Tänään katsastuksessa tuli kesäbiiliin leima, kun ystävällinen katsastusmies vähän "pyöristi" lukemia. Hyvä niin.
Tuossa on ollut kautta aikain HC koholla, etenkin tyhjäkäynnillä, mutta aina on mennyt rimaa hipoen. Joskus haettu lappu etukäteen ja narraamalla saatu lukema jonnekin 95-98 paikkeille. Sama oli vuosi sitten.
Viime talvena purin kaikki imupuolen systeemit auki, tiivisteet on uusittu sekä letkut tarkistettu. Tehorajoitinläpän ja kaasuläpän välissä oleva kumirenkula olikin paikallaan miten sattuu, selkeä imuvuodon paikka.
Kuinka ollakaan, lukemat muuttuivat vain huonompaan suuntaan. Totuuden nimissä, katsastusta edeltänyt ajo oli aika leppoisaa, mutta kuitenkin reilun parikymmentä minuuttia sompailin. Liekö sitten katti jäänyt kuitenkin vajaalämpöiseksi...
Aluksi lukema oli jotain reilusti yli 200, reippaan kaasuttelun jälkeen alkoi tippua ihan silmissä ja päätyi reilusti alle sataan ja suunta oli edelleen alaspäin. Tarkka luku on hanskalokerossa olevassa lapussa. Tyhjäkäynnillä taasen lukema oli ja pysyi jossain päälle 130, hienoista laskua oli havaittavissa, ei odotettu pidempään vaan katsastaja läimäsi leiman ja toivotti hyvää matkaa.
Kaikki muut arvot olivat hyviä ja selkeästi rajojen sisällä. Ehkä siitä syystä tuo tyhjäkäynnin HC ei näytellyt ratkaisevaa roolia. Kun nuo muut arvot on niin hyvät, niin kaiketi lambda-anturi on ookoo...?! Pannun käynti on ihan normaalin oloista.
Mikä pitää HC:n noin ylhäällä? Tulpat ei ole kovin vanhat ja kaikki imupuolen tiivisteet ml. suuttimien O-renkaat, on vaihdettu, imuvuotoihin en jaksa uskoa. Millä tuota edes tarkemmin voi tutkia? Kun CO oli alhainen, niin liian rikas seos voitaneen sulkea pois. Onko katti väsähtänyt vai vaatiiko se pakosarja hehkuen tapahtuvaa lämmitystä ennen mittausta?
Jotainhan tuolle pitää tehdä, vaikka leima onkin saatu. Muuten sama on edessä seuraavalla kerralla.
Tuossa on ollut kautta aikain HC koholla, etenkin tyhjäkäynnillä, mutta aina on mennyt rimaa hipoen. Joskus haettu lappu etukäteen ja narraamalla saatu lukema jonnekin 95-98 paikkeille. Sama oli vuosi sitten.
Viime talvena purin kaikki imupuolen systeemit auki, tiivisteet on uusittu sekä letkut tarkistettu. Tehorajoitinläpän ja kaasuläpän välissä oleva kumirenkula olikin paikallaan miten sattuu, selkeä imuvuodon paikka.
Kuinka ollakaan, lukemat muuttuivat vain huonompaan suuntaan. Totuuden nimissä, katsastusta edeltänyt ajo oli aika leppoisaa, mutta kuitenkin reilun parikymmentä minuuttia sompailin. Liekö sitten katti jäänyt kuitenkin vajaalämpöiseksi...
Aluksi lukema oli jotain reilusti yli 200, reippaan kaasuttelun jälkeen alkoi tippua ihan silmissä ja päätyi reilusti alle sataan ja suunta oli edelleen alaspäin. Tarkka luku on hanskalokerossa olevassa lapussa. Tyhjäkäynnillä taasen lukema oli ja pysyi jossain päälle 130, hienoista laskua oli havaittavissa, ei odotettu pidempään vaan katsastaja läimäsi leiman ja toivotti hyvää matkaa.
Kaikki muut arvot olivat hyviä ja selkeästi rajojen sisällä. Ehkä siitä syystä tuo tyhjäkäynnin HC ei näytellyt ratkaisevaa roolia. Kun nuo muut arvot on niin hyvät, niin kaiketi lambda-anturi on ookoo...?! Pannun käynti on ihan normaalin oloista.
Mikä pitää HC:n noin ylhäällä? Tulpat ei ole kovin vanhat ja kaikki imupuolen tiivisteet ml. suuttimien O-renkaat, on vaihdettu, imuvuotoihin en jaksa uskoa. Millä tuota edes tarkemmin voi tutkia? Kun CO oli alhainen, niin liian rikas seos voitaneen sulkea pois. Onko katti väsähtänyt vai vaatiiko se pakosarja hehkuen tapahtuvaa lämmitystä ennen mittausta?
Jotainhan tuolle pitää tehdä, vaikka leima onkin saatu. Muuten sama on edessä seuraavalla kerralla.
Comment