vaihto on liian v-mäistä puuhaa (ehkä) alkaa itse tekemään ja ammattilainen raapii siitä persnahatkin hyvän tuntiliksan päälle. Näin ollen kun vaihdoin koko moottorin kerrasta ja sain samalla varmasti pitkäikäisemmän ratkaisun, en maksanut koko hommasta kuin about 120 eskoa. Vastuksen ramplaaminen ja vaihtaminen "pajalla" maksaa varmasti äkkiä 40-80 eskoa - riippuu pajasta (saa haukkua jos olen väärässä tuosta vaihdon vaikeudesta).

            Eli mun mielipide on, että vaihda koko moottori ja älä ota mitään tarvike rojua - hintaeroa kunnon boschilaiseen on vaan parikymppiä. Kesällä voit vielä saada asennuksen pikkasen halvemmalla kun ei ole pajoilla niin kiirettä. Syksyllä voi olla v-mäistä jos tuuletin sippaa taas vastuksen vaihdon takia.
            Driving fast is awesome, driving a bimmer... ultimate!

            http://www.btcf.fi/showcar.php?id=518

            Comment

            • Murska
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 382
              • Savo

              #7
              Originally posted by astro76
              Itellä oli sama ongelma kevättalvella. Lopulta sippas ihan täysin ja pistin samantein koko tuulettimen moottorin vaihtoon. Tulin siihen tulokseen, että vastuksen vaihto on liian v-mäistä puuhaa (ehkä) alkaa itse tekemään ja ammattilainen raapii siitä persnahatkin hyvän tuntiliksan päälle. Näin ollen kun vaihdoin koko moottorin kerrasta ja sain samalla varmasti pitkäikäisemmän ratkaisun, en maksanut koko hommasta kuin about 120 eskoa. Vastuksen ramplaaminen ja vaihtaminen "pajalla" maksaa varmasti äkkiä 40-80 eskoa - riippuu pajasta (saa haukkua jos olen väärässä tuosta vaihdon vaikeudesta).

              Eli mun mielipide on, että vaihda koko moottori ja älä ota mitään tarvike rojua - hintaeroa kunnon boschilaiseen on vaan parikymppiä. Kesällä voit vielä saada asennuksen pikkasen halvemmalla kun ei ole pajoilla niin kiirettä. Syksyllä voi olla v-mäistä jos tuuletin sippaa taas vastuksen vaihdon takia.
              Näin kannattaa tehdä kuten astro tuossa sanoikin, mikäli viaksi todetaan tuulettimen moottori tai sen vastus eli käämit...

              Mutta, aika monesti näissä tapauksissa näyttäisi vikana olevan puhaltimen päätevastus eli "siili" joka ei kuulu kiinteästi siihen moottoriin, vaan on erillinen palikka muualla autossa (itsellä löytyy kuljettajan jalkotilan puolelta kojelaudan sisältä).
              e61 530i touring M-sport LCI -08
              Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
              Ex:e46 330i -01 Sedan
              Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

              Comment

              • narude
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 245
                • Helsinki

                #8
                mut voiko toi päätevastus olla syyllinen ku tuuletuksen lisäksi ei reagoi niihin namiskoihinkaan???
                -18 F30 318iA
                -04 E46 316i
                -04 E46 316i
                -95 E36 320i Coupe
                -85 E30 316

                Comment

                • Murska
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2004
                  • 382
                  • Savo

                  #9
                  Originally posted by narude
                  mut voiko toi päätevastus olla syyllinen ku tuuletuksen lisäksi ei reagoi niihin namiskoihinkaan???
                  Jaa'a....kaikki liittimet kandee sit käydä ensin läpi
                  e61 530i touring M-sport LCI -08
                  Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
                  Ex:e46 330i -01 Sedan
                  Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

                  Comment

                  • astro76
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 222
                    • Keuruu

                    #10
                    Toi vastus ts. "siili" tuntuu olevan aika monesti sen vian aiheuttaja - mutta asentaja oli sitä mieltä että ei sekään ihan ilman syytä "kyrvähtele" eli on mahdollista että puhaltimen moottorikin alkaa vedellä viimeisiään. Tämä saattaa aiheuttaa vastukselle lisää kuormaa ja täten se lämpenee lisää ja saattaa vioittua. Tästä voi aiheutua tollanen pätkittäinen toimiminen.

                    Kuten sanoinkin, halusin itse vain päästä kerralla eroon ongelmasta ja siksi tein tuon tempauksen ja laitatin koko puhaltimen moottorin uusiksi.

                    Kannattaa tietty tarkistella ensin just noi liittimet ja se "siili" että ovat kondiksessa. Jos ne on ok, niin sitten ei paljon vaihtoehtoja ole.

                    Toivottavasti saat vian selville...
                    Driving fast is awesome, driving a bimmer... ultimate!

                    http://www.btcf.fi/showcar.php?id=518

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9984
                      • KVLA

                      #11
                      Jos siili olisi rikki,niin kyllähän puhallin toimisi suurimmalla nopeudella.Eikä siili vaikuta muitten namiskuukkeleiden toimintaan.Väittäisin vahvasti,että ohjauspaneelille ei tule virtaa.Onhan KAIKKI sulakkeet varmasti ehjiä?Onko soitinta irroiteltu?Ei olisi ensimmäinen kerta kun humppakonetta ropeloidessa irtoaa jotain muutakin...

                      Comment

                      • Murska
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2004
                        • 382
                        • Savo

                        #12
                        Originally posted by Heguli 31
                        Jos siili olisi rikki,niin kyllähän puhallin toimisi suurimmalla nopeudella.
                        Ei pidä paikkaansa ainakaan digitaalisen autom.ilmastoinnin kohdalla.
                        Puhallin oli itsellä totaalisen mykkä siilin kyrvähdettyä.
                        e61 530i touring M-sport LCI -08
                        Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
                        Ex:e46 330i -01 Sedan
                        Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 9984
                          • KVLA

                          #13
                          Lukaisin aloitustekstistä vain,ettei diginäytöllä,joten oletin että olisi manu-ilmastointi.Tuo kirjoittamasi kyllä pitää täysin paikkansa.

                          Comment

                          • Murska
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2004
                            • 382
                            • Savo

                            #14
                            Originally posted by Heguli 31
                            Lukaisin aloitustekstistä vain,ettei diginäytöllä,joten oletin että olisi manu-ilmastointi.Tuo kirjoittamasi kyllä pitää täysin paikkansa.
                            Aivan...anteeksi OT:ni
                            e61 530i touring M-sport LCI -08
                            Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
                            Ex:e46 330i -01 Sedan
                            Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

                            Comment

                            • -santtu-
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 260
                              • Uurainen

                              #15
                              paukuta siihen keski tuulettimen ritilän yläpuolelle siis soittimesta suoraan ylös vaikka jotain children of bodomin rumpukomppia n.20 sek,jos alkaa pelittää,uus moottori,tai sitten putsaan sen/vaihdat hiilet(Huom.Vaan ensi apu,hajoo kuitenkin jossain vaiheessa)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎