Mistähän kannattaa alkaa etsimään vikaa kun e36 huojataa suht voimakkaasti ylitettäessä moottoritien kaistojen välissä oleva 20 senttiä leveä pietty kaistale. Esimerkisi oikealta kaistalta vasemmalle siirryttäessä auto nykäisee vasemmalle.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e36 vetelee
Collapse
X
-
otan tästä vanhan hyvän threadin uusiokäyttöön. Auto siis E36 Coupe vm.1997.
Ongelma siis otsikonmukainen, ja lähtökohdat ovat nämä; Kaikki alustan osat on juuri uusittu sekä etu että takapäähän: Iskarit (Bilstein Sprint), kaikki puslat, tukivarret, raidetengot jne... Takapään pitkittäisvarsien etupuslat, sekä kallistuksenvakaajien puslat vaihdettu powerflexeihin. Renkaat ovat täysin uudet 225/45R17 Kumho KU31:set. Vanteet 8x17 kokoiset Alpinan originaalit. Ja pyöränkulmat pistetty Autosalpassa täsmälleen ohjearvojen keskikohtaan. Eli kaikki pitäisi olla 100% kuten tehtaan liukuhihnan jäljiltä...
Jäykältä ja ehjältähän auto nyt tuntuu, mutta silti ihmettelen, miten auto tempoilee aivan hulluna ajourissa. Täytyy todella pitää kiinni kaksin käsin ratista esim. kaistaa vaihdettaessa. Pienikin ura tiessä repäisee kulkusuunnan todella hanakasti pieleen. Kyse ei ole mistään lievästä vaeltelusta, vaan repivästä tempoilusta. Varmaa on se, ettei mistään löydy yhtään väljää.
Alusta säädettiin sport-alustaisen 328i Coupe:n mukaan. Ainoastaan casterit oli tapissa plussapuolelle, mutta se varmaan johtuu etupään alatukivarsien epäkeskoista M-puslista.
Jos jaksoitte lukea loppuun, ja olette taistelleet saman ongelman kanssa, kertokaa ihmeessä mihin suuntaan pyöränkulmia kannattaa tässä tilanteessa säätää (camber/auraus). Casterilla ei liene tässä suurta merkitystä ole, kun ovat molemmin puolin samoissa lukemissa. Onko kyse jäykäksi viritetyn alustan ominaisuudesta, vai olisiko tuolle jotain tehtävissä? Sama Kumhon rengas 18" kokoisena E91:sen alla käyttäytyi suht. neutraalisti, joten ei se vika varmaan renkaassakaan ole?
Comment
-
-
Originally posted by JKK View Postotan tästä vanhan hyvän threadin uusiokäyttöön. Auto siis E36 Coupe vm.1997.
Ongelma siis otsikonmukainen, ja lähtökohdat ovat nämä; Kaikki alustan osat on juuri uusittu sekä etu että takapäähän: Iskarit (Bilstein Sprint), kaikki puslat, tukivarret, raidetengot jne... Takapään pitkittäisvarsien etupuslat, sekä kallistuksenvakaajien puslat vaihdettu powerflexeihin. Renkaat ovat täysin uudet 225/45R17 Kumho KU31:set. Vanteet 8x17 kokoiset Alpinan originaalit. Ja pyöränkulmat pistetty Autosalpassa täsmälleen ohjearvojen keskikohtaan. Eli kaikki pitäisi olla 100% kuten tehtaan liukuhihnan jäljiltä...
Jäykältä ja ehjältähän auto nyt tuntuu, mutta silti ihmettelen, miten auto tempoilee aivan hulluna ajourissa. Täytyy todella pitää kiinni kaksin käsin ratista esim. kaistaa vaihdettaessa. Pienikin ura tiessä repäisee kulkusuunnan todella hanakasti pieleen. Kyse ei ole mistään lievästä vaeltelusta, vaan repivästä tempoilusta. Varmaa on se, ettei mistään löydy yhtään väljää.
Alusta säädettiin sport-alustaisen 328i Coupe:n mukaan. Ainoastaan casterit oli tapissa plussapuolelle, mutta se varmaan johtuu etupään alatukivarsien epäkeskoista M-puslista.
Jos jaksoitte lukea loppuun, ja olette taistelleet saman ongelman kanssa, kertokaa ihmeessä mihin suuntaan pyöränkulmia kannattaa tässä tilanteessa säätää (camber/auraus). Casterilla ei liene tässä suurta merkitystä ole, kun ovat molemmin puolin samoissa lukemissa. Onko kyse jäykäksi viritetyn alustan ominaisuudesta, vai olisiko tuolle jotain tehtävissä? Sama Kumhon rengas 18" kokoisena E91:sen alla käyttäytyi suht. neutraalisti, joten ei se vika varmaan renkaassakaan ole?
Comment
-
-
Joitain juttuja lueskelinkin, ja liittyivät pitkälti cambereiden merkitykseen. Aurauksen ja casterin osalta juttua löytyy vähemmän. Yritinkin Autosalpassa tarjota ajatusta, että säätäisivät camberit säätöalueen positiiviseen päähän, mutta asentaja taas tarjosi päinvastaista näkemystä. Eli että camberin vieminen mahd. negatiiviseksi olisi paras vaihtoehto vetelyn kannalta. En jaksanut vängätä asiasta ja sovittiin että pistetään säädöt alueen keskelle kun on kerran uusi alusta.
Eli tämäkö olisi ratkaisu: Camberit pystyyn ja renkaat pyöreämpiolkaisiin? Mitenkäs aurauksen kanssa? Onko pahasta, jos takapään camberin "suoristaisi" peräti yhteen asteeseen, jolloin menisi jo aavistuksen säätöalueen ulkopuolelle? Nyt säädöt ovat seuraavanlaiset (vasen ja oikea puoli suht. samoissa lukemissa):
ETU-CAMBER vas/oik: -0,48` / -0,52`
ETU-CASTER: vas/oik: 4,30` /4,40`
ETUAURAUS: 1mm
TAKA-CAMBER vas/oik: -2,00` / -2,00`
TAKA-AURAUS: 2mm
Ja onhan nuo Kumhot aika teräväolkaiset, kun vertaa tuon toisen auton uusiin Uniroyalin RainSport2:siin. Itse asiassa todella paljonkin. Pitäisiköhän tilata Unikset tähänkin?
Comment
-
-
En jaksa uskoa, että JKK:n ongelma johtuisi pelkistä pyöränkulmista. Kannattaisi halvimpana vaihtoehtona pyytään joltakin toinen sarja renkaita vanteineen lainaan ja kokeilla paraneeko tilanne toisen mallisilla renkailla.
Onko autoon muuten uusittu alustarempan yhteydessä myös taka-apurungon puslat? Onkohan noiden Powerflexien käyttäminen alustassa hyvä vai huono asia sinun ongelman suhteen? Oletko tarkistanut, että kaikki pyöränlaakerit ja iskarin yläpäät on varmasti kunnossa? Ettei välystä ole näissä osissa missään kulmassa autoa?All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Ei noi kumhot mitkään ongelmarenkaat ole. Mulla alla samanlaiset. Mullakin uusittu jokainen pusla (shore A80 uretaani) alustasta ja edessä säädettävät yläpäät. Alustana keltaiset konit ja ac-schnitzer jouset. Säädetty M-sport alusta arvoihin. Takana camberit nippa nappa haarukassa, mutta pystymmässä saisi olla. Säätö loppui kesket että olis saatu keskelle. Pahasti uraisella tiellä tuokin vetelee. Ei oo erityisen suuntavakaa.
Kun ajaa lujaa jyrkkään kurviin tapahtuu seuraavaa:
Ensin perseessä tuntuu siltä, että nyt mennään ihan puskemis /murtokulman rajalla. Sitten kun tempaisee vähän lisää kaasua, tuleekin pitoa hulluna ja auto menee kuin juna mutkaan, vaikka hetki sitten fiilis oli se, että pito loppuu ihan kohta. Veikkaan että camberia on liikaa. Koko rengas ei ota tiehen kunnolla kiinni ennen kuin painonsiirtymää on riittävästi. Mun pitäis vaihtaa taakse säädettävät tukivarret, niin sais noi camberit oikeasti kohdalleen vähän sporttisempaan arkiajoon. Nyt ne on buenot jos ajaa aivan reikä päässä.
Edit:
E46 alla nuo renkaat ovat oikein hyvät. Ei vetele yhtään. Se alusta onkin aivan vakio ja tehtaan spekseissä.
Comment
-
-
Herätelläänpäs vanhaa aihetta:
Itsellä E36 tourinki, uudet 15-tuumaiset kitkarenkaat alla, alustaan vaihdettu taakse pitkittäistukivarren koripuslat, samassa yhteydessä tarkastettu ettei taka-akselilla ole missään välyksiä. Ajossa ei kolise mistään. Kuitenkin auto oli ennen puslien vaihtoa aika hazardi ajaa maantiellä, perä tuntui ohjailevan puolelta toiselle. (siitä sainkin idean vaihtaa koripuslat). Puslien vaihdon jälkeen meno ei juurikaan rauhoittunut, joten 4-pyöräsuuntaukseen mars. Suuntauksen jälkeen auto ei edelleenkään ole vakain mahdollinen. Ideoita kellään, kun ei tunnu taka-akselilta löytyvän väljää mistään.
liittenä pyöräsuuntaus raportti, jos siitä joku minua enemmän vaikka ymmärtäisi:
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostEtucamberin ero ? Jokin saanut kipeää pyöräntuennassa ? Tuskin on syy vetelyyn mutta eihän tuo noin saisi olla. Mikä rengasmerkki, koko ja varsinkin mitkä paineet ?
EDIT: Rengaspaineet tarkastettu, pieniä eroja oli keskenään renkaissa (alle 0,3 barin eroja) Nyt on kaikissa 2.6 bar, huomenna tien päälle, niin selviää kulkeeko yhtään suorempaa, toivottavasti ei tuule, niin on otolliset testiolot.Last edited by ollime; 14-01-2017, 18:16.
Comment
-
Comment