Terve,
Potilaana olis e36 325i -92 ongelma on laturi. Ongelma alko pari päivää sitten, normaalissa ajossa huomasin ku yhtäkkiä rupes abs valo vilkkumaa mittaristossa, mikä tarkottaa että jännite on niin alhane ettei järjestelmä oikee tahdo toimia. Laturin valo ei syttyny mittaristoon, ei muutaku auto talliin ja tutkimaan, mittasin laturin päästä yleismittarilla 9.33v eli peli oli selvä että laturi on kuollu, purin laturin ja hiilet olivat aivan loppu puhumatta hiilien kosketus pinnasta (kupari renkaat akselissa). Noh eihä siinä 27vuotta vanhaa laturia enää viittiny elvyttää ku 150€ sai jo tehdas korjatun valoen, uuden laturin kävin sitte motonetistä hakemassa, ei muutaku nokka kohti tallia, asennus onnistu ongelmitta, vähä virtaa akkuu ja ei muutaku starttia näyttämään, hienosti lähti taas kehrämää. Mittasin taas yleismittarilla suoraa laturilta ja näytti 14,3v, huokaisin helpotuksesta, tallista peruutin ja ajoin noin 10km kunnes huomasin että taas vilkkuu vähä väliä abs valo, uukkari ja takas tallii. Mittasin taas jännitteen ni näytti alta 10v, rupesin sitte ihmettelemään, että mikä autoa riivaa. Päätin sitten kattoo, että syttyykö mittaristoon edes akun varotusvaloa, eihä se syttyny, eli laturi ei saa herätettä, koska sen valon kautta kulkee laturin heräte?
Noh ei muutaku mittari irti ja uutta polttimoo sisää, ei auttanu ja vanhaki polttimo oli ehjä. Seuraavaks koitin maadottaa herätteen suoraa koriin ja valo syttyi, käynnistin auton ja akkuvalo palaa taulussa, onko ideoita? Johtoja on tutkittu laturin vierestä ja mittariston takaa, kaikki ehjiä, koitin toista ehjää virtalukon pohjaa, ei vaikutusta. Tarkistettu myös akun maadoitus ja moottoritilasta uusittiin maadoitusjohto. Tietääkö joku mihi se laturin heräte kulkee laturilta? Mittaristolle?
Hyviä vinkkejä otetaa vastaa ja apu on tervetullutta, kahvit tarjotaa ja vaivan palkkaa maksetaan.
Sijainti vantaa tikkurila.
Potilaana olis e36 325i -92 ongelma on laturi. Ongelma alko pari päivää sitten, normaalissa ajossa huomasin ku yhtäkkiä rupes abs valo vilkkumaa mittaristossa, mikä tarkottaa että jännite on niin alhane ettei järjestelmä oikee tahdo toimia. Laturin valo ei syttyny mittaristoon, ei muutaku auto talliin ja tutkimaan, mittasin laturin päästä yleismittarilla 9.33v eli peli oli selvä että laturi on kuollu, purin laturin ja hiilet olivat aivan loppu puhumatta hiilien kosketus pinnasta (kupari renkaat akselissa). Noh eihä siinä 27vuotta vanhaa laturia enää viittiny elvyttää ku 150€ sai jo tehdas korjatun valoen, uuden laturin kävin sitte motonetistä hakemassa, ei muutaku nokka kohti tallia, asennus onnistu ongelmitta, vähä virtaa akkuu ja ei muutaku starttia näyttämään, hienosti lähti taas kehrämää. Mittasin taas yleismittarilla suoraa laturilta ja näytti 14,3v, huokaisin helpotuksesta, tallista peruutin ja ajoin noin 10km kunnes huomasin että taas vilkkuu vähä väliä abs valo, uukkari ja takas tallii. Mittasin taas jännitteen ni näytti alta 10v, rupesin sitte ihmettelemään, että mikä autoa riivaa. Päätin sitten kattoo, että syttyykö mittaristoon edes akun varotusvaloa, eihä se syttyny, eli laturi ei saa herätettä, koska sen valon kautta kulkee laturin heräte?
Noh ei muutaku mittari irti ja uutta polttimoo sisää, ei auttanu ja vanhaki polttimo oli ehjä. Seuraavaks koitin maadottaa herätteen suoraa koriin ja valo syttyi, käynnistin auton ja akkuvalo palaa taulussa, onko ideoita? Johtoja on tutkittu laturin vierestä ja mittariston takaa, kaikki ehjiä, koitin toista ehjää virtalukon pohjaa, ei vaikutusta. Tarkistettu myös akun maadoitus ja moottoritilasta uusittiin maadoitusjohto. Tietääkö joku mihi se laturin heräte kulkee laturilta? Mittaristolle?
Hyviä vinkkejä otetaa vastaa ja apu on tervetullutta, kahvit tarjotaa ja vaivan palkkaa maksetaan.
Sijainti vantaa tikkurila.
Comment