elikkäs moottori röpeltää ja nykii käy huonosti tyhjäkäyntiä. välillä satunnaisesti toimii normaalisti. on kokeiltu 2 eri massa mittarilla ja myös toimivilla puolilla ja vaihdettu kampiakselin asentotunnistin. yläkierroksilla vetää normaalisti. onko kellään ideoita mitä lähtis seuraavaks tutkimaan kun ei kehtais ihan arvailemalla osia ostelelmaan?
e36 m52b28 ongelmat
Collapse
X
-
vetää ilmoja jostain imusarjan luotaNyk:e34 m50b28 sedan - 91 tiC -- 545hv 713nm
ex:e39 523iA sedan -97
ex:e39 523 sedan -98
ex:e34 535 sedan -88
ex:e39 523 sedan -97
ex:e36 325 (taxi) -95
ex:e36 325 coupe -93
ex:e34 525 m50 -90
ex:e34 520 m50 -90
ex:e34 520 m20 -89
-
Tuosta noin tutkimaan
Nissan 300zx N52? Turbo
BMW E61 525d 6gang missile
BMW E39 527i turbo 666whp
BMW E46 316ia mammankulkine
BMW E66 745ial
BMW E92 320i
BMW E46 300 raato
Comment
-
Löytykö vika? Tuo välillä normaalisti toimiminen viittais vanoksen jumitteluun ja tarkemmin vanoksen venttiilin männän, jota solenoidi liikuttelee. Vika ilmenee siis siten, että käy vaivalloisesti tyhjäkäyntiä, mutta kierroksilla toimii normaalisti. Voi myös sammuilla esim. valoissa. Mäntä kun jää pohjaan, imunokan ennakko jää vastaavasti korkeammille kierroksille tarkoitettuun asentoon. Tuo on helppo tarkistaa kun ruuvaa solenoidin irti ja painelee venttiilin mäntää että liikkuuko jousikuormitteisesti vai onko pohjassa jumissa.
Solenoidi jos hajoaa niin auto toimii kyllä tyhjäkäynnillä mutta vedot häviää sitten kierroksilla. Tuo on kyllä harvinaisempaa kun lukee kokemuksia maailmalta.
Tuon venttiilin jumiutumisen syyksi uskon liian pitkän öljynvaihtovälin, moottorin puhdistusaineiden käytön tai jatkuvan väärän öljylaadun käytön (alle LL-04 luokitellun) jolla kone käy "nätimmin". Jos on jumissa niin kannattaa irrottaa vanoksen koppa, putsata osat ja vaihtaa samalla uudet tiivisteet.
Itellä jumittanut kahdessa neljästä m52 moottorissa tuo kyseinen venttiili
Comment
Comment