Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52b28 vs m50b25nv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhnukka
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 604
    • Lohja

    M52b28 vs m50b25nv

    Elikkäs nyt olisi päätöksenteko edessä että kumman sitä ostaisi olisi tarjolla 325 92 vm e36 ajettu 330 tkm ja se olisi non vanos koneella, nahkapenkit ja kori ihan siistissä kunnossa.

    Toinen vaihtoehto olisi e36 328 95 vm 220 000 ajettuna ihan siistillä korilla ja nahkapenkeillä.

    Molemmissa on huoltohistoriassa vaihdeltu kuluvia osia ajan mittaan aika paljon sekä öljyjä 10 000 km välein niin nyt olisi ongelma että kumman sitä ostaisi

    Kumpi olisi lähinnä tekniikan puolesta parempi/kestävempi?

    Kertokaa kokemuksianne

    (tästäkin aiheesta löytyy varmaan satoja threadeja mutta ne ovat 10 vuotta vanhoja)
    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
  • 426Hemi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2008
    • 621
    • Pälkäne

    #2
    28 on paljon modernimpi kuin m50b25 nv. 28:ssa on tehoa ja vääntöä on erittäin selkeästi enemmän sillä alueella millä kuitenkin 99% ajamisesta tapahtuu. 28:a voi lisäksi suht helposti virittää vaihtamalla m50b25 imusarjan. Tämä lisää tehoa yläkierroksilla, ja koneen luonne muuttuu selvästi. Silti vääntöä piisaa, toi combo on mun oma lemppari.

    Ekan kerran kun joskus ajoin 328:lla, oon sen jälkeen koittanut pysyä mahdollisimman kaukana m50 koneisista.

    Kestävyyden suhteen voi molemmilla tapahtua aivan mitä tahansa kun puhutaan lähemmäs 30v vanhoista autoista.
    Last edited by 426Hemi; 15-04-2017, 16:40.
    ex: viitisenkymmentä bmw+muut

    Comment

    • Juhnukka
      BTCF Member
      • Mar 2014
      • 604
      • Lohja

      #3
      Jep aivan totta

      Löytyyköhän mistään mitään valmiiksi muokattua settiä missä tulis kaikki mukana tuohon m50 imusarja swappiin?
      Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16457
        • Asikkala

        #4
        Eikös viimeisin suuntaus ole jättää tuo imusarjaswappi ja optimoida ecu tuosta 2.8 koneesta :think Tai näin itse tekisin, m50 kanavat liian isoja jopa em. 2.8:aan ?

        Comment

        • 426Hemi
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2008
          • 621
          • Pälkäne

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Eikös viimeisin suuntaus ole jättää tuo imusarjaswappi ja optimoida ecu tuosta 2.8 koneesta :think Tai näin itse tekisin, m50 kanavat liian isoja jopa em. 2.8:aan ?
          ECUn optimointi parantaa ennestään m52b28:n alavääntöä, mutta ylärekisteri jää laimeaksi. Tähän vaikuttaa nimenomaan tuo imusarjan kanavakoko. m52 imusarjalla ei ole mahdollista saada millään ohjelmoinnilla moottoria käyttäytymään niin kuin se m50b25 imusarjalla tekee.

          Käytännön suorituskykyä tämä m50b25 imusarja-swappi ei juurikaan lisää, mutta moottorin luonne voi olla jollekkin mieluisempi.

          Aiheesta löytää searchilla lisää, ei sotketa tätä enempää tähän.
          Last edited by 426Hemi; 15-04-2017, 23:24.
          ex: viitisenkymmentä bmw+muut

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            #6
            2.8 on sinällään parempi moottori. Ihan yhtä kestäviä ne M50 ja M52 on. M52b28 jatkeena on manuaaleista kestävämpi vaihteisto. Mutta kun tämän ikäluokan vehkeet on kyseessä niin valitsisin vaan parempikuntoisen
            Varusteet tietty huomioiden.
            Last edited by JJT; 15-04-2017, 23:32.
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by 426Hemi View Post
              ECUn optimointi parantaa ennestään m52b28:n alavääntöä, mutta ylärekisteri jää laimeaksi. Tähän vaikuttaa nimenomaan tuo imusarjan kanavakoko. m52 imusarjalla ei ole mahdollista saada millään ohjelmoinnilla moottoria käyttäytymään niin kuin se m50b25 imusarjalla tekee.

              Käytännön suorituskykyä tämä m50b25 imusarja-swappi ei juurikaan lisää, mutta moottorin luonne voi olla jollekkin mieluisempi.
              Luonne kyllä muuttuu paljonkin, mutta ero johtuu enemmän siitä että keskialue kuolee kuin että ylös tulisi lisää. M50-imusarjaswapilla auto hidastuu aika reippaasti vaikka urheilullisemmalta tuntuukin.

              Ohjelmointi ei huipputehoja paljoa muuta mutta varsinkin B28 kaipaa kireämpiä nokka-akseleita ylärekisterin herättelyyn.

              Comment

              • 426Hemi
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2008
                • 621
                • Pälkäne

                #8
                Originally posted by naukkis View Post
                Luonne kyllä muuttuu paljonkin, mutta ero johtuu enemmän siitä että keskialue kuolee kuin että ylös tulisi lisää. M50-imusarjaswapilla auto hidastuu aika reippaasti vaikka urheilullisemmalta tuntuukin.

                Ohjelmointi ei huipputehoja paljoa muuta mutta varsinkin B28 kaipaa kireämpiä nokka-akseleita ylärekisterin herättelyyn.

                Asiantuntijaa uskokaamme
                Last edited by 426Hemi; 17-04-2017, 02:49.
                ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                Comment

                • Boomster
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2011
                  • 571
                  • Lohja

                  #9
                  Mitä itse myös huomannut niin tuo m52 pata vetää aivan erilailla kuin m50.
                  Vääntöä on enemmän alhaalla kun taas m50 pitää kierrättää hieman enemmän.
                  Tosin itsellä m52b25 joka softattu ja toistaiseksi ilman m50 imusarjamodia.
                  Olen myös ymmärtänyt että tuo imusarjamodi nostaa ylärekisterissä tehoa, mutta alavääntö kärsisi?

                  Comment

                  • 426Hemi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2008
                    • 621
                    • Pälkäne

                    #10
                    Originally posted by Boomster View Post
                    Mitä itse myös huomannut niin tuo m52 pata vetää aivan erilailla kuin m50.
                    Vääntöä on enemmän alhaalla kun taas m50 pitää kierrättää hieman enemmän.
                    Tosin itsellä m52b25 joka softattu ja toistaiseksi ilman m50 imusarjamodia.
                    Olen myös ymmärtänyt että tuo imusarjamodi nostaa ylärekisterissä tehoa, mutta alavääntö kärsisi?
                    Juuri näin. naukkiksen autosta en tiedä mikä lienee siinä vikana jos kulku on m50 modin myötä reippaasti huonontunut. Mun viimesin imusarjaswapattu 328 otti 0-100 6,5s, tiedä sit kuin nopee olis ollukkaan vakiona.

                    Lopetetaan viritysbs tähän, sivusin asiaa alunperin vain yhtenä helppona etuna m52:en eduksi.
                    Last edited by 426Hemi; 17-04-2017, 22:10.
                    ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                    Comment

                    • A.S
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2008
                      • 396
                      • Kouvola

                      #11
                      Kokemusta löytyy molemmista ja vielä bonuksena boomsterin 323 m50b20 ajoilta omistaja.

                      M50 325 ainoat hyvät puolet on tuo luotettavuus ilman vanosta eli joutuu propaamaan lähinnä lambdoja, imm ja imuvuotoja. Myös kestäväksi kehutulla rautalohkolla, joten potentiaalinen puhaltimelle

                      Vaparina ja muun käytännöllisyyden osalta -95 ja uudemmat 328 pesee tuon aikalailla joka osa-alueella. Vanos yleensä alkaa oikuttelemaan viimeistään 300tkm kohdilla ja korjaantuu yleensä pelkillä beisanin vanostiivisteillä.

                      328 muunmuassa:
                      -Kevyempi alumiinilohko. Huomaa etenkin talvisin, kun ei puske samaan malliin kuin muut keulapainoiset kuutoskone E36.
                      -Paranneltu fecelift e36 ruostesuojaus ja korin sinkitys
                      -Enemmän äänieristystä takapenkeillä ja kontissa
                      -Pidempi perävälitys ja menee maantiellä ihan pyhälle hengellä. oma ex 328 7l/100km ja tuolla nykyisellä vanoksettomalla 325 ei olla ikinä menty alle 8.5.
                      -Aiemmin mainittu vääntö alakierroksilla ja perus käyttöajelussa paljon muhkeamman tuntuinen vs 325

                      Ainoat miinukset 328 on vakiona kytkimessä oleva clutch delay valve, jonka poistaminen 15min homma, jonka jälkeen kytkin muuttuu samanlaiseksi kuin 325 ja se ettei noissa saanut lukkoperää lisävarusteena 96 uudemmissa, kun tilalle tuli se faceliftin luistonesto/ajonvakautus 325 ja 3.0 M3 lukollinen perä tietääkseni suora swappi, mutta välitys siinä sitten lyhyempi 3,15 vs vakio 2.96 (mikä ei välttämättä huono asia, jos satunnainen rällääminen kiinnostaa )
                      E36 M3 3.2 Evolution Coupe 1998

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎