Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 automaatti-ilmastointi kiukuttelee, kai?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Okkim328touring
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 288
    • Porvoo

    E36 automaatti-ilmastointi kiukuttelee, kai?

    Ongelma: Ilmastointi tuntuu jotenkin tehottomalta ja koko puhallustehokin aika ajoin...
    Kun ulkona on n.20 astetta lämmintä, auto vielä viilenee joten kuten, mutta se kestää tovin. Välillä tuntuu ettei ilmastointi anna juurikaan kylmempää ilmaa, kun normi puhallus. Kahdesti on käynyt jopa niin että kun ottaa ilmastoinnin pois päältä on ulkoa tuleva ilma viileämmän tuntuista!

    Kun käyttää auto toimintoa ja tulee kuumaan autoon, puhallin puhaltaa silti hyvinkin maltillisesti. Ja jos puhallintehoa säätää manuaalisesti kovemmalle, tuntuu ettei se enää puolen välin jälkeen kovene lainkaan??

    Auto on juuri huollettu, kuukausi sitten, jolloin vaihdettu myös raitisilmansuodatin. Ilmastointi oli myös juuri huollossa, jolloin imettiin vanhat kylmäaineet pois ja laitettiin uudet tilalle sekä alipaineistettiin kokojärjestelmä. Pois imettäessä todettiin ainetta olleen 760g ja uutta laitettiin 825g, koska konehuoneessa oleva laatta ilmoitti määräksi 825g+-25g. Lisäksi sekaan heitettiin väriaine, jotta vuodot voidaan tulevaisuudessa paikantaa. Asentaja sanoikin ettei noin pieni aineen "puutos" vielä vaikuta mihinkään, mutta ihmetteli samaan hengen vetoon ettei sieltä kyllä kunnon kylmää tule, vaikka jotenkin kuitenki!???! Tästä johtuen ei kehdannut velottaa kuin 40e hommasta...

    Lisäksi eilen purin digitaalisen ilmastoinnin paneelin pois ja testasin että pieni puhallin siellä sisällä toimii. Toimihan se, samalla putsasin sen tunnistin elementin, vaikkei se kovin likainen ollutkaan.

    Niin ja auto on 328i touring -96, saksan tuontipeli viime kesältä, jossa siis tuo automaatti-ilmastointi digipanelilla.

    Auttakaa ketkä osaatte, multa alkaa neuvot loppua!
    at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
    ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82
  • Okkim328touring
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 288
    • Porvoo

    #2
    Ainii, ja kahlasin kyllä läpi foorumia, tolla Searchilla, mutten löytänyt juuri tähän mitään vastausta...
    at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
    ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

    Comment

    • Fabsu
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1754

      #3
      Voisko olla, että sieltä olisi jokin lämpötila anturi rikki, niin se järjestelmä ei pysty haistelemaan sitä ohjaamon lämpötilaa ja siten se järjestelmä ei osaa säätää sitä ilmaa viileemmälle?
      AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

      ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
      e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
      e30 318i -88

      Comment

      • Okkim328touring
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 288
        • Porvoo

        #4
        Originally posted by Fabsu
        Voisko olla, että sieltä olisi jokin lämpötila anturi rikki, niin se järjestelmä ei pysty haistelemaan sitä ohjaamon lämpötilaa ja siten se järjestelmä ei osaa säätää sitä ilmaa viileemmälle?
        Kukas tietää minkälaisia lämpötila-antureita tollasesta automaatti-ilmastoinnista löytyy? Siis sen panelissa olevan sisä-anturin lisäks...

        Niin muuten havaitsin jännän jutun, kun purin eilen sen panelin irti. Eli kun noissa muovi osissahan on ne valmistusajat merkitty, niin ton säädin panelin takana oli vuosi 04, ja se siinä kehällä oli 3 pistettä. Eli oisko paneli uusittu hiljattain, eli maaliskuussa 04 tehty osa???
        at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
        ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #5
          Löysin tällasen ohjeen koneeltani. Kokeile jos tosta on apua:

          BMW E36:n automaatti-ilmastoinnin muuttaminen ajotietokoneeksi

          Käynnistääksesi toiminnon paina "Auto"- ja "Defrost" –nappulat pohjaan yhtä aikaa.

          1 Sisätila-anturi

          2 Ulkolämpötila-anturi

          3 Anturi vasen

          4 Anturi oikea

          5 Puhaltimen lämpötila-anturi

          6 Moottorin pyörimisnopeus

          7 Ajonopeus Km/H

          8 Mittaustekijä

          9 Raitisilmaläpän asento %

          10 AUC-anturi (voltti)

          11 Akku (voltti)

          12 Softaversio
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • Moonshine
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 1018
            • Järvenpää

            #6
            Originally posted by KFZ-Koenig
            Löysin tällasen ohjeen koneeltani. Kokeile jos tosta on apua:

            BMW E36:n automaatti-ilmastoinnin muuttaminen ajotietokoneeksi

            Käynnistääksesi toiminnon paina "Auto"- ja "Defrost" –nappulat pohjaan yhtä aikaa.

            1 Sisätila-anturi

            2 Ulkolämpötila-anturi

            3 Anturi vasen

            4 Anturi oikea

            5 Puhaltimen lämpötila-anturi

            6 Moottorin pyörimisnopeus

            7 Ajonopeus Km/H

            8 Mittaustekijä

            9 Raitisilmaläpän asento %

            10 AUC-anturi (voltti)

            11 Akku (voltti)

            12 Softaversio
            Sattuuko koneelta löytymään vastaava taikatemppu myös e39:lle?
            "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

            Comment

            • KFZ-Koenig
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2900

              #7
              Originally posted by Moonshine
              Sattuuko koneelta löytymään vastaava taikatemppu myös e39:lle?
              Ikävä kyllä ei löydy, mutta todenäkösesti jollain näppääinyhdistelmällä se löytyisi. Tuskin se hajoo, vaikka kokeilee painella niitä..


              Okkim328Touring: Kerro, jos tuo ohje toimii, niin sen vois laittaa tonne FAQ:iin jakoon! Itellä ei oo autoo, jossa tota testaa...
              Last edited by KFZ-Koenig; 04-07-2005, 20:27.
              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

              Comment

              • Okkim328touring
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2005
                • 288
                • Porvoo

                #8
                Originally posted by KFZ-Koenig
                Okkim328Touring: Kerro, jos tuo ohje toimii, niin sen vois laittaa tonne FAQ:iin jakoon! Itellä ei oo autoo, jossa tota testaa...
                Kävin tossa äsken sitä räpläämässä, eikä se toiminut, ei ainakaan mun taidoilla. Ja tuli kokeiltua ilman avainta, avain 1-asennossa, virrat päällä ja auto käynnissä, mutta ei sanonu tohon mitään. Ja kokeilin sitten muitakin näppäin yhdistelmiä, muttei auttanu.

                Aattelin et vaikuttasko se ku mun autossa ei oo sitä AUC:tä ja se on tossa listassa(10)?

                Ja kuinka noi numerot sit tulee esiin, eli miten toi oikeen pitäs toimia?
                at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
                ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

                Comment

                • KFZ-Koenig
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2900

                  #9
                  Originally posted by Okkim328touring
                  Kävin tossa äsken sitä räpläämässä, eikä se toiminut, ei ainakaan mun taidoilla. Ja tuli kokeiltua ilman avainta, avain 1-asennossa, virrat päällä ja auto käynnissä, mutta ei sanonu tohon mitään. Ja kokeilin sitten muitakin näppäin yhdistelmiä, muttei auttanu.

                  Aattelin et vaikuttasko se ku mun autossa ei oo sitä AUC:tä ja se on tossa listassa(10)?

                  Ja kuinka noi numerot sit tulee esiin, eli miten toi oikeen pitäs toimia?
                  Noita kaikenlaisia testejä löytyy mm. täältä: http://www.bmw-style.de/homepage/tips.htm

                  EDIT: Kokeiles vielä, jos sulla oiskin vanhan mallin ilmastointi(näytössä proppelli eikä auto-tekstiä eikä auto-napissa valoa):

                  - auto käyntiin
                  - paina AUTO- ja TAKALASINLÄMPPÄRI -nappeja.
                  - + ja - nappuloilla pääset valikossa liikkumaan

                  Arvot näytetään illman desimaalipilkkua, eli esim. raitisilmaläpän 755 on 75.5% jne. Takas normaalimoodiin pääsee kun painaa AUTO ja SISÄILMANKIERTO. Jos tota jälkimmäistä ei ole, niin sitten en tiedä. Noi ohjeet löytyy kokonaisuudessaan: http://www.bmw-syndikat.de/bmw-syndi...klimatest.html

                  Noita vois kokeilla E39:ssäkin. E38:ssa en onnannu saamaan mitäään näkyviin :(
                  Last edited by KFZ-Koenig; 04-07-2005, 23:45.
                  Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                  Comment

                  • Okkim328touring
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2005
                    • 288
                    • Porvoo

                    #10
                    Originally posted by KFZ-Koenig
                    Noita kaikenlaisia testejä löytyy mm. täältä: http://www.bmw-style.de/homepage/tips.htm

                    EDIT: Kokeiles vielä, jos sulla oiskin vanhan mallin ilmastointi(näytössä proppelli eikä auto-tekstiä eikä auto-napissa valoa):

                    - auto käyntiin
                    - paina AUTO- ja TAKALASINLÄMPPÄRI -nappeja.
                    - + ja - nappuloilla pääset valikossa liikkumaan

                    Arvot näytetään illman desimaalipilkkua, eli esim. raitisilmaläpän 755 on 75.5% jne. Takas normaalimoodiin pääsee kun painaa AUTO ja SISÄILMANKIERTO. Jos tota jälkimmäistä ei ole, niin sitten en tiedä. Noi ohjeet löytyy kokonaisuudessaan: http://www.bmw-syndikat.de/bmw-syndi...klimatest.html

                    Voi että kun jäi kouluaikana toi Saksankieli aikas lyhyelle oppimäärälle...

                    Kyllä toi mun ilmastointi paneelin on toi "uudempi", eli löytyy auto-nappi, jossa valo. Joten en sitten käsitä miks tuo ei halua toimia.

                    No puolenpäivän aikaan mä saan Huru-ukolta kokonaan uuden panelin testattavaksi, josko vika jäis siihen. Ilmottelen sit iltapäivällä
                    at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
                    ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

                    Comment

                    • Okkim328touring
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2005
                      • 288
                      • Porvoo

                      #11
                      Niin, pientä tarkennusta vielä...

                      ...aamulla(ulkona 21C) kun ajelin töihin(Helsingistä Kirkkonummelle) kokoajan ilmastointi täysillä(16C&16C, auto), päällä t-paita ja shortsit, niin oli ihan sopiva matkustus lämpötila. Eli ei se kyllä kovin kylmää puhalla ja kun se puhallus tehokin on sellanen "lehmänhenkäys", oli ilmastointi päällä tai ei.

                      Sitten kun manuaalisesti laittaa puhallusta kovemmalle(-&+) niin puolen välin jälkeen ei puhallus enää kovene, eli toimii sekin puolella teholla. Aattelin et oisko tässä nyt kaks vikaa? Puhaltimen ja ilmastoinnin?
                      at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
                      ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

                      Comment

                      • fastandfurious
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 1731
                        • Tampesteri

                        #12
                        Vähän OT. Mutta itsellä on samainen ilmastointi-vekotin. Kylmää sieltä tulee ihan jees, mutta jotenkin tuntuu että sais tulla enemmänkin. Mitään huoltoa en oo kyseiselle laitteelle tehnyt ja nyt ajattelin (kun lämmin on) että vaihtaisin raitisilmasuodattimen jne.

                        Ajattelin tässä kysyä sellasta, että jos sieltä on kylmäaineet vähissä, vaikuttaako se suoraan siihe, kuinka kylmää aparaatti puhaltaa?? Vai onko se niin että jos sitä ei oo tarpeeksi se lopettaa toiminnan? Toisinsanoen, kannattaako tarkistuttaa se paljon siellä on kylmäainetta? Voi olla tyhmä kysymys, mutta ei oo osunut vastausta eteen...
                        ---------------------------------------------------
                        E91 325d M-Sport
                        ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                        E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                        Comment

                        • Okkim328touring
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2005
                          • 288
                          • Porvoo

                          #13
                          Originally posted by Okkim328touring
                          No puolenpäivän aikaan mä saan Huru-ukolta kokonaan uuden panelin testattavaksi, josko vika jäis siihen. Ilmottelen sit iltapäivällä
                          No olihan se arvattavissa... Meinaan ei se panelin vaihto auttanut mitään, nyt on sitten siis kokeiltu kokonaan toisella ja varmasti ehjällä säädinpanelilla. Eli toimii molemmilla paneleilla samaan tapaan.

                          Homma alkaa kuitenkin selvitä, kun saadaan rajattua mahdollisia vikakohtia pois. Nyt näyttäskin siltä että vika jää puhaltimeen, koska laiska puhalllinteho on suurin ongelma. Tästä johtuen myös ilmastointi tuntuu tehottomalta, koska vaikka kylmää ilmaa olisi tarjolla, se saapuu raivostuttavan hitaasti ohjaamoon.

                          Siis onko vika nyt puhaltajan moottorissa vai voisiko se olla se paljon mainostettu säätövastus?? Ja onko automaatti-ilmastoidussa mallissa sitä säätövastusta laisinkaan??

                          Kahlasin searchllä läpi topicceja aiheesta, mutta kaikki tuntuivat puhuvan manuaalilaitteista. Ja taas apua kaivataan...
                          at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
                          ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

                          Comment

                          • Okkim328touring
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2005
                            • 288
                            • Porvoo

                            #14
                            Originally posted by fastandfurious
                            Vähän OT. Mutta itsellä on samainen ilmastointi-vekotin. Kylmää sieltä tulee ihan jees, mutta jotenkin tuntuu että sais tulla enemmänkin. Mitään huoltoa en oo kyseiselle laitteelle tehnyt ja nyt ajattelin (kun lämmin on) että vaihtaisin raitisilmasuodattimen jne.

                            Ajattelin tässä kysyä sellasta, että jos sieltä on kylmäaineet vähissä, vaikuttaako se suoraan siihe, kuinka kylmää aparaatti puhaltaa?? Vai onko se niin että jos sitä ei oo tarpeeksi se lopettaa toiminnan? Toisinsanoen, kannattaako tarkistuttaa se paljon siellä on kylmäainetta? Voi olla tyhmä kysymys, mutta ei oo osunut vastausta eteen...
                            Jos kylmäaine on vähissä, alkaa ilmastoinnin teho hiipumaan ja aikanaan loppuu kokonaan, kun ainetta on riittävän vähän. Siis vastaukseksi: kyllä kannattaa ensin vaihtaa raitis-ilmasuodatin ja käyttää täytössä se järjestelmä sekä samalla tarkistaa mahdolliset vuodot. Jos ei tolla tokene saattaa olla sama vika kun mulla on nyt.
                            at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
                            ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

                            Comment

                            • fastandfurious
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1731
                              • Tampesteri

                              #15
                              Originally posted by Okkim328touring
                              Jos kylmäaine on vähissä, alkaa ilmastoinnin teho hiipumaan ja aikanaan loppuu kokonaan, kun ainetta on riittävän vähän. Siis vastaukseksi: kyllä kannattaa ensin vaihtaa raitis-ilmasuodatin ja käyttää täytössä se järjestelmä sekä samalla tarkistaa mahdolliset vuodot. Jos ei tolla tokene saattaa olla sama vika kun mulla on nyt.
                              Ok...Kiitos tästä! Seuraava toimenpide onkin sitten aineiden määrän tarkistus. Ja onhan se jo nyt selvää, että sieltä on niitä karannu jos tolle ei oo kukaan koskaan mitään tehnyt.

                              Tsemppiä sulle sen oman ongelman kanssa, toivottavasti selviää...
                              ---------------------------------------------------
                              E91 325d M-Sport
                              ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                              E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎