Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50+gs6-37 laatikko, mikä kardaani?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • afafaf
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1144
    • Tornio

    m50+gs6-37 laatikko, mikä kardaani?

    eli meinasin tuohon e36 vaihtaa 6-lovisen laatikon, meneekö sen perään suoraan joku kardaani, vai tuleeko leikkaa / liimaa homma. Ja jos menee niin mikä pötkylä sinne passaa?

    Muutenhän käsittääkseni on bolt on, tuo paketti, kovalla vp.llä ja -765 asetelmalla.
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11122
    • Oulu

    #2
    Automaatin kardaanit vois ehkä olla sopivan mittasia kun ne on lyhkäsempiä mitä manuaali laatikoiden versiot. Ja ainakin mitä oon nähnyt e34 ZF automaattien katdaaneja, ne on ollu isolla laipalla. Mut e36 automaatti ei taida olla edes zf :think Todennäköisesti menee leikkaa liimaa hommaksi.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • afafaf
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1144
      • Tornio

      #3
      Näköjään fanssin mukaan sama kardaani 325-328 manuaali ja automaatti..No pitääpä tutkia asia ku saa auton nostettua pukeille.

      Nämä sitte ilmeisesti isolla limpulla

      Oos sulla mikä laatikko,S5D 320Z?
      Last edited by afafaf; 30-07-2018, 14:17.

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11122
        • Oulu

        #4
        Originally posted by afafaf View Post
        Näköjään fanssin mukaan sama kardaani 325-328 manuaali ja automaatti..No pitääpä tutkia asia ku saa auton nostettua pukeille.

        Nämä sitte ilmeisesti isolla limpulla

        Oos sulla mikä laatikko,S5D 320Z?
        Joo eli se m5x koneen automaatti e36:ssa ei sit taida olla zf. Se on melko jäätäväy pitkä jööti. Ei oo ollu yhtään e36 automaattia pihassa, niin tiedot aika hataria

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16460
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by afafaf View Post
          Näköjään fanssin mukaan sama kardaani 325-328 manuaali ja automaatti..No pitääpä tutkia asia ku saa auton nostettua pukeille.

          Nämä sitte ilmeisesti isolla limpulla

          Oos sulla mikä laatikko,S5D 320Z?
          No ainakaan getragin kardaani ei voi olla sama koska limppu on käytössä 316-325, ei 328.

          Comment

          • afafaf
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1144
            • Tornio

            #6
            Originally posted by jr66 View Post
            No ainakaan getragin kardaani ei voi olla sama koska limppu on käytössä 316-325, ei 328.
            Meinasin siis et sama jos ZF laatikko /automaatti laatikko. Getragit on tieten pienellä limpulla

            Comment

            • Skarpa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2007
              • 3406
              • Kotka

              #7
              E36 325iA kardaani on tiettävästi sopiva. Sellainen on ainakin menossa omaan projektiin. Mulla ei toistaiseksi oo ollu perä ja laatikko samaan aikaan paikallaan, joten en voi henkilökohtaisesti luvata sopivuutta 100% varmuudella, mutta noita on maailmalla käytetty. Sen verran olen itse varmistanut, että kardaani on isolla limpulla ja etupätkä mahtuu laatikon ja keskilaakerin väliin. Pituus on karvan lyhyt, mut mun mittailujen mukaan keskiliitoksen pitäisi jäädä vielä ihan hyvin boorille. Rajuun turbovehkeeseen tekisin ehkä pidemmästä kardaanista lyhentämällä, että saa just oikean mittasen.
              Last edited by Skarpa; 03-08-2018, 11:33.
              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

              E30 Armo "330i"

              Comment

              • Skarpa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2007
                • 3406
                • Kotka

                #8
                Tässä lainattuna omasta projektista:

                Originally posted by Skarpa
                Ajattelin kokeilla, jos kone- ja laatikkoswapista selviäisi kardaania muokkaamatta. Jenkeissä ovat käyttäneet 6-v swapeissa US M3 automaatin kardaania. Euromallien E36 325i automaatin kardaani on saman pituinen, vaikka jostain syystä onkin eri osanumerolla. Haalin siis käsiini E36 325iA -kardaanin. Kuvassa etualalla E30 316 5-vaihteinen, keskimmäisenä E36 328i ja takimmaisena 325iA

                Pituusero automaatin ja manuaalin kardaanin välillä on 140 mm. Epäilyttää vähän, että kuinka paljon kardaani jää booreilleen, kun laatikoiden pituuseroksi mittasin vain sata milliä, mutta pitää kokeilla. Oli kardaani sitten mikä vain, niin vahdan siihen tietysti uuden E30 keskilaakerin. Tai no uuden ja uuden, mutta käyttämättömän:

                E36 328i kardaanissa taitaa 5-v ZF:n kanssa mennä boorit aika pohjaan E30 korissa, eli automaatin kardaanilla 6-v laatikon kanssa booria jäis näkyviin joku 45 mm. Jos booriakseli on n. 100 mm pitkä, jää se vielä vajaa 50 mm sisäkkäin, kun huomioi muoviholkin ja mutterin.

                Tässä ketjussakin on jonkun verran papailua ja väärää tietoa kardaanien yhteensopivuuksista eri mallien välillä. Kun fansista ottaa listan malleista, joihin tietty osa sopii, näyttää se hassusti listalla myös sellaisia malleja, joissa osa ei oikeasti ole käytössä. Huomasin itse, kun selvittelin aikoinani kardaanien pituuksia. Tässä siis vielä E36 kardaanit:

                E36 325i: 26111227445, 1512 mm, pieni limppu
                E36 328i: 26111227283, 1492 mm, iso limppu
                E36 325iA: 26111227003, 1355 mm, iso limppu
                E36 328iA: 26111227441, 1345 mm, iso limppu tai
                26111227376, 1211 mm iso limppu (ehkä. En tiedä, minkä laatikon kanssa tämä lyhyt kardaani on käytössä)
                E36 M3 3,0: 26112227222, 1469 mm, iso limppu, cv-nivel
                E36 M3 3,2 (6-v Getrag manuaali): 26112227975 tai myöhemmin 26112228805, 1367 mm, iso limppu, cv-nivel

                M3 3,2 kardaani menis varmaan aika kivasti, kun vaihtais nivelen kardaaniin tai laipan perään.

                EDIT: Nyt vasta luin, että Kori, johon tulee, on E36. Siinä automaatin kardaani voi jäädä lyhyeksi, mut jos saat otettua mitan laatikon laipasta perän laippaan, niin sillähän tuo selviää. Pistä mitta tännekin, niin voin kertoa minkä verran automaatin kardaani jää booreille.

                EDIT2: GS6-laatikossa on lyhyempi kytkinakseli ja 22-urainen booritus. Kytkinlevy pitää siis olla sopivalla navalla ja vauhtipyörän pitää olla kaksoismassapyörän mitoilla. M20-mallisen litteän vauhtiksen kanssa kytkinlevy ei ota booreille. Kytkimen silmälaakeri joko vauhtikseen, tai sitten se pitää jättää kampurassa sen verran ulos, että kytkinakseli yltää siihen. Jos laakerin panee kampuraan, niin käyttäisin 13mm leveää laakeria. Kaikki öljypohjaan menevät pultit eivät välttämättä ole samoilla paikoilla kuin M50-koneessa.

                EDIT 3: Kirjottelin ohjeet yleiseen jakoon:
                Last edited by Skarpa; 03-08-2018, 19:33.
                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                E30 Armo "330i"

                Comment

                • afafaf
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1144
                  • Tornio

                  #9
                  Originally posted by Skarpa View Post
                  Tässä lainattuna omasta projektista:



                  E36 328i kardaanissa taitaa 5-v ZF:n kanssa mennä boorit aika pohjaan E30 korissa, eli automaatin kardaanilla 6-v laatikon kanssa booria jäis näkyviin joku 45 mm. Jos booriakseli on n. 100 mm pitkä, jää se vielä vajaa 50 mm sisäkkäin, kun huomioi muoviholkin ja mutterin.

                  Tässä ketjussakin on jonkun verran papailua ja väärää tietoa kardaanien yhteensopivuuksista eri mallien välillä. Kun fansista ottaa listan malleista, joihin tietty osa sopii, näyttää se hassusti listalla myös sellaisia malleja, joissa osa ei oikeasti ole käytössä. Huomasin itse, kun selvittelin aikoinani kardaanien pituuksia. Tässä siis vielä E36 kardaanit:

                  E36 325i: 26111227445, 1512 mm, pieni limppu
                  E36 328i: 26111227283, 1492 mm, iso limppu
                  E36 325iA: 26111227003, 1355 mm, iso limppu
                  E36 328iA: 26111227441, 1345 mm, iso limppu tai
                  26111227376, 1211 mm iso limppu (ehkä. En tiedä, minkä laatikon kanssa tämä lyhyt kardaani on käytössä)
                  E36 M3 3,0: 26112227222, 1469 mm, iso limppu, cv-nivel
                  E36 M3 3,2 (6-v Getrag manuaali): 26112227975 tai myöhemmin 26112228805, 1367 mm, iso limppu, cv-nivel

                  M3 3,2 kardaani menis varmaan aika kivasti, kun vaihtais nivelen kardaaniin tai laipan perään.

                  EDIT: Nyt vasta luin, että Kori, johon tulee, on E36. Siinä automaatin kardaani voi jäädä lyhyeksi, mut jos saat otettua mitan laatikon laipasta perän laippaan, niin sillähän tuo selviää. Pistä mitta tännekin, niin voin kertoa minkä verran automaatin kardaani jää booreille.

                  EDIT2: GS6-laatikossa on lyhyempi kytkinakseli ja 22-urainen booritus. Kytkinlevy pitää siis olla sopivalla navalla ja vauhtipyörän pitää olla kaksoismassapyörän mitoilla. M20-mallisen litteän vauhtiksen kanssa kytkinlevy ei ota booreille. Kytkimen silmälaakeri joko vauhtikseen, tai sitten se pitää jättää kampurassa sen verran ulos, että kytkinakseli yltää siihen. Jos laakerin panee kampuraan, niin käyttäisin 13mm leveää laakeria. Kaikki öljypohjaan menevät pultit eivät välttämättä ole samoilla paikoilla kuin M50-koneessa.

                  EDIT 3: Kirjottelin ohjeet yleiseen jakoon:
                  https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=378408
                  Noin 1340mm+ kumilimppu oli laatikon ja perän laipan väli, kardaanin boori näkyvissä n. 30-40mm..
                  Kardaani läjään painettuna (boorit pohjassa) 1290mm.. ja auto e36 325ia -93 sedan

                  Comment

                  • vaappu
                    BTCF Member
                    • Sep 2010
                    • 1189
                    • Rovaniemi/Pyhätunturi

                    #10
                    Oisit ari soittanu , oisin mie sen heti voinu sanua.. E36 325ia. E30 tuki laakerilla.. Nimimerk. Paikoillaan semmonen..
                    mb 519 täys pitkä
                    mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
                    e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
                    e31 850i Miljoonan markan bmw.
                    e21. Kimppa rassi.
                    Awd corolla turbo.+420whp..

                    Comment

                    • afafaf
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1144
                      • Tornio

                      #11
                      Originally posted by vaappu View Post
                      Oisit ari soittanu , oisin mie sen heti voinu sanua.. E36 325ia. E30 tuki laakerilla.. Nimimerk. Paikoillaan semmonen..
                      No enhän mie hokannu kysyä sulta pitää soitella ku tulee lisää kysymyksiä..

                      Comment

                      • afrojack
                        Newbiemmer
                        • Nov 2017
                        • 19
                        • nurmes

                        #12
                        Tässä itellä samanlainen rojekti käynnissä ja osat on lattialla niin 1992vm e36 325ia n zf laatikko on on rullamitalla katsottuna 3.5 cm pidempi kuin gs6-37dz laatikko e46 320d perästä eli kyllä pitäisi automaatin kardaani sinne mennä

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎