Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 HC koholla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1845
    • Lappeenranta, Finland

    M50B25 HC koholla

    Tänään katsastuksessa tuli kesäbiiliin leima, kun ystävällinen katsastusmies vähän "pyöristi" lukemia. Hyvä niin.

    Tuossa on ollut kautta aikain HC koholla, etenkin tyhjäkäynnillä, mutta aina on mennyt rimaa hipoen. Joskus haettu lappu etukäteen ja narraamalla saatu lukema jonnekin 95-98 paikkeille. Sama oli vuosi sitten.

    Viime talvena purin kaikki imupuolen systeemit auki, tiivisteet on uusittu sekä letkut tarkistettu. Tehorajoitinläpän ja kaasuläpän välissä oleva kumirenkula olikin paikallaan miten sattuu, selkeä imuvuodon paikka.

    Kuinka ollakaan, lukemat muuttuivat vain huonompaan suuntaan. Totuuden nimissä, katsastusta edeltänyt ajo oli aika leppoisaa, mutta kuitenkin reilun parikymmentä minuuttia sompailin. Liekö sitten katti jäänyt kuitenkin vajaalämpöiseksi...

    Aluksi lukema oli jotain reilusti yli 200, reippaan kaasuttelun jälkeen alkoi tippua ihan silmissä ja päätyi reilusti alle sataan ja suunta oli edelleen alaspäin. Tarkka luku on hanskalokerossa olevassa lapussa. Tyhjäkäynnillä taasen lukema oli ja pysyi jossain päälle 130, hienoista laskua oli havaittavissa, ei odotettu pidempään vaan katsastaja läimäsi leiman ja toivotti hyvää matkaa.

    Kaikki muut arvot olivat hyviä ja selkeästi rajojen sisällä. Ehkä siitä syystä tuo tyhjäkäynnin HC ei näytellyt ratkaisevaa roolia. Kun nuo muut arvot on niin hyvät, niin kaiketi lambda-anturi on ookoo...?! Pannun käynti on ihan normaalin oloista.

    Mikä pitää HC:n noin ylhäällä? Tulpat ei ole kovin vanhat ja kaikki imupuolen tiivisteet ml. suuttimien O-renkaat, on vaihdettu, imuvuotoihin en jaksa uskoa. Millä tuota edes tarkemmin voi tutkia? Kun CO oli alhainen, niin liian rikas seos voitaneen sulkea pois. Onko katti väsähtänyt vai vaatiiko se pakosarja hehkuen tapahtuvaa lämmitystä ennen mittausta?

    Jotainhan tuolle pitää tehdä, vaikka leima onkin saatu. Muuten sama on edessä seuraavalla kerralla.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3019
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by 525iiäxä View Post
    Tänään katsastuksessa tuli kesäbiiliin leima, kun ystävällinen katsastusmies vähän "pyöristi" lukemia. Hyvä niin.

    Tuossa on ollut kautta aikain HC koholla, etenkin tyhjäkäynnillä, mutta aina on mennyt rimaa hipoen. Joskus haettu lappu etukäteen ja narraamalla saatu lukema jonnekin 95-98 paikkeille. Sama oli vuosi sitten.

    Viime talvena purin kaikki imupuolen systeemit auki, tiivisteet on uusittu sekä letkut tarkistettu. Tehorajoitinläpän ja kaasuläpän välissä oleva kumirenkula olikin paikallaan miten sattuu, selkeä imuvuodon paikka.

    Kuinka ollakaan, lukemat muuttuivat vain huonompaan suuntaan. Totuuden nimissä, katsastusta edeltänyt ajo oli aika leppoisaa, mutta kuitenkin reilun parikymmentä minuuttia sompailin. Liekö sitten katti jäänyt kuitenkin vajaalämpöiseksi...

    Aluksi lukema oli jotain reilusti yli 200, reippaan kaasuttelun jälkeen alkoi tippua ihan silmissä ja päätyi reilusti alle sataan ja suunta oli edelleen alaspäin. Tarkka luku on hanskalokerossa olevassa lapussa. Tyhjäkäynnillä taasen lukema oli ja pysyi jossain päälle 130, hienoista laskua oli havaittavissa, ei odotettu pidempään vaan katsastaja läimäsi leiman ja toivotti hyvää matkaa.

    Kaikki muut arvot olivat hyviä ja selkeästi rajojen sisällä. Ehkä siitä syystä tuo tyhjäkäynnin HC ei näytellyt ratkaisevaa roolia. Kun nuo muut arvot on niin hyvät, niin kaiketi lambda-anturi on ookoo...?! Pannun käynti on ihan normaalin oloista.

    Mikä pitää HC:n noin ylhäällä? Tulpat ei ole kovin vanhat ja kaikki imupuolen tiivisteet ml. suuttimien O-renkaat, on vaihdettu, imuvuotoihin en jaksa uskoa. Millä tuota edes tarkemmin voi tutkia? Kun CO oli alhainen, niin liian rikas seos voitaneen sulkea pois. Onko katti väsähtänyt vai vaatiiko se pakosarja hehkuen tapahtuvaa lämmitystä ennen mittausta?

    Jotainhan tuolle pitää tehdä, vaikka leima onkin saatu. Muuten sama on edessä seuraavalla kerralla.
    Ilmeisesti kyseessä e36, jossa katit ovat melko kaukana moottorista? Omassa oli aikoinaan ihan vastaavaa ongelmaa ja siinä syyksi paljastui lambda anturin lämmityksen toimivuus. ECU:lta ei tullut ohjausta lämmitykselle. Onko autosta koodeja luettu? Tuosta muistaakseni tuli joku koodikin, mutta on kyllä helppo mitata lambdan liittimeltäkin. Enemmän nämä tarvitsevat muutenkin katin lämmitystä kuin moni muu auto, mutta tuon lämmityksen korjaamisen jälkeen lämmitysaika lyheni kuitenkin huomattavasti.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1845
      • Lappeenranta, Finland

      #3
      Originally posted by markok View Post
      Ilmeisesti kyseessä e36, jossa katit ovat melko kaukana moottorista? Omassa oli aikoinaan ihan vastaavaa ongelmaa ja siinä syyksi paljastui lambda anturin lämmityksen toimivuus. ECU:lta ei tullut ohjausta lämmitykselle. Onko autosta koodeja luettu? Tuosta muistaakseni tuli joku koodikin, mutta on kyllä helppo mitata lambdan liittimeltäkin. Enemmän nämä tarvitsevat muutenkin katin lämmitystä kuin moni muu auto, mutta tuon lämmityksen korjaamisen jälkeen lämmitysaika lyheni kuitenkin huomattavasti.
      Jep, E36 kyseessä. Koodeista ei hajuakaan, OBD:tähän tässä ei ole. Eikä mikään ylimääräinen valo pala. Tässä mennään osaamisalueen ulkopuolelle, millä opilla lämmityksen voi testata?

      Olikos näihin joku kikka kuutonen, jolla sai valon vilkuttamaan koodeja? Vai muistanko väärin?

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • Tuukkaw
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2015
        • 745
        • Tre

        #4
        Alotus postauksessa ohjeet.
        61 Ford
        79 HD

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16445
          • Asikkala

          #5
          Oma vastaavalla koneella oleva on aina mennyt päästöistä läpi reilusti tyyliin co max. 0,1 ja hc max. 30 lonkalta näin äkkiä vedettynä. Viimeksi eli 1.12. auto oli konttorin pihalla reilun vartin tuulisessa 0-kelissä, sitä ennen normi ajoa konttorille 25 km, ulkoa kylmänä käyntiin ja matkaan. Kaksi viimeistä katsastusta eri putkella, samanl. vakiokattimalleja molemmat eli tuo katin lämmitys lienee legenda ? Lamdan lämmitys voi ongelmana olla, tiedä näistä. Joskus (usein) tyhjäkäynti humppaa startatessa hetken, rauhoittuu sitten joten pikku huolto olisi paikallaan mutta ehtiihän tuon kun muuten toimii.

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3019
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by 525iiäxä View Post
            Jep, E36 kyseessä. Koodeista ei hajuakaan, OBD:tähän tässä ei ole. Eikä mikään ylimääräinen valo pala. Tässä mennään osaamisalueen ulkopuolelle, millä opilla lämmityksen voi testata?

            Olikos näihin joku kikka kuutonen, jolla sai valon vilkuttamaan koodeja? Vai muistanko väärin?
            Otat lambdan johdon irti ja mittaat tuleeko liittimeen lämmityksen nastoihin +12V jännite kun autossa on ajovirrat päällä. Johtojen värejä en nyt ulkoa muista kun noista ajoista on jo yli kymmenen vuotta aikaa.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16445
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by markok View Post
              Otat lambdan johdon irti ja mittaat tuleeko liittimeen lämmityksen nastoihin +12V jännite kun autossa on ajovirrat päällä. Johtojen värejä en nyt ulkoa muista kun noista ajoista on jo yli kymmenen vuotta aikaa.
              Muitelen että kaksi harmaata ovat lämmityksen, samanväriset joka tap. oli sitten vaikka mitkä.

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Tässä ne syyt on listattu.


                Esim. Aina ei tule vikakoodia huonon kipinän aiheuttamasta ongelmasta (tulpat, johdot, puola jne) eikä lambdoistakaan.

                Comment

                • IKa
                  BTCF Member
                  • Apr 2007
                  • 877
                  • Klaukkala

                  #9
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Muitelen että kaksi harmaata ovat lämmityksen, samanväriset joka tap. oli sitten vaikka mitkä.
                  Lambdan johdoista kaksi valkoista johtoa ovat lämmitykseen.
                  G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

                  Comment

                  • Scitso
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 2816
                    • Kuusankoski

                    #10
                    Itselläni E34 525.n omistusaikana (12vuotta) 10 ensimmäistä vuotta kauheeta tappelua HC.n kanssa kun ei katit lämpene. Sitten lopunperin toinen katti paloi puhki ja ostin kun halvalla sain Ford Focus 1.6.n kaksi kattia ja ne hitsasin paikalleen. Tämän jälkeen aivan loistavat päästöt myös HC.n osalta.
                    Tulin loppu tulemaan että nuo bemarin katit kun on suunniteltu kestämään kovaakin ajoa baanalla eivät tahdo lämmetä vanhemmiten.
                    Ja on etsitty imuvuodot, öljyvuodot, piripäät ja kaikki moottorista läpi.
                    Viimeviikolla taas talviseisonnan jälkeen heittämällä päästöt läpi.
                    E34 525i Touring -96 "Iris"
                    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                    E61 530d Touring -04

                    ex. E39 520ia Touring -98
                    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                    ex. E28 520i -82

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1845
                      • Lappeenranta, Finland

                      #11
                      Lappu kertoo, että lambda-arvo on 1.01

                      Tyhjäkäynti
                      CO=0
                      CO2=14
                      HC=90 (oikeasti yli 130)
                      O2=0.2

                      Kierroksilla
                      CO=0.3
                      CO2=14.4
                      HC=74 (ja oli edelleen pienenemään päin)
                      O2=0.4


                      Jos lambda-anturi on sökö, niin mihin arvoihin se vaikuttaa, vai kaikkiin?

                      Jos oletetaan mekaniikan olevan kunnossa, niin yhteenvetona:

                      - Katti/Lambda ei vaan ollut riittävän lämmin
                      - Lambdan lämmitys ei toimi (ei sähköä tai anturi itse rikki)
                      - Katti väsähtänyt

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • Scitso
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 2816
                        • Kuusankoski

                        #12
                        Originally posted by 525iiäxä View Post
                        Lappu kertoo, että lambda-arvo on 1.01

                        Tyhjäkäynti
                        CO=0
                        CO2=14
                        HC=90 (oikeasti yli 130)
                        O2=0.2

                        Kierroksilla
                        CO=0.3
                        CO2=14.4
                        HC=74 (ja oli edelleen pienenemään päin)
                        O2=0.4


                        Jos lambda-anturi on sökö, niin mihin arvoihin se vaikuttaa, vai kaikkiin?

                        Jos oletetaan mekaniikan olevan kunnossa, niin yhteenvetona:

                        - Katti/Lambda ei vaan ollut riittävän lämmin
                        - Lambdan lämmitys ei toimi (ei sähköä tai anturi itse rikki)
                        - Katti väsähtänyt
                        Lambda on kunnossa, katit eivät riittävän lämpimiä.lambdan lämmitys vaikuttaa vain lambdan toiminnan nopeampaan alkamiseen

                        Jos lamdba on rikki vetää M50 tosi rikkaalle ja silloin HC on reilusti yli
                        E34 525i Touring -96 "Iris"
                        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                        E61 530d Touring -04

                        ex. E39 520ia Touring -98
                        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                        ex. E28 520i -82

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎