Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 virtalukko hajosi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pmw
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 32

    #16
    Originally posted by silä View Post
    ..tämä ei ihan liippaa viimeisinta kommenttia, mutta tällä tavalla
    sain omasta e36 avaimet taas toimimaan..

    ..eli virtalukko jäi johonkin vaiheeseen, joskus virrat päälle,
    joskus rattilukko, joskus pyöri ku papu p**lussa..
    jossain vaiheessa väänsin avaimella suoraan virtalukon
    pohjasta kun ajonesto oli jäänyt sopivaan vaiheeseen..
    otin virtalukon pohjan irti kahdesta ruuvista ja väänsin
    tongeilla pohjassa olevaa tappia. tappi oli aivan eri
    kohdassa, kuin avain olisi antanut ymmärtää. sitten vain
    kohdistin virtalukon pohjan siihen ja rupes futaamaan
    taas vähän aikaa..

    tätä jatkui, ostin uuden pohjankin (joka edelleen on siis
    myymättä) mutta kun sain ns. vara-avaimen käteen, nii
    nyt toimii moitteettomasti. ilmeisesti haitat/avain niin
    kulunut, että vara-avain sopii lukkoon tarpeeksi hyvin..

    Kiitos vinkistä, taas pelittää. Väänsin siitä tapista ja virtalukko sekä tappu loksahtivat kohdilleen ja kaikki toimii kuten ennenkin.

    Pitää vielä varmuuden vuoksi vaihtaa se virtalukon runko ettei vika uusiudu.

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11047
      • Oulu

      #17
      Lainataanpas threadia, niin ei tarvii uutta perustaa.

      Eli olin tuossa hetki sitten kaverin autoa rassaamassa ja kun olin lähdössä, niin virtalukko sanokin sopimuksensa irti ja auto jäi sille tielleen. Avain kääntyy lukossa muuten hyvin, mutta ei käänny startti asentoon. Eli siis rattilukko menee pois ja radio sekä virrat saa päälle, mutta se pyöriminen loppuu virrat päällä asentoon, joten ei saa startattua. Ilmeisesti lukkopesä tai mikä lie onkaan hajosi, ja sen ilmeisesti saa jollain rautalangan kanssa kikkailemalla pois, mutta nyt ois pari muuta kysymystä:

      1. Mistä noita uusia lukkopesiä oikeen saa? Saako oulusta mistään? En ainakaan äkkiä netistä löytänyt, että kuka möis.

      2. Saako tuota käyntiin johdoista? Esim. sieltä virtalukon pohjasta rautalangan avulla. Tuohonhan riittäisi että saisi jotenkin startattua, kun kerran virrat saa päälle. Ois mukava saaha ajettua kotia tuo, niin ei tarttis jättää kaikkien pulsujen potkittavaksi keskelle kylää.

      E: Tuntien sähkökaavioden pähkäilyn jälkeen sain tuon käyntiin piuhoista ja ajettua kotia, mutta edelleen pitäisi uusi lukkopesä jostain saada, kun ei ole oikein eroottinen käynnistellä rautalangan pätkällä
      Last edited by Pazi88; 17-12-2007, 22:16.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • TH88
        Bimmer Rookie
        • Apr 2008
        • 127
        • Isojoki

        #18
        Koitti tos eilen se mukava päivä kun virtalukko hajosi, ja jäi sytytys virrat päälle.
        Eli avain pyörii vaan tyhjää, ilmeisesti se tappi sieltä poikki.

        Nyt pitäis saada toi koko höskä pois kun olis kiva saada se lukko homma pois ja sisällä korjailla. vai onnistuuko ilman pois ottoa ton tapin korjaus.

        Ilmeisesti kun halutaan ottaa virtalukko pois niin rattikin pitää heivata pois, mitäs täs nyt pitää otta huomioon kun on toi turvatyyny.

        En oikein ymmärtänyt noista aikaisemmista viesteistä pystyykö tota korjaamaan vai pitääkö hommata uusi (lieneekö minun tyhmyyttä) ja miten käytännössä korjataan. Ajatuksena olisi että käyttäisin ton virtalukon lukkosepällä ja sais ton uuden avaimenkin sopiin.
        Last edited by TH88; 21-11-2008, 22:21.
        E60 530 xda -08
        E46 330 ci -02

        EX E36 325i Cabriolet -95 Individual

        Ex: E60 530d -05, E36 316 Ti Compact -97.

        Comment

        • TH88
          Bimmer Rookie
          • Apr 2008
          • 127
          • Isojoki

          #19
          Originally posted by TH88 View Post
          Koitti tos eilen se mukava päivä kun virtalukko hajosi, ja jäi sytytys virrat päälle.
          Eli avain pyörii vaan tyhjää, ilmeisesti se tappi sieltä poikki.

          Nyt pitäis saada toi koko höskä pois kun olis kiva saada se lukko homma pois ja sisällä korjailla. vai onnistuuko ilman pois ottoa ton tapin korjaus.

          Ilmeisesti kun halutaan ottaa virtalukko pois niin rattikin pitää heivata pois, mitäs täs nyt pitää otta huomioon kun on toi turvatyyny.

          En oikein ymmärtänyt noista aikaisemmista viesteistä pystyykö tota korjaamaan vai pitääkö hommata uusi (lieneekö minun tyhmyyttä) ja miten käytännössä korjataan. Ajatuksena olisi että käyttäisin ton virtalukon lukkosepällä ja sais ton uuden avaimenkin sopiin.
          Autoni on e36 compact -97
          E60 530 xda -08
          E46 330 ci -02

          EX E36 325i Cabriolet -95 Individual

          Ex: E60 530d -05, E36 316 Ti Compact -97.

          Comment

          • RedBullet
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2007
            • 256
            • Anttola

            #20
            Originally posted by TH88 View Post
            Koitti tos eilen se mukava päivä kun virtalukko hajosi, ja jäi sytytys virrat päälle.
            Eli avain pyörii vaan tyhjää, ilmeisesti se tappi sieltä poikki.

            Nyt pitäis saada toi koko höskä pois kun olis kiva saada se lukko homma pois ja sisällä korjailla. vai onnistuuko ilman pois ottoa ton tapin korjaus.

            Ilmeisesti kun halutaan ottaa virtalukko pois niin rattikin pitää heivata pois, mitäs täs nyt pitää otta huomioon kun on toi turvatyyny.

            En oikein ymmärtänyt noista aikaisemmista viesteistä pystyykö tota korjaamaan vai pitääkö hommata uusi (lieneekö minun tyhmyyttä) ja miten käytännössä korjataan. Ajatuksena olisi että käyttäisin ton virtalukon lukkosepällä ja sais ton uuden avaimenkin sopiin.

            Tuolla kans jotain aiheesta vaikka ei kolmekutonen olekaan.


            Tekohengitystä asialle voi antaa, ton toisen topicin postin nro. 25 avulla.

            Ratin irrottamiseksi menee, jos alat korjailemaan..
            Otat sen akun kengän ennen ratin irrotusta, n. 20 min ajaksi irti, niin ei bägin valot jää palamaan.

            Sen tapin korjaamiseen en ota kantaa, mutta eiköhän noita romiksilta löydy. :think
            No coffee breaks... No weekends... No sick days...

            "What do I do? I'm a athlete & yeah, it's a job. Only the day doesn't start at 9 & it won't end at 5. It starts from the time I open my eyes to the time I shut them. It's not a 5 day work week. I live it 24/7... This is a job. This is my life."

            Comment

            • TH88
              Bimmer Rookie
              • Apr 2008
              • 127
              • Isojoki

              #21
              Tos eilen sain vihdoin ja viimein osat tohon virtalukkoon: pohjan, sarjotetun lukkopesän, rungon.

              Kasasin sen tänään, mutta nyt ei starttaa ollenkaan ei sitten inahdakkaan. virrat kyllä menee päälle ja sytysvirratki mutta ei starttaa.
              Autossa ei pitäisi olla käynnistyksen estoa, niin sano lukkoseppä kun teetin uuden avaimen kun vanha oli kulunut ja ei sopinu uuteen. Vaikkakin kokeilin varmuuden vuoksi laittaa vanhan avaimen kiinni ajonesto rinkulaan ja startata, niin ei mitään.
              Kokeilin myös vanhalla virtalukolla kun sain annettua sille sen verran tekohengitystä et se toimii jotenkuten........

              Onko tässä nyt enään muuta vaihtoehtoo kun et startin solenoidi on rikki kun starttaa niin edes se ei naksahda.
              E60 530 xda -08
              E46 330 ci -02

              EX E36 325i Cabriolet -95 Individual

              Ex: E60 530d -05, E36 316 Ti Compact -97.

              Comment

              • Risto113
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 1204
                • GrassLake

                #22
                Originally posted by TH88 View Post
                Tos eilen sain vihdoin ja viimein osat tohon virtalukkoon: pohjan, sarjotetun lukkopesän, rungon.

                Kasasin sen tänään, mutta nyt ei starttaa ollenkaan ei sitten inahdakkaan. virrat kyllä menee päälle ja sytysvirratki mutta ei starttaa.
                Autossa ei pitäisi olla käynnistyksen estoa, niin sano lukkoseppä kun teetin uuden avaimen kun vanha oli kulunut ja ei sopinu uuteen. Vaikkakin kokeilin varmuuden vuoksi laittaa vanhan avaimen kiinni ajonesto rinkulaan ja startata, niin ei mitään.
                Kokeilin myös vanhalla virtalukolla kun sain annettua sille sen verran tekohengitystä et se toimii jotenkuten........

                Onko tässä nyt enään muuta vaihtoehtoo kun et startin solenoidi on rikki kun starttaa niin edes se ei naksahda.
                Autosi lienee seissyt jonkin aikaa? apuvirtaa vaan, kyllä se siitä lähtee.

                Comment

                • Jampsu87
                  BTCF Member
                  • Oct 2007
                  • 1335
                  • Rovaniemi

                  #23
                  Itelläkin on e36:sen virtalukko jumittanut kaupan pihalla O-asentoon, avain ei liikkunut mihinkään suuntaan ei lähtenyt edes pois. Jonku vartin tuskaisen ronklaamisen jälkeen avain kääntyi tosi "tahmean" tuntoisesti ja sain auton käyntiin. Kotona suihkautin virtalukkoon crc:tä ja virtalukko toimi taas kuin uusi Tässä joku kk sitten sama homma toistui kun olin aamulla töihin lähdössa ja taas crc tepsi.
                  Kannattee ainakin kokeilla tuota crc:tä jos virtalukko jumittaa, ennenkuin alkaa kovin paikkoja hajoittamaan/purkamaan!
                  E91 lci 330xd.

                  Comment

                  • TH88
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2008
                    • 127
                    • Isojoki

                    #24
                    Siis virtalukkohan toimii kyllä ja virtaakin on.

                    Joo auto on seissyt nyt noin 3 viikkoo ulkona.
                    Täs nyt päivällä mietin et on varmaan startti "jäätyny" ja ei liikuta solenoidia sen takii. jos sais huomenna lämmiteltyä starttia jollakin niin kattellaan sitten hurahtaako käyntiin.
                    E60 530 xda -08
                    E46 330 ci -02

                    EX E36 325i Cabriolet -95 Individual

                    Ex: E60 530d -05, E36 316 Ti Compact -97.

                    Comment

                    • TH88
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2008
                      • 127
                      • Isojoki

                      #25
                      Tänään sain auton käyntiin kun kokosin vanhan virtalukon täydellisesti ja lähti käymään, lähti käymään myös uudella teetetyllä avaimella.

                      Mikähän tässä nyt on kun ei ilmeisesti sitten ole käynnistyksen estoa mutta ei vaan lähe käyntii uusilla osilla.

                      Voisiko olla niin että tarvitsee alkuperäisen pohjan, että lähtee käymään?

                      Vee mäisiä tämmöset viat, kun ei sitten millään käy järkeen
                      E60 530 xda -08
                      E46 330 ci -02

                      EX E36 325i Cabriolet -95 Individual

                      Ex: E60 530d -05, E36 316 Ti Compact -97.

                      Comment

                      • Temelote
                        Newbiemmer
                        • Apr 2012
                        • 3
                        • Juva

                        #26
                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Lainataanpas threadia, niin ei tarvii uutta perustaa.

                        Eli olin tuossa hetki sitten kaverin autoa rassaamassa ja kun olin lähdössä, niin virtalukko sanokin sopimuksensa irti ja auto jäi sille tielleen. Avain kääntyy lukossa muuten hyvin, mutta ei käänny startti asentoon. Eli siis rattilukko menee pois ja radio sekä virrat saa päälle, mutta se pyöriminen loppuu virrat päällä asentoon, joten ei saa startattua. Ilmeisesti lukkopesä tai mikä lie onkaan hajosi, ja sen ilmeisesti saa jollain rautalangan kanssa kikkailemalla pois, mutta nyt ois pari muuta kysymystä:

                        1. Mistä noita uusia lukkopesiä oikeen saa? Saako oulusta mistään? En ainakaan äkkiä netistä löytänyt, että kuka möis.

                        2. Saako tuota käyntiin johdoista? Esim. sieltä virtalukon pohjasta rautalangan avulla. Tuohonhan riittäisi että saisi jotenkin startattua, kun kerran virrat saa päälle. Ois mukava saaha ajettua kotia tuo, niin ei tarttis jättää kaikkien pulsujen potkittavaksi keskelle kylää.

                        E: Tuntien sähkökaavioden pähkäilyn jälkeen sain tuon käyntiin piuhoista ja ajettua kotia, mutta edelleen pitäisi uusi lukkopesä jostain saada, kun ei ole oikein eroottinen käynnistellä rautalangan pätkällä
                        Kerroppa toki miten teit itellä sama ongelma ?

                        Comment

                        • tyr
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2005
                          • 175
                          • Ilmajoki

                          #27
                          Originally posted by Temelote View Post
                          Kerroppa toki miten teit itellä sama ongelma ?
                          Jos meinaat tota käynnistämistä niin ota lukonpohja irti, jos on ajonesto niin avain lukkoon ja väännät vaikka ruuvimeisselillä lukonpohjasta auton käyntiin..
                          e36 328ia
                          Mb sprinter
                          e21 320
                          E12 518

                          Ex. Suzuki b-king -09, Kawa zx9r -04,
                          Ex.M-b c180esprit -94, e39 523ia -96, e36 320 2.5, e46 328 -99, e36 320i -92, e30 316 1.8

                          Comment

                          • MikkoJII
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 1807
                            • Lapua

                            #28
                            Sain tälläiset ohjeet KMN nimimerkiltä viime talven aikana tuohon patruunan irrottamiseen. Eli oma patruuna veti kerralla jumiin ja avain tietyssä syvyydessä sain lukon pyörimään tyhjää taaksepäin. Kyseisillä ohjeilla hommaan meni about 5min ja patruuna oli kädessä. Suosittelen sitä kuusiokolo avainta!

                            Originally posted by kmn
                            Moi,

                            no siis meillähän kävi tuon oman touringin kanssa ihan samalla tavalla. Eli virtalukon pohjaan avainta kääntäessä menevä "tappi" on mennyt jumiin, koska patruuna on pyörähtänyt pois kohdaltaan. Nyt paketti pitää ensin saada synkkaan, jotta voit irroittaa patruunan.

                            Ensimmäinen asia, mitä sun pitää tehdä, on purkaa rattiputken alta muovit pois, jotta saat virtalukon pohjan esiin. Tämän olitkin ilmeisesti jo tehnyt. Virtalukon pohjahan on se punanen mötikkä siellä. Virtalukon pohja on kahdella pienen pienellä talttapäisellä ruuvilla kiinni, joiden kannat todenäköisesti ei ole esillä. Eli pikkasen pienellä talttapäisellä ruuvarilla voi kuoria ne töhnät pois ruuvien päältä, jonka jälkeen pääsee ruuvaamaan ne irti.

                            Sitten kun ruuvit ovat irti, niin virtalukon pohjan saa pois vetäsemällä sitä rattiputkesta pois päin. Tämän jälkeen saat käännettyä pohjasta vaikkapa ruuvarilla, tai auton avaimella virrat pois, tai käynnistettyä auton tms. Jos sulla on niin hyvä tilanne, että rattilukko on jumissa, eli ei mene päälle, niin hätätapauksessa saat auton käyttöön nyt. Eli autoa voi käynnistellä tuosta virtalukon pohjasta. En kuitenkaan suosittele, koska rattilukkohan voi laueta koska tahansa päälle sitten.

                            Seuraavaksi sun pitää saada rattilukko sitten vapautettua. Eli kuten huomaat nyt, kun virtalukon pohja on irti, niin sen kohdilla näkyy sellainen ns. tappi, joka pitäis sopia virtalukon pohjaan tietyssä asennossa. Nappaat siitä pihdeillä kiinni ja pyöräytät jompaan kumpaan suuntaan, niin virtalukon patruunan vastakappale "paukahtaa" vapaaksi, eli nyt kun käännät rattia, niin menee rattilukko päälle. Tätähän en suosittele, jos patruuna pyörii tyhjää sama mitä teet.

                            Nyt sitten, kun rattilukko on takaisin toiminnassa ja virtalukosta palautettu 0 asentoon virrat, niin koko paketti takaisin nippuun ja virtalukosta pyörittelemään varovasti, jos vaikka saisit sen ottamaan "kiinni" taas.. Itse en kiinnittänyt vielä pohjan ruuveja, koska räveltäessä tuo syncca saattaa seota uudestaan ja joutuu taas purkamaan ja palauttamaan rattilukon tapista. Pidät vaan sitten samalla virtalukon pohjasta kädellä kiinni, kun pyörittelet avaimesta, ettei se "loikkaa" pois paikaltaan. Lues eteenpäin, niin tiedät mitä tarkoitan..

                            Edellä mainitut vaiheet on pakko tehdä, jotta saat uudenkaan virtalukon patruunan paikalleen. Vanha ei lähde pois myöskään muuten.

                            Virtalukon patruunan irroittamisesta, niin käännät avaimen muistaakseni aivan hieman sen asennon yli, kun ensimmäiset valot syttyy mittaristoon (muistaakseni bägivalo/käkkärivalo tms.). Sitten tunget vaikka sen pienen kuusiokolon siitä reijästä sisään ja patruuna vapautuu. Tuota tappia saa tunkea sisään sitten jotain 1,5-2cm, eli ei ihan vähän ja voi tarvita voimaa, joten jollain rautalangalla on aivan turha yrittää. Avainta voi myös vähän nitkutella tuossa virtalukossa, jos vaikka saisi sitten tapin uppoamaan tuonne reikään paremmin. Huomaat kyllä, kun tappi on pohjassa. Tuon jälkeen virtalukon patruuna tulee pois avaimesta vetäsemällä, kun tappi on paikallaan. Voi joutua vähän nitkuttelemaan, pyörittelemään sitä kuusiokoloa hieman ja käyttämään voimaa, mutta pitäisi hoitua suht helposti.

                            Jos ei meinaa saada avaimella patruunaa "tarttumaan", niin kokeile vääntää avainta vähän sen ollessa virtalukossa. Omassa keississä sen sai tuolla tavalla ottamaan kiinni. Mutta älä missään tapauksesessa pyörittele avainta täyskierrosta, vaan heti kun ei ota onkeensa, niin pyöräytys takaisin nolla-asentoon ja uudestaan.

                            Uusi patruuna menee sitten paikalleen sillä tavalla, että laitat avaimen uuteen patruunaan ja oikeassa asennossa tökkäset paikalleen. Voi joutua painamaan vähän, mutta väärässä asennossa se ei myöskään sinne mene. En ole varma, pitikö olla vielä virrat ykkösasennossa tuolloin, mutta muistaakseni ei ole väliä. Parempi vain antaa siis olla samassa asennossa kaikki, kuin pois ottaessakin, niin menee varmasti uusi sitten paikalleen.

                            Eipä siinä sen kummempaa.. Uusi patruuna ja avain sulla vissiin olikin jo hommattu? Tosiaan avain kannattaa ostaa samalla myös. Ei ole paha rasti ja itsekin harjoittelin tuon foorumia ja googlea selailemalla.

                            Heikki


                            Originally posted by MikkoJII
                            Perjantai iltoja!

                            Joo tossa kokeilin jollain rautalangalla sitä väännellä tuloksetta irti, pääsin muutaman kerran sinne jouselle asti, mutta jumissa on ja pysyy.
                            Osaisitko antaa tälläselle noobille ohjeet tuon virtalukon purkamiseen, oikealle kohdalle pyöräyttämiseen ja mitä kaikkea siinä joutuukaan tekemään?
                            Eli mulla tosiaan virtalukko pyörii tyhjää vain ja ainoastaan sillon kun avainta ottaa pikkusen irti pohjasta. Muuten virtalukko on jumissa ja ei liiku mihinkään, samoten rattilukko ei ole ns. päällä; on avain lukossa tai ei. Lukko on ikäänkuin asennossa yksi.

                            Nämä virtalukko asiat on mulle ihan uusia ja en ole koskaan joutunut niitten kanssa pelaamaan ja en suoraan sanoen tiedä yhtään mitä tehdä.
                            Joten jos jaksat auttaa miestä mäessä niin kiitoksia!

                            -Mikko
                            E32 750i 11/89

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11047
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by Temelote View Post
                              Kerroppa toki miten teit itellä sama ongelma ?
                              Minkä? johdoista käynnistämistä en muista, ja lukkopesä on edelleen sama. Pyöräytin vaan avainta vastapäivään kierroksen sillai että vedin avainta ulospäin ja seuraavaksi painoin tiukasti sisään sekä pyöritin myötäpäivään ja lukkopesä lukittu takas paikalleen. On pelannu siitä asti

                              EDIT tossahan siis tuli tehtyä KMN:n viestissä mainittu juttu, eli se tappi takas koloon.
                              Last edited by Pazi88; 23-05-2012, 20:50.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • Kaasu
                                Newbiemmer
                                • Mar 2013
                                • 4
                                • hki

                                #30
                                Originally posted by insp View Post
                                Jos on samanlainen lukkopesä kuin e30:ssä niin siellä mihin tunget avaimen on pieni reikä. Ota sopivaa lankaa/tai todella pieni ruuvimeisseli (paras) ja laita avain ensimmäisene asentoon (R1?). Tämän jälkeen laita ruuvimeisseli/lanka tms. siihen reikään ja "väännä" sitä itseesipäin / poispäin avaimesta, jonka avulla lukkopesässä oleva kiinnitystappi menee sisäänpäin ja koko pesä lähtee vain vetämällä ulos.

                                Realoem:stä kun katsoo niin se on tuo osa 5.

                                Googlestä löyty myös nopeasti tämmöinen.
                                Moro,

                                Näyttäis, että mulla on sama homaa. Avain ei vaan pyöri tai liiku virtalukossa milliäkään kun on pohjassa. En usko, että rattilukko on päällä koska ratti pyörii kyllä ja renkaat. Avainta jos vetää millin itseensä päin alkaa se pyörii ympäri virtalukossa.

                                Yritin irroittaa lukkopesää tolla taktiikalla, mutta tuloksetta kun ei avain pyörähdä sen verta, että sais sen lukon vapautettua. Onko tähän mitään muita kikkoja vielä muutakin ku väkivalta?

                                Onko kukaan irroittanut lukkopesää väkivallalla? Antaako se metalli salpa periksi, jos lukkopesä repii pois vai hajottaako se ympäriltä jotain muuta..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎